Marvel Faserip skurkar

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,382
Blev förvirrad först innan jag insåg att det var Uni-Mind som jag tänkte på, som också är Eternals men något helt annat.

(Gud så Eternals suger, och sådan ambivalens just nu när de skrivs av Kieron Gillen.)
Det är verkligen en great författare på en trash property. Men jag kände samma om Kirby...
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,382
En annan möjlighet för en mer skräckig Captain America kan vara att han aldrig slutade vara varulv?
Man, jag vill inte koma ihåg varulvseran :p När nyaste Nighthawk serien hade en massa call backs till sen var jag ärligt talat chockad att någon gillade den nog för att göra referenser till den.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,929
Jag trodde det skulle vara dem först när jag såg namnet i listan!
När är det hela från? Det finns många jag saknar, samtidigt som det är helt orimligt mycket Serpent Society-folk (men inte Diamondback, som är den man ser överlägset oftast numera).
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,057
Location
Stockholm
Protocide är en misslyckad supersoldats prototyp. Så, innan de gjorde det officiella Captain America testet gav en grupp inom militären en soldat vid namn Clinton McIntyre vad de trodde vad det fulla supersoldat serumet. Förutom att det inte var det, dr. Erskine som uppfann serumet gav dem inte det färdiga serumet och de hade inte heller tillgång till ”vita rays” som krävs för att skapa en stabil supersoldat. Så effekten när McIntyre får serumet är att han får superkrafter (han är till och med lite faktiskt superstark bortom vad en människa kan vara så har mer krafter än Cap) men de serumet honom tillfälligt vansinnig och lämnar honom sedan skendöd. Militären tror han är död, för han andas inte och hans hjärta slår inte, så de stoppar hans kropp i ett hemligt lager. Där är han tills nutid när den onda forskarorganisationen AIM hittar honom och stjäl hans kropp. AIM lyckas återuppliva honom med stabila superkrafter, använder en maskin för att ge honom falska minnen om att han var i kriget där Captain America förrådde honom, ger honom en sköld av adamantium och lurar honom yill att utföra uppdrag för dem. Under de uppdragen hamnar han i konflikt med både USAgent och Captain America. Han lyckas dock skaka av sig hjärntvättningen efter en strid med Cap och medan alla tror att han dör av en explosion överlever han. Det sista vi ser av honom är att han ger sig av för att försöka leva ett normalt liv.

Så, namnet. Det är för att Cide låter läskigt och han är en Prototyp. Superdumt namn. Men hans dräkt är supercool. Röd med vita stjärnor på bröstet och över ett öga. Jag gillar den spetsiga skölden också, många coolhetspoäng.
Plot hook: Det här med försöka leva ett normalt liv funkade inte och Protocide är tillbaka, nu i USA:s regerings tjänst på riktigt. Han är regeringens senaste officiella betalda superhjälte (han har en ny kostym som är en röd, vit, blå variant av hans gamla röda; och ett nytt namn - föreslår Agent America eller American Shield - för Protocide låter ju inte bra för en patriot temad hjälte) som skickas runt när polisen/FBI/ICE/IRS/liknande tror sig ha något som kräver en superhjälte. Om RP:na är mer åt antihjälte hållet (eller bara har urusel PR) och får lagen efter sig så kommer de ringa på hjälp, o hjälpen kommer i form av Protocide.

Som regeringsagent har Protocide samma statblok men han har också en bedövningsstrålpistol (att ens statssponsrade hjälte skjuter folk är ju dålig PR) - den är äckligt dyr att tillverka om någon av spelarna/RP:na undrar varför inte fler har en sådan, Protocide har stränga årder om att inte tappa den - en flygandeskoter (samma som Hawkeye använde ett tag), och ett prylbälte fult med vad han än kan behöva. Han kommer också vara utrustad med saker som kan i alla fall lätt kontra RP:nas kända krafter (t.ex. en liten men extra stark brandsläckare om någon av dem har eldkrafter)

Alternativt, om hjältarna inte är efterlysta av polisen så kan det ju hända att de samarbetar med folk från staten, och vad de än är som kräver ett samarbete mellan dem och [statsorganisation] så har det lätt till att någon har ringt på hjälpa o Protocide är i stan med förståelsen att han ska vara med på det hela, så RP:na får gott se sig hänga med Protocide under resten av äventyret, eller få sig en rejäl utskällning o uppskrivna som opålitliga om de dumpar honom för att göra saker på sitt sätt.

