Midichlorians - för eller emot?

Jag vet inte om det nämnts i den här långa tråden, men när jag tänkte på det nu märkte jag följande:

Jag kan acceptera midichlorians om det är så att någon som är stark i kraften har många midichlorians, men inte om någon som har många midichlorians är stark i kraften.

I det första fallet skulle det alltså vara så att kraften är något inneboende hos personen. Midichlorians i blodet är bara ett bevis på detta, som en aura eller liknande. Om det istället är midichlorians som gör att någon kan använda kraften, då blir det plötsligt för mycket vetenskap av det. Folk bör kunna göra stämningsdödande saker, som att genomföra blodtransfusioner för att göra någon mäktigare, eller extrahera midichloriner ur blod och "bloddopa" sig med dem. Det skulle vara trist.

Någon kan rätta mig om jag har fel här, men en tråkig sak med kraften i prequel-trilogin, förutom midichlorians, är att de aldrig gör något nytt med den.

A New Hope: Obi-Wan villar bort en stormtrooper, Darth stryper en snubbe och Luke siktar övernaturligt bra.
The Empire Strikes Back: Yoda och Darth lyfter och kastar saker med telekinesi.
Return of the Jedi: Kejsaren kastar blixtar

The Phantom Menace, Attack of the Clones och Revenge of the Sith: Folk gör exakt samma saker som ovan.

The Force Awakens: Kylo fryser ett blasterskott i luften.
The Last Jedi: Luke projicerar en illusion av sig själv på en annan planet.
Rise of Skywalker: Rey helar lite.

Inte fantastiskt nyskapande, men det är i alla fall någonting.
Ja, där är ett bra sätt att säga det! Det är samma saker det är bara mer av det och mer uppenbart, typ.

Jag kommer ihåg en av sakerna som störde mig var när Obi wan i 1:an stannar upp, håller upp handen och gör en force push på en ensam robot, för att sen i ett svep hacka sönder typ tre andra med sin ljussabel utan synbart motstånd. Det var liksom inte ens en vettig användning av det.

Men när Kylo fryste blasterkottet satt jag bara och gapade av förvåning och förtjustning. Sure, det är tillbaka till det där uppenbara jag inte egentligen gillar, men dels så är Kylo ännu en av de där unika individerna som andra inte riktigt kan mäta sig till. Dels var det något nytt och oväntat.

Jag vet inte om det nämnts i den här långa tråden, men när jag tänkte på det nu märkte jag följande:

Jag kan acceptera midichlorians om det är så att någon som är stark i kraften har många midichlorians, men inte om någon som har många midichlorians är stark i kraften.

I det första fallet skulle det alltså vara så att kraften är något inneboende hos personen. Midichlorians i blodet är bara ett bevis på detta, som en aura eller liknande. Om det istället är midichlorians som gör att någon kan använda kraften, då blir det plötsligt för mycket vetenskap av det. Folk bör kunna göra stämningsdödande saker, som att genomföra blodtransfusioner för att göra någon mäktigare, eller extrahera midichloriner ur blod och "bloddopa" sig med dem. Det skulle vara trist.

Det är ju legends nu så de är inte canon längre, men i gamla expanded universe såg vi exempel (som the Reborn) på att det gick att artificiellt ge folk en koppling till kraften. De individerna borde inte ha midichlorians alls eftersom deras koppling inte var biologisk. Vi har också extra-dimensionella varelser så som Waru och Starweirds som inte har traditionellt biologiska kroppar men som har kopplingar till kraften.

Starweirds är tillbaks i canon nu men de verkar vara mer biologiska så oklart om de har misichlorians nu. Och Luke beskriver ju att Waru använder ”anti-kraften” från Otherspace även om han lär folk använda kraften så…

Jag tror du har rätt i din tolkning här i alla fall i legends.

Jag tycker inte alls att vi som inte gillar midichlorians inte kan sätta fingret på varför. Tycker att folk har varit väldigt bra och tydliga med vad deras problem är.
Så eftersom du inte vill förstå mitt inlägg kan jag svara på samma sätt till dig.

Du hävdar alltså att alla som ogillar mediklorians också tycker filmen är bra eller till och med superbra.

Jag gillade inte heller mediklorians, men sedan funderade jag på om det verkligen var mediklorians det var fel på eller själva filmen. Det är lite som att bli arg på en person - en effekt av någonting. Nästa gång man möter personen blir man arg. Man tror att mediklorians är felet när det är andra saker man egentligen är arg på. Jag tyckte inte heller om glittrande vampyrer, men jag har sett bra asiatiska filmer med glittrande vampyrer och då störde jag mig inte på det. Man hittar det löjeväckande ("syndabockstänkande") för att kunna hacka på något i sin helhet.

