Varulv [Mordet på Glockenspiel] - Speltråd

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Ni kom till greve Glockenspiels alpstuga under söndagen. Under dagen har ni roat er med att komma i ordning i era rum och vandra i alplandskapet. Runt åttatiden på kvällen serverade Rauttepisseux er en välsmakande alpsupé bestående av alpgetost, alpvaktel och alpvaktelägg. Bland annat. Efter middagen umgicks ni i salongen över alpkonjak och diverse rökdon. Ni bröt upp runt midnatt och begav er till era respektive rum.

Klockan sju morgonen därefter väcks ni av en skakad Matilda Klümmsig som meddelar att den gode greven är död. Hon har påträffat hans döda kropp i arbetsrummet. Någon har mördat Graf Glockenspiel!

Med tanke på den oländiga terrängen kommer inte alppolisen kunna vara framme förrän lördag 15:00! Det är upp till er att utreda brottet för att överlämna nidningen när konstaplarna kommer!

---
I alpstugan befinner sig:

Clementina van der Viert, 26, fröken – spelas av @Basenanji

Knut Augustin af Silfversnorre, 29, friherre – spelas av @Khan

Florina von Schnoppenhof, 51, baronessa – spelas av @Empiricus

Richard ’Dick’ Smelling, 33, lord – spelas av @Xyas

Eugene d’Baulesach, 42, konstnär – spelas av @Halo9000

samt

Matilda Klümmsig, 64, hushållerska

Pierre Rauttepisseux, 39, kock

och

Gottlieb Glockenspiel, 53, död greve​

---
karta.jpg
---

Upplägg:

Innan 15:00 på lördag ska ni ha bestämt er för en spelare att överlämna till polisen. Detta görs genom omröstning: skriv ”Röst: spelarnamn eller karaktärsnamn”. Du får rösta hur många gånger du vill – endast den sista rösten räknas. Vid oavgjort är den äldsta rösten utslagsröst.

Fram till lördagen kommer ni varje dag, klockan 22:00, att ha valt en ledtråd att undersöka. Ni röstar om vilka ledtrådar ni vill undersöka genom att skriva ”Röst: Ledtrådens nummer”. Den ledtråd med flest röster klockan 22:00 kommer att avslöjas. Ni får ändra era röster så många gånger ni vill innan klockan 22:00. Äldst lagd röst är utslagsgivande vid lika.

Det är ok att fortsätta skriva även efter 22:00. Jag kommer, efter att jag räknat rösterna, publicera den undersökta ledtråden samt de alternativ ni har att välja på inför nästa omröstning i den här tråden (vi spelar alltså i samma tråd hela vägen fram till lördagen).

Ni får inte tala med varandra utanför speltråden och ni får inte citera era roll-PM.

---

Ledtrådar att rösta på (deadline 22:00 idag):

1. Undersöka liket och arbetsrummet

2. Undersöka Salongen

3. Undersöka Köket

4. Förhöra Klümmsig

5. Förhöra Rauttepisseux

6. Undersöka trädgården utanför huset

7. Undersöka von Schnoppenhofs rum

8. Undersöka Smellings rum

9. Undersöka d’Baulesachs rum

10. Undersöka van der Vierts rum

11. Undersöka af Silfversnorres rum
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,460
Härligt att vara igång och redan nu vill jag tacka Vimes för detta roliga och (minst sagt) flufftumga upplägg!

Jag kommer idag att måla hus och därefter spela mitt nya favoritspel "Scythe". Mitt deltagande idag blir med andra ord något begränsat.

Men, det ska inte hindra oss från att finna mördaren innan slp polisen hinner hit. Jag kan redan nu avslöja att van det Viert inte har något med mordet att göra. I det PM jag fått av Vimes framgår det klart.

Jag är lite trög och behöver bearbeta informationen noga för att hänga med bra i spelet och jag ska läsa all flufftext samt skisser noga. Det tar nog lite tid, så förvänta er knappast något mer än mellanmjölkig analys från min sida idag.

Det jag grubblar på mest är hur Vimes har konstruerat spelet så att vi inte bara kan kräkas upp all info för att fånga mördaren?
Vad kan det finnas för nackdelar med att (utan att citera PMet) outa allt? Sånt tycker jag att vi ska diskutera!

Sedan har vi goda chanser att lyckas: vi är bara fem spelare så om vi "chansar" borde vi ha 25% att identifiera mördaren. Om ni kan räkna bort mig ökar era chanser till 33%! Och detta helt utan den info vi får genom spelet.

