Nekromanti MYFAROG - Intryck

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Fraktur är judiskt, det var därför nazisterna slutade använda det. Sade de. ;)
(Eller för att ingen jävel i de ockuperade länderna förstod propagandan.)

Örnar känns fel, korpar ska det vara i det vara, örnar är mer romerskt. Och om jag förstått rätt hade Varg smugit med ett och annat hakkors.

Men jag tyckte det mer såg ut som gamla Eon. ;) Därav "rätt trist."
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Den gode Burzum har ju faktiskt recenserat lite rollspel också. Detta kan kanske vara värt att känna till.

Här recenserar han The One Ring RPG
https://www.youtube.com/watch?v=RRP5hT0nXyA

Här jämför han MERP (Middle-Earth Role Playing med The One Ring RPG)
https://www.youtube.com/watch?v=_TyDP73uC-0

Och här recenserar han Dungeons & Dragons och pratar om den version han tycker är bäst.
https://www.youtube.com/watch?v=awJfCnEngHQ

Sedan finns det lite blandade videor där han "testar" reglerna till sitt rollspel så de är realistiska. Exempelvis hur belastad man blir av en ringbrynjeskjorta:
https://www.youtube.com/watch?v=UvWDIVTvTDE

Han har också lite videor där han förklarar spelsystemet såsom denna:
https://www.youtube.com/watch?v=LJkOGEfU6uo

Om ni tycker att det är obehagligt med rasistiska uttalanden och andra tankar om den ariska rasens överhöghet och liknande så ska ni vara försiktiga när ni klickar på hans sida. Eller kanske inte titta på hans filmer alls.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,665
Location
Eslöv
Mutanten;n64819 said:
Jag tycker att rollspel med mycket sex, våld, rasism, feminism eller politisk/religiös fanatism överhuvudtaget är olämpliga för barn.
OT som fan men.... WTF?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Mundo;n64949 said:
OT som fan men.... WTF?
Moderering:

Vi tar gärna (dvs "gärna" = "jag kommer att hata er om ni gör det, för det blir skitjobbigt att moderera eftersom folk här inte kan diskutera feminism i möblerade rum, men okej då, jag tänker inte hindra er om ni sköter er") den diskussionen på OT-forumet, eller åtminstone i en separat tråd. Men i just den här tråden bör vi hålla oss till att chrull liverecenserar MYFAROG och vi andra sitter förstummade/chockade/roade och kommenterar MYFAROGs storhet/hemskhet/whatever.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,414
Krille;n64952 said:
Moderering:

Vi tar gärna (dvs "gärna" = "jag kommer att hata er om ni gör det, för det blir skitjobbigt att moderera eftersom folk här inte kan diskutera feminism i möblerade rum, men okej då, jag tänker inte hindra er om ni sköter er") den diskussionen på OT-forumet, eller åtminstone i en separat tråd. Men i just den här tråden bör vi hålla oss till att chrull liverecenserar MYFAROG och vi andra sitter förstummade/chockade/roade och kommenterar MYFAROGs storhet/hemskhet/whatever.
<3 <3 <3
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Men, utan att dra igång en diskussion om feminism, vad skriver den gode kyrkobrännaren om kvinnor i spelet? Nämns de alls och finns det något insiktsfullt i någon parentes?
 

Mutanten

Hero
Joined
27 Dec 2014
Messages
1,022
Ond bråd död;n65021 said:
Men, utan att dra igång en diskussion om feminism, vad skriver den gode kyrkobrännaren om kvinnor i spelet? Nämns de alls och finns det något insiktsfullt i någon parentes?
Det undrar jag också faktiskt. Man kan tycka vad man vill om människan bakom MYFAROG och om rollspelet i sig men jag tycker ändå att spelet lever upp till förväntningarna och att spelutvecklaren är ganska konsekvent i sin världsbeskrivning. Men spelets syn på kvinnor är en kritisk fråga som riskerar att störa den rasistiska röda tråd som verkar genomsyra allt i MYFAROG.

Jag gissar att kvinnor är fullständigt osynliggjorda i spelet och om de öht existerar så är de nog bihang till männen eller mytologiska figurer som gudinnor. Jag tycker inte att det passar att det står ett enda ord om att spela kvinna i kapitlet om att skapa en rollperson (förutom möjligtvis ett förbud mot att spela just kvinna). Har jag rätt eller fel?
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Mutanten;n65061 said:
Det undrar jag också faktiskt. Man kan tycka vad man vill om människan bakom MYFAROG och om rollspelet i sig men jag tycker ändå att spelet lever upp till förväntningarna och att spelutvecklaren är ganska konsekvent i sin världsbeskrivning. Men spelets syn på kvinnor är en kritisk fråga som riskerar att störa den rasistiska röda tråd som verkar genomsyra allt i MYFAROG.