Jag tycker inte midichlorians är speciellt intressanta eller finurliga. Men jag tycker inte att något i Star Wars-filmena är speciellt intressant. Varken på ett mytologiskt, metafysiskt eller annat plan. Star Wars-filmerna är bra matine med oerhört stark estetisk höjd. SF på 70-talet såg inte ut såhär. Det har alltid varit styrkan för mig. Det är jäkligt snyggt! Det är därför scootergänget i Boba Fett är så dåliga, och american diner i...vilken film det nu är. Och franska motståndsrörelsen i Andor. Med basker och baguette. Det är inte tillräckligt bra!

Jag tänker att för mig så förändrar inte midikloreaner så mycket när det gäller vad jag tänker mig går att göra med dem.

Om det är genom den som jedis och siths får koppling till Kraften så tänker jag att:
  • Det betyder inte att de är det enda sättet att få koppling till Kraften.
  • Eller att en hög MD-count inte automatiskt ger koppling – om man ser Kraften som en universell, medveten energi som finns överallt, i alla, omkring oss så kan den väl bestämma sig för att inte verka genom just den här killens midikloreaner? Om de nu är en slags slang genom vilken Kraften sprutar, alltså.
  • Att en blodtransfusion inte nödvändigtvis överför midikloreaner. De kanske bara kan överleva i kroppen på en person som valts ut av den levande Kraften, och dör annars?
Om det är så att de bara dyker upp som en aura (eller som parasiter) så tänker jag att:
  • Man fortfarande kan hitta på mumbojumbosätt att skapa artificiella Kraftanvändare om storyn man vill berätta kräver det
  • En blodtransfusion fortfarande kan funka – om det är blodsmystik vi pratar om så är det ju ändå blod som är huvudgrejen.
Jag tänker helt enkelt att eftersom Kraften är som den är, så kan man fortfarande hitta på exakt de begränsningar och möjligheter man vill ska finnas. På samma sätt som "det finns en maskin i en film" inte betyder "alla i galaxen har tillgång till samma maskin och vem som helst kan använda den".

Och på samma sätt som "det finns internet alltså kan man hitta lösningen på alla skräckpussel och komma i kontakt med de personer man behöver".

Så eftersom du inte vill förstå mitt inlägg kan jag svara på samma sätt till dig.

Du hävdar alltså att alla som ogillar mediklorians också tycker filmen är bra eller till och med superbra.

Jag gillade inte heller mediklorians, men sedan funderade jag på om det verkligen var mediklorians det var fel på eller själva filmen. Det är lite som att bli arg på en person - en effekt av någonting. Nästa gång man möter personen blir man arg. Man tror att mediklorians är felet när det är andra saker man egentligen är arg på. Jag tyckte inte heller om glittrande vampyrer, men jag har sett bra asiatiska filmer med glittrande vampyrer och då störde jag mig inte på det. Man hittar det löjeväckande ("syndabockstänkande") för att kunna hacka på något i sin helhet.
Inte vill förstå? Det har jag väl aldrig gett sken av? Om jag nu inte förstod ditt inlägg så kan det handla om att jag är dålig på att läsa eller att ditt inlägg var otydligt skrivet men jag försäkrar dig att det inte handlar om att jag inte vill förstå.

Vart har jag hävdat att att alla som ogillar mediklorians också tycker filmen är bra eller till och med superbra? Vilken film är det ens du pratar om? Det finns ju rätt många i serien.

Jag har ju själv tidigare skrivit ungefär precis du skrev nu, att midichlorians absolut inte är det största problemet i prequelsen och något jag skulle kunna leva med i en bra filmserie?

Det är kanske jag som är dålig på att läsa ändå för jag kan inte på något sätt förstå hur de påståendena du gjort kan appliceras på någonting som jag skrivit i denna tråd?

Midiklorianer passar utmärkt in som en mikroorganism som frodas i varelser med en stark koppling till Kraften. Lite synd att Lucas fick det om bakfoten, men det nämns bara en gång så det är inte svårt att ignorera och de nya filmerna och serierna är mer vaga om vad de är.

Visst var det innan Kathleen Kennedy?
SW började ruttna tidigt.

OnT
Det är att ta bort allt det "fantastiska" och går totalt emot det jag och säkert många i min generation uppskattade med Star Wars.

OffT ( o total urspårning om TPM)
Ett halvt dussin ingenjörsstudenter går på bio, acceptabel promillehalt för att vara i Uppsala. Alla överlyckliga över att det kommer en NY! star wars film.

Sedan.
Mörker.

Jar Jar Binks
Mitokondrier, förlåt, midichlorians

1752700456637.png

Kathleen Kennedy

Kathleen Kennedy, den ökända kvinnan som förstört älskade filmer som *checks notes*...

E.T, Indiana Jones, The Goonies, Tillbaka till framtiden, Gremlins, Hook, Jurassic Park mfl

Internets fixering vid Kennedy som den som "förstört" Star Wars handlar om 1. Folk inte vet hur filmer görs, 2. Hon är kvinna och 3. Vredesförsäljarna på sociala medier behövde någon de kunde peka ut som syndabock som deras knogdragande publik skulle kunna köpa.

Back