Varulv [MU4] - Spelet är över.

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,740
Location
Stockholm
Ja, som någon som brukar skriva extremt mycket så vet jag att det alltid gör att jag drar på mig röster. Jag skulle gärna lågflyga som ulv, för jag tror att det fortfarande, trots att vi alltid påpekar det, är en vinnande strategi. Problemet för mig är att det blir ett sådant brott mot min vanliga spelstil att det skulle verka sjukt misstänkt. Men för folk som inte vanligtvis är hyperaktiva så är det generellt så. Basse blir ju till exempel alltid utröstad vare sig han är ulv eller bybo.

Någon som kan minnas att ulvarna vunnit genom att skriva mycket och vara väldigt deltagande? Känns som att när de vinner är det oftast genom att hålla sig i bakgrunden. Jag och @Tant Ragnar vann ju i zombiespelet när jag skrev väldigt mycket, men vi var ju inte ulvar utan zombier, vilket ger en helt annan strategi.
Vi vann ju förra mäster ulv genom att hålla i rodret, vill jag påstå.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,720
Location
Göteborg
Jag, Xyas och framförallt @Björn den gode vann ett episkt parti för ett tag sedan. Jag minns det som att Björn skrev en himla massa.
Jepp, men han röstades också ut (även om han höll sig kvar väl). Även du skrev mycket och röstades ut. Ensam kvar var Xyas, som sin vana trogen skrev väldigt lite.
 

Martin3

”Ulv”
Joined
7 Sep 2020
Messages
971
@Martin3
Varför flyttade du inte bort din röst i god tid från din ulvkompis?
För att det skulle vara för misstänksamt men framförallt för att jag trodde han skulle rädda sig själv och jag mådde så dåligt efter läggningen av barnen att jag gick direkt i säng och somnade och hade ingen tanke på varulvsspel.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,740
Location
Stockholm
Vi vann ju förra mäster ulv genom att hålla i rodret, vill jag påstå.
...och jag röstades inte ut :)

Men det är ju ett jävulskt jobb, så fort en slackar bara några timmar kommer ju rösterna mot en smygande.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,565
Location
Oktoberlandet
För att det skulle vara för misstänksamt men framförallt för att jag trodde han skulle rädda sig själv och jag mådde så dåligt efter läggningen av barnen att jag gick direkt i säng och somnade och hade ingen tanke på varulvsspel.
Presis!
Jag visste det!
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,720
Location
Göteborg
...och jag röstades inte ut :)

Men det är ju ett jävulskt jobb, så fort en slackar bara några timmar kommer ju rösterna mot en smygande.
Jag minns när jag och Empi var ulvar i rymdspelet. Det hela gick skitbra och jag trodde nästan att vi hade autovunnit. Så en kväll var både han och jag frånvarande. Då byggdes ett drev mot mig upp och jag var inte där och kunde försvara mig, så rösterna byggdes på och jag röstades ut. Så jag är med på vad du menar!
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,740
Location
Stockholm
Jag minns när jag och Empi var ulvar i rymdspelet. Det hela gick skitbra och jag trodde nästan att vi hade autovunnit. Så en kväll var både han och jag frånvarande. Då byggdes ett drev mot mig upp och jag var inte där och kunde försvara mig, så rösterna byggdes på och jag röstades ut. Så jag är med på vad du menar!
Ja, och samtidigt är det ju en bra självförstörelse av byn att rösta ut de som är aktiva. Som ulv brukar jag alltid sikta nattmord mot de som skriver mest i byn, givet att det inte är några uppenbara andra val. "Aktiv" är ju relativt mot resten av spelarna liksom :)
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
På 13 spelare är väl "standard" siare, väktare, 3 ulvar och någon form av boost till ulvarna. I det här spelet kan MU välja 3 ulvar (4 p) och nattmord (2p) och ha 2 p att välja boost för (som kan vara t.ex. naiv siare). Eventuellt skulle Mäster Bybos val bara kosta 1p såhär i efterhand (då hade det varit möjligt att välja den och hemlig mjölnare och typ rollblockerare).

