Lyfter Luke en X-vinge? Hade för mig att det var först i 8:an när han anammat Yoda-status.
Du har rätt, jag mindes fel.
Lyfter Luke en X-vinge? Hade för mig att det var först i 8:an när han anammat Yoda-status.
Är det inte detta filter man alltid måste titta på Stsr Wars genom? Annars är det ju en rätt tunn historia med coola rymdskepp. Vilket trots allt för mig alltid varit grejen. Han Solo är cool, Falcon ser häftigt ut. Darth Vaders dräkt! O.s.v. Jag trodde nog inte att någon ansåg att världsbygget, och Kraften, i sig själv var så förbaskat intressant. Det är ju därför rollspelet är bra (och gör allt bättre) eftersom vi där problematiserar och gräver och utforskar och ger (tvetydiga) förklaringar.Alltså hade det presenterats mer åt det här håller så hade vi inte haft den här diskussionen, för då hade jag vart ombord.
Det var lite det jag menade men hur förklaringar alltid innebär förenklingar och om man etablerar någon som "objektivt sant" så dödar det möjligheten för tolkning, och det inneboende reduktivt för typ ingenting kan så enkelt eller absolut definieras i verkligheten som det kan göra i en fantasivärld. Men om man återintroducerar tvivel igen så öppnar man upp hela grejen och den blir spännande (tycker jag).
Är midikloreanerna en patrikel eller en våg?
Hur reagerar Jediortodoxin på midikloreanförnekarna?
Är de orsak eller verkan osv?
Det skulle kunnat finnas så många sätt att göra hela den tanken mer spännande på än hur det gjordes. Men att SW hanterar mytologi bättre än teknologi och vetenskap är ju bara något jag tycker, det är ju inte sant bara för det.
Ja, nått annat har jag aldrig påstått.Kraften är 100% verklig i original trilogin
Nä, Luke lyfter delvis en x-vinge faktiskt. Han får bara inte upp den hela vägen.Du har rätt, jag mindes fel.
Vem hoppar omöjligt högt föresten?hoppa omöjligt högt
Har för mig att Luke gör något hopp i Empire strikes back också som är lätt orimligt, typ från stillastående rakt upp. Oavsett, ja, prequelsen skruvar verkligen upp kraftanvändandets förmågor. Samtidigt som man huvudsakligen presenterar dem fysiskt, det hoppas och kastas grejer, men den mentala/esoteriska sidan är rejält nedtonad jämfört med hur balansen ser ut i originaltrilogin. Vilket är tråkigt.Enda jag kommer på är Luke på ökensvävaren när han fejkhoppar ner i sarlackgropen, använder trampolinen för att katapulta sig upp och gör en saltomortal som förvisso är sjukt imponerande och lååååååååååååååååååååååååååångt bortom mina egna förmågor men ser ut att vara ungefär inom vad en toppatlet kanske skulle kunna mäkta med.
Ja precis, när han ska bli nedfryst och hoppar upp ur frysmaskinen. Det är ju mer subtilt än i prequelsen, men det sker.Har för mig att Luke gör något hopp i Empire strikes back också som är lätt orimligt, typ från stillastående rakt upp.
Ja precis, när han ska bli nedfryst och hoppar upp ur frysmaskinen. Det är ju mer subtilt än i prequelsen, men det sker.
Det som retar mig så mycket med detta är att det hade kunnat göras till något intressant, men det blir varken hackat eller malet. Jag har diskuterat med massvis med personer, även här på forumet, som menar att det inte stämmer att jedisarna blivit för bekväma och byråkratiska i prequelsen utan att de ska ses som 100% schyssta och att allt de gör är rätt.de förvandlar jedisarna till något konformistiskt och byråkratiskt. (Jag fattar att det är för att få fram poängen om deras fall, men jag tycker det är ett så pass stort brott med vad världsbygget redan presenterat att jag inte riktigt tror på det. Det hade behövts göras på ett annat att kännas trovärdigt.)
Är det inte detta filter man alltid måste titta på Stsr Wars genom? Annars är det ju en rätt tunn historia med coola rymdskepp. Vilket trots allt för mig alltid varit grejen. Han Solo är cool, Falcon ser häftigt ut. Darth Vaders dräkt! O.s.v. Jag trodde nog inte att någon ansåg att världsbygget, och Kraften, i sig själv var så förbaskat intressant. Det är ju därför rollspelet är bra (och gör allt bättre) eftersom vi där problematiserar och gräver och utforskar och ger (tvetydiga) förklaringar.
Så det är mitt perspektiv hela tiden. Annars går det ju knappt att de skiten...![]()
Ah yes! Det hade jag helt glömt bort. Well, det förtar faktiskt lite av mitt ogillande för prequals.Ja precis, när han ska bli nedfryst och hoppar upp ur frysmaskinen. Det är ju mer subtilt än i prequelsen, men det sker.