Marvel Faserip skurkar

TobiasEkwall

Swordsman
Joined
26 Aug 2007
Messages
489
Jag måste bara applådera. Jag har otroligt lite personlig koppling till superhjältar, bortsett från ett par avsnitt x-men på tv3 under sommarloven hemma hos min barndomskompis David. Jag kan typ inte skillnaden på dc och marvel. Men av oklar anledning har jag läst varenda post.

Jag är imponerad av sammanfattningarna, krativiteten och den rena textmängden.

Kul!
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,382
Jag måste bara applådera. Jag har otroligt lite personlig koppling till superhjältar, bortsett från ett par avsnitt x-men på tv3 under sommarloven hemma hos min barndomskompis David. Jag kan typ inte skillnaden på dc och marvel. Men av oklar anledning har jag läst varenda post.

Jag är imponerad av sammanfattningarna, krativiteten och den rena textmängden.

Kul!
Tack så mycket :) Awesome att du läst alltihop! :D
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,382
Vanisher är en mutant som har en superbra version av sin mutantkraft, att teleportera. Han kan teleportera långt, han kan teleportera till ställen han inte varit på eller kan se, han riskerar aldrig att teleportera in i saker eller skada sig, han teleporterar snabbt och han kan teleportera med sig prylar. Enda problemet? Vanisher är en enorm mes fysiskt. Killen kan inte slåss och hans enda svaghet med teleporteringen? Han kan inte använda sin kraft om någon håller fast honom. Men hej, så länge han inte behöver slåss har han massiv ”perfekt brottsling” potential.

Plot hook: Så viktiga föremål hjältarna hittar/räddar under sina uppdrag börjar försvinna. De som förvaras av andra först men snart även de som de själva försöker skydda. Vanisher bara dyker upp och stjäl dem innan han försvinner igen. Inte alla föremålen, bara de av en mystisk natur. Sedan början han stjäla dem innan hjältarna ens hinner plocka på sig föremålen. Men vad använder han dem till? Vad bygger han? Det visar sig att föremålen är delar av en celestial maskin som är 60 miljoner år gammal. Det kanske är maskinen Celestials använde för att mutera de tidiga däggdjuren vilket har lett till att mutanter och andra supermänniskor finns nu. Det finns inget sätt att vara snabbare än Vanisher, målet måste vara att lista ut vad han håller på med! Och när det blir klart att han försöker bygga en maskin som kan mutera allt levande på Jorden blir saker brådskande!
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,382
Den första Venom är inte bara en av Spindelmannens bästa skurkar men den bästa ”ond version av hjälten” skurken i någon serietidning.

Okej, så på ett rymdäventyr tror Spindelmannen att han använder en maskin som lagar kläder men egentligen släpper han ut en utomjordisk symbiotisk varelse ur sitt fängelse och den formar en svart dräkt till honom (det här är Thors fel, killen pekade på fel maskin!). Spindelmannen märker att dräkten försvinner när han vill det, dyker upp utan att han behöver byta om och genererar nät utan att han behöver använda sina nätskjutare och tänker bara att det här är en hightech alien dräkt, det tar ett bra tag innan han inser att det är en levande varelse. En varelse som matas av hans tankar och undermedvetna önskemål. Så dräkten börjar påverka hans känslor och tankar, den gör honom argare och mer aggressiv men inte för att den är det egentligen utan för att det är vad Peter vill egentligen. Symbioten är inte så sofistikerad så när den känner att Peter hatar folk men håller igen från att mörda dem så går den ”Kom igen! Må bättre! Döda den killen!”. Till sist inser Peter att dräkten är levande (inte innan han slår Mary Jane) och lyckas bli av med den, han gör detta genom att utnyttja en av dräktens två svagheter: Höga ljud och eld. Så Peter ställer sig under en ringande kyrkklocka uppe i kyrktornet och symbioten sliter sig ifrån honom och flyr ner i kyrkan där den hittar den värsta möjliga personen.

Eddie Brock är en ung och hungrig reporter som tror att han lyckats lista ut vem som är en seriemördare. Brock är en ganska trasig kille med en svår bakgrund och ett enorm bekräftelsebehov, killen är byggd som Arnold Schwarzenegger eftersom han hanterar ångest genom styrketräning. Den här seriemördar storyn är verkligen hans stora genombrott och han tror han knäckt det! Så han böjer lite på reglerna och sanningen för att göra storyn bättre, han borde inte men han gör det. Och sedan griper Spindelmannen den riktiga mördaren och alla ser Eddie som en lögnare och bluffmakare. Eddie blir av med sitt jobb och förskjuten av folk som känner honom. Det är varför han sitter i en kyrka mitt i natten. Det är därför han bli anfallen av symbioten som lindar sig runt honom, sjunker in i honom och formar en svart spindelmannen dräkt runt honom. Det är därför deras medvetanden nuddar varandra, symbioten har blivit mer sofistikerad efter sin första värd och har inte bara lärt sig härma Spindelmannens krafter men också att kommunicera, och den berättar en sak för Eddie. Den hatade Spindelmannen är Peter Parker, Eddie kollega som kunde ha hindrat att Eddies liv gick i tusen bitar. De två varelserna blir en, de blir Venom! Symbioten formar en enorm mun med onaturligt stora tänder och en lång, lång tunga och sedan jagar de efter Spindelmannen för hämnd.

