carrot said:Att balansera vapen är ju alltid lite tricky, så om någon, vem som helst, har lite tips&råd så får denne någon hemskt gärna dela med sig!
Wheeler said:carrot said:Att balansera vapen är ju alltid lite tricky, så om någon, vem som helst, har lite tips&råd så får denne någon hemskt gärna dela med sig!
Kanske lägga in ett Pålitlighets-värde på fornvapen så att de kan bli lika farliga för användaren som för offret?
Jag skulle nog sänka skadan på fornvapen och säga att bara forntida rustningar absorberar deras skada.
Ska kolla på eldstridsreglerna till Runequest 6, de hade ett intressant upplägg.
carrot said:Arfert - hur tänker du när du gör vapen?
Hade du nåt speciellt i åtanke för att balansera skjutvapnen för PW?
Arfert said:Jag tänkte att de inte skulle vara lika farliga som i IRL (då blir det ju inte så kul att spela) men att de ändå skulle ha en chans att fälla en person vid en eller två skott om det ville sig illa.
carrot said:Det här med att bara fornrusningar kan absorbera skada är grymt!
Själva PÅL vet jag inte riktigt hur jag ska göra med, förutom att ha ett SKICK-värde (som rullas fram när vapen köps/hittas/osv) 1-6 där 6 är bra och 1 är trasigt.
Fumlar användaren riskerar vapnet att gå sönder och potentiellt skada användaren.
Runequest-reglerna hör jag gärna mer om!
Wheeler said:Om man använder Skick så att man slår lika många 1:or som vapnet har i Skick så händer något otäckt. Gärna en fin tabell som beskriver incidenterna och så sänker man Skick när en incident inträffar.