Nekromanti MYFAROG - Intryck

Mutanten

Hero
Joined
27 Dec 2014
Messages
1,022
För det tredje: det här spelet är skrivet av en mördare, kyrkbrännare och nära på nazist. Jag förväntar mig inte att spelet ska vara särskilt bra eller intressant annat än som ett varnande exempel.
Sjukt osäker på om jag ska skratta eller gråta. Är det skitdumt eller helt briljant?
Det är just därför jag är intresserad av MYFAROG-rollspelet. Jag tror att skaparen av spelet tänker annorlunda än vad många av oss andra gör vilket jag tror är en bra utgångspunkt för att skapa ett rollspel som tillför någonting nytt. Många gånger leder det nog bara till ett riktigt dåligt spel dvs ett sk "pisspel" (om man får kalla ett spel för riktigt dåligt utan att forumet får ett (roll)spel på köpet) men jag tror också att ett sådant här ovanligt spel kan ge en större aha-upplevelse än spel av mer standardtyp.

Sedan tror jag också, för att bli lite politisk, att det är som med andra "politiska verk" att man bör ha uppnått en viss mental mognad innan man läser (och spelar) den här typen av "verk" för annars finns risken att innehållet får kolan att koka över.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Lukas;n64796 said:
Är det när det är lördag i spelet eller lördag i verkligheten?
I spelet, men det är en relevant fråga :D

RasmusL said:
SÅ jävla bra! Det ÄR verkligen heeeeelt galet och att stoppa in ett "historiskt korrekt" efter solstråle-regeln är ju bara briljant :) Det är synd att den här galenskapen ska vara så djupt rotad i nazifasonerna att jag inte vill ta i det med tång...
Ja, just där tvekar jag igen. Är allt ett skämt eller är det ren galenskap?
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,670
Location
Stockholm
Mutanten;n64800 said:
Sedan tror jag också, för att bli lite politisk, att det är som med andra "politiska verk" att man bör ha uppnått en viss mental mognad innan man läser (och spelar) den här typen av "verk" för annars finns risken att innehållet får kolan att koka över.
Här tycker vi lite olika :)

Jag vill istället påstå att det här verkar vara så jäkla långt från OK det kan bli, lika rasistiskt som FATAL är sexistiskt och inget annat än ett RaHoW i vikingasetting, och den dagen jag uppnått tillräcklig mental mognad för att kunna spela detta utan att kolan "kokar över" så hoppas jag att någon skjuter mig. Så avtrubbad vill jag aldrig bli :)
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Färdigheterna delas in i olika kategorier, kategorierna förkortas såklart: MS, SS, LS, CS. CS färdigheter kan vara MS, ME eller MI och MI delas även in i TW och SW.

Din proficiency i en skill är din T-mod + S-mod + R-mod + Ranks. Av sitt attribut-DV får man sin A-mod som sen läggs ihop med R-mod och S-mod för att bilda T-mod, men inte samma R & S-mod som jag nämnde tidigare i detta stycke.

"Ogham Runes looks a bit like Secret Runes but are very different."
 

Mutanten

Hero
Joined
27 Dec 2014
Messages
1,022
Här tycker vi lite olika :)
Jag vill bara förtydliga att jag med min kommentar menade att jag tycker det är viktigt att man har uppnått en mental mognad som innebär att man inte tar saker och ting på för stort allvar för annars tror jag risken för kolaöverkokning är överhängande.
 

Mutanten

Hero
Joined
27 Dec 2014
Messages
1,022
chrull;n64807 said:
Färdigheterna delas in i olika kategorier, kategorierna förkortas såklart: MS, SS, LS, CS. CS färdigheter kan vara MS, ME eller MI och MI delas även in i TW och SW.

Din proficiency i en skill är din T-mod + S-mod + R-mod + Ranks. Av sitt attribut-DV får man sin A-mod som sen läggs ihop med R-mod och S-mod för att bilda T-mod, men inte samma R & S-mod som jag nämnde tidigare i detta stycke.
Det verkar krångligt. Jag fattar spontant nästan ingenting. Rasismen kan jag leva med i ett rollspel men ett krångligt spelsystem, nej där går gränsen. Och jag har lärt mig någonting nytt om mig själv i dag. Jag gillar inte förkortningar. De gör bara saker obegripligare än vad de egentligen är.

"Ogham Runes looks a bit like Secret Runes but are very different."
Vilket för mig på ren svenska betyder: same same but different.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,670
Location
Stockholm
Mutanten;n64809 said:
Jag vill bara förtydliga att jag med min kommentar menade att jag tycker det är viktigt att man har uppnått en mental mognad som innebär att man inte tar saker och ting på för stort allvar för annars tror jag risken för kolaöverkokning är överhängande.
Jo, och jag tycker lite annorlunda :)

EDIT: Eller menar du att man tar till sig för mycket av budskapet i spelet vid en viss ålder? Jag kan nog skriva under på att en ung person utan förståelse för vad det här är för produkt kan "råka" spela jävligt sunkigt och kanske ta intryck av det, absolut.
 