Det finns något intensivt homoerotiskt i hela Venoms framtoning. Från att symbioten behandlar Eddie som den nya pojkvännen den tänker använda till att visa sitt ex var skåpet ska stå till att Venom ofta försöker krossa Spindelmannen i sina detaljerat muskulösa armar medan han slickar honom i ansiktet. Det är en aspekt som alltid finns där och aldrig riktigt försvinner.

Här är grejen med Venom dock, över tiden har både Eddie och symbiotens liv blivit bättre. Alltså, det är inte en ren uppförsbacke men trenden är ändå mot att saker blir bättre och bättre. Först genom att de anti-hjältade Punisher style och sedan genom att de teamade upp med Spindelmannen mot värre skurkar. Symbioten har varit på mer heroiska personer nyligen och Eddie själv har varit Anti-Venom, en god helande version av sin vanliga persona. Men huvud versionen av karaktären är ändå en sårbar och ångestfylld man + en arg och sårad symbiot som använder varandra för att skydda sig mot världen. Det är mycket lättare att inte vara ensam om sina beslut eller känslor. WE are Venom!

Plot hook: Efter att en karaktär blivit fruktansvärt skadad eller förlorat en lem kommer Hank Pym till dem. Han har lyckats klona en liten del av Venom symbioten och sett till att klonen inte utvecklat ett medvetande. Hjälten kan använda den och återfå full fysisk funktion (och få en fräsig svart version av deras nuvarande dräkt på köpet). Detta fungerar faktiskt utan sideffekter! Alltså för hjälten, det finns en sidoeffekt och det är att Venom känner att en del av dem är någon annanstans och kommer rakt till hjälten för att ta tillbaka den! Problemet är att hjältens klonsymbiotdel är ett med dem, så Venom är förvirrad. Han vill ha den delen och hatar hjälten men känner samtidigt att hjälten är en del av dem. Han kommer dyka upp och anfalla hjälten men kommer också skydda dem från andra skurkar. Förvirringen och besattheten kommer bli mordisk med tiden om inte hjälten lyckas ta tag i situationen, men gör de det kanske det här kan ha ett lyckligt slut?
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,318
Location
Helsingborg
Plot hook: Efter att en karaktär blivit fruktansvärt skadad eller förlorat en lem kommer Hank Pym till dem. Han har lyckats klona en liten del av Venom symbioten och sett till att klonen inte utvecklat ett medvetande. Hjälten kan använda den och återfå full fysisk funktion (och få en fräsig svart version av deras nuvarande dräkt på köpet). Detta fungerar faktiskt utan sideffekter! Alltså för hjälten, det finns en sidoeffekt och det är att Venom känner att en del av dem är någon annanstans och kommer rakt till hjälten för att ta tillbaka den! Problemet är att hjältens klonsymbiotdel är ett med dem, så Venom är förvirrad. Han vill ha den delen och hatar hjälten men känner samtidigt att hjälten är en del av dem. Han kommer dyka upp och anfalla hjälten men kommer också skydda dem från andra skurkar. Förvirringen och besattheten kommer bli mordisk med tiden om inte hjälten lyckas ta tag i situationen, men gör de det kanske det här kan ha ett lyckligt slut?
Jag har bara en fråga...
...hur gör jag det här till ett triangeldrama som också involverar Gwenom?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,382
Jag har bara en fråga...
...hur gör jag det här till ett triangeldrama som också involverar Gwenom?
Hon kan känna samma sak som huvudsymbioten och så gör vi grejen där karaktärens symbiot bara kan joinas ihop med en av dem. Så nu blir hjälten anfallen/uppvaktad av Gwen OCH Brock i en incestuös (på symbiotsidan) kärlekstriangel. Det är ännu bättre! :D
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,382
Vermin är en genetiker som jobbade för Baron Zemo och blev förvandlad till en människa/råtta hybrid. Han är en av de där karaktärerna som har en definitiv storyline och sedan borde sluta vara en skurk. Men serier! Så efter att hans storyline borde vara slut dyker han upp och slåss mot folk och det är dumt. Så jag tänker låtsas att storylinen slutar där den borde sluta.

Så Vermin är en genetiker vid namn Edward Whelan som hade en riktigt dålig barndom, han jobbar för en superskurk, blir muterad till en monstruös råttmab, slåss mot Captain America och flyr ner i kloakerna.

