Nekromanti Mutant Chronicles

Odd

Veteran
Joined
9 Aug 2000
Messages
73
Om man skjuter automateld kan man max träffa med tre skott, trots att man avlossar tio, och man avlossar alltid tio skott när man skjuter automateld, även om man har fetaste gatling-kulsprutan med monstruöst hög eldhastighet. Dessutom så är världen helt oigenomtänkt vad gäller en massa tekniska saker-hylslös ammunition finns redan idag, och kräver inte något jättevinklat magasin, det sägs att datorer mer eller mindre är oanvändbara och inte finns på några viktiga platser i samhället, men om så var fallet skulle ex, telefoner och rymdfart helt enkelt inte fungera, och dessutom frångås det påståendet i smyg i expansionerna i och med tex. att Imperial har robothundar, Mishima cybernetik osv. Mutant Chronicles är bara allmänt mysko. Världen skulle kunna göras cool och köras i något annat regelsystem, men som den är nu så är den en oigenomtänkt blandning av rambofilmerna, Mutant, DoD och Shadowrun.

/Odd
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Nja.

"Är det verkligen en så svår process att sätta upp ett Mutantforum att det inte räcker med att det finns en tråd här med förnärvarande 422 läsningar?"

422 läsningar är en sak. Jag törs lova att det halvdussin pers som skrek om ett Chronicles-forum står för hälften av de läsningarna. Jag tycker fortfarande inte att det pekar ut mer än just det halvdussin som visat intresse som aktiva Chronicles-spelare. Jag saknar fortfarande några Chronicles-diskussioner för att jag (som icke-redaktionsmedlem) ska tycka att det är motiverat med ett Chronicles-forum.

Sätt igång att prata Chronicles, inte bara Chronicles-forum, så kanske ni kommer någon vart. Det har sagts förut, men nädå, i SF-väg verkar det mest pratas överljusteknik, hemmabygda SF-rollspel, skumma utrikiska rollspel, utomjordingar... men Chronicles-diskussionerna lyser med sin frånvaro.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
En stor skillnad

"Meningen med liknelsen är att Gondica INTE är ett dött rollspel, för annars skulle den liksom vara meningslöst att göra jämförelsen eftersom jag ju då samtidigt skulle medge att även MC var dött... För att förtydliga mig så tar jag det hela en gång till: MC är lika eller till och med mindre dött än Gondica. Och om forumet för Gondica får vara kvar så bör det ju inte vara några problem att starta ett för Mutantspelen!"

Nå, även om man anser att Mutantspelen inte är döda (jag gör det - det är bara en respirator i form av fans som surrar i ett hörn) så finns det en enorm skillnad mellan Gondica och Chronicles: Target är stendött, så det kommer inga nya produkter till Chronicles. Rävspel lever dock i högsta välmåga och gör saker till sina spel.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Färre forum snarare än fler :)

Jo, men SF-forumet är alldeles för allmänt för att någon skulle börja diskutera ett specifikt rollspel på det.

Det är ju just därför som varje diskussion om Mutant-spelen istället hamnar här på Rollspelsforumet.

Är det så fel då? Precis som man kan prata om BESM, Ghostbusters eller Phoenix Command i detta forum borde det väl gå bra att även tala om Mutant här?

Jag kan hålla med om att Gondica-forumet kanske har mindre trafik än vad ett Mutant-forum skulle ha men IMHO är det ett argument för att ta bort Gondica forumet snarare än att lägga till ett nytt forum för varje lika litet spel...

Jag skulle hellre se att de återinsatte det gamla spelledarforumet...
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Odött?

Nå, även om man anser att Mutantspelen inte är döda (jag gör det - det är bara en respirator i form av fans som surrar i ett hörn) så finns det en enorm skillnad mellan Gondica och Chronicles: Target är stendött, så det kommer inga nya produkter till Chronicles.
Rävspel lever dock i högsta välmåga och gör saker till sina spel.


Det beror ju på vad man menar med att ett spel är "dött". Imho är ett spel dött när nästan ingen spelar det. Att bara titta på om det ges ut nya produkter eller inte är litet snävt. I så fall skulle DoD varit dött i flera år innan Riotminds återupplivade det, trots att det säkert kunde konkurrera med Eon i användarbas.
Om ett spel gavs ut flitigt utan att någon spelade det, skulle det då verkligen vara ett levande spel?
 

Emil

Hero
Joined
20 May 2000
Messages
1,321
Location
Malmö, Sweden
Re: Nja.