Nu är grejen att Protocide har fåt media- och sensetivity-träning men han är fortfarande en karl som blev vald att få serumet för att han var vad som ansågs vara en bra soldat under Andra Världskriget. Detta innebär att under sin medieträning är han fortfarande en sent 30-tal matchoman som följer överordnades årder, med allt det innebär. Han kan gärna följas av en överarbetad o sönderstressad mediahjälp som hela tiden just hinner påminna honom att inte säga något dumt.

men ingen i färgglada kläder eller med en privata agendor.
Men bara om man nu inte räknar grönt som färg, eller det privata företaget McIntyre Solutions agenda som en privata agendor. :p

Silverclaw och Kiwi Black.
Vad gör Silverclaw och Kiwi Black där?

Han anser att superhjältar är odemokratiska. Så länge de mäktigaste skapar sina egna regler och avgör rätt och fel för att de har krafter är demokrati i världen hotad.
Problemet med det resonemanget är ju att många superhjältar följer lagen, eller bara tänjer lätt på den i Marvel, och många gånger har försvarat demokratin mot icke demokratiska krafter. Om det var Wildstorm 'versum kunde jag hålla med.

Bland annat hyrs de in för att lönnmörda piratnationen Madripoors ledning så att Indien kan ta över området.
Väldigt säker på att det där bryter mot internationell lag (plus också att Madripoor har slutat vara piratnation för länge sen, nu mera är de smugglar- o svartmarknad-paradis)

----------------------------------------

När är det hela från? Det finns många jag saknar, samtidigt som det är helt orimligt mycket Serpent Society-folk (men inte Diamondback, som är den man ser överlägset oftast numera).
Sent 80-tal / tidiga 90-tal baserat på tecknarstilen om jag mins den rätt
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,382
När är det hela från? Det finns många jag saknar, samtidigt som det är helt orimligt mycket Serpent Society-folk (men inte Diamondback, som är den man ser överlägset oftast numera).
Grundboken kom 1984 och den stora expansionsboken kom 1986, sedan kom det böcker till någonstans tidigt 90-tal. Så nästan alla karaktärerna är från mitten till sent 80-tal. Diamond back är med men som hjälte! För det var dejta Cap eran för karaktären.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,382
Okej, så Wendigo är inte en person utan en förbannelse. Om en människa kannibaliserar någon i skogarna i norra Kanada så förvandlas de till ett enorm vithårigt monster som lustar efter mänskligt kött och är nästan lika starkt som Hulken. Förbannelsen kan magisk förflyttas från en person till någon annan men det kräver seriös magi för att göra det.

Plot hook: Maggian har fångat in en Wendigo och har anställda svartmagiker för att flytta förbannelsen fram och tillbaka till den stackars skogshuggaren som bär förbannelsen. De flyttar den till en av sina torpeder när de behöver ha någon farlig mördad, sedan anfaller Wendigo! När jobbet är klart flyttar de tillbaka förbannelsen till killen de har inlåsta i en supercell djupt under staden.
 
Last edited:

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,929
Mest rasistiska namnet som fortfarande finns med i namnet tillhör Scalphunter som är en amerikansk urinvånare. Urk. Han fick namnet för att han är en seriemördande krigsförbrytare som skalperade folk under andra världskriget. Dubbel urk.
Sedan några år tillbaka går han i alla fall under namnet 'Greycrow' (hans efternamn) i stället.

(Och är en i alla fall nominell Good Guy sedan HoXPoX.)
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,382
Sedan några år tillbaka går han i alla fall under namnet 'Greycrow' (hans efternamn) i stället.

(Och är en i alla fall nominell Good Guy sedan HoXPoX.)
Det är genuint en ändring som behövde hända, så great :)
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,929
Okej, så Wendigo är inte en person utan en förbannelse.
Den uppenbara Wendigo-berättelsen har redan gjorts - någon har tillsatt små mängder människokött i konserver, och eftersom alla som äter människokött inom Canadas geografiska gränser (jo, faktiskt) blir wendigos, har man snart ett stort utbrott på halsen.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,929
Förresten, jag ser ingen Arcade. Hur kan man låta bli Arcade?!
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,382
Förresten, jag ser ingen Arcade. Hur kan man låta bli Arcade?!
Ja, den fattar jag inte! Jag har använt honom i någon annan plot hook för att kompensera. Men Arcade borde vara med för han är awesome! :D
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,057
Location
Stockholm
Men han hade fortfarande blivit förödmjukad och förnedrad av spindelmannen. vilket är alla djur-temade skurkars öde i marveluniversumet.
Som djurtemad hjälte borde Spindelmannen ju inte kasta sten i glashus, men det kan ju vara varför inga superhjältegrupper vill ha honom som mer än reservmedlem

-----------------------

Quicksand var en kvinna som jobbade på ett kärnkraftsverk där en olycka inträffade som förvandlade hennes kropp till levande sand. Hon kan forma sanden till olika föremål, ändra sin form och är väldigt stark och tuff. Förvandlingen påverkade dock hennes sinne, gjorde henne arg och ostabil. Nu använder hon sina krafter för att agera ut mot världen runt omkring henne.
Hon verkar ha reformerat sig, i alla fall för ett tag, för hon var med i the Initiative hjältegruppen för Delaware.

