Musik man aldrig skulle kunna gissa sig till att du skulle lyssna på?

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,893
Är inte söder om söder ORTEN ,det är vad jag fått lära mig om sthlm geografi .Jag skulle ha ganska svårt att se massa hipster ränna runt ute i orten. Jag tror inte det finns så mycket 80kr ipa och soylatte mochachinos där ute :ROFLMAO:
Nja, det beror på hur långt söder om söder man åker och vilken tunnelbanelinje.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,311
Location
Göteborg
Alternativ 1: Sabaton och Nightwish.
Alternativ 2: Bob Dylan och kent.
(Diametralt motsatta gissningar, jag vet.)
Ja men då lyssnar jag nog på oväntat musik, mycket elektroniskt som Laibach och Stereo Total men också Schubert (har en långsiktig plan att lära mig höra skillnad på Schubert och Schuman), Kaizers Orkester, Euskefeurat och förstås disneylåtar på svenska är väl det som jag oftast återvänder till.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,319
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Älskar Mongolisk-strupsång, ortodoxa psalmer på kyrkslaviska och medeltidsgrekiska, pop från Uzbekistan/Xinjiang/Kirgizistan, riktigt deprimerande bluegrass och country. Gillar även olika nasheed, hmong-folkmusik och så slinker det väl ned en del J-pop och K-pop. Men överlag är det mest religiös musik och olika centralasiatiska sorters folkmusik som gäller.
 

ÅkeZorkh

Problematisk fiskhandlare från Bretagne
Joined
16 Dec 2018
Messages
485
Jag har fått lärt mig att söder om söder är Botkyrka , Rågsved , Dalen osv 🤔
Det är det delvis, men det är också Stureby, Midsommarkransen, Telefonplan, Tallkrogen osv... mkt blandad kompott när det kommer till demografi och socioekonomisk status. Skulle tippa på att Franz kommer från röda linjen mot Fruängen. Möjligtvis hemmahörande i Bagarmossen eller Hökarängen.
 
Last edited:

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,893
Det är det delvis, men det är också Stureby, Midsommarkransen, Telefonplan, Tallkrogen osv... mkt blandad kompott när det kommer till demografi och socioekonomisk status. Skulle tippa på att Franz kommer från röda linjen mot Fruängen. Möjlitvis hemmahörande i Bagarmossen eller Hökarängen.
Haha, spot on! Har bott i Fruängen i snart tolv år 😄 Förutom när jag tog avstickare till Barcelona och Uppsala, men de ställena tror jag också räknas som hipstriga 😂
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Det är det delvis, men det är också Stureby, Midsommarkransen, Telefonplan, Tallkrogen osv... mkt blandad kompott när det kommer till demografi och socioekonomisk status. Skulle tippa på att Franz kommer från röda linjen mot Fruängen. Möjlitvis hemmahörande i Bagarmossen eller Hökarängen.
Jag är som sagt inte så bevandrad i sthlm's geografi . Jag brukade hänga i sthlm en del för x-antal år sedan när jag hade tjej där men inte tillräckligt för att bli bekant med stadens geografi.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Att vara lattemorsa eller lattefarsa är väl mest bara att sitta med andra latte morsor/farsor på ett trendigt fik på stan i dyra designerkläder och uppsminkad och alldeles för snygg för att fått barn alldeles nyss samt med en barnvagn som tar upp plats och är i vägen samt en skrikande iritativ unge som dom har noll koll på medans dom instagrammar bilder på sitt svindyra kaffe .

Det är väl inte förknippat med att vara hipster ?
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,406
Location
Maastricht
Att vara lattemorsa eller lattefarsa är väl mest bara att sitta med andra latte morsor/farsor på ett trendigt fik på stan i dyra designerkläder och uppsminkad och alldeles för snygg för att fått barn alldeles nyss samt med en barnvagn som tar upp plats och är i vägen samt en skrikande iritativ unge som dom har noll koll på medans dom instagrammar bilder på sitt svindyra kaffe .

Det är väl inte förknippat med att vara hipster ?
" En lattemorsa är för mig en som skiter i vad andra tycker - precis som du skriver. Fast i negativ bemärkelse. Jag får en syn framför mig att såna morsor går fyra i bredd på trottoaren, med sina barnvagnar, förväntar sig att världen ska flytta på sig för de för de har ju blivit mammor! - och så ser jag framför mig att de slänger upp sin bebis på cafébordet och byter bajsblöja, lägger det på brickan och blänger surt på alla som protesterar."
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
" En lattemorsa är för mig en som skiter i vad andra tycker - precis som du skriver. Fast i negativ bemärkelse. Jag får en syn framför mig att såna morsor går fyra i bredd på trottoaren, med sina barnvagnar, förväntar sig att världen ska flytta på sig för de för de har ju blivit mammor! - och så ser jag framför mig att de slänger upp sin bebis på cafébordet och byter bajsblöja, lägger det på brickan och blänger surt på alla som protesterar."
Då har vi samma uppfattning av vad en lattemorsa är .

glöm inte heller mobilblottning. Dom sitter på allmän plats och gastar högt och högljutt om sitt privatliv med sin vän/vännina över mobiltelefon så allt och alla kan ta del av deras samtal .
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,080
Location
Göteborg
Ja, hipsterföräldrar ger mig mer 70-talsvibbar. De är litet gröna vågen-proggiga, fast mer urbaniserade och konsumistiska.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Tycker det blir mycket vi och dom. När jag åkte på mitt första spelkonvent slog det mig att nördar är inte heller så j-vla coola. Och går fyra i bredd med t12s påsar och Joltcola
Jag har aldrig påstått mig vara cool , jag har ungefär lika mycket coolhetsfaktor som Kalle Anka 🤣
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Ja, hipsterföräldrar ger mig mer 70-talsvibbar. De är litet gröna vågen-proggiga, fast mer urbaniserade och konsumistiska.
Jag har i viss mån uppfattat det som nån sorts konstigt counter culture . Typ vi är hippa genom att inte vara hippa. Typ nu är det inne med elcykel nä men då ska vi minsann i mig cykla på enhjulingar ifrån 1800-talet och nu spelas det ps5 men gud så common då ska vi spela Atari och Amiga och om alla dricker Starbucks då ska vi dricka nått konstigt kaffe där kaffebönan passerat tarmkanalen på en sumatrisk råttapa.
Vape:ar folk nä men då röker vi sjöskumspipa
 
Top