Marvel Faserip skurkar

God45

Kulturpersonlighet
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,338
Folk har pratat lite om superhjältar här på senaste tiden vilket fått mig att gräva fram och titta på Marvel FASERIP igen. Ett projekt jag har haft liggande som ”Något att göra” är plot hooks för Marvel FASERIP skurkarna. För medan det är trevligt att ha den enorma Marvel FASERIP samlingen av skurkar med stats så är de flesta av dem svåra att använda utanför sin normala kontext. Så tanken är en plot hook som kan fylla en hel session för nästan alla superhjälte grupper för varje skurk.

Jag kommer använda den här listan: https://classicmarvelforever.com/cast_list/rogues.htm Och kommer bara prata om Marvel skurkarna.

Vi börjar med:
Abomination används nästan alltid som snubben som är stark och tuff nog att han kan spöa på Hulken lite (Hulken vinner alltid, men ändå). Det gör att när han stöter på andra superhjältar så är reaktionen alltid ”Vi är inte redo för den här skiten!”. Men det är en ganska generisk roll och kan fyllas av en massa andra karaktärer. Abomination har tre saker som jag gillar med honom.

1: Han är en spion. Hans bakgrund som KGB agent från Jugoslavien dyker nästan bara upp kopplat till den ganska dumma plotten om hans exfru vilket är synd.

2: Han jobbar alltid för någon ännu farligare. Han har varit styrman på ett rymdskepp, jobbat för Mephisto och jobbat för militären.

3: Han är inte ens lite dummare eller argare än när han inte var ett enormt ödlemonster. Alltså, han är en ganska otrevlig kille men ändå bara en kille.

Så här är min plot hook: Abomination, Agent of S.H.I.E.L.D.

The Abomination dyker upp och gör sin superskurks grej där han slår sönder byggnader och stampar omkring. En hel del förstörelse men bara ett enda dödsfall. Lyckas hjältarna stoppa honom blir han gripen av S.H.I.E.L.D. och förs iväg och annars lämnar han mitt i striden mot hjältarna.

Oavsett vilket dyker han upp igen, skriker om hämnd och stampar omkring igen. Bara ett enda dödsfall. Och sedan händer det igen. Och igen.

Undersöker hjältarna hur han rymt så stöter de direkt på patrull från S.H.I.E.L.D. som börjar med att försäkra dem om att de har koll på läget. Sedan antyder de att hjältarna borde sluta snoka. Sedan hotar de hjältarna.

Så vad händer? Maria Hill använder Abomination för att lönnmörda S.H.I.E.L.D.:s politiska fiender. Om folk bara försvinner eller får två kulor i bakhuvudet tänker folk ”S.H.I.E.L.D. kanske gjorde det här!” vilket är motsatsen till vad hon vill. Men om någon dödas för att ett gamma monster löper amok? Då tänker de ”Vilken tur att hjältarna och S.H.I.E.L.D. kunde stoppa det här!”. Så Abomination har en lön, ett hus som S.H.I.E.L.D. betalar för och då och då lönnmördar han någon åt dem. Det är ett bra gig!

När Maria Hill förstår att hjältarna är henne på spåren är det dock för farligt att fortsätta. Hon tänker avsluta projektet vilket kommer leda till att Abomination får sparken. Så han gör den självklara saken för att skydda sin anställning, och ger sig iväg för att mörda superhjältarna!
 

God45

Kulturpersonlighet
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,338
Absorbing man är en småtjuv som genom nonsens anledningar har blivit mäktig nog att slåss mot en gud på lika villkor. Han är sjukt mäktig, top tier superkrafter… Men han är en kille som mest vill råna banker och leva det goda livet. Att slå Thor i ansiktet är ett ganska dåligt sätt att tjäna pengar på. Men vad händer när Absorbing man hittar ett bra sätt att tjäna pengar på?

Så han har startat en protection racket. Flera företag betalar Absorbing man för att han inte ska nudda lite plutonium och gå in där de har sina produkter. Det spelar ingen roll ifall hjältar stoppar honom sedan, alla sakerna måste slängas för de är strålskadade nu. Försäkringspremierna går också i taket. Så folk bara betalar honom en liten summa varje månad, det är helt enkelt billigast.

Det här fungerar jättebra tills han försöker utpressa Roxxon som vägrar sammarbeta. Så han nuddar lite radioaktivt material, går in i ett lager där Roxxon förvarar barnmat och väntar sig att de ska vika sig. Iställer tystar Roxxon ner hela grejen och säljer den bestrålade barnmaten.

