Varulv M E S T E R U L V 2 0 2 0: Tredje rundan

Halo9000

Swordsman
Joined
9 Jun 2020
Messages
575
En MU-strategi hade kunnat vara att köpa bort siaren, lägga till miller (för att det skall verka mer troligt att siaren är kvar) och med alla kort på hand claima miller. Men det verkar väldigt dyrt eftersom vi vet att MU köpt en kompisulv också.
Ja men tror du att ulvarna har råd med det och samtidigt en extra ulv + nattmord? Med den teorin får vi isåfall anta att KK är ensam ulv?
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Ja men tror du att ulvarna har råd med det och samtidigt en extra ulv + nattmord? Med den teorin får vi isåfall anta att KK är ensam ulv?
Jag skriver ju att det verkar väldigt dyrt, så jag tror inte det är troligt. Det är bara svårt att göra en perfekt analys eftersom vi inte har prislistan.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Jag sade Vimes grön R1 (bekräftad grön)
Jag siade X Ulv i R2 (jag är inte en galen siare det är bekräftat. Jag är inte en naiv siare, bekräftat i och att jag siade ulv och inte grön)

Snacka lite om det så länge.
Kan vara intressant att fundera över varför inte K.K nackades också.
 

Stövelkatten

Mästerkatt
Joined
13 May 2005
Messages
801
Location
STHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLM!!!!!
Jag håller nog med i diskussionen ovan om att KKs siarclaim möjligen är sann. Det är ju lite fiskdoftande att outa sig i slutet av rundan, men han har trots allt drevet emot sig och det rimliga draget då är att outa sin roll (om man har någon). Problemet i det här partiet är väl att ulvarna, och inte vi, har koll på exakt vilka roller som finns i spel och därmed har ett perfekt läge att ljuga om sådana saker när det krisar.

Jag tror vi behöver resonera en vända till kring vilka förmågor MU valt. Jag börjar! Mina gissningar om poängkostnad ska tas för vad de är, dvs rena skära uppskattningar om relativt värde. Jag gissar på att MU haft mellan 5-6 poäng att röra sig med, baserat på vad Vimes skrev i R1 när han redogjorde för sin konversation med Basse.
Det vi vet är att:
  • MU valde minst en kumpan. (2-3p)
  • MU valde inte att nerfa väktaren. Det är dock möjligt att MU tagit bort väktaren. I diskussionen med Vimes förekommer inte "falsk väktare" som ett alternativ så det är nog något Basse själv lagt in. Låt oss anta att falsk väktare kostar 3p och ingen 2p?
  • MU valde inte att göra siaren galen. Kvar är då naiv eller normal siare. Jag tror inte att siaren är bortplockad. 0-2p
  • MU och ulvlaget kan nattmörda. (1-2p?)
  • MU valde att ha med en miller (1-2p)Eftersom det finns en miller med i spelet så är troligen siaren mer eller mindre orörd (möjligen naiv), för annars känns det inte som att man får den payoff som en miller kan ge riktigt. Om siaren är naiv och siar millern så blir det ju dessutom en extra festlig och förvirrande situation.
 

Stövelkatten

Mästerkatt
Joined
13 May 2005
Messages
801
Location
STHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLM!!!!!
Röven. Man ska inte trycka ctrl + enter på forumet haha

Fortsättning från ovan.

Jag tror att förmågekombinationen är denna: En kumpan, nattmord och miller. Om någon förmåga är billigare än mina uppskattningar så skulle jag tippa på att den naiva siaren fått vara med och leka också.
 

Halo9000

Swordsman
Joined
9 Jun 2020
Messages
575
Röven. Man ska inte trycka ctrl + enter på forumet haha

Fortsättning från ovan.

Jag tror att förmågekombinationen är denna: En kumpan, nattmord och miller. Om någon förmåga är billigare än mina uppskattningar så skulle jag tippa på att den naiva siaren fått vara med och leka också.
KK menar på att han har siat rött nu. Hur ser du på det?
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Jag sade Vimes grön R1 (bekräftad grön)
Jag siade X Ulv i R2 (jag är inte en galen siare det är bekräftat. Jag är inte en naiv siare, bekräftat i och att jag siade ulv och inte grön)
Förstår jag det rätt att du alltså har en ulv att presentera denna runda?

