Mutant: År Noll - vad händer?

Det har jag nog missat i så fall. Är lösningen att man pratar om spelets upplägg i förväg, alltså under session zero? De som blir frustrerade verkar bli det för att de förväntar sig en annan typ av spelupplevelse. Jag tycker att det är intressant att fundera på hur man kan undvika den kanske helt onödiga frustrationen.
Visst, om man har en kampanj framför sig är det väl klokt. Men det här var på ett konvent. RP:na var skeppsbrutna och hade tappat bort sin chef. Det har alltid funkat bra, fast jag förstås inte talar om för konventsspelarna att deras chef är en kvantrese som dyker upp när sittningen närmar sig sitt schemalagda slut.

Men det uppfattas nog som mer nybörjarvänligt eftersom rälsen ger spelandet en tydlig temporal struktur med början, mitt och slut. En procedur att följa, ungefär som i Monopol eller Cluedo.
Nu glider vi off topic, men jag tror detta är den springande punkten. För både helt nya SL och nya spelare framstår det som lättare att förstå vad och hur.

Jag är själv benägen att tro att det är sant. Det kräver en viss nivå av erfarenhet för att landa i att sandlådor är lättare. Det låter motsägelsefullt, men jag tror att för en mer erfaren spelgrupp är det kanske i genonsnitt enklare att hantera en sandlåda, eftersom de har internaliserat vissa förhållningssätt, utan att det samtidigt är sant för nybörjargruppen.

Back