Barn börjar bli sjuka och Absorbing man är vansinnig på Roxxon som håller på att göra honom till en barnamördare genom sin girighet. Så han anfaller dem med allt han har. Det är här hjältarna blir inblandade, i vad som först verkar vara en helt vanlig superskurks attack.
 

God45

Kulturpersonlighet
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,338
AirStrike är en sådan där doldis att jag inte har någon aning om varför han ens har stats. AirStrike var bara en grej under en begränsad tid och är spinoff identiteten för den femte Crimson Dynamo piloten. Crimson Dynamo är Sovjetiska Iron Man motsvarigheten, det är en badass kraftrustning som skjuter elektricitet och den finns i nästan lika många olika versioner som Iron Man rustningen. Den har haft flera olika piloter över årtiondena men vad du behöver veta är att killen vi pratar om här inte är den du läst serier med eller sett i något tv-spel. Så piloten, Dimitri Bukharin, var KGB-spion som gavs Crimson Dynamo rustningen för att hålla koll på de andra ryska superhjältarna. Hans karriär har kantats av intern sovjetisk politik, bråk med folk, missförstånd med utländska superhjältar och att han försöker göra sitt bästa för sitt land. Det är jävligt hårt att kalla honom för en skurk bara för att han skjutit lite på Iron Man. Det här är serietidnings Iron Man och man bör skjuta på honom ibland!

I alla fall, efter att någon lyckats fiffla till sig Crimson Dynamo rustningen så fick Dimitri AirStrike rustningen som är ett ganska rejält nerköp. En gång lyckades han skjuta ner Iron Man trots att han flög AirStrike rustningen och han blev så förvånad att han inte trodde det kunde vara den riktiga Iron Man. AirStrike rustningen ser jävligt cool ut i alla fall! Även om den är långsam, lätt går sönder och knappt är bättre beväpnad än en attackhelikopter. Det viktiga här är att Dimitri inte klagar över det, han spänner på sig sin flygande dödsfälla och ger sig ut för att rädda folk och skydda Sovjetunionen. När det landet slutar finnas fortsätter han göra det fast för Ryssland efter att de döpt om sin supergrupp. I samma skitrustning.

Så hur har vi med AirStrike som en skurk? Enkelt, vi gör honom inte till skurken!

En ledare inom organiserad brottslighet har hoppat av och ska åka hem till Ryssland för att vittna. Han är på ryska ambassaden tills det att de kan ordna en säker transport ut ur landet för honom. AirStrike har blivit skickad för att skydda honom. Avhopparens organisation vill desperat mörda honom innan han kan vittna mot dem, men de har inte en suck mot AirStrike. Istället kidnappar de hjältarnas anhöriga/kontakter och hotar att mörda dem ifall de inte kidnappar avhopparen. AirStrike kommer välja plikten först och inte låta hjältarna riskera vittnets säkerhet överhuvudtaget ens i planer för att rädda sina anhöriga. Kommer pressen skruvas upp högt nog för hjältarna att försöka spöa AirStrike och kidnappa vittnet?
 

God45

Kulturpersonlighet
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,338
Alkhema är bride of Frankenstein av oförstörbar super metall och därför väldigt cool och väldigt dum samtidigt. Ultron är ju en ond superrobot byggd av adamantium av Hank Pym. Han hade redan fuckat upp att bygga en robot dotterbrud (för hon lämnade honom) men tänkte ”Om jag gör nästa dotterbrud helt oförstörbar och baserar hennes tankemönster på en av mina ärkefiender (Mockingbird) så kommer det här gå mycket bättre!”. Det gick inte bättre, det gick inte bättre alls. Så efter en snabb separation och lite hjälpande av the Avengers mot Ultron så gav sig Alkhema iväg för att göra sin egen grej. Hennes grej har för det mesta varit att bygga gömda civilisationer av superrobotar.

Jag vill prata stats här. Alkhema är VANSINNIGT mäktig. Slåss mot hela The Avengers och vinna mäktig. Hon toppen av hur mäktiga karaktärer blir innan vi börjar titta på de kosmiska karaktärerna. Hon dör inte, hon läker sig själv, hon kan kontrollera tankar, hon skjuter dödsstrålar och hennes händer är Wolverineklor. Och hon bygger hela armeer av robot eller cyborg minions.

