Rickard
Urverk speldesign
25. Alla spelare skriver en personlighet till sina rollpersoner och efter tre spelmöten så spelar dom sig själva.
30. "Sitter tyst och manligt i ett hörn"
SL ber spelarna att skriva nån kort bakgrundshistoria, nämna några viktiga personer de känner, etc. Detta används sedan exakt noll gånger i spel.Vet inte om meta-klyscha är rätt ord men jag tänker så här: Genom åren har jag upplevt vissa återkommande beteenden/beslut/handlingar hos rollspelare. Det kan vara i val av rollpersoner eller agerande i spelet exempelvis.
Några exempel för att illustrera:
1. Rollpersonen dör. Då gör spelaren en identisk rp som är den döde rollpersonens syskon som letar efter/ska hämnas sin bror/syster.
2. Rollpersonens familj blev dödad av orcher.
3. Rollpersonen har ett koncept som går helt stick i stäv med resten av gruppen.
4. Rollpersonen attackerar en övermäktig fiende, ofta utan att det egentligen behövs.
5. Rollpersonen är en tjuv och stjäl urskiljningslöst.
Jag är alltså ute efter stereotyp beteende hos spelare snarare än klyschor i fiktionen, om ni fattar.
Vad har ni uppmärksammat under er rollspelskarriär?
Här är jag eventuellt skyldig. Hur många sittningar minst måste man ha i ett spel innan det är OK att byta?SL kan inte bestämma sig för vad hen egentligen vill spelleda, börjar med nya kampanjer äventyr och spel i tid och otid.
Vart var det jag läste om precis detta? Hur som haver...En spelare ska göra en ny rollperson. De tidigare har samtliga varit krigare. Spelaren skapar en krigare.
Hahaha skönt att veta att jag inte är ensam.Jag gillar att spela lite (läs: mycket) korkade karaktärer, så jag slipper vara med och fundera över hur saker ska lösas.
Jag fick en rollperson i CoC här om året som var omöjlig att spela enligt sina stats. Han var fejkad adelsman och jobbade som fuskande andemedium. Han hade väldigt höga värden på angränsande färdigheter. Hans människokännedom var mycket stark. Men han hade 3 av 18 i intelligens.Jag gillar att spela lite (läs: mycket) korkade karaktärer, så jag slipper vara med och fundera över hur saker ska lösas.