Nekromanti Mutant Chronicles

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: ser inte problemet

Inte alls, jag tycker inte direkt att det är fel på att det finns ett Gondicaforum, det får gärna finnas ett för mig. Men om man ska följa redaktions krav på besökarantal på forumen så bör det antingen finnas både ett Gondica eller ett Mutantforum, eller ingetdera.

...och då borde det också, i rättvisans namn, finnas ett forum vardera för Kheletaar, Wastelands, Viking, Vägen, SRR, osv... Man kan fråga sig varför spelare av Kult eller Chock skall vara hänvisade till Skräckrollspelsforumet där många som varken spelar Kult eller Chock kommer lägga sig i debatten (kanske t.o.m för att gälla generellt på spelet ifråga).
För att inte tala om alla de utländska spel som spelas i sverige minst lika mycket som Mutant...

<I>Diskussionerna försvinner i mängden![/i]

Du ratade sf-forumet för att det är för obesökt, rollspelsforumet för att det är för aktivt... Hmm...

Dessutom kommer det ständigt nya trådar och allting som inte ligger på först sidan kan betraktas som döda när det gäller nya inlägg.

Det tycker jag inte... Jag har deltagit i debatter som legat många sidor ned i arkivet... speciellt i Eonforumet där trafiken stundtals är absurd...

Personligen skulle jag hellre se ett forum för det gamla Mutant och Mutant 2... inte på grund av något rättviseskäl utan för att det är de två bästa spel som någonsin producerats i sverige (imho).
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Odött?

Nej, för min del är de säkraste tecknen på att ett spel är dött just att det inte finns någon nyutveckling till det samt att återväxten på nya spelare är noll eller till och med sjunkande (det senare är dessutom oftast resultatet av det förra).

Så ett spel kan vara dött, i dina ögon, trots att många spelar det, bara det inte vidareutvecklas eller nyrekryterar?
 

Emil

Hero
Joined
20 May 2000
Messages
1,321
Location
Malmö, Sweden
Re: ser inte problemet

...och då borde det också, i rättvisans namn, finnas ett forum vardera för Kheletaar, Wastelands, Viking, Vägen, SRR, osv... Man kan fråga sig varför spelare av Kult eller Chock skall vara hänvisade till Skräckrollspelsforumet där många som varken spelar Kult eller Chock kommer lägga sig i debatten (kanske t.o.m för att gälla generellt på spelet ifråga). För att inte tala om alla de utländska spel som spelas i sverige minst lika mycket som Mutant...

Nu pratar vi här om ett Mutantforum, inte ett Mutant Chronicles forum! För även om jag hellre ser det senare, så tror jag inte att det skulle bli aktuellt med ett så smalt forum.

Och ja, det får gärna komma upp forum SRR, Viking, Kheletaar osv., men hittills har jag inte sett någon som direkt har krävt ett sådant forum. Kommer det någon, helst flera, som gör detta så kommer inte jag att sätta mig emot det...

Du ratade sf-forumet för att det är för obesökt, rollspelsforumet för att det är för aktivt... Hmm...

Jag ratade SF-forumet eftersom det är för opersonligt och obesökt. Jag tror nämligen att en stor del av de som skulle vara intresserade av att diskutera Mutant inte skulle tänka tanken att göra detta på SF-forumet. Detta dels för att alla Mutantdiskussioner som jag känner till har varit på rollspelforumet, dels för att jag personligen (som ju är intresserad av MC) bara besökt SF-forumet en gång för att kolla vad det innehöll...

Och att det blir problem med rollspelforumet är väl inte så svårt att förstå. Denna tråd är ju strax helt borta, eftersom den ramlat ner på andra sidan.

Det tycker jag inte... Jag har deltagit i debatter som legat många sidor ned i arkivet... speciellt i Eonforumet där trafiken stundtals är absurd...

Ja, det kan jag ärligt säga att det är inte många gånger som jag gjort det!

Personligen skulle jag hellre se ett forum för det gamla Mutant och Mutant 2... inte på grund av något rättviseskäl utan för att det är de två bästa spel som någonsin producerats i sverige (imho).

Perfekt! Då har vi ännu en som vill ha ett Mutantforum!

/Emil

Brevis esse laboro, obscurus fio

Eon SE: <A HREF="http://www.eonse.com" target="_new">http://www.eonse.com</A>
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: ser inte problemet

Nu pratar vi här om ett Mutantforum, inte ett Mutant Chronicles forum! För även om jag hellre ser det senare, så tror jag inte att det skulle bli aktuellt med ett så smalt forum.

Problemet är att gamla Mutant och Mutant 2 skiljer sig så mycket från de senare upplagorna att det inte är värt att se det som samma spel. Det är värre än Ereb/chronopia klyftan då det inte ens är samma regler...

Behöver vi verkligen ett forum till där hälften av bandbredden går åt till att gnälla på andra upplagor av spelet?

Och ja, det får gärna komma upp forum SRR, Viking, Kheletaar osv., men hittills har jag inte sett någon som direkt har krävt ett sådant forum. Kommer det någon, helst flera, som gör detta så kommer inte jag att sätta mig emot det...

