Nekromanti Michael Moorcock

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
Pojke!? Jag skulle hellre se att du kallade mig man

jaja, det var billigt talat... :gremwink:

Jag vet inte vilka böcker som ingår i serien

resterande böcker kan du finna här, det finns förövrigt tre st moorcock böcker med i sammlingen, dels elric sedan finns även Gloriana och Corum: The Prince of the Scarlet Robe

//Netfeed, som skall ha alla och upptäckte precis att det kommit ut två till, wohooo
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Vore kul att äga hela serien faktiskt. Man kankse skulle ta sig an den utmaningen någon gång... Måste kolla hur mycket alla böckerna kostar tillsammans och sedan är det bara att beställa alla i ett nafs! :gremlaugh:

Äger väl serien om elva dagar eller något :gremwink:

/Balderk, inte fullkomligt seriös
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Du och jag tänker på olika tillfällen, du menar The Sailor on the Seas of Fate, om jag minns rätt, medan jag talar om The Sleeping Sorceress. Episoden jag talar om finns även med i King of Swords från första Corum-trilogin. De är rätt roliga att jämföra

Okej... Tur, jag vill ju inte gärna tro att en moorcock galning som dig skulle ha så pass mycket fel :gremsmile:
Men Erokesë var med båda gångerna och det förvirrade juh... Finns det inga böcker om honom förresten?

Dessutom nämner ju Corum The Three Who Are One-händelsen (som för Elric utspelar sig i framtiden, men för Corum längre bakåt i tiden) strax innan The Four Who Are One-händelsen! Förvirrande, inte sant?

Mycket förvirrande. Hela boken Sailor on The Seas of Fate var mycket förvirrande, allt det där med tiden i hans multiversum är ju hur förvirrande som helst. Men det är samtidigt rätt så trevligt på något sätt. Extra förvirrande blir det juh när fyra Eternal Champions möts från olika tider och världar och samtalar, särskillt när många platser finns i flera världar, som Tanelorn till exempel (Kanske iofs den enda sådana platsen?).

/Balderk, vill läsa resten av Elric böckerna och alla andra böcker i The Tale of The Eternal Champion (samlingsvolymerna alltså).
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Ahhh... Nemas Problemas! Måste jag bara fixa fram pengarna och sedan är det köpt... Farsan betalar ju dessutom hälften av alla böckers värde... Iofs skulle han nog inte ställa upp på att betala över 2000 :gremlaugh:

/Balderk, ska kolla in vilka böcker som är intressanta istället
 

Sereg_UBBT

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,486
Location
Sektor 242, Norra hemisfären
"Men Erokesë var med båda gångerna och det förvirrade juh... Finns det inga böcker om honom förresten?"

jodå. Millennium Fantasy har gett ut en samlingsvolym med titeln The Eternal Champion. Den innehåller tre noveller om Erekosë: The Eternal Champion, Phoenix in Obsidian och The Dragon in the Sword.
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
jag har två böcker ur en vit bok svit som heter the eternal champion, problemet är bara att de inte ger ut just den serien längre... ;_;
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,588
Apropå Moorcock så såg jag nyligen en film baserad på en av hans icke-fantasyböcker. Jag har för mig att den svenska titeln var "Människans sista dagar", någon som känner till engelska titeln?

Rätt underhållande film förresten, på sitt sätt.
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Problemet är det att alla samlingsvolymer heter The Eternal Champion (Med The Tale of i början egentligen)... däremot finns det massvis med olika volymer (typ tio)... Så för att veta vilken som är med Erokesë måste man veta vilken volym det är...

/Balderk, vet att första Elric är volym 8
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Okej... Tack. Hur är den då? Är den bättre eller sämre än de med Elric (om du nu läst dessa)? Rekomenderar du den (om du ens läst den...)?

Schysst antal inlägg förresten (1888) :gremsmile:

/Balderk, har börjat gilla Moorcock
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,519
Location
Stockholm
Shit, jag kan bara konstatera att jag blivit fett skadad. Numera ser jag mestadels svärd som fallossymboler när jag läser böcker och ser på film. Det är sanslöst hur mycket mer begripliga många berättelser blir när man bara ser svärdet som en symbol för mannakraft. Jag menar, det finns ju en rätt märklig fixering vid just svärd i fantasylitteratur.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,519
Location
Stockholm
Fantasy Masterworks = Kärlek (OT)

Finns många goa böcker i den utgivningsserien, den saken är klar. Fast av någon märklig anledning är FMW-böckerna oftast dyrare än om man köper samma bok i annan utgåva.
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Re: Fantasy Masterworks = Kärlek (OT)

Fast av någon märklig anledning är FMW-böckerna oftast dyrare än om man köper samma bok i annan utgåva.

Fast då måste man ju hitta en annan utgåva. När gavs Dunsany ut senast?

JPS – som har för sig att lord Dunsany vid något tillfälle omnämndes som "the worst-dressed man in Ireland"
 

Sereg_UBBT

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,486
Location
Sektor 242, Norra hemisfären
Nu var det många år sedan jag läste den - men jag har för mig att den höll sedvanlig Moorcock-standard (alltså inte jättebra och med meningar som sträcker sig över 8 rader i boken ;-). Men det var iaf en novell (i den samlingsvolymen som jag har) som gav mig en del idéer till en kampanjvärld.. men den kampanjen blev det inget av som vanligt.

Elric-böckerna var det också länge sedan jag läste (förrutom Revenge of the Rose som jag för någon månad sedan).. men tja.. Erekosé är väl typ samma fjantasy som Elric :gremblush:
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Okej, tackar. Då vet jag. :gremsmile:

/balderk, gillar Moorcock och det mesta inom f(j)antasy väg... :gremsmile:
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
Moorcock skrev något om det, att hans böcker med ord som "svärd" eller "drake" i titeln brukade sälja mycket bättre än de andra. En annan försäljningsframgång var hans bok "A brothel in Rosenstrasse", som väl också är knyten till detta område. Han är åtminstone medveten om det...
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,313
Location
Göteborg, Lindome
Apropå Moorcock så såg jag nyligen en film baserad på en av hans icke-fantasyböcker. Jag har för mig att den svenska titeln var "Människans sista dagar", någon som känner till engelska titeln?

Aha, du måste prata om "The Final Programme" från 1973. Ahh, Jerry Cornelius med sin nålpistol. Den gjorde nålpistoler till ett måste på utrustningslistorna i vår Traveller-kampanj. :gremlaugh:

Jerry Cornelius är förresten Eternal Champion i vår värld. Jag har för mig att han förenar sig med tre andra inkarnationer (Elric, Corum och ?) i någon berättelse.

Miss Brunner är klart mysig, men vad jag kommer ihåg skiljer sig filmens slut från bokens.

/Mikael
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,588
Aha, du måste prata om "The Final Programme" från 1973.
Japp, när du säger det så känner jag igen namnet.

Miss Brunner är klart mysig, men vad jag kommer ihåg skiljer sig filmens slut från bokens.
Möjligt, jag har inte läst boken.
 
Top