Sätt igång att prata Chronicles, inte bara Chronicles-forum, så kanske ni kommer någon vart. Det har sagts förut, men nädå, i SF-väg verkar det mest pratas överljusteknik, hemmabygda SF-rollspel, skumma utrikiska rollspel, utomjordingar... men Chronicles-diskussionerna lyser med sin frånvaro.

Detta har också sagt förut. SF-forumet är för opersonligt för att Chronicles ska börja diskuteras där. Personligen besöker jag SF-forumet väldigt sällan, vilket många andra också gör. Resultatet blir alltså att inte så många ens kommer att veta att diskuteras MC på forumet, om vi sätter igång!

/Emil

Brevis esse laboro, obscurus fio

Eon SE: <A HREF="http://www.eonse.com" target="_new">http://www.eonse.com</A>
 

Emil

Hero
Joined
20 May 2000
Messages
1,321
Location
Malmö, Sweden
Re: Färre forum snarare än fler :)

<I>Jag kan hålla med om att Gondica-forumet kanske har mindre trafik än vad ett Mutant-forum skulle ha men IMHO är det ett argument för att ta bort Gondica forumet snarare än att lägga till ett nytt forum för varje lika litet spel... [/i]

Om man ska vara objektiv så är det vilket som, huvudsaken är att det inblandas något slags rättvisa i det hela. Men eftersom redaktionen uppenbarligen inte har några tankar på att plocka bort Gondica-forumet, så är ju detta ett starkt argument för att ett Mutant-forum inte skulle vara till någon skada!

Men redaktionen är uppenbarligen lite negativt inställda till ett Mutantforum...

/Emil - Undra om det var Gondica eller Gemini diskussioner på andra webbforum, innan redaktion gav dem egna forum?

Brevis esse laboro, obscurus fio

Eon SE: <A HREF="http://www.eonse.com" target="_new">http://www.eonse.com</A>
 

Emil

Hero
Joined
20 May 2000
Messages
1,321
Location
Malmö, Sweden
Re: En stor skillnad

<I>Nå, även om man anser att Mutantspelen inte är döda (jag gör det - det är bara en respirator i form av fans som surrar i ett hörn) så finns det en enorm skillnad mellan Gondica och Chronicles: Target är stendött, så det kommer inga nya produkter till Chronicles. Rävspel lever dock i högsta välmåga och gör saker till sina spel.[/i]

Rävspel är ju ett varumärke, och även om det getts ut en hel del till Western så lyser produkterna till Gondica med sin frånvaro. Det är lite som att säga att Target fortfarande är ett fungerande företag, även om det numera är ett investmentbolag som inte har mycket med rollspel att göra.

Visst kommer det lite artiklar till Gondica på rollspel.com då och då, men räkna kallt med att dessa om något år kommer att vara lika få som de om Mutant-spelen som kommer från Target.../images/icons/smile.gif

Om du tycker att beviset på att ett spel lever är att det finns ett företag som supportar spelet, så får detta stå för dig. De flesta andra håller dock förmodligen med om att tecknet på att spel lever är att folk spelar det och vill diskutera det på nätet!!

/Emil

Brevis esse laboro, obscurus fio

Eon SE: <A HREF="http://www.eonse.com" target="_new">http://www.eonse.com</A>
 

Emil

Hero
Joined
20 May 2000
Messages
1,321
Location
Malmö, Sweden
Om man skjuter automateld kan man max träffa med tre skott, trots att man avlossar tio, och man avlossar alltid tio skott när man skjuter automateld, även om man har fetaste gatling-kulsprutan med monstruöst hög eldhastighet.

Mejar du skjuter du 20 kuler / handling. Räknar du med att du har tre handlingar / runda kan du alltså få iväg 60 kulor på bara några sekunder!

Dessutom kan du skjuta eldstötar 1-5 skott, som alla har chans att träffa.

Men, visst är det inte helt realistiskt, utan väldigt förenklat. Men måste alla rollspel vara exakt likadana som N2?

Dessutom så är världen helt oigenomtänkt vad gäller en massa tekniska saker-hylslös ammunition finns redan idag, och kräver inte något jättevinklat magasin

Men i framtiden har man kanske upptäckt att det går effektivare om man har ett vinklat magasin.

det sägs att datorer mer eller mindre är oanvändbara och inte finns på några viktiga platser i samhället, men om så var fallet skulle ex, telefoner och rymdfart helt enkelt inte fungera

Hmm, undra hur de skötte telfonsystemen innan datorerna fanns... Är det helt omöjligt att man om 2000 år kan ha mekaniska telefonväxlar, som fungerar utan att folk är tvungna att sitta och koppla samtalen för hand?