Men då bör partiet vara packat och klart? Antingen talar du sanning och då röstar vi ut en ulv denna runda och vinner. Eller så ljuger du, vi lyssnar på dig och lögnen genomskådas, men eftersom byborna fortfarande är i majoritet i nästa så röstas du ut och vi vinner.

Min spontant gissning är att det är Stövelkatten du såg som röd. Det är därför han börjar hinta om naiva siare lite desperat.
 

Stövelkatten

Mästerkatt
Joined
13 May 2005
Messages
801
Location
STHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLM!!!!!
KK menar på att han har siat rött nu. Hur ser du på det?
Ah, jävlar missade det.

Okej, men det då är sannolikt inga poäng spenderade på att ta bort eller nerfa siaren. Under förutsättning att KK talar sanning då.
Men då vill man ju gärna veta vem det var som KK siade rött? Och det finns ju egentligen ingen anledning för KK att hålla tyst om det, vi vinner ju mest troligt om vi hänger den ulven.
 

Halo9000

Swordsman
Joined
9 Jun 2020
Messages
575
Ah, jävlar missade det.

Okej, men det då är sannolikt inga poäng spenderade på att ta bort eller nerfa siaren. Under förutsättning att KK talar sanning då.
Men då vill man ju gärna veta vem det var som KK siade rött? Och det finns ju egentligen ingen anledning för KK att hålla tyst om det, vi vinner ju mest troligt om vi hänger den ulven.
Ja som LJS säger så är det bara att gå ut med det. Vi lynchar KK och den siade och sen är det är klart.
 

Stövelkatten

Mästerkatt
Joined
13 May 2005
Messages
801
Location
STHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLM!!!!!
Ja som LJS säger så är det bara att gå ut med det. Vi lynchar KK och den siade och sen är det är klart.
Haha, ja, det är ju fan inte en dum plan. Om man vi håller fast vid den. För det är ju osannolikt att det finns tre ulvar, right?
Jag skulle tippa på att KK är ulv, men om han faktiskt är siare så torde han ju ha ett napp med förmågan.
Så om det här är planen så vinner vi antingen den här rundan eller nästa.
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Röst: Konrad Konvalj

Vem var'e som pinga rött?
Tror det kommer vara du som pingar rött. Om KK varit ulv så har han grävt sin egen grav (om han inte valt att sia mig av weird anledning); hade han varit ulv hade det varit bättre att ’hitta’ en grön bybo denna runda och sedan peka ut en röd i nästa.

Röst: Stövelkatten
 

Halo9000

Swordsman
Joined
9 Jun 2020
Messages
575
Tror det kommer vara du som pingar rött. Om KK varit ulv så har han grävt sin egen grav (om han inte valt att sia mig av weird anledning); hade han varit ulv hade det varit bättre att ’hitta’ en grön bybo denna runda och sedan peka ut en röd i nästa.

Röst: Stövelkatten
Hur skulle KK eventuella siande av dig påverka situationen?
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Just det millerförmågan! Det var inget.
Precis. ulv-KK kan säga ’jag siade Larsson för att vara säker, synd att vi röstade ut honom men NU har jag hittat en rödis på riktigt grabbar och tjejer’.
 

Stövelkatten

Mästerkatt
Joined
13 May 2005
Messages
801
Location
STHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLM!!!!!
Hur skulle KK eventuella siande av dig påverka situationen?
Om det är så att han säger att jag är röd och ni hänger mig så kommer vi fortfarande vinna nästa runda. Det skulle ju vara tråkigt, men inte hopplöst. Det bidrar ju till att byn vinner liksom.


Just det millerförmågan! Det var inget.
Det här förstår jag inte? Har miller någon särskild förmåga förutom att pinga motsatt?
 

Halo9000

Swordsman
Joined
9 Jun 2020
Messages
575
Om det är så att han säger att jag är röd och ni hänger mig så kommer vi fortfarande vinna nästa runda. Det skulle ju vara tråkigt, men inte hopplöst. Det bidrar ju till att byn vinner liksom.




Det här förstår jag inte? Har miller någon särskild förmåga förutom att pinga motsatt?
Nej det är precis det som är förmågan.
 
Top