Jag förväntar mig aktivt deltagande och kommer betrakta försiktigt spel med skepsis,om inte en rimlig förklaring ges. Av den anledningen borde ju ni bli misstänksamma mot mig som tidigt måste komma med en förklaring till dagens låga deltagande. Men det är mitt sätt att vara transparent på.

Jag tycker att vi fokuserar på att:

- Diskutera spelupplägget och eventuella för- samt nackdelar med att outa.
-Aktivt rösta för att kunna analysera röstmönster samt informatiobsbehandling.
- Läsa allt fluff noga samt lära sig skissen som Vimes gjort. Den kommer vara viktig går jag en känsla av.

Nu kööööör vi!
 

Halo9000

Swordsman
Joined
9 Jun 2020
Messages
575
Spontant så känner jag att det är bästa att börja leta vid mordplatsen.

Sen skulle jag också gärna vilja veta när ni såg Greven senast.

Röst: 1
 

Halo9000

Swordsman
Joined
9 Jun 2020
Messages
575
Härligt att vara igång och redan nu vill jag tacka Vimes för detta roliga och (minst sagt) flufftumga upplägg!

Jag kommer idag att måla hus och därefter spela mitt nya favoritspel "Scythe". Mitt deltagande idag blir med andra ord något begränsat.

Men, det ska inte hindra oss från att finna mördaren innan slp polisen hinner hit. Jag kan redan nu avslöja att van det Viert inte har något med mordet att göra. I det PM jag fått av Vimes framgår det klart.

Jag är lite trög och behöver bearbeta informationen noga för att hänga med bra i spelet och jag ska läsa all flufftext samt skisser noga. Det tar nog lite tid, så förvänta er knappast något mer än mellanmjölkig analys från min sida idag.

Det jag grubblar på mest är hur Vimes har konstruerat spelet så att vi inte bara kan kräkas upp all info för att fånga mördaren?
Vad kan det finnas för nackdelar med att (utan att citera PMet) outa allt? Sånt tycker jag att vi ska diskutera!

Sedan har vi goda chanser att lyckas: vi är bara fem spelare så om vi "chansar" borde vi ha 25% att identifiera mördaren. Om ni kan räkna bort mig ökar era chanser till 33%! Och detta helt utan den info vi får genom spelet.

Jag förväntar mig aktivt deltagande och kommer betrakta försiktigt spel med skepsis,om inte en rimlig förklaring ges. Av den anledningen borde ju ni bli misstänksamma mot mig som tidigt måste komma med en förklaring till dagens låga deltagande. Men det är mitt sätt att vara transparent på.

Jag tycker att vi fokuserar på att:

- Diskutera spelupplägget och eventuella för- samt nackdelar med att outa.
-Aktivt rösta för att kunna analysera röstmönster samt informatiobsbehandling.
- Läsa allt fluff noga samt lära sig skissen som Vimes gjort. Den kommer vara viktig går jag en känsla av.

Nu kööööör vi!
Jag tror inte på att outa allt på en gång. Det skulle kunna ge mördaren för mycket att jobba med. Tänk taktiskt.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,221
RÖST: 1

Knut Augustin af Silfversnorre här.

Håller helt klart med de Baulesach / Halo9000 här. Det enda rimliga sättet att börja är att undersöka mordplats.

Och för att svara på @Halo9000s direkta fråga - jag gick och lade mig igår vid några minuter i ett, strax efter van der Viert / Basenanji. Då var greven fortfarande vaken, och på plats i salongen med er andra.
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Baronessan Von Schnoppenhof inställer sig till samlingen aningen mortifierade middagsgäster!
Det är verkligen flufftungt, och att leta ledtrådar istället för att helt sonika rösta ut misstänkta filurer är spännande.

Jag håller med om att offret och mordplatsen är fräschast att börja med.
Röst: 1
Med tanke på flufftyngden och att vi måste prioritera vilken ordning vi gör saker (och bortprioritera 6 av undersökningsalternativen) samt att det åtminstone i mitt roll-PM angavs ett tidsflöde så kan det inte helt osäkert vara så att olika ledtrådar är olika hållbara så att man kanske får ut mer av en ledtråd om man undersöker den tidigt jämfört med sent? Ren spekulation, men det känns inte orimligt.

Jag såg för övrigt den käre greven sist några minuter innan midnatt då jag själv gav mig i säng blott enstaka minut innan tolv. Vidare så tror jag att det då kan vara vinning i att se över folks rörelser där innan midnatt och därefter, för jag har åtminstone själv i mitt pm ledning att veta hur några andra röde sig strax innan jag gick och lade mig. Massoutning tror jag är av ondo för att det är lätt att passa in sig och ligga lite lågt med vad man vet och så om man får komma med sin info när man själv väljer. Så jag föreslår att, som en utveckling av Halo9000s förslag, att vi först går ut med information om när vi såg greven senast, och sedan från det fortsätter med att gå ut med vad vi vet om vilka som hade gått och lagt sig eller dylikt innan oss.

