Nekromanti Mutanter!

carrot

Veteran
Joined
25 Sep 2013
Messages
184
Mini-update:
Jag har funderat lite på hur jag ska hantera automatvapen och sånt och råkade snubbla över "Paralell Worlds"-pang-pang-regler, så nu snor jag bara dom rakt av! GRYMT ARFERT!
 

carrot

Veteran
Joined
25 Sep 2013
Messages
184
Ok, nu har jag kladdat runt lite med tillhyggen och skjutvapen och är lite osäker på balansen.
Liksom visst, forntidens skjutvapen (i synnerhet energivapen) ska ju vara helt galet kraftfulla och awe-inspiring, men jag är inte helt säker på om jag har rätt balans här eller om det är lite för mycket.
Att balansera vapen är ju alltid lite tricky, så om någon, vem som helst, har lite tips&råd så får denne någon hemskt gärna dela med sig!

VAPEN!

Vissa vapen har ett skadevärde som tex kan se ut såhär:
+2T/+3 - detta är alltså Skadan först, sedan hur många tärningars modifikation man får till slaget.
 

carrot

Veteran
Joined
25 Sep 2013
Messages
184
Arfert - hur tänker du när du gör vapen?
Hade du nåt speciellt i åtanke för att balansera skjutvapnen för PW?
 

Axelsson

Warrior
Joined
9 Jun 2000
Messages
336
Location
Munkedal, Bohuslän
carrot said:
Att balansera vapen är ju alltid lite tricky, så om någon, vem som helst, har lite tips&råd så får denne någon hemskt gärna dela med sig!
Kanske lägga in ett Pålitlighets-värde på fornvapen så att de kan bli lika farliga för användaren som för offret?

Jag skulle nog sänka skadan på fornvapen och säga att bara forntida rustningar absorberar deras skada.

Ska kolla på eldstridsreglerna till Runequest 6, de hade ett intressant upplägg.
 

carrot

Veteran
Joined
25 Sep 2013
Messages
184
Wheeler said:
carrot said:
Att balansera vapen är ju alltid lite tricky, så om någon, vem som helst, har lite tips&råd så får denne någon hemskt gärna dela med sig!
Kanske lägga in ett Pålitlighets-värde på fornvapen så att de kan bli lika farliga för användaren som för offret?

Jag skulle nog sänka skadan på fornvapen och säga att bara forntida rustningar absorberar deras skada.

Ska kolla på eldstridsreglerna till Runequest 6, de hade ett intressant upplägg.
Det här med att bara fornrusningar kan absorbera skada är grymt!
Själva PÅL vet jag inte riktigt hur jag ska göra med, förutom att ha ett SKICK-värde (som rullas fram när vapen köps/hittas/osv) 1-6 där 6 är bra och 1 är trasigt.
Fumlar användaren riskerar vapnet att gå sönder och potentiellt skada användaren.

Runequest-reglerna hör jag gärna mer om!
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
carrot said:
Arfert - hur tänker du när du gör vapen?
Hade du nåt speciellt i åtanke för att balansera skjutvapnen för PW?
Jag tänkte att de inte skulle vara lika farliga som i IRL (då blir det ju inte så kul att spela) men att de ändå skulle ha en chans att fälla en person vid en eller två skott om det ville sig illa.
 

carrot

Veteran
Joined
25 Sep 2013
Messages
184
Arfert said:
Jag tänkte att de inte skulle vara lika farliga som i IRL (då blir det ju inte så kul att spela) men att de ändå skulle ha en chans att fälla en person vid en eller två skott om det ville sig illa.
Det här låter ju väldigt vettigt. Jag ska nog försöka ha så att energivapen ska vara grymt farliga, men så ovanliga att det inte påverkar spelet för mycket. Liksom visst, du hittar en laserpistol, men den är ett snäpp från att gå sönder och har 3 laddningar kvar. Lycka till att hitta reservdelar och ny ammo! Det får bli ett äventyr i sig!
 

Axelsson

Warrior
Joined
9 Jun 2000
Messages
336
Location
Munkedal, Bohuslän
carrot said:
Det här med att bara fornrusningar kan absorbera skada är grymt!
Själva PÅL vet jag inte riktigt hur jag ska göra med, förutom att ha ett SKICK-värde (som rullas fram när vapen köps/hittas/osv) 1-6 där 6 är bra och 1 är trasigt.
Fumlar användaren riskerar vapnet att gå sönder och potentiellt skada användaren.

Runequest-reglerna hör jag gärna mer om!
Länk: Firearms till Runequest.

Jag gillade filosofin att de inte skalade upp skadan på vapnen så värst mycket, vilket gör att du får mindre risk på en direkt dödande skada när du inte har rustning. Istället har de olika Weapon traits för att få olika effekter. Men detta lastar ju på en hel del regler som man helst inte vill ha med i Mutanter!.

Om man använder Skick så att man slår lika många 1:or som vapnet har i Skick så händer något otäckt. Gärna en fin tabell som beskriver incidenterna och så sänker man Skick när en incident inträffar.
 

carrot

Veteran
Joined
25 Sep 2013
Messages
184
Wheeler said:
Om man använder Skick så att man slår lika många 1:or som vapnet har i Skick så händer något otäckt. Gärna en fin tabell som beskriver incidenterna och så sänker man Skick när en incident inträffar.
Men jaaa! Det är ju snorbra! Ju sämre skicket på vapnet är, desto farligare är det att använda. Ett skick-6 vapen ska ju i princip vara ofarligt, men fumlar man med en skick-2-plasmakarbin (minst två ettor) så händer nåt hemskt!
 

carrot

Veteran
Joined
25 Sep 2013
Messages
184
Nu har jag knåpat ihop regler för Zonröta!
Ska förhoppningsvis utsätta mina spelare för en lätt dos redan ikväll.
 
Top