Så, vad som börjar hända i hjältarnas stad är att folk dyker upp med högkvalitativa robotbitar istället för kroppsdelar. Det händer i alla samhällsklasser och det är både i form av proteser och förbättringar. En blind tiggare dyker upp med robotögon, en partykille har plötsligt metallben, någon som haft problem med vikten har fått magen och matstrupen utbytta och någon tjej har fått robothud som hon kan visa vilka tatueringar på hon vill. Den länkande faktorn? The Artificial Secular Church of Eternal Life, eller ”RoboChurch” som alla kallar den är typ scientologerna fast med en bättre pitch. ”Gå med i kyrkan och desto högre du stiger i graderna desto mer av din kropp byter du ut mot maskiner. När du nått nivå 7 är du så mekanisk att sjukdomar eller ålder inte kommer kunna döda dig. Evigt liv och ungdom i en robot kropp!”. De tjänar pengar som scientologerna och rekryterar på samma sätt också. De är konstiga och mystiska, men det är många religioner! Och de både håller vad de lovar och gör folks liv bättre. De driver dessutom feministiska och HBTQ+ frågor politiskt! Vad är problemet?

Problemet är att det lättaste sättet att nå nivå 7 är att vara känd, rik och inflytelserik och att när du når den nivån byter Alkhema ut din hjärna mot en A.I.. Hon håller på att ta över samhället genom sin religion och när hon gjort det kommer hon forma det i sin avbild! Ett perfekt samhälle av maskiner. Och om någon kommer på henne är hon hård nog att spöa upp Hulken med en hand på ryggen!
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,438
Location
Rissne
Problemet är att det lättaste sättet att nå nivå 7 är att vara känd, rik och inflytelserik och att när du når den nivån byter Alkhema ut din hjärna mot en A.I.. Hon håller på att ta över samhället genom sin religion och när hon gjort det kommer hon forma det i sin avbild! Ett perfekt samhälle av maskiner.
Jag läser och jag läser men jag verkar liksom inte komma till den biten som förklarar varför hon ska stoppas… =)
 

God45

Kulturpersonlighet
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,338
Anaconda är en superlegosoldat som har armar hon kan få att bli jättelång (som en anakonda kropp) och krossa folk med (de är gjorda av fuskadamantium till och med). Hon har fjällig hud som pansar och har gälar så att hon kan andas under vattnet. Hon är tränad att slåss av Taskmaster (tränad av Taskmaster betyder att man överlever 3 rutor av knytnävsslagsmål mot Captain America men inte att man är tränad av någon riktigt cool). Hon har en backstory som inte ens är lite intressant eller viktig. Hon har varit med i The Femizones och Serpent Society 2 och ett dussin andra shitty supergrupper du inte bryr dig om eller borde bry dig om. Hennes backstory är generisk och ointressant. Hon är en av många c-list skurkar som dyker upp, är generiskt sadistisk utan att vara riktigt grym men som är cool/farlig nog att hjältarna ser bra ut när de spöar henne. Anaconda har egentligen bara 2 saker gående för sig.

-Hon ser jävligt cool ut när hon har en bra tecknare. Som en elak kvinnlig bodybuilder i guldrustning med creepy ormarmar.

-Hon har en helt egen mekanisk nische i spelet. Hon kan andas under vattnet och greppa folk jättebra. Är du inte en kampsports baserad karaktär har du inte bonusarna för att komma loss, är du en kampsports baserad karaktär har du inte superstyrkan du behöver för att komma loss. Det gör ONT att vara greppad av hennes superarmar och hon kan andas under vatten.

Så här är storylinen. Anaconda stjäl en magisk McGuffin från någonstans i hjältarnas stad och flyr med den saken. Låt oss säga att det är den blå dolken av Cyttorak. Men hon är inte jättediskret så hjältarna jagar henne till träsket ditt hon flytt. Träsket där Man-Thing bor och där det finns en portal till multiversum. Med dolken i sin ägo vilseleder inte träskets magi henne, men det samma är inte sant för hjältarna som jagar henne. Anaconda har blivit anställd och betalad extremt mycket pengar för att kasta dolken in i ett visst område av träsket för att främja sin arbetsgivares onda magiska planer. Det är inte viktigt för scenariot i sig. Bara det här är viktigt:

Träskets magi kommer separera hjältarna från varandra. Sedan kommer Anaconda sträcka upp sina armar från under det mörka träskvattnet där hon ligger och lurar. Hon kommer greppa tag i en hjälte och dra ner henom under vattnet för att krossa och dränka henom.

En c-list tönt blev precis apex rovdjuret som kommer mörda halva gruppen. Överallt annars hade de spöat henne. Men nu är de mitt i en slasherfilm där hon är Jason. Location, location, location...
 