Mutanten

Hero
Joined
27 Dec 2014
Messages
1,022
RasmusL;n64813 said:
EDIT: Eller menar du att man tar till sig för mycket av budskapet i spelet vid en viss ålder? Jag kan nog skriva under på att en ung person utan förståelse för vad det här är för produkt kan "råka" spela jävligt sunkigt och kanske ta intryck av det, absolut.
Det var precis så jag menade. Jag ber om ursäkt för att jag inte lyckades framföra mitt budskap tydligare. Jag har ingenting emot spel som "provocerar" men jag tror det gäller att läsa dem med förstånd om du förstår. Jag tycker att rollspel med mycket sex, våld, rasism, feminism eller politisk/religiös fanatism överhuvudtaget är olämpliga för barn.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Mutanten: Nej. Han säger att det är historiskt korrekt. Inte alternativhistoriskt.
anth: Men nu gällde det Ogham Runes kontra Secret Runes. Futhark och Kilskrift har inte med saken att göra :)

Nu hittade jag förövrigt reglerna om Svärd på Ryggen. Eller mer specifikt "Dra vapen från Ryggsäck".
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Kulturchocken:

De nio regionerna befolkade av vita, blonda, blåögda järnmän beskrivs med några rader text och avslutas med en rad om "real world resemblance", de är:
Indo-Aryans, Persians, Sumerians
Dacians, Goths, Trhacians
Greeks, Illyrians, Lydians, Phrygians
Angles, Franks, Frisians, Jutes, Saxons, Suebians, other West-Germanic peoples
Britons/Picts, Gauls
Balts, Finns, Scandinavians
Magyars, Sarmatians, Scythians, Slavic
Egyptians, Minoans
Aquitanians, Etruscans, Iberians, Italic

sen beskrivs tre regioner där det bor andra än Järnmän: Ettins, Dark Elves och Proto-Europeans (Neanderthals)
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Kan nån plåta inlagan så man får se hur den ser ut? Hittar inga bra bilder på nätet.
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
chrull;n64833 said:
Kulturchocken:

De nio regionerna befolkade av vita, blonda, blåögda järnmän beskrivs med några rader text och avslutas med en rad om "real world resemblance", de är:
Indo-Aryans, Persians, Sumerians
Dacians, Goths, Trhacians
Greeks, Illyrians, Lydians, Phrygians
Angles, Franks, Frisians, Jutes, Saxons, Suebians, other West-Germanic peoples
Britons/Picts, Gauls
Balts, Finns, Scandinavians
Magyars, Sarmatians, Scythians, Slavic
Egyptians, Minoans
Aquitanians, Etruscans, Iberians, Italic

sen beskrivs tre regioner där det bor andra än Järnmän: Ettins, Dark Elves och Proto-Europeans (Neanderthals)
Om jag förstår det rätt. Egyptians (och de andra) är järnmän (inga järnkvinnor?) och alla järnmän är arier?

Jag sätter på mig dumstruten, men det känns så konstigt att jag vill vara säker på att jag inte missuppfattar. :)
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,189
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Snow;n64846 said:
Om jag förstår det rätt. Egyptians (och de andra) är järnmän (inga järnkvinnor?) och alla järnmän är arier?

Jag sätter på mig dumstruten, men det känns så konstigt att jag vill vara säker på att jag inte missuppfattar. :)
fast det är ju en rasbiologi-myt från typ 20-talet, att antika egyptier skulle ha varit arier. De talade för tusan ett semitiskt språk....Robert e Howard använde precis samma grej...

Och finnar och magyarer är väl inte arier, de är väl ugriska folk från Sibirien?

och etrusker är för-indoeuropeer, dvs definitivt inte arier.

Alltså, IRL då, i kontrast till i Varg Vikernes nazistiska vanföreställningar.
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Snow;n64846 said:
Om jag förstår det rätt. Egyptians (och de andra) är järnmän (inga järnkvinnor?) och alla järnmän är arier?

Jag sätter på mig dumstruten, men det känns så konstigt att jag vill vara säker på att jag inte missuppfattar. :)

Tror inte Järnmän = Arier Snarare = Arier + övrigt folk han har respekt för + vad som man trodde var arier förr.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Arfert;n64843 said:
Kan nån plåta inlagan så man får se hur den ser ut? Hittar inga bra bilder på nätet.
https://www.dropbox.com/s/89gef0nn0g...803_n.jpg?dl=0

Snow said:
Om jag förstår det rätt. Egyptians (och de andra) är järnmän (inga järnkvinnor?) och alla järnmän är arier?

Jag sätter på mig dumstruten, men det känns så konstigt att jag vill vara säker på att jag inte missuppfattar. :)
Järnmän är en "Species" som delas upp i flera "Races": Alfabôrinn, Hâlôgi, Âssfethra/Âsynbôrinn och Thulr. De är alla vita och är nästan bara blonda (enstaka rödhåriga Hâlôgi och Âssfethra/Âsynbôrinn existerar) och de har alla blå eller i extremfall grå ögon. De är starkare och smartare än de andra två Species som finns, Kopparmännen och Bronsmännen, och de är dessutom utvalda av gudarna.

Det finns alltså en tabell för hudfärg, man slår med 3d6 och för Järnmän (den enda sorterns folk man kan ha som rollpersoner) så ser tabellen ut såhär:
3d6 Skin
3-18 Very Light
Män och Männen används här som "folk" inte för att beskriva kön/genus.
 
Top