Midichlorians - för eller emot?

Jag tycker all religiöst nonsens som kraften anspelar på i originaltrilogin är störtlöjlig och helt urbota idiotisk. Det porträtteras inte perfekt i prequelsarna, men midichlorians är ju långt mycket mer logiskt än schifi hokus pokus.
Problemet är att originaltrilogin är det första vi fick ta del av, så det är vad som naturligt lägger sig i logikrummet. Men det funkar ju inte i världsbygget för fem öre. Herregud liksom, det är en värld som har teknologi för planet wide städer, hyperrymdsresor och självtänkande robotar.
Hur menar någon då att den viktigaste kraften i universum skulle ha existerat i TUSENTALS år utan att närstuderas så mycket det bara går? Jedi orden borde ha vetat exakt allt om hur kraften fungerar för flera millennium sen, men neeeej "det är en mystisk kraft som ingen riktigt förstår sig på". Troligt. Och hur kan inte resten av universum förstå sig på den? Tidsspannet är liksom så stort i Star wars att det inte finns en möjlighet att något så viktigt ska kunna vara oförklarligt nånstans.

Jag tycker all religiöst nonsens som kraften anspelar på i originaltrilogin är störtlöjlig och helt urbota idiotisk. Det porträtteras inte perfekt i prequelsarna, men midichlorians är ju långt mycket mer logiskt än schifi hokus pokus.
Problemet är att originaltrilogin är det första vi fick ta del av, så det är vad som naturligt lägger sig i logikrummet. Men det funkar ju inte i världsbygget för fem öre. Herregud liksom, det är en värld som har teknologi för planet wide städer, hyperrymdsresor och självtänkande robotar.
Hur menar någon då att den viktigaste kraften i universum skulle ha existerat i TUSENTALS år utan att närstuderas så mycket det bara går? Jedi orden borde ha vetat exakt allt om hur kraften fungerar för flera millennium sen, men neeeej "det är en mystisk kraft som ingen riktigt förstår sig på". Troligt. Och hur kan inte resten av universum förstå sig på den? Tidsspannet är liksom så stort i Star wars att det inte finns en möjlighet att något så viktigt ska kunna vara oförklarligt nånstans.
Det du skriver är precis spot on för mig angående hur jag inte förhåller mig till Star Wars. Logik och världsbygge är för mig helt oförenligt med det varumärket, medan stämning, referenser och ”whatever works” är det intressanta för mig.

Nånstans tänker jag att det här också speglar vilken utmaning det är att skapa nytt i ett etablerat franchise – eftersom vi vet att den här sortens schismer finns i alla fandoms och kring alla franchises så vet man att man aldrig någonsin kan tillfredsställa alla fans. Och alla fans tycker att just deras tolkning är den självklart rätta och den som kommande verk borde förhålla sig till.

Jag avundas inte den som ska göra grejer inom Star Wars / Star trek / Doctor Who / Transforrmers / etc.

Tur att jag själv aldrig skulle göra misstaget att frivilligt kasta mig in i att göra något med ett etablerat varumärke…

O
Tur att jag själv aldrig skulle göra misstaget att frivilligt kasta mig in i att göra något med ett etablerat varumärke
Om jag förstått rätt vad du planerar med Brödraskapet så rekommenderar jag skaffa en brandsläckare för det kommer bli några väldigt eldiga kommentarer.

Jag vill bara påminna om att "vetenskap" trodde typ "you have spirits in your blood, you should do cocaine about it." För inte allt för länge sedan i vårvärld.

Bara för att en teknologi som bygger självlärande robotar utan att fatta hur och som lagar hyperrymdsdrives genom att banka på dem har skapat en machine that goes bing betyder det inte att de har en aning om vad de håller på med. Det är bara mer pdeudovetenskapligt nonsens.

Även om the machine that goes bing faktiskt funkar så finns det tillräckligt mycket i loren som pekar på att det ska tolkas som följande påståenden.
1. Att springa maraton är en gren som kräver kondis.
2. Gunde Svan hade på mönstringen bäst kondition av någon någonsin.
3. Gunde Svan var bäst på maraton i Sverige...
Det här är precis så hittepågurus skulle prata om kraften.

DVS samma sak som alltid i star wars gäller. Alla berättare är opålitliga. Darth Vader dödade Anakin. Detta var den enda sanningen i nära 4 timmar av star wars för det var vad Obi Wan sa...

Av alla problem med prequels är detta knappt ett av dem och man måste tro på allt alla karaktärer som George Lucas skapat säger och gör slaviskt trotts att de säger emot varandra eller har fel hela tiden för att det ska vara det. Liksom fler mycket högt uppsatta jedi kan inte ens tänka sig att någon skulle ha raderat något i deras arkiv och de är helt blinda för alla sina egna problem. Att de accepterar något som troligt gör det på sin höjd till 50% chans att det har någon som helst bäring.

Back