Nekromanti Mäster Ulv - Runda 3

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
En kort tanke slog mig såhär under dagens tunga forskningsjobb: Vem tar på sig att skriva och framföra covern på Ozzy Osbournes Mr. Crowley: "Mäster Varulv"?
 

Halo77

Veteran
Joined
20 May 2017
Messages
189
Skummade igenom massa KK inlägg från runda 2 och Sodivra verkar ha rätt. När och hur var KK drivande mot LJS&Sodivra?

Röst: Basenanji
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Basenanji;n249912 said:
Ja, jag läste också att du i din analys av LJS skrev att jag tydligen provocerade fram en aggressiv stil från dig. Fattar inte riktigt hur jag lyckas med det. Vad blir du så arg på?
Det här är citatet du syftar på:

Med det sagt så kan jag ha ett bias i hans fördel, [LJSLarsson] precis som jag har ett bias till Basses nackdel (Basse har en spelstil som verkligen drar igång agressioner från mig och min spelstil)

Agressioner innebär här misstankar och anklagelser, inte att jag blir förbannad på dig. Det har inte med det här att göra, vilket är att du skriver osanningar, vilket i bästa fall sabbar för byn och i värsta fall är ulvlögner.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,699
KK R2 post #274
Jag inväntar Arvidos analys av Larsson. Den kan bli intressant för jag tycker han har fått ihop de andra analyserna rätt bra och kan känna igen mig i mycket av det han skriver.

Arvidos har inte bara lovat en sådan analys en gång utan två till och med. Har för mig att den skulle vara bra också och inte något hafsverk. Intressant.
Det där läser jag som att han har dig på kornet och verkligen vill veta hur du tänker.

KK R2 post #302

Var god ställ följdfrågorna innan rundan tar slut för det vore väl olämpligt om du blev nattmördad eller hängd innan du fick ställa frågorna alternativt att Lukas blir nattmördad eller hängd lixom.
Det där löser jag som att han har koll på LJS.

KK R2 #362

Varför röstar du inte SJSLarsson istället Mukwa? Högprofil istället för lågprofil och xyas lär ju dyka upp och ninja snart.
Varför vill KK att Mukwa ska rösat på LJS om KK inte misstänker LJS?
——

Äh, jag är väl slarvig+terrierbeteende. KK hade länge sin röst på LJS och jag kanske läste in mer i det än vad jag borde. Ledsen byn för dåligt spel, hoppas att det kommer fram nåt vettigt av allt tumult runt mig. Om jag blir utröstad kan ni kanske se mitt spel som en sorts honungsfälla och fundera på hur ulvlägret förhåller sig till mitt kaoz.

Vi får se, lär bli tungt att vända drev och jag känner mig rätt oinspirerad. Jag skulle gärna se en siare stiga fram och säga nåt nu, mest bara för att få nån sorts kraft att gå vidare.



För att försöka vara lite mer konstruktiv:

– Vilka grupper om tre ser ni?
– Om jag är ulv, vilka medulvar har jag rekryterat?
– Om jag inte är mäster ulv, vem rekryterade i så fall mig?
– Kan vi dra några slutsatser av det KK pratade om? Var KK ulvarna på spåret?
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,699
Empiricus fråga:

Basse, varför låg du kvar på LJSLarsson rundan ut istället för att byta till någon av dreven mot xyas eller Mukwa?
Ditt inlägg några minuter innan klockan slog 22 tyder på att du var mer sugen på att inte verka ulvig.
Jag har aldrig känt att xyas har varit särskilt ulvig. Jocke var i så fall mitt val av Xyas, Mukwa och Jocke. Jag tycker också att det är skitdåligt att hålla på och hoppa mellan kandidater i slutet av den enkla anledningen att det blir assvårt att analysera efteråt.

