Nekromanti Mutanter!

carrot

Veteran
Joined
25 Sep 2013
Messages
184
Rymdhamster said:
Wow! Det är rätt sällan rollformuläret i sig har gjort mig sugen på att spela ett rollspel men det där fångade mig direkt! Skitsnyggt med underbar stämning. Det förde mig genast tillbaka till första gången jag spelade Fallout (1:an).
Bästa jag har hört idag!
På tal om fallout gjorde jag en World of Dungeons-modifikation för ett par månader sedan som kort och gott heter World of Fallout.

Sereg said:
Jag kommer väl bli bestraffad för att jag skriver det här, men jag bytte faktiskt ut Landhajs-encountern i "I Reptilmännens Klor" mot nåt annat som jag tyckte passade lite bättre...
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
carrot said:
Eftersom jag hoppas att alla kan spela imorgon kände jag mig tvungen att slänga ihop ett snabbt karaktärsblad, så här är det:
Mutanter! - Karaktärsblad

Notera att jag fortfarande använder namnet "Mutanter!" eftersom det är det mest slagkraftiga namnet jag kommit på hittills. (Eftersom modden inte är avsedd att tjäna pengar på så hoppas jag att Fria Ligans medlemmar inte blir förgrymmade av att det är för likt "Mutant".)
Gillar att du återanvänt F!-rollpersonsbladet,, :gremsmile:
 

carrot

Veteran
Joined
25 Sep 2013
Messages
184
Arfert said:
Gillar att du återanvänt F!-rollpersonsbladet,, :gremsmile:
Ja, jag hoppas att det är ok! Jag ville få till känslan av att någon verkligen ful-kopierat bladet och gjort sin egen grej av det... Som man gör när jorden gått under!
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
carrot said:
Arfert said:
Gillar att du återanvänt F!-rollpersonsbladet,, :gremsmile:
Ja, jag hoppas att det är ok! Jag ville få till känslan av att någon verkligen ful-kopierat bladet och gjort sin egen grej av det... Som man gör när jorden gått under!
Klart det är OK!
 

carrot

Veteran
Joined
25 Sep 2013
Messages
184
Jag spelledde "I Reptilmännens Klor" igår och är bara tvungen att dela med mig av en bild på två av karaktärerna.

Gorillan "Oken" och illern "Buster".

Oken (som heter Aparium i efternamn) är en muterad gorilla som har släktrötter som med fornteknologi skulle kunna spåras hela vägen tillbaka till Kolmårdens djurpark (detta vet han såklart inte om själv.)
Eftersom han bland annat har mutationen Gigant har han ibland problem med att få plats inomhus, och fick bland annat stå utanför handelshuset i Nackby för att lydigt vänta på att hans vänner skulle handla färdigt.

Buster Grums är en muterad iller med passande mutationer. Han går gärna på alla fyra, har sylvassa tänder och har övermänskligt snabba reflexer, något som han hade användning av inne i den Förbjudna Zon som äventyrarna för tillfället befinner sig i.

Sist, och dessvärre inte med på bild, har vi den muterade Tornugglan Kåse Fjäderborg. Han är gängets tekniker och kan mycket om både fornfynd och hur man reparerar och bygger nya mojänger.
Dessvärre misstog han en gammal batteridriven Bandspelare för en EMP-granat och ett Signalbloss för en Rökkorv, något jag hoppas kommer att ha komiska konsekvenseri ett senare spelmöte.
Det var hur som heslt ett lyckat första spelmöte var det hur som helst, och jag ser fram emot nästa gång vi kan spela!
 

carrot

Veteran
Joined
25 Sep 2013
Messages
184
Arfert said:
Bra tecknare, letar efter illustratörer hela tiden.
Jag kan snacka med dom på måndag och kolla om dom är intresserade av nåt!
 

carrot

Veteran
Joined
25 Sep 2013
Messages
184
Skrev precis "klart" robot-optioner-delen.
WE. ARE. THE. ROBOTS.!

Jag har dessutom börjat fundera lite på att skriva om Specialförmågora lite så att man absolut BARA kan använda sig av AP (Aktiveringspoäng) om specialförmågan har en utsatt grundkostnad för att aktiveras. Annars tror jag att risken finns att man kan använda sig av AP alldeles för ofta vilket leder till att allt för många tärningar kan användas för att göra ett kast lättare.
Alternativet är att göra det svårare att få tillbaka AP, men det känns som att det skulle göra att man sitter och sparar på dom och inte använder dom för tuffa grejer.
Vad tror ni?
 

carrot

Veteran
Joined
25 Sep 2013
Messages
184
Arntsen said:
PUST! FRUST! STRESS! OK!