God45

Kulturpersonlighet
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,338
Jag läser och jag läser men jag verkar liksom inte komma till den biten som förklarar varför hon ska stoppas… =)
Jag har migrän och astma och jobbar med människor. Jag bryr mig inte om min hjärna är en dator efteråt, jag är också beredd att backa roboten i det här fallet! :)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,438
Location
Rissne
Jag har migrän och astma och jobbar med människor. Jag bryr mig inte om min hjärna är en dator efteråt, jag är också beredd att backa roboten i det här fallet! :)
Alltså om jag faktiskt förs över till den nya AI-datorn i samband med hjärnbytet så finns det verkligen inga nackdelar med upplägget så som det presenterats. Jag var ju beredd att stödja det även när det bara betydde att alla på level 7 mördades och fick sina hjärnor utbytta.
 

God45

Kulturpersonlighet
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,338
Alltså om jag faktiskt förs över till den nya AI-datorn i samband med hjärnbytet så finns det verkligen inga nackdelar med upplägget så som det presenterats. Jag var ju beredd att stödja det även när det bara betydde att alla på level 7 mördades och fick sina hjärnor utbytta.
Man tappar en massa minnen men ens grundläggande personlighet är kvar. Men liksom, dör man i sin köttkropp så förlorar man ALLA sina minnen.

Men ja, jag är på även om de mördar en massa miljonärer och Tom Cruise! Lätt värt det!
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,438
Location
Rissne
Man tappar en massa minnen men ens grundläggande personlighet är kvar. Men liksom, dör man i sin köttkropp så förlorar man ALLA sina minnen.
Jag tappar en massa minnen dagligen, lika bra att få en clean slate och bygga nya minnen istället tänker jag. Plus att datorversionen av mig troligen har mycket bättre minne än vad jag har. Det är ju en av anledningarna till att jag vill uppgradera…
 

God45

Kulturpersonlighet
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,338
Angar the screamer suger. Fy fan vad han suger. Han är Songbirds dåliga ex. Han är en absolut tönt, han ser dum ut, han har dumma krafter, hans namn är dåligt och hans bakgrund är dum.

Angar kan skrika i en timme. Folk som hör honom skrika drabbas av mardrömslika visioner. Angar är en hippy som fick superkrafter från utomjordisk tech när någon ville skapa fler hjältar som kunde slåss mot Thanos. Slåss mot Thanos. Med mardrömsskrikande. Angar har förresten så få hitpoints att han skulle kunna förlora ett slagsmål med Aunt May. Som tur är för Angar så valde han ett liv av kriminalitet istället för att blir mördad av en utomjordisk ultraskurk. Han typ skriker på folk och snor deras skit när de rullar på marken och skriker om ormarna. Ni vet när jag sade att han var en hippy? Det är inte bara för att jag är fördomsfull och han har långt hår. Killen var en vänsteraktivist. Tills han fick krafter, gav upp politiken och blev kriminell. Det är så shitty.

En rad brutala attacker till synes utan samband har ägt rum i hjältarnas stad. Flera personer har blivit fruktansvärt misshandlade, vissa av dem har dött och andra hamnat på sjukhus. Överlevarnas historier är… Vansinniga. Vad som har hänt är att åratal av mardrömsskrikande har påverkat Angars psyke. Så han tror att Thanos har skickat sina utomjordiska infiltratörer för att ta över jorden. Angar tror att han kan se utomjordingarna. Så han har samlat ihop en grupp konspirationsteoretiker och nu jagar de ner ”de dolda utomjordingarna” och dödar dem. Angar skriker och sedan springer hans hantlangare fram med kedjor och basebollträn. Här är grejen… De lyckas hitta en Skrull förklädd som en lokal politiker. Och en Kree förklädd till en polis. Är Angar något på spåret här?

Nej, han är bara galen och farlig.
 

Klingonsylt

Swordsman
Joined
28 Sep 2005
Messages
478
Location
Umeå
Jag har haft svårt att hitta på vad jag ska göra med min samling gamla superhjälterollspel, så det här är nog min favorittråd just nu! :) Hoppas på en uppföljare med DC-tema så kanske jag får användning av DC-Heroes också :)
 

God45

Kulturpersonlighet
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,338
Jag har haft svårt att hitta på vad jag ska göra med min samling gamla superhjälterollspel, så det här är nog min favorittråd just nu! :) Hoppas på en uppföljare med DC-tema så kanske jag får användning av DC-Heroes också :)
Jag har så många Batman skurk plotlines att jag inte ens behöver skriva något nytt förrän vi lämnat Gotham! :D
 

God45

Kulturpersonlighet
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,338
Annihilus är en kosmisk erövrare och robotinsekt från dimensionen The Negative Zone. Han har en magisk (alltså, den är inte magi magi utan kosmisk men ändå) stav som ger honom mer krafter.