Jag tänker att spelupplägget i sig självt nerfar siare ganska hårt. Men det är möjligt att MB skulle haft någon poäng mindre att röra sig med (eller att väktaren hade kostat 4 som grund eller något sådant).
Men det som gör upplägget lite brutet är att byn vet vad som finns på menyn och mäster bybo grönas i början.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
Men det som gör upplägget lite brutet är att byn vet vad som finns på menyn och mäster bybo grönas i början.
Brutet vet jag inte. Byn känner till menyn, men inte vilka val som gjorts. Däremot skulle det nog varit mer balanserat om Öppen mäster var dyrare, och att ulvarna skulle kunnat köpa kunskap om MB:s val billigare.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
Men hörrni, varför har det dröjt så länge innan ni kontaktade mig o frågade om jag ville vara med??
Du har nog taggats i några anmälningstrådar genom åren, men i varje fall jag trodde nog att du lagt ner WRNUandet och varulvsspelandet helt. Men kul att se dig in action igen. Det här var ett spel jag gärna hade varit med och spelat, hade varit kul att härja med dig och KK som på den gamla goda tiden.
 

Martin3

”Ulv”
Joined
7 Sep 2020
Messages
971
Du har nog taggats i några anmälningstrådar genom åren, men i varje fall jag trodde nog att du lagt ner WRNUandet och varulvsspelandet helt. Men kul att se dig in action igen. Det här var ett spel jag gärna hade varit med och spelat, hade varit kul att härja med dig och KK som på den gamla goda tiden.
Ni får ta chansen att visa era talanger i den uppkommande Mäster Bybo! 😁
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Brutet vet jag inte. Byn känner till menyn, men inte vilka val som gjorts. Däremot skulle det nog varit mer balanserat om Öppen mäster var dyrare, och att ulvarna skulle kunnat köpa kunskap om MB:s val billigare.
Jag bara tycker det är lite mer spännande om det går att ljuga om förmågeroll som ulv och liksom motclaima och så så att det inte blir automatiskt grönande att claima roller.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
Jag bara tycker det är lite mer spännande om det går att ljuga om förmågeroll som ulv och liksom motclaima och så så att det inte blir automatiskt grönande att claima roller.
Absolut. Mäster Bybo-konceptet sänker ju ulvarnas möjligheter att claima byboroller helt klart.
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,452
Location
Köping
Däremot skulle det nog varit mer balanserat om Öppen mäster var dyrare,
Jag satt på läktaren och tänkte på det där. Nu var ju fjodor 100% grön från spelstart eftersom Vimes sa det, men han kunde väl lika gärna sparat poängen och outat sig i första inlägget.

Vem skulle säga emot liksom? Den ulv som motclaimar Mäster Bybo har ju lagt sitt eget huvud på huggkubben senast i runda 2.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Jag satt på läktaren och tänkte på det där. Nu var ju fjodor 100% grön från spelstart eftersom Vimes sa det, men han kunde väl lika gärna sparat poängen och outat sig i första inlägget.

Vem skulle säga emot liksom? Den ulv som motclaimar Mäster Bybo har ju lagt sitt eget huvud på huggkubben senast i runda 2.
Ja, jag såg aldrig ens Vimes inlägg eller identifierade det som att Mäster bybo Fjodor därför var grön utan jag huvudräknade fram att om ingen counterclaimar så är det ju bara så.
 

fjodorsenuba

Krigarpoet
Joined
2 Nov 2020
Messages
1,027
Vem skulle säga emot liksom? Den ulv som motclaimar Mäster Bybo har ju lagt sitt eget huvud på huggkubben senast i runda 2.
Ingen skulle lita på mig om jag claimade det xD Samt i 4D schacket så lyckades jag ju iallafall lura i KK att jag hade dubbla röster... Men ja krasst sett hade en skyddsväst gjort mer nytta men inte om MU inte köpt att veta alla MB förmågorna.
 

fjodorsenuba

Krigarpoet
Joined
2 Nov 2020
Messages
1,027
Ojdå råkade visst lägga upp ett till spel i anmälan också ;)
 
Top