Nere i kloakerna bygger han ett bo och sedan börjar han kidnappa och kannibalisera kvinnor. Spindelmannen försöker jaga ner och stoppa honom men han lyckas inte, när Spindelmannen lyckas konfrontera honom förlorar han! Men Kraven som vill visa att han är bättre på att vara Spindelmannen lyckad spöa upp Vermin. Vermin hamnar i fängelset, får terapi och trots lite superskurkstörande så blir han frisk och slutar vara Vermin. Han ställs inför rätta och har Matt Murdock som son advokat innan han försvinner iväg till ett normalt liv.

Plot hook: Kvinnor kidnappas från gatorna och deras ben hittas gnagda på i kloakerna. Edward bor i hjältarnas stad, men han är ju inte Vermin längre! Eller är han? Det kommer inte finnas några bevis mot honom men det kommer inte en alltmer rädd och arg allmänhet bry sig om.

Den egentliga mördaren är Edwards psykiatriker som fått honom att avslöja hur han blev Vermin under hypnos (så Edward minns inte att han avslöjat detta) och nu seriemördar folk som en råttman.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,382
Vertigo är en stammedlem från en stenåldersstam i The Savage Land som hade kraften att göra folk yra, tappa balansen, må illa och bli försvarslösa. Hon kan göra detta VANSINNIGT effektivt mot en person eller bara väldigt effektivt mot en grupp personer. Efter att Savage land sprängs (oroa er inte, det kommer tillbaka) flyr hon och blir rekryterad av Mister Sinister och jobbar som en av hans marauders

Plot hook: Vertiga har anpassat sig lite till den moderna världen och har hoppat av the Marauders, samarbetat med regeringen, fått ett medborgarskap och en benådning, gått i polisskolan och har börjat jobba som en helt vanlig polis i hjältarnas stad. Fast en helt vanlig polis som kan stoppa vilken våldsam situation som helst utan att någon dör. Och polisen använder henne till att stoppa varenda demonstration i staden. Någon kastar en sten och sedan ligger alla ner och kräks i 40 minuter medan polisen börjar gripa/transportera iväg folk. Guvernören och borgmästaren håller dem om ryggen och det är ett genuint demokratiproblem.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,382
Vibro var en jordbävningsforskare som hade en olycka med en experimentell jordbävningsmaskin vilket vanställde honom, gjorde honom vandinnig och gav honom jordbävningskrafter.

Plot hook: Vibro använder sina krafter mot hjältarnas stad och resultaten är förödande! Byggnader och vägar kollapsar, folk dör, infrastruktur bryter ihop och många blir hemlösa. Att slåss mot Vibro och stoppa honom är ganska lätt. Att vara hjältarna i en stad som blivit plötsligt postapokalyptisk.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,929
Det värsta med Vanisher: han kan teleportera, och helt oberoende av det är hans vanliga namn Telford ”Tel” Porter. DETTA ÄR SANT, INTE ETT SKÄMT!

Jo, och så gav en av X-Mens helare honom en hjärntumör en gång. Det var inte snällt.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,478
Location
Rissne
Att Apocalypse numera är en Good Guy, trollar en massa, och har en fru är bland de mer oväntade utfallen från Jonathan Hickman.
Plötsligt inser jag att jag definitivt borde återuppta mitt Marvelläsande och ta ikapp de senaste typ tio åren… Ska bara hitta en bra läsguide för X-titlar och spinoffs först (jag brukade följa den här men sen tog ju den… slut).
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,929
Plötsligt inser jag att jag definitivt borde återuppta mitt Marvelläsande och ta ikapp de senaste typ tio åren… Ska bara hitta en bra läsguide för X-titlar och spinoffs först (jag brukade följa den här men sen tog ju den… slut).
Jag håller just nu på med den långa sekvensen av god kvalitet som börjar med Ed Brubaker på Uncanny runt 475, fortsätter med Mike Carey, Matt Fraction, Kyle&Yost, och Kieron Gillen, och slutar vara bra runt Schism och AvX. Sedan tar det många år innan det blir bra igen med HoXPoX.

Annars är nog konsensus just nu att Immortal Hulk av Jason Aaron är det bästa Marvel ger ur.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,929
Bloodscream

Bloodscream är den mest 90-tals karaktären på det bästa sättet och det finns inget att inte gilla med honom!
Plot Hook: Bloodscream slåss mot Adam-X The X-Treme, men det blir så mycket nittiotalsöverbelastning att en repa öppnas i rumstiden och alla i grannskapet sugs tillbaka till serienittiotalet. Kan rollpersonerna häva det innan alla får påsar överallt, blir mycket mer extrema, och måste byta till ett coolt namn som innehåller ”Blüd” eller ”Stryke” eller något?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,478
Location
Rissne
Plot Hook: Bloodscream slåss mot Adam-X The X-Treme, men det blir så mycket nittiotalsöverbelastning att en repa öppnas i rumstiden och alla i grannskapet sugs tillbaka till serienittiotalet. Kan rollpersonerna häva det innan alla får påsar överallt, blir mycket mer extrema, och måste byta till ett coolt namn som innehåller ”Blüd” eller ”Stryke” eller något?
…och blir av med sina fötter?
 
Top