Annihilus är kul för att medan han är en supermäktig erövrare av Thanos modell som har vaga men mäktiga personliga krafter och en massiv armé… Så är han en fegis. Annihilus slår ut mest av allt för att han är rädd. Han är en fruktansvärd demigud men han drivs av ångest.

Det är också kul att hans minions är supermesiga. Han har bara jättemånga av dem!

Så en ny forskningsanläggning med en partikelgenerator invigs i hjältarnas stad. Den sliter upp ett hål mellan dimensionerna över staden och… Inget händer. Ni ver hur alien armeena väller igenom i Avengers? Nope. Hållet bara hänger där, precis över de högsta husen. Forskarna fattar inte ens vad som hänt och kan inte stänga det. Så folk börjar ta sig igenom, där hittar de en utomjordisk värld som verkar övergiven på liv och de har börjat sno grejer som de tar med hem och ställer till problem med.

Grejen är att det är en av Annihilus planeter. Och när dimensionshålet slets upp evakuerade han den. För vem fan vet vad som gjorde det? Om ett par dagar när han vet att det inte exploderar just nu kommer han skicka spioner. När han fattar att det bara är ynkliga människor som öppnat hållet? DÅ KOMMER INVASIONEN. Kl.04:23 på morgonen när alla är yrvakna.

Grejen är att hjältarna har annat att göra. Sure, himlen är röd och några rånare har hittar plasma gevär. Men de har riktiga problem. Enda tills alien armen kommer igen i full styrka ledda av Annihilus själv som den värsta lektionen om prioritering i världen.
 

God45

Kulturpersonlighet
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,338
Apocalypse är den första mutanten. Han är 5000 år gammal och har dyrkats som en gud på grund av sin ofantliga makt. Han har över årtusendena lagt händerna på teknologi från den mäktigaste arten av utomjordiska gudar och har använt den för att skapa sina ryttare, mäktiga mutanter och människor givna ännu mer krafter av hans utomjordiska maskiner. Han är en mover and shaker bakom flera av de mest destruktiva händelserna i Marvel universumet och härskar som den absoluta mästaren av Jorden i flera alternativa tidslinjer.

Apocalypses mutantförmåga är att han har absolut kontroll över alla celler i sin kropp. Han kan forma, omforma och förändra dem helt enligt sin egen vilja. Han har sådan kontroll att han inte kan dö. Genom årtusendena har Apocalypses slagits mot och besegrat några av de mäktigaste varelserna i Marvel universumet. Dracula, asagudarna och Kang the Conqueror. Killen levde den heroiska åldern i tusentals år innan någon ens fattade att den skulle bli en grej.

Så vi nämnde att Ultron är så mäktig att hela supergrupper krävs för att slåss mot honom? Apocalypse är killen som kräver att flera superhjältegrupper samarbetar för att driva iväg eller stoppa honom. Han är en kosmisk skurk.

Men vad vill han? Han vill göra oss starkare. Han vill skapa de bästa, starkaste, smartaste och mäktigaste intelligenta varelserna. Han är inte en rasist som Magneto, men ja mutanterna är nog vägen att gå för att skapa övermänniskan.

Så Apocalypse har hållit ett öga på hjältarna och han ser riktig potential hos en av dem. Apocalypse tror att den här hjälten kan vara en del av att bygga den perfekta arten och kommer till honom för att erbjuda en plats som en av hans ryttare. Så hjälten kommer hem efter en hård dag av superhjältande och finner Apocalypse sittandes på soffan drickandes en kopp kaffe (Apocalypse dricker det från en skål för så drack man det i Etiopien för tretusen år sedan och han vande sig vid att dricka det så). Han erbjuder dem en position som sin ryttare, den massiva boosten till deras krafter som det innebär och en chans att bygga en bättre värld. Hjälten kan försöka slåss med honom men A: då slåss de i hjältens lägenhet och hens hemliga identitet och ägodelar är körda och B: Han är Apocalypse, lycka till att vinna som ensam hjälte! Vägrar hjälten Apocalypse erbjudande rycker Apocalypse på axlarna, berättar vilka ord de ska skrika ut i vinden när de ångrar sig och ger sig iväg med en försäkran om att hjälten ”Kommer ångra sig.”

