Varulv [MU4] - Spelet är över.

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Väldigt bra lågflygeri, @Martin3 !
Och jag är också nyfiken på varför just de nattmord ni gjorde där ni gjorde dem? Och vad hände där runda 1, @BiobunkerVII ? Var det livet som kom mellan?
 

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,550
Jag tyckte det var väldigt svårt, som jag flaggade för i anmälan hade jag dåligt med tid så det var ju inte optimalt att vara mulv då. Tyckte också att mästerBybo hade en bättre meny, kändes som jag fick välja från McDonalds medan Fjant-Fjodor fick julbordet på Blå Porten.
Jag valde 1 kamrat, strategin var att försöka lågflyga oss genom spelet. Dubbla nattmord för nattmord är ju trots allt nattmord. Få veta Fjodors val innan spel samt naiv/galen siare.

Vi hade diskussioner i ulvtråden om det första nattmordet och jag valde Basse - önskar jag kunde säga att det var för att jag visste att du var väktaren, men det handlade mer om att du alltid kommer med nåt jävla gräv i senare rundor och som bonus blev det ju en viss förvirring i byn varför det var just du. (och vi fick ut väktaren)

Som alla admins kan intyga fick jag på riktigt problem med mitt konto under måndagen, sen nådde kaoset nya nivåer på tisdagen och jag hann helt enkelt inte med att spela.
 

Martin3

”Ulv”
Joined
7 Sep 2020
Messages
971
Alltså varför du valde att nattdöda i den ordningen du valde. Basse var också lite oväntad. Sjukt nyfiken!
@Martin3
Generellt försökte jag ta ett snabbt beslut i början av rundan och sen inte låta rundan påverka mitt beslut.

Jag ville inte nattmörda basse men glömde bort att det inte bara var mu som fick peka ut offer 😆

fjodorsenuba och RasmusL var väl mer självklara, ta ut de gröna jag inte trodde var väktade.

Impetigo var lite av en impuls . Han ären väldigt duktig bybo och kan vara väldigt svår att manipulera vet jag av erfarenhet.

I sista rundan var jag sugen att avstå nattmord och låta recca och kk slita varandra i stycken men hade väktaren varit kvar i spel hade det varit 50/50 vem som blev väktad. Recca var för mig strået vassare i sina gräv som nämnt ovan.
 

Martin3

”Ulv”
Joined
7 Sep 2020
Messages
971
Ja tack @Vimes för ett underbart nervöst och panikångestskapande ulv-spel!

Jag hoppas också ni andra förstår att jag var ungefär så aktiv som det var möjligt med livet runtomkring (möjligt undantag för runda 4). Jag hoppas ni inte bara tror jag lågflyger med den aktiviteten i fortsättningen. 💕
 

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,550
Ja tack @Vimes för ett underbart nervöst och panikångestskapande ulv-spel!

Jag hoppas också ni andra förstår att jag var ungefär så aktiv som det var möjligt med livet runtomkring (möjligt undantag för runda 4). Jag hoppas ni inte bara tror jag lågflyger med den aktiviteten i fortsättningen. 💕
Asså jag vet inte hur ni andra tänker, men efter att ha följt spelet, måhända ofrivilligt, från sidan från R2 och framåt så kommer jag alltid rösta för att hänga @Martin3 i R1 från och med nu.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
Mäster Ulvs val:
Extra ulv (2p) – En slumpmässig spelare värvas till ulvlaget.
Nattmord jämna (1p) – Ulvlaget kan nattmörda på jämna rundor (d.v.s. R2, R4, R6 etc)
Nattmord ojämna (1p) – Ulvlaget kan nattmörda på ojämna rundor (d.v.s. R1, R3, R5 etc)
Mäster Bybos val (2p) – Innan spelstart får du reda på alla de val Mäster Ulv gjort från sin meny.
Naiv eller Paranoid siare (2p) – Siaren i byn är antingen naiv (siar alla som bybor) eller paranoid (siar alla som varulvar)

Mäster Bybos val:
Spöktråd (0p) – utröstade och nattmördade bybor läggs till i en privat PM-tråd där de kan diskutera med varandra.
Tillval: Spökröst (1p) – de utslagna byborna kan rösta i sin tråd. Det alternativ som vinner omröstningen får en extra röst när jag räknar ihop rösterna i slutet.
Tillval: Medium (1p) – en bybo slumpas att vara medium och läggs också till i spöktråden när den skapas.
Öppen Mäster (1p) – Du bekräftas som Mäster Bybo direkt vid spelstart.
Väktare (3p) – En bybo slumpas att vara väktare. Hen kan skydda en bybo från nattmord varje runda. Dock inte samma spelare två rundor i rad.
Tillval: (1p) – Inga begränsningar för vem väktaren kan väkta!
Speluppläggssiare (1p) – En bybo slumpas att kunna sia spelupplägget. Hen kommer varje runda kunna fråga mig en ja/nej-fråga angående de val Mäster Ulv har gjort från menyn.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
Man kan konstatera att @fjodorsenuba vann 4D-schacket i R0. Mäster Ulv brände 2 poäng på en onödig siar-nerf, och Öppen Mäster är någon form av soft counter mot att ulvarna får Mäster Bybos val. Så byn hade ledningen innan R1 ens hade börjat.

