Nekromanti Michael Moorcock

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,917
Har precis börjat läsa om Elric och tycker att det verkar vara trevlig, klassisk fantasy av just den typen som jag diggar. Har fått tag på den första boken (har givetvis glömt bort vad den heter, souls- någonting) och den andra, Stormbringer. Är det någon här (klart att det är), som har läst mer av Moorcock och har lust att komma med reflektioner? Hur många böcker finns det som handlar om Elric och vilka är läsvärda? Själv läser jag dem på orginalspråket men undrar om de finns översatta till svenska. Hur är översättningen i så fall? Har de tappat mycket?
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Moorcock är min favoritfantasyförfattare, skulle jag tro. Hans böcker om the Eternal Champion är fler än man kan räkna på händer och fötter, och det mesta är jämnbra. Böckerna om Elric är dock de främsta, imho. Men missa inte Hawkmoon eller Corum.

Böckerna är inte skrivna i kronologisk ordning för fem öre, så om man vill läsa dem i kronologisk ordning är det smartaste att införskaffa samlingsböckerna med Eternal Champion (finns på SF-Bokhandeln för c:a 140 spänn styck, och innehåller tre till fem böcker per samling).

Jag tror att det finns 9 böcker om Elric, Dreamtheifs Daughter inräknad. Jag har läst sex av dem, i kronologisk ordning. Alla är garanterat läsvärda, om än något ojämna. Jag tycker fortfarande att första boken är bäst, men många böcker är inte långt efter.

Äventyrsspel släppte ju en massa fantasyböcker ett tag, bland annat några av böckerna om Elric, översatta till svenska. De är dock sjukt dåligt översatta. Rena skrivmaskinshalkningar står kvar, stycken faller bort, översättningen i sig är högst medelmåttig om knappt ens det. Uselt satta och limmade var de också. Ingenting att rekommendera alltså. Det enda som var roligt var att man översatte Imrryr till Irrmyr, det tyckte jag var rätt begåvat :gremwink:
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,917
Moorcock är min favoritfantasyförfattare, skulle jag tro. Hans böcker om the Eternal Champion är fler än man kan räkna på händer och fötter, och det mesta är jämnbra. Böckerna om Elric är dock de främsta, imho. Men missa inte Hawkmoon eller Corum.
Vad handlar Eternal Champion om då?
Vad är det som gör att du gillar Moorcock så mycket?
Själv har jag bara kommit ca 50 sidor in i första boken och Elric har precis kommit in i Träsket och slagits mot dimjätten. Som sagt, det verkar vara trevlig läsning och jag ser fram emot att fortsätta med boken. Jag uppfattar Elric som en smått ondskefull huvudperson vilket jag tycker är kul att läsa om. Avslutade just Mary Gentle´s "Grunts" som handlar om ett gäng orcher och deras äventyr efter att de har hittat vapen från vår värld i en drakgrotta. Fruktansvärt underhållande.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Ahh, du har inte kommit till bitarna om multiversum ännu. Det är inte lika framträdande i Elric-böckerna som i vissa andra böcker. Jag tror knappt att det nämns i Hawkmoon, medan allt centrerar runt det i första Corum-trilogin.

Nåväl, Multiversum är ett universum med ett enormt antal parallella universum och plan. På varje plan finns det något som alltid återkommer, nämligen striden mellan Chaos och Law, Balance, The Eternal Champion, The Eternal Champions följeslagare och staden Tanelorn.

Chaos och Law förklarar sig självt, likaså balansen. The Eternal Champion är en person dömd att genomföra enorma förändringar i sin tid och sin värld, Elric är The Eternal Champion på sitt plan, Corum är det på sitt, Hawkmoon på sitt osv osv. Ibland möts dessa olika champions, ofta för att samarbeta. De kan då använda sina krafter tillsammans, t.ex. i en av Elric-böckerna möter han Erekosë (den enda Eternal Champion som har minnen från alla Eternal Champions) och Corum, de slår sig då ihop och blir "The Three Who Are One".

Tanelorn är balansens hemvist i varje plan, en plats av frid. Elric är den enda som nått Tanelorn och inte funnit själslig frid.

Det som är bra med Moorcock är att han skriver klassisk fantasy, men inte standardfjantasy. Han skriver skönt och enkelt, mycket action, mycket semipretantiös ångest, stora händelser, tuff magi.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,874
Location
Stockholm
Alla Elricböcker ...

Elric of Melniboné
The Sailor on the Seas of Fate
The Weird of the White Wolf
The Vanishing Tower
The Bane of the Black Sword
Stormbringer
Elric at the End of Time
The Fortress of Pearl
Revenge of the Rose
The Dreamthief's Daughter

De sju första böckerna i kronologisk ordning, de tre sista utspelar sig mellan, innan och/eller samtidigt som de första sju (vet inte exakt när men jag tror att The Fortress of Pearl ska in mellan Elric of Melniboné och The Sailor on the Seas of Fate).

Snart väntas dessutom The Skrayling Tree som är en fortsättning på The Dreamthief's Daughter (som är tänkt att bli en trilogi).

Det kan vara knepigt att hitta dessa böcker idag. Det lättaste är kanske att köpa de samlingsvolymer som ges ut av Millennium: Elric, Elric of Melniboné och Stormbringer (listigt döpta så det ska vara extra lätt att sammanblanda dem med romanerna).

Översättningarna ska du akta dig för.
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: Alla Elricböcker ...

(vet inte exakt när men jag tror att The Fortress of Pearl ska in mellan Elric of Melniboné och The Sailor on the Seas of Fate).

Det ska den, det har du helt rätt i. Dessutom finns det ju ett flertal noveller också som i alla fall finns med i samlingsvolymen Eleric of Melniboné... (I kronologisk ordning) The Dreaming City, While the Gods Laugh och The Singing City heter dom tre... Finns säkert fler i de andra samlingsvolymerna.