Men jag läser ju inte varulvsspel som ni andra: jag går på hur jag uppfattar att ulvar försöker se byboiga ut. Jag är mindre imponerad av att folk spelar “förnuftigt” – såklart att ulvar försöker göra det, de vill ju inte dra till sig uppmärksamhet! Vi får alltså tänka tvärtom: “Är det en “bybo” som skulle skriva det där eller en bybo?”. Då blir LJS konstiga förljdfrågor igår, Empiricus frågor i R1 kring mina tankar kring upplägget och Sodrivas allmänna bias vs LJS det jag går igång på.

Min grundkänsla för spelet är ändå att vi har ulvar i gruppen

LJS
Sodivra
Mukwa
Jocke

Om jag istället aktivt utgår från att Sodivra och LJS är bybor, Empiricus är grön (de har ju spelat förnuftigt mm) plus att jag är grön, så återstår sex spelare:

.113
Halo77
Jocke
Lukas
Mukwa
Vicotnik

Vilka tre känns som en möjlig ulvtrio där? Svårt, jag fattar det som att de där egentligen inte känner varandra. De enda som jag kan se värva varandra är i så fall Lukas och Vicotnik, möjligen tillsammans med Mukwa.

Men det känns lite långsökt eftersom jag tycker att både Lukas och Vicotnik har spelat så byboigt.

---

Ulv-Mukwa kanske ändå tyckte att KK kom väl nära och dessutom började rösta på honom. Mukwa känns just nu ändå som det bästa valet.
 

Halo77

Veteran
Joined
20 May 2017
Messages
189
Det där ser ut som väldigt få inlägg för kunna säga att kk legat på länge. Sen ser jag inte alls hur han är på dem med att säga att han ser fram mot några analyser. Griper du inte lite väl mycket efter hamlstrån nu Basenjani?
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Halo:

Mukwa dina inlägg #31 #32 #33 känns förvirrande. Vilken av de båda röstsammanräkningarna utgick du ifrån när du röstade igår?
Båda. den sammanställningen där jag hade fem röster satte mig i panik över att jag var på väg att åka ut, och den andra visade dreven. Eller jag vet inte ärligt talat. Tror de postades ganska nära inpå. Åtminstone läste jag dem och tänkte att någon bara missat någon röst. Jag trodde att jag var på väg att åka ut, vilket jag egentligen inte var. No biggie. Jag lade en defensiv röst på xyas för att klara mig själv när jag trodde att jag skulle ryka.
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Okej alla bybor, vi måste börja skriva mer allihopa.

Om vi slutar skriva behöver inte ulvarna skriva, och då fångar vi dem aldrig. Den här rundan är kortare än de förra och slutar redan imorgon (!!!) 22.00.

Vi måste också bli mer noggranna på att ge mer korrekta röstsammanställningar, så att det inte blir en massa missförstånd som i slutet av förra rundan. Just nu ser det ut så här:

Mukwa (2) - Sodivra, Basse
Basse (2) - 113, Vicotnik
Emp (1) - Lukas

Vad tänker jag om det som hänt hittills?

Skall vi kalla det här drev på Mukwa och Basse? Basse har brunat ner sig rejält i slutet av förra rundan och i den här (hans glädjereaktioner på KKs attacker mot mig, hans konstiga kommentarer om Empiricus och att KK skulle ha pressat Arvidos), och trots att Xyas är grön kan det finns värde att peta mer på Mukwa.

Mukwa;n249883 said:
Innan jag fortsätter läsa igenom R2 - Haha, jisses. hur dålig ulv tror ni jag är?! Tror ni att jag skulle ligga på LJSL hela matchen för att sedan ,det sista jag gör, är att lägga en stark röst på xyas som visar sig vara bybo? Anledningen till att jag inte fortsatte på LJSL var för att det inte var tillräckligt med folk i det drevet och jag var nära att dingla. Att ligga kvar på LJSL hade inneburit större risk att åka, så därför la jag den sjätte rösten på Xyas.
Argumenationen "så här dåligt skulle aldrig en ulv spela" funkar inte. Vi vet att du vill ha en ersättare (vilket är synd - det är alltid roligare om alla har den tid de behöver för spelet, oavsett vilket lag de är i), så ditt beteende kan mycket väl stämma överrens med en ulv med tidsbekymmer som inte har något val.