Och sedan anfaller Apocalypse nuvarande ryttare hjältarna, mutanter som dyrkar Apocalypse som en gud förstör delar av staden medan de skriker att det är hjältens fel och Apocalypse ger kraft boosts till hjältarnas nuvarande skurkar så att de kan döda folk hjälten bryr sig om. Allting för att hjälten ska acceptera Apocalypse erbjudande. För Apocalyps ser potential som aldrig riktigt kommer uppfyllas utan hans hjälp och han avskyr sådant slöseri.

Lyckas hjältarna hantera allting som Apocalypse skickar mot dem kommer han vara genuint glad för dem och imponerad. Han berättar att de uppenbarligen uppfyller sin potential utan honom. Han kommer återvända när de förökat sig för att se om deras barn är ännu starkare och därför förtjänar att leva. Och sedan ger han sig av från staden.
 

God45

Kulturpersonlighet
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,338
Aqueduct brukade kalla sig själv Water Wizard vilket var ett mycket bättre namn! Men killens karriär gick åt skogen så när ekoterrorister är de enda som vill anställa dig och de kräver ett namnbyte… Ja, vad gör man?

Aqueduct fick sina krafter när han sårad fraktades hem från Vietnam i en experimentell livsuppehållande maskin som träffades av blixten. Det läkte honom och gav honom kraften att kontrollera vatten… Av någon anledning. Det är ändå solida krafter för en spindelmannen skurk! Han kan göra enorma händer av vatten, tentakler av vatten och till och med stora gubbar av vatten.

Vänta, han är inte en spindelmannen skurk? Vem slåss han mot då? Daredevil? Eller typ Power Pack?

GHOST RIDER?! Han är en GHOST RIDER skurk? Alltså, nya shitty Ghost Rider med bilen? För liksom, full powered Ghost Rider mördar den här snubben på tre sekunder. Nej? Johnny Blaze?! Hahahahhahaah

Okej, så stackars Water Wizard fick så jävla mycket stryk att han blev inlagd på mentalsjukhus efter att en demonisk ängel på en oförstörbar motorcykel brände honom med helveteseld. När han kom ut därifrån bestämde han sig för att slåss mot någon enklare, fick jobb av ekoterrorister och var med i ”Forces of nature” och försökte rädda regnskogen. Det var på 90-talet så istället för att vara den goda killen spöade tonårshjältar upp honom några gånger innan han slutade. Han fick också stryk av regeringens tama superskurkar the Thunderbolts men liksom, inte den coola versionen av Thunderbolts.

Så vad har vi här? En snubbe som fattat dåliga livsbelsut men som är typ Electro fast med vatten. Han har potential att faktiskt vara vettigt farlig… Och han har varit i kontakt med the Thunderbolts! Så…

The Mutant registration act är uppe på agendan igen. En senator från hjältarnas delstat är en av de stora förespråkarna för lagen. Demonstrationer har därför börjat äga rum i staden. Thunderbolts programmet har lånat ut Aqueduct till polisen och han hanterar demonstranterna på det brutala sätter som poliserna vill ha dem hanterade på. De behöver inte vattenkanonen för han är en. De behöver inte kravallpoliser för han skapar vattengolems. Polisen älskar det och ingen annan är glad över att polisen använder superskurkar mot demonstranter. Men vet du vem som är minst glad? Magneto.

Så Magneto kungör, som terroristen han ändå anses vara, att antingen så slutar polisen använda en tam superskurk mot demonstranterna eller så kommer han se till att stoppa det. Polisen är ändå beredda att ge sig här, men vet du vem som inte är smart nog att ge upp? Aqueduct. Han säger till alla att han kan hantera the brotherhood of evil mutants om de dyker upp. Sedan dyker de upp. Magneto är inte ens med för han har folks rättigheter att slåss för och det här är fucking Aqueduct. Magneto har skickat Blob och Sabertooth. Det är en hit squad. Magneto har skickat dem för att skicka ett meddelande när de lemlästar Aqueduct på tre sekunder. Men Aqueduct vinner. Han är för dum för att fatta att han inte borde kunna. Och han vinner. Sedan håller han ett tal om att det är såhär man borde behandla alla mutanter. Följt av att brödraskapet sätter ett pris på hans huvud.

Så Aqueduct kommer till hjältarna och ber dem om hjälp på sina bara knän. För han vill inte dö!
 