Att @BiobunkerVII dog direkt i R1 var förstås ytterligare ett slag mot ulveriet, men att ulvarna lyckades klonka väktaren (som MB spenderat 4 poäng på) med nattmordet direkt var nog en förutsättning för att ulveriet skulle ha en chans. Men ändå. Byn hade 5 matchbollar efter R1. Jag tror på riktigt att byn var lite för medvetna om vilket guldläge den var i. Det var inga ordentliga drev och inga ordentliga gräv i R2 och R3. Situationen passade @Martin3 och sättet han spelar ulv på som hand i handske tror jag.

Det är svårt att hitta en ensam ulv. Ett ulvlag lämnar spår efter sig, kopplingar mellan spelare, det rör runt i sumpen och när väl en fångats går det att försöka spåra de tidigare rörelserna. (Varulvsspel är inte bara slump, @Genesis!) Men byn hade behövt sätta mer press efter R1. Nu lyckades Martin glida förbi och igenom.

---

Angående spelupplägget tycker jag att Mäster mot Mäster-konceptet funkade bra. Jag var rädd att det skulle kunna haverera direkt i R0 - men trots att MB vann R0 mot MU blev det ju jämnt (och ulvseger i slutet).

Hade jag varit MB hade jag valt:
Spöktråd (0p) – utröstade och nattmördade bybor läggs till i en privat PM-tråd där de kan diskutera med varandra.
Tillval: Medium (1p) – en bybo slumpas att vara medium och läggs också till i spöktråden när den skapas.
Öppen Mäster (1p) – Du bekräftas som Mäster Bybo direkt vid spelstart.
Fraktionssiare (3p) – En bybo slumpas att vara siare.
Tillval: Siaren är galen! (0p) – Siaren är galen (siar bybor som ulvar, och ulvar som bybor). Detta oavsett om Mäster Ulv valt att siaren ska vara Naiv eller Paranoid
Mästersiare (2p) – En bybo slumpas att kunna sia om en annan spelare är Mäster (ulv eller bybo) eller inte.
Speluppläggssiare (1p) – En bybo slumpas att kunna sia spelupplägget. Hen kommer varje runda kunna fråga mig en ja/nej-fråga angående de val Mäster Ulv har gjort från menyn.

Sedan hade jag sett till att byn drevade järnet. Med 5 bybo-roller som kan bekräftas borde ulvarna kunnat skakas fram.

---

Såhär i efterhand är jag sur över att MU inte hade det här i menyn:
Tillval: Extra ulv (1p) - Har du valt Extra ulv (3p) kan du köpa en extra slumpmässig ulvkumpan.

Då skulle MU haft möjligheten att lägga alla poäng på att ett femmannalag.

---

Nåväl! Tack för att ni ville spela mitt spel! Superkul att se @Recca och @Konrad Konvalj igen! Och skönt att @Sidd inte vinner alla spel han är med i (även om han gjorde ett hästjobb i det här spelet). Och återigen: grattis ulvarna och hatten av för @Martin3!
 

fjodorsenuba

Krigarpoet
Joined
2 Nov 2020
Messages
1,027
Min tanke var att försöka få in så många gröna som möjligt i spel samt att ge oss en extra röst permanent via spökråden. Ett jäkla 4D schack då man vet att alla spelar lite olika som MU och så ska man tänka på vad väljer MU om den spelar si eller så... och vad ska jag då välja osv.

Landade it att siar-poängen var de enklaste att undvika och om MU tog rollblockerare skulle det fortfarande ta en runda innan de hittade väktaren minst. Hade hoppats på att väktaren skulle skydda sig själv men Basse med det stora hjärtat skyddade mig istället om MB vilket var lite oturligt då jag också tänkte att det inte gjorde något om jag dog direkt då jag fick en röst via spörådet och kunde prata med mediumet.

Kul med MB vs MU och roligt att kunna vara aktiv när man "åkt ut" och man är bekräftat grön. Man slipper liksom oroa sig för att röda sig ;)
 

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,550
Nu gick det ju vägen för det bästa laget men jag var lite förtvivlad när jag insåg att jag inte hade något val som kontrade spöktråden och mediumet, inget som kontrade überväktaren utan begränsningar, men väl i spel visade det sig väl att nattmorden gjorde just det. Sen att vi nackade väktaren R1 var ju en redig bonus
 

Martin3

”Ulv”
Joined
7 Sep 2020
Messages
971
@Sidd hur gick dina tankar sista rundan? Var det så svängit som du gjorde sken av? Kändes som du grillade mig rejält men gjorde inget åt KK…
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
Nu gick det ju vägen för det bästa laget men jag var lite förtvivlad när jag insåg att jag inte hade något val som kontrade spöktråden och mediumet, inget som kontrade überväktaren utan begränsningar, men väl i spel visade det sig väl att nattmorden gjorde just det. Sen att vi nackade väktaren R1 var ju en redig bonus
Rollblockeraren var tänkt att kontra väktaren.
 

