Musik man aldrig skulle kunna gissa sig till att du skulle lyssna på?

PhilArt

Patafysike Doktor
Joined
19 Sep 2004
Messages
705
Location
Malmö
Vissa kvällar lyssnar jag på Christer Sjögren. Min musiksmak lutar dock över lag mot mer psykadelisk rock, jazz, osv. – men försöker att leva upp till idealet att en bra låt är en bra låt oavsett genre.

Mitt inlägg i hipsterdiskussionen är att en hipster är någon som vill ha attribut som signalerar (romantiserad, amerikansk) arbetarklass, men samtidigt tar kraftigt avstånd ifrån arbetarklassens faktiska smak (dvs. förklara gärna kvaliteterna i country men knappast i samtida dansband eller powermetal). Man är inte hipster bara för att man nördar ner sig i vissa grejer som cyklar, öl eller jeans. Det är bara vanligt borgerlig medelklassbeteende i sin samtida form. Medelklasskultur handlar alltid om att ha "rätt", om det må vara att konsumera "rätt", uppskatta "rätt" konst eller vad det nu är, och att visa upp det inför andra så att de kan berömma ens förmåga att ha "rätt".
 
Last edited:

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,117
Location
Stockholm
Vet inte om det räknas, eftersom jag inte vet om folk inte skulle kunna gissa det, men ibland slår jag på en platta EBB - Electric Banana Band

Jag har också genom att jag lyssnar på Africalink från Deutsche Welle blivit introducerade till flera afrikanska artister jag tror inte många i min bekantskap känner till, o efter mitt försök att studera ryska så har jag snöat in på några ryska grupper, kan rekommendera Kino.
 

Dr Blue

Veteran
Joined
19 Jun 2020
Messages
67
Som studentstad så skulle det inte förvåna mig om det finns en massa ungdomar som försöker klä sig efter inne modet, bryr sig tamejtusan om kvalitén på sin mat/dricka o att den ska var rättvisemärkt/liknande, anser att det som är mainstream e bara fail, nördar ner sig i något rejält e ett ämne o man ska vara herren på täppan med sina obskyra kunskaper.
Absolut finns det ju hipsters i Uppsala men jag tycker inte de är en större grupp som märks så mycket. Sen kanske min idé om hur hipsters ser ut inte stämmer med verkligheten så jag Inser inte att jag är omringad av dem.

Överlag tycker jag inte studenterna i uppsala är så hipstriga. Kräver inte hipsterhet tid och pengar? Studenter har ju inte pengar och all tid går väl åt till plugg och festande/studentaktiviteter?

sen tror jag absolut studenterna tänker mer på miljö och rättvisemärkning men det tror jag är mer en generationsgrej, de yngre idag är mer medvetna om sånt än vad jag var som student.
 
Top