God45

Kulturpersonlighet
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,338
Arclight är en shitty barnamördare som jobbar för Mr. Sinister. Hon är en av gärningsmännen vid flera olika massakrer mot mutanter tillsammans med gruppen av anti-mutant skurkar the Marauders. Och hon är en mutant själv!

Okej så:

-Vietnam veteran (de har retconnat detta till att hon var med i ett påhittat krig så att tidslinjen ska fungera).

-Har shockvågkrafter som också kan orsaka pytte små jordbävningar. Hon är också lite extra fysiskt tuff. Hon har en rustning som är meh, men inte ingenting alls.

-Hon har dött en massa gånger men varje gång klonar Mr. Sinister en ny version av henne med samma minnen.


Så ett barnsjukhus som har en avdelning för mutant och andra meta-barn anfalls av Arclight. Polisen dyker upp men kan inte stoppa henne. Hjältarna tillkallas. Ett tag senare anfaller Arclight en polisstation och hjältarna tillkallas. Här är grejen, det är inte samma Arclight. Två olika Arclight kloner är aktiva samtidigt. Sedan anfaller Arclight kloner samtidigt ett nöjesfält, en militärbas, ett monument och ett universitet. Alla klonerna har samma minnen och är övertygade om att de är den riktiga Arclight.

Vad som har hänt är enkelt. Mr. Sinister har lagrat flera dussin nedfrysta Arclight kloner i en gömd bunker under stadens kloaksystem. Något har gått fel med kryofrysningen och nu vaknar de med förvirrade sinnen och tror de har ett uppdrag att utföra men minns inte riktigt vad. Så när de tror de förstått uppdraget bara anfaller de! Mr. Sinister har märkt vad som pågår men har skrivit av förlusten för det här är för jobbigt att hantera.

Kan hjältarna hitta bunkern och stoppa fler kloner från att släppas loss innan de förstör halva staden? Och vad gör de sedan med klonerna?
 

God45

Kulturpersonlighet
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,338
Ares var ganska länge bara en ond Thor. Han dyker upp, är supermäktig och ond. Han slåss med Thor och förlorar. Men sedan fick han en son, drama hände runt sonen och Ares flyttade till Jorden för att kunna vara med honom. Där utpressade först Iron Man och sedan Norman Osborn honom till att vara med i deras Avengers grupper. Händelser som fick Ares att växa som person och bli lite ödmjukare. Ares och hans son Phobos är båda döda just nu i canon. De hänger i elysium och är tillsammans för de är trots allt gudar. Så det var ett fint slut på deras storylines.

Men de är döda vilket betyder att det behövs en ny krigsgud. Och Ares har precis insett både att hans approach till jobbet kanske inte var den bästa och att om fel person blir den nya krigsguden så kan det innebära ofattbart lidande för människorna på jorden, som han ju precis börjat bry sig om! Så Ares hittar på en så listig plan som möjligt för att se till att rätt person får titeln.

Ares kommer till hjältarna och ber dem om en tjänst. Han ger dem sitt spjut som nu bär inskriptionen ”Den som är värdig och lyfter detta spjut ska ha alla Ares krafter och ansvar”. Han berättar för dem att det här fungerar precis som Thors hammare, han är guden av krig och inte originalitet trots allt, och att han valt dem för att ingen av dem är värdig (värdighet att vara krigsguden är väldigt annorlunda än värdighet att vara en superhjälte eller en okej medmänniska ska det påpekas här). Han säger att det inte kommer gå att hålla spjutet hemligt särskilt länge, om mindre än en timme kommer många komma för att försöka ta spjutets makt för sig själva. Han vill att hjältarna ser till att ingen som är för ond lyckas ta det ifrån dem. Sedan önskar han dem lycka till och teleporterar tillbaka till sitt efterliv.

Nu är det dags för spelarna att välja goda kandidater att försöka ge spjutet till från Marvel universumet och samtidigt fly för livet från de som försöker ta spjutet. Efter dem kommer närmiigen folk som Dr. Doom och Apocalypse förutom horden av småskurkar som är ute efter att bli en gud! De kommer gå att utmanövrera mot varandra (ingen vill att någon annan ska ha spjutet!) men inte hur länge som helst. Så vem är värdig? Upp till hjältarna att försöka lista ut, sedan lokalisera henom och övertyga personen att lyfta spjutet!
 