Martin3

”Ulv”
Joined
7 Sep 2020
Messages
971
Mäster Ulvs val:
Extra ulv (2p) – En slumpmässig spelare värvas till ulvlaget.
Nattmord jämna (1p) – Ulvlaget kan nattmörda på jämna rundor (d.v.s. R2, R4, R6 etc)
Nattmord ojämna (1p) – Ulvlaget kan nattmörda på ojämna rundor (d.v.s. R1, R3, R5 etc)
Mäster Bybos val (2p) – Innan spelstart får du reda på alla de val Mäster Ulv gjort från sin meny.
Naiv eller Paranoid siare (2p) – Siaren i byn är antingen naiv (siar alla som bybor) eller paranoid (siar alla som varulvar)

Mäster Bybos val:
Spöktråd (0p) – utröstade och nattmördade bybor läggs till i en privat PM-tråd där de kan diskutera med varandra.
Tillval: Spökröst (1p) – de utslagna byborna kan rösta i sin tråd. Det alternativ som vinner omröstningen får en extra röst när jag räknar ihop rösterna i slutet.
Tillval: Medium (1p) – en bybo slumpas att vara medium och läggs också till i spöktråden när den skapas.
Öppen Mäster (1p) – Du bekräftas som Mäster Bybo direkt vid spelstart.
Väktare (3p) – En bybo slumpas att vara väktare. Hen kan skydda en bybo från nattmord varje runda. Dock inte samma spelare två rundor i rad.
Tillval: (1p) – Inga begränsningar för vem väktaren kan väkta!
Speluppläggssiare (1p) – En bybo slumpas att kunna sia spelupplägget. Hen kommer varje runda kunna fråga mig en ja/nej-fråga angående de val Mäster Ulv har gjort från menyn.
Jag tittade lite på menyerna och upplevde mus meny som en ganska vanilla-mu-meny. Gjorde du några förändringar för att kompensera att byborna boostas med 2-3 poäng bonus? Siare och väktare är väl vad man får anta är basutbudet för byborna. eller var det kompensation för många spelare?
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,565
Location
Oktoberlandet
@Sidd hur gick dina tankar sista rundan? Var det så svängit som du gjorde sken av? Kändes som du grillade mig rejält men gjorde inget åt KK…
Asså jag har mycket att säga om spelets olika händelser och känner mig bedrövat tom just nu över att vi lyckades fummelrulla hela vägen i mål!

Sista racet:
Jag skäms lite för att jag busar med er.
Har faktiskt tänkt ursäkta mig till er båda men det var ju skönt att @michael droppade in ett PM och i alla fall gillar läget.

Jag får ju ofta misstankar på mig för min stil att ställa många frågor.
Det är faktiskt meningen att ställa så många ofta uppenbara frågor för att mer känna andra på pulsen.

Det blir ju inte riktigt som jag tänk.
Tex detta spel så har jag pressat Recca flera gånger på att denne ska ge sin syn på KK som jag misstänkt hela partiet, Tycker dock inte det funkat för Recca har mest hamnat i försvarställning och snackat om sig själv då istället för att gräva på KK.

Denna gång är jag väldigt osäker eftersom Martin lågflugit och inte gjort nåt rödande vad jag ser alls.
Hittade inget pån MEN man har ju mest haft fel så…jag hettsar alla att gräva på Martin.

Hittar ingen i spöktråden nåt på Martin så var det ett självklart val att rösta på Konrad Konvalj.
Det fanns så mycket misstankar på denne.

Så det var mest ett bus att hoppa runt så här: så ni fick jobba ända in i kaklet.

Rösten skulle hela tiden landa på KK.

Förlåt /Sidd
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,719
Location
Göteborg
Varulvsspel är inte bara slump, @Genesis!
Såklart sant, men jag vågar påstå att i det här liret till exempel så fanns det noll att gå på för att välja mellan Martin och KK. En miljon erfarna varulvsspelare hade inte kunnat avgöra det bättre än slumpen när det gäller att välja mellan dessa i sista rundan, för det fanns inget att finna, det är jag övertygad om. I rundorna innan … tja, jag vet inte. Martin kunde ju som han sade egentligen bara spela bybo. Jag tror att han hade agerat i princip precis likadant om han hade varit bybo, faktiskt. Men det är ju för att han var ensam ulv, då. När det finns flera ulvar i spel finns det ju mer att gå på, om de inte helt enkelt lyckas ignorera varandra. Ibland funderar jag på om bästa ulvtaktiken helt enkelt är att inte kolla sina PM första två rundorna.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
yes, men då måste man lista ut vem som är väktare, men va tusan vi vann trots MYCKET bättre meny för byn och att ALLT var enklare för Fjodor
Resonemanget, tänker jag, är ju att det är väktaren och siaren i kombo med varandra som är det farliga. Visst kan en tursam väktare tjuva nattmord av ulvarna, men en väktare som kan permaväkta siaren är ju farlig på riktigt. Om inte ulvarna kan rollblockera - och i det scenariot blockar de ju siaren, snarare än väktaren (som rimligtvis håller sig hemlig - om en inte är på väg att röstas ut).
 
Top