Jag gissar att kvinnor är fullständigt osynliggjorda i spelet och om de öht existerar så är de nog bihang till männen eller mytologiska figurer som gudinnor. Jag tycker inte att det passar att det står ett enda ord om att spela kvinna i kapitlet om att skapa en rollperson (förutom möjligtvis ett förbud mot att spela just kvinna). Har jag rätt eller fel?
Det fanns ju Valkyrior iaf. Som skulle vara oskulder. Eller har jag drömt det?
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,414
Ond bråd död;n65021 said:
Men, utan att dra igång en diskussion om feminism, vad skriver den gode kyrkobrännaren om kvinnor i spelet? Nämns de alls och finns det något insiktsfullt i någon parentes?
Kvinnor får i de flesta fall +CHA/-STR. Kvinnor är en bristvara i Thule eftersom de krigar vid sida om männen men "är svagare och därför dör snabbare". Bristen på kvinnor är anledningen till varför Thule-männen ligger med alver och gudar så ofta som de verkar göra.
Av de två olika samhällstyperna bland järnmännen (traditionalisterna och de religiösa) så ärver männen titlar och gårdar bland de religiösa men bland de traditionella går sakerna till "vackra kvinnor" i familjen.

I en av VVs små "det var bättre förr"-rutor så gottar han sig i hur mycket bättre det var förr när kvinnorna jagade sida vid sida vid männen, fast med båge då, de är ju inte starka nog att hantera spjut eller jakt av större villebråd. Och när de inte var gravida eller tog hand om små barn såklart.
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
chrull;n65075 said:
Och när de inte var gravida eller tog hand om små barn såklart.
Ja det låter väl vettigt att inte höggravida kvinnor eller de som ammar är ute på jakt kanske. I synnerhet om man jagar något farligt.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,414
Ond bråd död;n65070 said:
Det fanns ju Valkyrior iaf. Som skulle vara oskulder. Eller har jag drömt det?
Det stämmer. Det finns lite andra präst/magiker-roller för kvinnor där de behöver vara oskulder för att få behålla rollen. Tror inte det nämns något sådant för männen i någon av de rollerna.
Kvinnor får också tillgång till fler sociala färdigheter och färre stridsfärdigheter än männen, även om de har samma roller.
Kvinnor är också kortare än männen och din längd ger dig din vikt och din vikt påverkar din stridsförmåga.
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
chrull;n65077 said:
Kvinnor är också kortare än männen och din längd ger dig din vikt och din vikt påverkar din stridsförmåga.
Gäller detta alla typer av strid? Även avståndsstrid och lätta vapen och sådant?
 

Mutanten

Hero
Joined
27 Dec 2014
Messages
1,022
"är svagare och därför dör snabbare"
Annars hade man kunnat tänka sig att kvinnorna kompenserade sin svaghet med att strida listigare men tydligen inte. Varför strider kvinnorna sida vid sida med männen? Så har det inte varit historiskt vad jag vet och oftast är det tvärtom så att betydligt fler män än kvinnor dör i krig. Är det något som utmärker Pagan-mytologin eller är det någonting som spelutvecklaren har hittat på helt själv? Någon som vet?

I en av VVs små "det var bättre förr"-rutor så gottar han sig i hur mycket bättre det var förr när kvinnorna jagade sida vid sida vid männen, fast med båge då, de är ju inte starka nog att hantera spjut eller jakt av större villebråd. Och när de inte var gravida eller tog hand om små barn såklart.
Är detta öht sant? I verklighetens jägar- och samlarsamhällen eller är dessa "det var bättre förr"-rutor medvetna eller omedvetna påhitt?

Bristen på kvinnor är anledningen till varför Thule-männen ligger med alver och gudar så ofta som de verkar göra.
Hur hanterar spelutvecklaren rasblandningen tex barn som är halv alv och halv järnmän?
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,414
Justice-kapitlet: Homosexualitet är straffbart med döden om det gäller män. Det är också så pass illa att man ser till att inte bränna kropparna, eftersom det kan leda till att personen återföds, istället låter man dem ruttna i träsken. Kvinnlig homosexualitet är såklart mer ok, där är det till och med i vissa fall accepterat (som när en av kvinnorna nyss blivit änka) men ses i vanliga fall ned på men har inga rättsliga påföljder.

Överlagt mord straffas med böter och ett års bannlysning.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,414
Blasphemy;n65078 said:
Gäller detta alla typer av strid? Även avståndsstrid och lätta vapen och sådant?
Mer vikt = bättre melee attack, bättre melee försvar, sämre missile försvar.
 

Mutanten

Hero
Joined
27 Dec 2014
Messages
1,022
gorillotaur;n65074 said:
Första intrycket: HERREGUD vad fult det är. Det här är nog det fulaste rollspel jag har stött på. Jag kan inte förstå valet av papyrus som typsnitt ... eller har det några fornnordiska tecken som inte andra typsnitt har? Ingen aning.
Tur för dig att du inte skrev så i min tråd "Dissa ditt pisspel" för då hade du behövt skämmas precis som alla andra som dissade rollspel i den tråden. Spelutvecklaren är en engagerad person som har lagt ner sig fritid på att skriva ett rollspel. Men oberoende av det så vet vi iaf att man om man köper MYFAROG riskerar att få det fulaste rollspel man har stött på. Framförallt typsnittet verkar sticka i ögonen på många recensenter.
Jag tycker iofs att omslaget är helt okej eller tom ganska snyggt. Har sett betydligt värre om man säger så.
 
Top