Alltså:
  1. Alla berättar när de senast såg greven
  2. Den som har det tidigaste klockslaget som hen såg greven på berättar vilka (om några) som hen vet hade gått och lagt sig då.
Vad tänker ni om det? Då borde det ju framkomma om någon säger sig ha varit vaken tidigare/senare än vad som är sant och så har vi något att spåna från?
Det finns ju massor mer fluff och sånt som det kliar i fingrarna att gräva i, men jag tror på ett något strukturerat sätt att åtminstone börja.

Vänligen, Von Schnoppenhof
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Så som Vimes skriver i startinlägget så kommer ju dessutom nya ledtrådar kunna bli aktuella i samband med att vi får svar på den vi röstat om. Och jag tycker att vi borde försöka få ur oss ganska mycket under kvällen innan första ledtråden så ingen lätt kan flyga under radarn och anpassa sin utsago efter att ledtråden pekar någonstans.

Vänligen, Von Schnoppenhof
 

Halo9000

Swordsman
Joined
9 Jun 2020
Messages
575
Och för att svara på @Halo9000s direkta fråga - jag gick och lade mig igår vid några minuter i ett, strax efter van der Viert / Basenanji. Då var greven fortfarande vaken, och på plats i salongen med er andra.


Jo... jag såg allt att ni gick och lade er nästan samtidigt... men vänta... om greven var i salongen, vem var då på hans arbetsrum?

Jag minns att jag såg hans dörr stängas precis när jag vaknat och var på väg ner för en matbit och några dricka.

Det var strax innan jag kom in i salongen.
 

Halo9000

Swordsman
Joined
9 Jun 2020
Messages
575
P.S
@Halo9000 @Basenanji @Xyas - Sista klockslag ni såg greven?
Det är lite oklart. Jag vet att jag såg greven under middagen men inte senare på natten då jag mest gick in i salongen för att jag var törstig. Trodde han var på sitt rum så jag tänkte nog inte mer på det. Det var ju inte som att jag var nere i salongen för att umgås. Men om af Silversnorre säger att han var där så var han nog det och det kan säkert Fröken Viert och Lord Smelling intyga.
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Så:
  • Von Schnoppenhof (moi) - Strax innan midnatt
  • van der Viert - Strax innan ett
  • af Silversnorre - Närmare ett
  • d'Baulesach - Omkring ett? Gick ner mellan tolv och ett iaf. Efter att Viert och Silversnorre gått till sängs?
  • Greven och Smelling - ? Kvar sist?
Vart befann sig Greven när du såg honom?
I salongen dit vi gick efter middagen.

Jo... jag såg allt att ni gick och lade er nästan samtidigt... men vänta... om greven var i salongen, vem var då på hans arbetsrum?

Jag minns att jag såg hans dörr stängas precis när jag vaknat och var på väg ner för en matbit och några dricka.

Det var strax innan jag kom in i salongen.
När kom du in i salongen? Närmare ett eller närmare midnatt?
 

Halo9000

Swordsman
Joined
9 Jun 2020
Messages
575
Så:
  • Von Schnoppenhof (moi) - Strax innan midnatt
  • van der Viert - Strax innan ett
  • af Silversnorre - Närmare ett
  • d'Baulesach - Omkring ett? Gick ner mellan tolv och ett iaf. Efter att Viert och Silversnorre gått till sängs?
  • Greven och Smelling - ? Kvar sist?

I salongen dit vi gick efter middagen.


När kom du in i salongen? Närmare ett eller närmare midnatt?
Har ingen aning om vad klockan kan ha varit.
 

Halo9000

Swordsman
Joined
9 Jun 2020
Messages
575
Nej jag såg Viert och Silversnorre gå från salongen ungefär samtidigt. Så jag var där innan.

Har för mig att Lorden kom förbi och var på väldigt gott humör men därefter minns jag inget mer.

Vaknade på en soffa nere i salongen runt kvart i sju. Just innan det sorgliga beskedet.
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
Jag satt kvar sist i till lite efter ett med greven innan vi bröt upp. Baulleasch (sic) låg och sov på soffan i salongen. Det var sista gången jag såg honom.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,221
Vart är Lord Smelling förresten?
Bra fråga. Det verkar ju som om det är lorden eller Baulesach som såg honom sist. Eller åtminstone var vakna med honom efter att jag slocknat.

Varför sov du på soffan, Baulesach?
 
Top