Jag ser hellre att de återskapar det gamla spelledarforumet... Då kan det användas för alla former av regeldebatter som inte passar i något annat forum, äventyrsidéer o.s.v...

Det vore IMHO rätt jobbigt med 400 olika forum... speciellt som en äventyrsidé till Kheletaar skulle kunna passa i Trudvang eller vice versa... Om man inte vill missa något skulle man vara tvungen att plöja igenom alla forum /images/icons/frown.gif

Och att det blir problem med rollspelforumet är väl inte så svårt att förstå. Denna tråd är ju strax helt borta, eftersom den ramlat ner på andra sidan.

So? det går utmärkt att fortsätta debattera det trots det...
 

Emil

Hero
Joined
20 May 2000
Messages
1,321
Location
Malmö, Sweden
Re: ser inte problemet

Problemet är att gamla Mutant och Mutant 2 skiljer sig så mycket från de senare upplagorna att det inte är värt att se det som samma spel. Det är värre än Ereb/chronopia klyftan då det inte ens är samma regler...

Jag säger inte att det är den bästa möjliga lösningen, men det är bättre att diskutera de olika Mutantspelen på ett forum vigt åt dessa än på ett mycket bredare forum.

Behöver vi verkligen ett forum till där hälften av bandbredden går åt till att gnälla på andra upplagor av spelet?

Eftersom det, precis som du säger, är väldigt få likheter mellan Mutant och Mutant Chronicles så ser jag inte problemet!

Jag ser hellre att de återskapar det gamla spelledarforumet... Då kan det användas för alla former av regeldebatter som inte passar i något annat forum, äventyrsidéer o.s.v...

Jepp, det kanske inte skulle vara särskilt dumt med ett sådant, men är det inte redan en hel del regeldiskussioner på detta forum, eller? Dessutom så utesluter det ena absolut inte det andra!

So? det går utmärkt att fortsätta debattera det trots det...

Jo, men antalet personer som fortsätter att delta i diskussionerna minskar drastiskt. Det kan man garanterat plocka fram statestik på!

/Emil

Brevis esse laboro, obscurus fio

Eon SE: <A HREF="http://www.eonse.com" target="_new">http://www.eonse.com</A>
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: ser inte problemet

[color:green]Behöver vi verkligen ett forum till där hälften av bandbredden går åt till att gnälla på andra upplagor av spelet?</font color=green>

Eftersom det, precis som du säger, är väldigt få likheter mellan Mutant och Mutant Chronicles så ser jag inte problemet!


Titta in i DoD-forumet ett tag... det är många debatter av typen Ereb vs. Cronopia, DoD-91 vs. DoD6, Trudvang vs. Ereb osv...

Jo, men antalet personer som fortsätter att delta i diskussionerna minskar drastiskt. Det kan man garanterat plocka fram statestik på!

Det beror kanske på att man debatterat färdigt om just det ämnet?
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Odött?

Mystiskt... jaja vi får väl vara oense på den punkten (också /images/icons/wink.gif).
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Nja.

<I>jag kan ju lugnt hävda att rollspel.com (där det kommer upp Gondica-material regelbundet) får, typ, 10.000% mer mail om Gondica än om MC. (-:
*doh*! Det var ju en snygg avslutning från din sida! Jag är säker på att Neogames får 100.000% fler mail om Eon än om Gondica...</I>

Och varför tror du egentligen jag la dit en smiley?

--
Åke
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: En stor skillnad

<I>Visst kommer det lite artiklar till Gondica på rollspel.com då och då, men räkna kallt med att dessa om något år kommer att vara lika få som de om Mutant-spelen som kommer från Target...</I> /images/icons/smile.gif

Varför det? Om fru Blixt har en tredje unge på väg så har hon iaf inte talat om det för mig...

<I>De flesta andra håller dock förmodligen med om att tecknet på att spel lever är att folk spelar det och vill diskutera det på nätet!!</I>

Har lite svårt att se vad det där sistnämnda skulle ha med saken att göra. Spel som framförallt lockar äldre spelare (t.ex Pendragon, Space:1889) har väldigt låg nät-närvaro i förhållande till sitt antal jämfört med yngre gamers.
Vissa spel inbjuder heller inte till diskussion i samma omfattning som andra. Det finns svjv fler som (ännu) lirar Wastelands än som spelar Khelataar, men av åratals erfarenhet från Lancelot-listan kan jag lugnt säga att det är enormt svårt att få med WL-spelare på ett snack om spelet; de sitter bara där och lurkar i det tysta utan att svara. Då är Khe-spelare märkbart mer benägna att kliva fram med egna teorier och åsikter.

--
Åke
 

Eldorin

Veteran
Joined
24 Nov 2000
Messages
81
Location
Trollhättan.
Re: Levande dött?

Kanske av de få i Vatikanen och ett stort antal telogi-lärda som valde att lära sig latin.

Denna grupp ör bara ett fåtal om man jämför med biologi studeradnde av olika slag. De kan mycket mer latin än en "normal" präst kan.
 
Top