Jag ska försöka bli klar med IMM-inflytandeförmågorna ikväll, men är fortfarande på jobbet. Har dessutom planer på att skriva om muterade djur lite så att dom har möjlighet att ha både Fysiska och PSI-mutationer (som i vanliga mutant.)

Kom gärna med feedback, idéer, kritik, alternativa lösningar, sågningar, icke-sågningar osv!
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
carrot said:
Arntsen said:
PUST! FRUST! STRESS! OK!

Jag ska försöka bli klar med IMM-inflytandeförmågorna ikväll, men är fortfarande på jobbet. Har dessutom planer på att skriva om muterade djur lite så att dom har möjlighet att ha både Fysiska och PSI-mutationer (som i vanliga mutant.)

Kom gärna med feedback, idéer, kritik, alternativa lösningar, sågningar, icke-sågningar osv!
Jag tycker att det rullar på bra. Om jag skulle skrivit det skulle jag hålla ner antalet nya termer till ett minimum. Och använt så få förkortningar som möjligt. Fast det bästa är att skriva på när man har flow och förenkla/stryka sen. Det var en hel del som rök i F! eftersom det inte behövdes.
 

carrot

Veteran
Joined
25 Sep 2013
Messages
184
Arfert said:
Jag tycker att det rullar på bra. Om jag skulle skrivit det skulle jag hålla ner antalet nya termer till ett minimum. Och använt så få förkortningar som möjligt. Fast det bästa är att skriva på när man har flow och förenkla/stryka sen. Det var en hel del som rök i F! eftersom det inte behövdes.
De första typ två, tre sidorna i denna tråden har ju mest varit flowmässigt babblande och kommer med all sannolikhet att struktureras upp, rättas, putsas osv.
Det som jag lägger och har lagt ner mest tid på hamnar alltid i den första posten under någonslags nyhets-rubrik. Jag kommer självklart att se över dessa texter också, men det är dom som känns mer färdiga.

Nu verkar det dessvärre inte som att jag kan komma åt och ändra mitt allra första inlägg, vilket gör det lite svårt att använda som ett nyhetsinlägg. Nåja, struntsamma - jag postar nyheter och uppdateringar löpande som vanligt i tråden.

Jag skrev klart (läs: konverterare "Version Noll's") Inflytandeförmågor som finns att läsa under det "vanliga" specialförmågor-dokumentet.

En i spelargruppen berättade förresten att han suttit och pillat lite på en bild föreställande hela det glada(?) gänget i vår spelgrupp, vilket jag ser fram emot att få kunna lägga upp här så snart den bara blir klar.

Här är förresten en något modifierad version av fordonsreglerna!
 

carrot

Veteran
Joined
25 Sep 2013
Messages
184
Nu har jag skrivit klart delen för PSI-mutanter!
Den går att beskådas på samma ställe som alla andra Specialförmågor (men för den late räcker det med att klicka här)

Jag funderar att skriva om ett par saker. AP visade sig vara alldeles för generiskt för att använda till alla olika karaktärsklasser, i synnerhet med tanke på att man kanske vill spela en Djurmutant med både fysiska och psioniska mutationer som även har ett par kontakter i undre världen.
Inom kort bör alltså AP (som är Aktiveringspoäng) återigen bli MP, PP, EP och IP för Mutations-, PSI-, Energi- och Inflytandepoäng, respektive.

Istället för att man automatiskt får dubbla mutationspoäng för att man är en mutant, kanske man får välja en av sina fyra egenskaper att multiplicera med två.
På så sätt har spelaren mer kontroll och förmåga att skapa just den rollperson som hen vill spela som!
Vill man vara en muterad räv så har man kanske bara Djurisk Attack som mutation, och sedan består resten av ens specialförmågor utav Inflytandeförmågor?
Jag tror att det öppnar inför mer kreativitet och ett bättre flöde. Vad tror ni?


Edit: Uhhh, glöm det ovan. Jag kör på samma sak som jag från första början hade tänkt och som baseras på Fantasy!-reglerna för magiker:

Muterade människor och muterade djur (utan PSI-mutationer) får FYS x 2 = AP
Robotar FYS x 2 = AP
IMM får INT x 2 = AP
PSI får INT x 2 = AP

MEN

Muterade Djur som både har Fysiska OCH PSI-mutationer får sitt Fysikvärde + sitt Närvarovärde = AP

Jag TROR att jag är nära lösningen med detta...
(Fan, när jag läser igenom tråden ser det ju ut som en galning har härjat här och babblat rapparkalja!)
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,722
carrot said:
(Fan, när jag läser igenom tråden ser det ju ut som en galning har härjat här och babblat rapparkalja!)
Gränsen mellan geni och galenskap är som bekant mycket fin. :gremwink:
 
Top