God45

Kulturpersonlighet
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,338
Jag läste serien där Armadillo introducerades någon gång under barndomen och tyckte det var en ganska bra serie. Antonio är en snäll men inte så smart kille som går till en galen vetenskapsman när normal medicin inte kan bota hans frus dödliga sjukdom. Vetenskapsmannen går med på att bota hans fru men bara om han får mutera Antonio till ett hälften man hälften bältdjur monster och Antonio går med på att stjäla saker åt honom. Antonio blir muterad men när han ska sno saker dyker Captain America upp och stoppar honom. Kaptenen lyckas övertyga Armadillo om att det är fel med brott och hjälper honom sedan tvinga vetenskapsmannen att bota Armadillos fru. Sedan ringer de inte polisen eftersom Armadillo är egentligen en bra kille. Är det väldigt sockersött och lite dumt? Sure! Men det är precis vad Captain America ska vara! Armadillo använder sedan sin bältdjurmonster status till att bli en halv-känd wrestler.

Varje gång Armadillo dyker upp efter det är det för att något gått fel i hans liv och han fallit tillbak i kriminalitet eller löper amok lite. Ibland talar folk honom till rätta. Ibland är han i fängelset lite och vägrar fly. Det är ärligt talat lite sorgligt alltihopa. Bendis till och med hade en story där Jessica Jones pratar med alla som spöat Armadillo det senaste året och vi får sedan hans sorgliga syn på sig själv. ”I could have been the Kingpin”. Nej, Antonio, det kunde du inte. För du är bara en stor skottsäker snubbe.

Problemen med att skriva en hel session runt Armadillo som en brottsling är att han är tönten en ensam hjälte spöar i början av en session för att etablera att de är coola/kompetenta. Men sedan blir alla ledsna när de får reda på att Armadillo bara är upprörd för att hans fru är otrogen mot honom. Så vi kommer inte gå med den grejen. Nej, istället kommer vi fokusera på en av perioderna när Armadillo är reformerad och en wrestlare.

Så hjältarnas rykte är i soporna (du behöver inte rälsa dem ens en sekund för att det här ska hända. De är spelarkaraktärer och superhjältar. Skit kommer gå fel och se dåligt ut) när Armadillos agent kommer till dem. De håller på att sätta ihop en wrestling show för välgörenhet, men killarna som skulle brottas med Armadillo har varit tvungna att ställa in. Kan hjältarna ställa upp och brottas? Jobbet är att få Armadillo att se bra ut och att det ska se realistiskt ut när de förlorar. Det är för välgörenhet och bra PR!

Förutom själva matcherna måste hjältarna så klart hantera rykten i skvallerpressen, galna fans, paparazzi och bibehålla kayfabe!
 

God45

Kulturpersonlighet
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,338
Arnim Zola är en ond nazist superforskare. Han har byggt en robotkropp med en tv i magen som han laddat upp sitt medvetande i. Han gör ond nazist super vetenskaps skit, mest genetiska/klonings grejer… Och han ser ut som den ondaste teletubbyn. Han är uppladdad på hundratals 70-tals datorer istället i filmversionen vilket är mycket coolare.

En grupp unga superhjältar dyker upp i staden. De förefaller vara en grupp lokala tonåring som fått krafter på olika sätt och slagit sig ihop för att skydda staden. De kallar sig The Masters of Good. De blir snabbt populära, de fokuserar på att hjälpa vanligt folk men har också jagat iväg några superskurkar! Helt nya superskurkar ingen sett förut, och de lyckades inte gripa någon av dem, men de har stoppat några bankrån och vi borde väll inte kräva att nybörjare försöka slåss mot folk som Dr. Doom? De behöver bara mentorer, mer erfarna superhjältar som kan hjälpa dem på traven och vägleda dem lite! Förr eller senare kommer någon (kanske polischefen) föreslå det för spelarnas hjältar. Om det inte är så att de råkar träffa på tonåringarna vid någon kris och själva upptäcker att ungarna ser upp till dem och vill ha råd!

Här är grejen. Alla medlemmar i The Masters of Good är bio-constructs skapade av Arinim Zola, skurkarna de spöat också. De har inte egentligen egna sinnen eller personligheter utan är kontrollerade av Zola via telepati. Målet med dem är att ta sig nära hjältarna, ta reda på så mycket information som möjligt och sedan anfalla hjältarna och mörda dem när de är som mest sårbara. Även om planen misslyckas kommer Zola ha fått information han kan använda mot hjältarna i framtiden. Och innan någon attack sker kommer bio-construkterna försöka samla in DNA från hjältarna i form av blod eller hår så att Zola ska kunna göra onda kloner av dem. Vad han egentligen vill ha är hjältarnas lik så att han verkligen kan ta reda på hur deras krafter fungerar, det är det stora priset för honom.
 
Top