Nekromanti Mutanter!

carrot

Veteran
Joined
25 Sep 2013
Messages
184
Självklart! Jag har även backat crowdfundern och sitter och väntar ivrigt på att få lägga vantarna på betareglerna!
 

carrot

Veteran
Joined
25 Sep 2013
Messages
184
Ingen fara! Det är ju trots allt mutant-relaterat. Dessutom är det roligt att någon så "officiellt" mutantig läser tråden och kommer med synpunkter!
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
Kul idé! Det här följer jag med intresse. Man kan aldrig få för mycket mutant!
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Man kanske kan fundera på namnet Mutanter! ...det är bra, men ligger lite nära namnet Mutant.
 

carrot

Veteran
Joined
25 Sep 2013
Messages
184
Ja, det är verkligen inget hugget-i-sten-namn, utan mer av ett elevator-pitch-namn.
 

carrot

Veteran
Joined
25 Sep 2013
Messages
184
Etepete said:
Katastrof!
Katastrof! låter bra, men jag vill förmedla undergången, eller snarare "efter undergången" mer.
Det ska kännas som ett slag i magen!

Arfert said:

MUTANT WORLD!

Jag tänker direkt på Apocalypse World, och jag vet inte om jag vill att associationerna ska gå åt det hållet.
Jag gillar AW, men vill inte att detta ska låta som ett AW-hack.
Dessutom är det ju extra fräckt om det är på svenska!

Jag ska sätta mig ner och verkligen tänka hårt på hur fasiken jag kan få de klass-specifika förmågorna (Mutationer, PSI, talanger, moduler) att verkligen sitta som ett smäck!
Ni får mer än gärna spåna namn! Det är skoj att få höra vad folk har för input!
 

carrot

Veteran
Joined
25 Sep 2013
Messages
184
Ok, nu tror jag mig ha fått till en bra grund att basera de såkallade specialförmågorna på.

Specialförmågor delas in i:
Fysiska mutationer: Använder Mutationspoäng (MP)
PSI-mutationer: Använder PSI-poäng (PP)
Moduler: Använder Energipoäng (EP)
Talanger: Använder Talangpoäng (TP)

Namn: Specialförmågans namn
Skada: Om specialförmågan har en skada anges den här. Om spelaren vill öka skadan eller effektgraden höjs kostnaden och svårigheten, enligt SL's sunda förnuft.
Aktiveringskostnad: Vissa specialförmågor måste aktiveras för att användas. För att aktivera en specialförmåga använder man poängen som tillhör specialförmågan. AK anger alltid baskostnaden för aktiveringen och kan höjas eller sänkas beroende på situationen.
Maxnivå: Om specialförmågan har en maxnivå anges den här. Specialförmågor kan aldrig höjas över den angivna Maxnivån.
Effekt: Kort beskrivning av specialförmågan och vad den kan användas till.
Lyte: Vissa specialförmågor höjer användarens lyte med ett värde som adderas ihop.

Nu drar jag upp ett (med viss modifikation redan använt) exempel för att man ska förstå lite om hur jag menar. Exempel är bra!

Syraspott
Skada: 1 skadepoäng/stridsrunda tills det att syran avlägsnats eller föremålet/offret upplösts.
Aktiveringskostnad: 2
Effekt: Mutanten kan utsöndra starkt frätande syra som bland annat kan spottas på ett mål upp till fem meter bort. +1T/nivå för att använda förmågan.

För att vidare förklara - Låt oss säga att vår syraspottande mutantvän har ökat sin nivå i syraspott till 3. Han har nu tre extra tärningar för att lyckas med sitt syraspott och kan välja att öka effektgraden/skadan på sitt syraspott. Han berättar för SL att det inte räcker med att bara småspotta på sin fiende. Han vill totalt täcka sin motståndare i frätande sekret. "Okej, men det kommer att bli svårt och kommer att kosta dig hela 6 MP att lyckas. Svårighetsgraden blir densamma, men om du lyckas åsamkar du din motståndare hela 1T skada och även 3 skadepoäng/stridsrunda."
Man skulle dessutom kunna välja att spotta längre, spotta på flera mål samtidigt osv, och på så sätt höja svårighetsgraden och aktiveringskostnaden.

Jag tror personligen att det blir mycket lättare att skriva specialförmågor på detta sättet och att de dessutom blir lite mer kreativa att leka med.
Vad tror ni?
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
Om utländska ord är ett alternativ, vad sägs området Untergang!

Andra alternativ:
Apokalyps!
Ragnarök!
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Etepete said:
Om utländska ord är ett alternativ, vad sägs området Untergang!

Andra alternativ:
Apokalyps!
Ragnarök!
Har inga som helst problem med utländska ord... :gremsmile:
 

carrot

Veteran
Joined
25 Sep 2013
Messages
184
Ok, det tog ett par timmar, men jag är äntligen färdig med samtliga Fysiska Mutationer.
Eftersom det är en ganska omfattande samling mutationer så länkar jag istället till google-dokumentet som jag skrivit det i.
Hoppas att det ser ok ut och är lätt att förstå.

Specialförmågor!

Jag har även lyckats övertala ett par kompisar att speltesta med mig på torsdag, så då bär det förhoppningsvis av mot Nackby, Rulsjö och den förbjudna Zonen i en (vad som iallafall kommer att bli) hårt modifierad version av "I Reptilmännens Klor".

God natt!
 

carrot

Veteran
Joined
25 Sep 2013
Messages
184
Eftersom jag hoppas att alla kan spela imorgon kände jag mig tvungen att slänga ihop ett snabbt karaktärsblad, så här är det:
Mutanter! - Karaktärsblad

Notera att jag fortfarande använder namnet "Mutanter!" eftersom det är det mest slagkraftiga namnet jag kommit på hittills. (Eftersom modden inte är avsedd att tjäna pengar på så hoppas jag att Fria Ligans medlemmar inte blir förgrymmade av att det är för likt "Mutant".)
 

Brokk

Veteran
Joined
16 Mar 2013
Messages
93
Mycket kul initiativ tycker jag! Har alltid tyckt mycket om mutant. :gremsmile:
 

carrot

Veteran
Joined
25 Sep 2013
Messages
184
Demonprinsessan said:
Tokskönt karaktärsblad! :gremsmile:
Tack! Det värmer i vintermörkret!
Jag måste fixa stavfel, lägga till LYTE någonstans samt blåsa in det i InDesign så att jag kan komprimera det utan att det ser för kasst ut, men framförallt för att inte ha ett dokument på 5 meg!
Det kommer förhoppningsvis att duga till morgondagens speltest.
 
Top