Rymdfarten kan jag dock hålla med om att man kan ifrågasätta. Betänk dock att Apollo 11 landade på månen med en datorkraft som kan jämföras med min gamla Amiga 600.

och dessutom frångås det påståendet i smyg i expansionerna i och med tex. att Imperial har robothundar, Mishima cybernetik osv.

Cybertech kräver väl inte Artificiell Intelligens? Och det står ju tydligt att det finns de som inte bryr sig om Brödraskapets lagar mot AI-datorer, se bara på Cybertronic.

Mutant Chronicles är bara allmänt mysko. Världen skulle kunna göras cool och köras i något annat regelsystem, men som den är nu så är den en oigenomtänkt blandning av rambofilmerna, Mutant, DoD och Shadowrun.

I den form som världen framställs i Warzone 2 är den faktiskt inte bara cool, utan också tillräckligt genomtänkt för att den ska hålla ihop lika mycket som världarna i andra framtidsspel.

/Emil

Brevis esse laboro, obscurus fio

Eon SE: <A HREF="http://www.eonse.com" target="_new">http://www.eonse.com</A>
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
ser inte problemet

. Men eftersom redaktionen uppenbarligen inte har några tankar på att plocka bort Gondica-forumet, så är ju detta ett starkt argument för att ett Mutant-forum inte skulle vara till någon skada!

Det är fortfarande ett fall av att du försöker motivera en dumhet med en annan dumhet. Det är mycket lättare att bortse från _ett_ obesökt forum än tiotals (vilket man skulle ha om man var rättvis).

Jag förstår inte vad som är så dåligt med att tala om MC just här: i rollspelsforumet. Det är välbesökt nog för att få stor trafik och öppet nog att tillåta det.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
För opersonligt?

"Detta har också sagt förut. SF-forumet är för opersonligt för att Chronicles ska börja diskuteras där."

Du kommer säkert mörda mig för det här, men det var det löjligaste jag har hört på ett bra tag. SF-forumet dög utmärkt för att prata Babylon Project ett tag, så varför duger det helt plötsligt inte för att prata Mutant Chronicles?

"Personligen besöker jag SF-forumet väldigt sällan, vilket många andra också gör. Resultatet blir alltså att inte så många ens kommer att veta att diskuteras MC på forumet, om vi sätter igång!"

Skyll er själva. Ni vet inte vad ni går miste om.

Dessutom tror jag att du har fel. Jag tror att en himla massa folk faktiskt besöker SF-forumet, även de som spelar Chronicles.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Levande dött?

"Om du tycker att beviset på att ett spel lever är att det finns ett företag som supportar spelet, så får detta stå för dig. De flesta andra håller dock förmodligen med om att tecknet på att spel lever är att folk spelar det och vill diskutera det på nätet!!"

Tja, vi kan ju jämföra med språket latin om du vill. Det räknas som ett dött språk - det finns inget folk som håller det vid liv, utan det talas bara av gamla stofiler (och unga stofiler) på universitet. Trots detta kommer det ett par nya verk på latin då och då - en av mina favoriter är "Winnie Ille Pu" (japp, Nalle Puh på latin).

Men latin är dött likförbannat, eftersom det inte supportas av något folk eller stat, utan av enskilda individer och läroverk.

Liknelsen till Mutant Chronicles ligger inte så långt bort. Det är bara några individer som spelar det, det utvecklas inte officiellt, och det sker ingen nytillväxt.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Odött?

"Om ett spel gavs ut flitigt utan att någon spelade det, skulle det då verkligen vara ett levande spel?"

Är det inte den statusen som Hârn har haft sedan starten, typ? Knappt någon spelar det, men det utvecklas ändå.

Nej, för min del är de säkraste tecknen på att ett spel är dött just att det inte finns någon nyutveckling till det samt att återväxten på nya spelare är noll eller till och med sjunkande (det senare är dessutom oftast resultatet av det förra).

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

LeJonklev

Swordsman
Joined
30 May 2000
Messages
520
Re: För opersonligt?

Jag besöker konstant SF-forumet och har en del diskutioner och förfrågningar om mutant chronicles som jag skulle vilja dra igång men jag känner mig väldigt tveksam till att gör det där då det känns... tja, fel.

LL

I found it hard, it was hard to find, oh well, whatever, nevermind.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: Levande dött?

Hmm... är inte latin officielt språk i Vatikanstaten? Gör det väl iofs inte mindre dött, men katolska kyrkan är nog en av de större supportrarna av latin här i världen.

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather
 

Emil

Hero
Joined
20 May 2000
Messages
1,321
Location
Malmö, Sweden
Re: För opersonligt?

Du kommer säkert mörda mig för det här, men det var det löjligaste jag har hört på ett bra tag. SF-forumet dög utmärkt för att prata Babylon Project ett tag, så varför duger det helt plötsligt inte för att prata Mutant Chronicles?

