Jag måste gå tillbaka till SL-boken (häftet) och kolla hur det där var, men ja, jag skulle definitivt kunna tänka mig att slumpa dom närmsta sektorerna i förväg så att jag har lite koll på vad som kommer. Känner mig relativt osäker på hur utforskandet av en sektor går till spelmässigt, och hur man fyller ut det så att det inte bara blir "ja nu är ni där, det är en ruin, leta efter nåt kul - aha där var det nåt kul, nu åker ni vidare".
Börjar undra om det vore bra med en "SL-tips till Mutant år Noll"-tråd eller nåt liknande, men iaf.. kort, ur minnet, hur man zonkrälar
0. SL genererar en ruta av zonen. Utgångspunkter:
* zonkartan - både landmärken och terräng
* Google street view
* Egen lokalkunskap
Tabeller i Grundreglerna kan ge
* Lokal terräng/byggnader - denna kan användas rakt av, eller för att fylla på. Om du inte vill ha simhallen eller den obebyggda skogen där tabellen föreslår, ta nåt annat.
* Rötnivå. Platser med noll röta är speciellt intressanta för små utbrytargrupper från Arken eller andra överlevare. Särskilt om det finns rötfritt vatten!
* Hot
1. Spelarna bestämmer vilken zonruta de ska till
2. Zonstrykar slår för "led vägen". Detta steg kommer lätt ge upphov till tonvis med bonus-ammo, mat, etc från zonstrykarens specialfärdighet. Om man inte har en zonstrykare, ska man göra det diegetiskt: beskriv hur RPna letar sig fram. Det är lättare att råka snubbla rakt in i ett Hot utan zonstrykare, men inget måste.
3. Om det finns ett Hot, måste man generellt ta hand om detta för att inte behöva återvända till rutan man kom ifrån. Man kan enligt reglerna aldrig bara undvika hot, det är inte meningen som lösning.
4. RPna letar runt i zonrutan. Detta kan ta olika lång tid beroende på bebyggelse, om det finns intressanta saker i krångliga källare, om man vill gräva ut ett nedrasat hus i jakt på något, eller bara strövar vidare fortast möjligt. Ofta finns det rätt mycket att göra. Beroende på Hotet, kan hotet ev helt blockera detta.
5. Vid behov, kollar man vilka resurser som går åt. RPna behöver mat o dricka varje dag, samt för att läka. Man kan även ta en paus för att låta t.ex. en Skald ge gruppen en stunds andrum och återhämtning.
6. Röta! Se hur mycket röta RPna får, beroende på zonrutans rötnivå. Jag snälltolkade reglerna så att "1 röta per 12h" blev att man fick 1 röta när 12 timmar passerat - inte så fort man klev in i zonrutan. Röta är rätt hårt ändå, känner jag. Om rötan är väldigt intensiv kan detta behöva tas upp redan medan steg 3-5 pågår!
7. Åter till 1.
Ovan fritt från minnet, om jag minns fel tänker jag att någon korrigerar mig! Steg 3-5 brukar ge rejält med material att spela på, men zonrutor man redan utforskat o färdats genom flera gånger kan såklart gå snabbare att resa genom.
Det hade ändå varit brutalt kul om jag hade kunnat fixa en Mutant-karta till vår hemstad (Luleå), om det är det du menar, men vet inte vart man börjar med att få till nåt sånt, och om det är onödig komplexitet att lägga till såhär vid första start. Antar att man kan spela alla spelets element på samma sätt oavsett karta, det är väl bara placeringen av saker som skiljer.
Spelet är helt kart-agnostiskt, så länge det finns hyfsat med zon-rutor att utforska, och där relevanta metaplotts-ställen kan sättas ut. Menade att om ni inte orkar fixa karta till hemstan, ta den av kartorna från Fria Ligan som är över den stad ni känner bäst till. Finns på deras hemsida. Jag gillade Stockholms-kartan, öarna och broarna skapade en intressant dynamik. Malmö-kartan var iofs kul oxå, jag tolkade den som att stora delar av staden var under midjedjupt vatten (inte realistiskt men kul!), många våta RP, jobbiga strider, och skrotpråmar blev det.