-----------------------

Alltså, jag vet att ingenting fungerar som i verkligheten men… Strålning fungerar inte så!
Med tanke på alla dina plotkrokar som bygger på ett botemedel för cancer, kan du inte klaga på hur radioaktivitet funkar o inte funkar

----------------------

Plot hook: Ravage har anfallit och börjat spöa skiten ur det Slaviska pantheonet. Han spöar sig genom deras dimensioner och mördar dem till döds. Hans plan är att döda dem alla och stjäla deras gudomlighet. Gudarna behöver hjälp! Hjältarna erbjuds att bli gudar om de kan besegra Ravage för gudarna.
Varför tusan skulle de Slaviska gudarna vända sig till RP:na?

------------------------

Red Ronin är en enorm mecha byggd för att S.H.I.E.L.D. ska kunna slåss mot Godzilla.

Vad du behöver veta om Faserip reglerna för Red Ronin är att den regelmässigt är sjukt, sjuk, sjukt mesig. Det är den svagaste möjliga enorma roboten. En Sentinel spöar den med en arm på ryggen.
Varför är Red Ronin 'rustningen bland skurkarna?

-----------------------

Plot hook: En version av Remnant från en annan dimension kommer till hjältarna för hjälp. För versioner av dem i hans dimension har blivit diktatorer på precis samma sätt som Squadronen blev i serierna. Så hjältarna måste slåss mot versioner av sig själv som blivit korrumperade.
Rekommenderar en tit på på Justice League seriens avsnitt om Justice Lords innan man kör det här

------------------------

Det är för fan rasistiskt in-universe att kalla Rhapsody för en superskurk. Okej, så Rhapsody är en lärare i en skola ute på amerikanska landsbygden. Hon är en mutant vilket är tydligt eftersom hon är blå. Men hon har också kraften att när musik spelar så kan hon flyga och påverka andras känslor.

Skolan sparkar henne för folk är rasistiska och vill inte att en mutant undervisar deras barn. Hon försöker påverka styrelsen för skolan för att inte få sparken och en av dem har en reaktion på hennes krafter och dör. Hon flyr och blir nedjagad av X-Factor.

Hon är verkligen bara med i en storyline om anti-mutant racism. Superskurk? Nah.
Om jag mins rätt av summeringen av henne var det också att efter att hon råkade döda någon så ljög hon om det och påstod att hon var oskyldig och utnyttjade folk som trodde henne.

Med tanke på ditt ralierande om Squadrone Supreme o deras hjärnkontrol så finner jag det intressant att du inte har några problem att Rhapsody i praktiken försöker göra samma sak.

----------------------

Rhino är en man som de satt fast en super noshörningsdräkt på, han kan inte ta av den ibland är han ledsen över det, och gett superkrafter. Han är stor som en noshörning! Stark som en noshörning! Dum som en noshörning! Han slåss mot Spindelmannen, hantlangar åt/teamar up med smartare skurkar och försöker stjäla pengar. Han är fantastisk! Bara en stor, dum, ganska snäll men våldsam kriminell kille.
Marvel har släppt böcker (alltså ni vet som serietidningar fast utan bilder) med sin hjältar o i en av dem om Spindelmannen (tror det var Jim Butcher som var författaren) är Rhino en sido karaktär o set blir lite snack mellan honom Peter o MJ (Rhino var blind just då) under ett tillfälle av lugn o i alla fall i den historien så är det så att Peter o MJ kommer fram till att Rhino inte är så dum som han ofta presenterar sig som utan troligen har kommit fram till att han vinner på att låta alla tro att han bara är dumma muskler.

----------------------

Ringmaster är en nazistisk cirkus
Nazist? När blev han det? Jag har läst flera äventyr med honom o det har inte kommit upp i någon av dem.

----------------------

Förresten, jag ser ingen Arcade. Hur kan man låta bli Arcade?!
Det är flera skurkar som jag har undrat över varför de inte är med. O flera som jag har undrat varför de är med.
 
Last edited:
Top