DÖ! /images/icons/cool.gif

Jo, men det är betydligt mer SF än Mutant Chronicles. Visst spelet utspelar sig i framtiden, men tekniken är inte mer avancerad än idag. Och jag håller med LeJonklev om att det känns fel...

Skyll er själva. Ni vet inte vad ni går miste om.

Och jag vet vad jag får. Ytterligare ett bevis på att forumredaktion har fåniga regler...

/Emil

Brevis esse laboro, obscurus fio

Eon SE: <A HREF="http://www.eonse.com" target="_new">http://www.eonse.com</A>
 

Emil

Hero
Joined
20 May 2000
Messages
1,321
Location
Malmö, Sweden
Re: ser inte problemet

Det är fortfarande ett fall av att du försöker motivera en dumhet med en annan dumhet. Det är mycket lättare att bortse från _ett_ obesökt forum än tiotals (vilket man skulle ha om man var rättvis).

Inte alls, jag tycker inte direkt att det är fel på att det finns ett Gondicaforum, det får gärna finnas ett för mig. Men om man ska följa redaktions krav på besökarantal på forumen så bör det antingen finnas både ett Gondica eller ett Mutantforum, eller ingetdera.

Jag förstår inte vad som är så dåligt med att tala om MC just här: i rollspelsforumet. Det är välbesökt nog för att få stor trafik och öppet nog att tillåta det.

Diskussionerna försvinner i mängden! En stor trafik innebär garanterat många som inte vill diskutera Mutant Chronicles, eller som inte förstår att det handlar om just det spelet bara genom att läsa trådens titel. Dessutom kommer det ständigt nya trådar och allting som inte ligger på först sidan kan betraktas som döda när det gäller nya inlägg.

/Emil

Brevis esse laboro, obscurus fio

Eon SE: <A HREF="http://www.eonse.com" target="_new">http://www.eonse.com</A>
 

Emil

Hero
Joined
20 May 2000
Messages
1,321
Location
Malmö, Sweden
Re: Levande dött?

Tja, vi kan ju jämföra med språket latin om du vill. Det räknas som ett dött språk - det finns inget folk som håller det vid liv, utan det talas bara av gamla stofiler (och unga stofiler) på universitet. Trots detta kommer det ett par nya verk på latin då och då - en av mina favoriter är "Winnie Ille Pu" (japp, Nalle Puh på latin).

Nu är det ju så att Latin är dött eftersom ingen talat språket på mängder av år. Mutant Chronicles är inte dött eftersom folk fortfarande spelar det.

Det finns mängder av levande språk som inte är direkt officiellt språk i något land, men som ändå hålls vid liv av befolkning som talar språken.

Och där kan man dra parallellen till Mutant Chronicles. Det supportas visserligen inte av något företag, men det finns fortfarande folk som spelar det och håller det vid liv.

Du glömmer ju en viktig skillnad. Latin studeras och läses idag för att det utgör en viktig del i vår historia och språkutveckling. Man gör det inte för att försöka tala det, eftersom det med tiden har ersatts av andra språk som bygger på Latin och dessa språk lever!


Mutant Chronicles är inget som någon studerar. Folk spelar det för att de tycker det är kul och har gjort detta under en längre tid. Och man spelar den senaste versionen av spelet, inte den första versionen - denna version är död!

/Emil

Brevis esse laboro, obscurus fio

Eon SE: <A HREF="http://www.eonse.com" target="_new">http://www.eonse.com</A>
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Re: Regelsystemet är mindre viktigt

<I>Ett exempel på detta är att en träff i huvudet inte sällan innebär döden...</I>

Om man inte har hjälm förstås. Jag har inte spelat Chronicles så mycket, jag älskade världen men avskydde reglerna. Spelet är obalanserat. Dra på dig en bra rustning och du är näst intill odödlig. Har inte räknat på det, men det var vad vi gjorde, sedan röjde vi ett helt citadell, med stalkers, biogiganter, nefariter och tusentals legionärer...typ.

/RipperDoc - i mån av tid bygger jag gärna om MC, men den tiden har jag inte


<A HREF="http://www.nogo.nu" target="_new">http://www.nogo.nu</A>
 

LeJonklev

Swordsman
Joined
30 May 2000
Messages
520
Jag håller med om att realism inte är så jätteviktigt. Visst är det kul med realistiska regelsystem och spelvärldar men jag spelar i varje fall rollspel för att komma bort från verkligheten och dess deprimerande realism.

LL

I found it hard, it was hard to find, oh well, whatever, nevermind.
 
Top