Jag giller verkligen Elricböckerna (dom jag har läst, de ovanstående novellerna, Elric of Melniboné, Fortress of the Pearl och The Sailor on the Seas of Fate) och ska försöka införskaffa övriga samlingsvolymer så snart som möjligt...

/Herr Balderk
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
De kan då använda sina krafter tillsammans, t.ex. i en av Elric-böckerna möter han Erekosë (den enda Eternal Champion som har minnen från alla Eternal Champions) och Corum, de slår sig då ihop och blir "The Three Who Are One".

Men du, det var ju inte rätt! Hawkmoon är också med dem minsann och de blir "The Four Who Are One"... Men vad heter boken du syftar på? The sailor on the seas of fate snackar jag om... Det kan ju hända flera gånger. En liten petitess bara... Rätt ska ju vara rätt. :gremsmile:

Förresten! Vitulv, jag tror inte att det är första boken du läser... Han möter vill ingen Dimjätte i första boken? I första samlingsvolymen möter han en, men den kommer först efter dryga 600 sidor och i boken (Novellen) "While The Gods Laugh"... Kan ju vara bra att veta.

/Balderk, upplyser och känner sig lite jobbig
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
har bara läst en bok och den handlar om von Bek i "the warhound and the world's pain"
personligen gillade jag den inte speciellt mkt men jag har två till och tre Hawkmoon böcker som skall läsas sedan kommer jag få lite elric böcker då de följer med "fantasy masterworks" serien :gremwink:
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Jo du förresten... Har du någon aning om varför Elric of Melniboné (Sammlingsvolymen alltså) är volym nummer 8 i serien "The tale of the eternal champion"? Borde jag ha läst sju (!) böcker innan egentligen?

/Balderk, undrar
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Om jag minns rätt från Äventyrsspels översättningar så gör Elric & Co. om stuntet i en senare bok (fast med fyra inblandade), fast för en av de inblandade så är det tidigare.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Du och jag tänker på olika tillfällen, du menar The Sailor on the Seas of Fate, om jag minns rätt, medan jag talar om The Sleeping Sorceress. Episoden jag talar om finns även med i King of Swords från första Corum-trilogin. De är rätt roliga att jämföra :gremwink:
Dessutom nämner ju Corum The Three Who Are One-händelsen (som för Elric utspelar sig i framtiden, men för Corum längre bakåt i tiden) strax innan The Four Who Are One-händelsen! Förvirrande, inte sant?
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Alla Elricböcker ...

Fast novellerna är från "The Weird of the White Wolf", men de har plockat bort novellen om Aubec (det är väl Aubec va?), som istället kan hittas i Aubec-samlingen. Samma sak med The Bane of the Black Sword i andra samlingen.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
För att det finns en himla massa Eternal Champions. De man ska läsa i kronologisk ordning är de som handlar om samma hjälte. Läs t.ex. Elric of Melniboné och sedan Stormbringer. Läs först Hawkmoon och sedan Count Brass. Läs först Corum och sedan The Prince With the Silver Hand. Osv osv.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,520
Location
Stockholm
Är det bara jag som är förälskad i inledningen till "Elric of Meliniboné"?

It is the colour of a bleached skull, his flesh etc. etc.

Får gåshud varje gång jag läser det. Jag älskar verklige Moorcocks sätt att använda färger i sina böcker.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
Elric är trevlig, man kan få sig till livs lite heroisk fantasy utan att få träsmak i röven av alla klichéer, och man kan peta in lite vampyrisk angst (vilket väl egentligen är det förhållandet till Stormbringer handlar om, plus freudianska grejer av stora mått) utan att den finns med annat än som en pikant krydda. Dreamthief's daughter, den senaste boken, är full med referenser till andra Eternal Champion-böcker, något som är både ett bekymmer och en tillgång med Moorcocks böcker -- dels kan man ha problem med att begripa allt, dels kan man när man påbörjar en ny serie om EC kosta på sig ett stort "Aha!" när man kommer närmre att begripa hur saker och ting egentligen hänger ihop. Hos de flesta Elricböcker är detta inte ett alltför stort problem, dock.

Stormbringer är också ett trevligt rollspel, btw.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,917
Förresten! Vitulv, jag tror inte att det är första boken du läser... Han möter vill ingen Dimjätte i första boken? I första samlingsvolymen möter han en, men den kommer först efter dryga 600 sidor och i boken (Novellen) "While The Gods Laugh"... Kan ju vara bra att veta.
Hey! Men det står på baksidan av boken att det är den första. Det är någon slags samlingsvolym med flera elricberättelser. Fantasy Masterworks heter serien.
Elric och en tjej är ute och letar efter "the book of the dead god".

Här! har vi boken!
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,917
duktig pojke som läser Fantasy Masterworks.... skall du köpa de 32 andra böckerna med?
Pojke!? Jag skulle hellre se att du kallade mig man :gremwink: Nåja... Jag får väl se vilka jag köper. Jag lär ju inte gå och köpa böcker av författare jag inte tycker om bara för att de tillhör en viss utgivningsserie. Jag vet inte vilka böcker som ingår i serien.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Lustigt, jag är rätt säker på att den varken är första boken han skrev, och jag vet att det inte är den första boken kronologiskt...
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
"While the gods laugh" ingick i boken "Weird of the White Wolf", som hamnar efter "Elric of Melniboné", "Fortress of the pearl", "Sailor on the seas of fate" samt en av berättelserna i "Elric at the end of time". Dock tror jag att de böcker som finns med i den boken (som jag också äger) var de som Michael Moorcock skrev först (han började liksom från slutet).
 
Top