Ok, nu tror jag mig ha fått till en bra grund att basera de såkallade specialförmågorna på.
Specialförmågor delas in i:
Fysiska mutationer: Använder Mutationspoäng (MP)
PSI-mutationer: Använder PSI-poäng (PP)
Moduler: Använder Energipoäng (EP)
Talanger: Använder Talangpoäng (TP)
Namn: Specialförmågans namn
Skada: Om specialförmågan har en skada anges den här. Om spelaren vill öka skadan eller effektgraden höjs kostnaden och svårigheten, enligt SL's sunda förnuft.
Aktiveringskostnad: Vissa specialförmågor måste aktiveras för att användas. För att aktivera en specialförmåga använder man poängen som tillhör specialförmågan. AK anger alltid baskostnaden för aktiveringen och kan höjas eller sänkas beroende på situationen.
Maxnivå: Om specialförmågan har en maxnivå anges den här. Specialförmågor kan aldrig höjas över den angivna Maxnivån.
Effekt: Kort beskrivning av specialförmågan och vad den kan användas till.
Lyte: Vissa specialförmågor höjer användarens lyte med ett värde som adderas ihop.
Nu drar jag upp ett (med viss modifikation redan använt) exempel för att man ska förstå lite om hur jag menar. Exempel är bra!
Syraspott
Skada: 1 skadepoäng/stridsrunda tills det att syran avlägsnats eller föremålet/offret upplösts.
Aktiveringskostnad: 2
Effekt: Mutanten kan utsöndra starkt frätande syra som bland annat kan spottas på ett mål upp till fem meter bort. +1T/nivå för att använda förmågan.
För att vidare förklara - Låt oss säga att vår syraspottande mutantvän har ökat sin nivå i syraspott till 3. Han har nu tre extra tärningar för att lyckas med sitt syraspott och kan välja att öka effektgraden/skadan på sitt syraspott. Han berättar för SL att det inte räcker med att bara småspotta på sin fiende. Han vill totalt täcka sin motståndare i frätande sekret. "Okej, men det kommer att bli svårt och kommer att kosta dig hela 6 MP att lyckas. Svårighetsgraden blir densamma, men om du lyckas åsamkar du din motståndare hela 1T skada och även 3 skadepoäng/stridsrunda."
Man skulle dessutom kunna välja att spotta längre, spotta på flera mål samtidigt osv, och på så sätt höja svårighetsgraden och aktiveringskostnaden.
Jag tror personligen att det blir mycket lättare att skriva specialförmågor på detta sättet och att de dessutom blir lite mer kreativa att leka med.
Vad tror ni?