Det var inte dumt - ur ett ulvperspektiv - att låta rösten ligga kvar på mig. KK (som var grön) var ju ute efter mig flera gånger, och vi vet ju att han är ett tungt kort som ofta drar med sig folk, så det hade kunnat ge jackpot och få mig utröstad.

Men ändå... hur mycket knas kan Basse skriva innan man har passerat en gräns? Vi hade Mukwa i ett drev förra rundan och spelet var ändå relativt dött. Kanske blir det mer panik i ulvleden när Basse närmar sig pålen?

Röst: Basse
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
(Röstsammanställningen med min röst inräknad)

Basse (3) - 113, Vicotnik, LJSLarsson
Mukwa (2) - Sodivra, Basse
Emp (1) - Lukas
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Jag har röstat på Jocke, så din röstsammanställning är redan felaktig :)

Och jo - argumentet att en ulv aldrig skulle spela så dåligt funkar eftersom jag ju inte hade behövt byta röst till en numera grönad bybo. Någon jag dessutom skrivit att jag inte egentligen ville ta ut. Jag tror att där jag var innan hade gynnat mig mer som ulv helt enkelt. Att ligga i ett drev som inte hade lett någonstans. Men ja - mina tankar bygger ju på att jag vet att jag är bybo, och jag förstår om ni andra kan läsa in annat i mitt spel.
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Just nu är jag fortfarande lite mentalt fast vid att ha Halo77 och Basse på den skummare delen av spelplanen, och jag vill inte riktigt tro att det är på grund av att Basses spel är lätt att se skumheter i. Att Halo77 är nybörjare ger ju större svängradie gällande misstag, men jag tycker mig ändå ha hittat lite ulvpingar i hens spel tidigare. Att Basse associerat sig en del med Halo77 och att H77 verkar ha en del beröringsskräck åt Basses håll under tidigare rundor tycker jag också har varit underligt. Dessutom så tycker jag mig i Basses spel se mer fokus på att analysera upplägget och hitta information om det samt intressanta spelarkombinationer än att faktiskt analysera skumheter hos spelare.

Å andra sidan så vill jag inte komma på mig själv med att ha snöat in på något felspår nu och vara fast i cirkeltänket att Basse och Halo77 har gjort skumma saker, alltså är de skumma, alltså är vad de gör skumt. Så.


Lukas tycker jag också har lite skumt i sitt spel, där har det mer med röstmönster att göra dock. Under runda 1 så var Lukas röst på RasmusL den äldsta rösten i spel och den som skulle fått RasmusL lynchad istället för någon annan i händelse av lika. Och det var väldigt stor chans att det skulle bli lika under slutet av den rundan.

Under runda 2 så hade Lukas den allra äldsta rösten på Mukwa i racet mellan Mukwa och xyas. Frågan om äldst röst kom upp och jag svarade att det var Lukas, varpå Lukas byter röst 7 minuter senare bara för att sluta upp på Mukwa igen i slutet av rundan.
Där skriver han i inlägg 350:
Lukas;n249780 said:
inlägg försvann
jag larde min röst på mukwa för att sätta lite press, jag känner inte att jag misstänker han för något.
Av de tre med flest röster ser jag helst att LJSLarsson ryker så

Röst:LJSLarsson
Men, trots det så röstade Lukas till slut på Mukwa, utan motivering. Han lägger rösten 22.00, och hinner precis före Vimes post för att stoppa rundan.
@Lukas, var kom den rösten ifrån, har du någon som helst förklaring till varför du på 20 minuter går från att inte misstänka Mukwa för något till att försöka hänga honom istället för xyas?

Röst: Lukas
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Röstläget:
Basenanji har 4 röster (.113, Vicotnik, Halo77, LJSLarsson)
Mukwa har 2 röster (Sodivra, Basenanji)
Jocke har 1 röst (Mukwa)
Lukas har 1 röst (Empiricus)
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,046
Location
Sthlm
Som jag uppfattade det jag reagerade på i förra rundans slut så händer det skummaste när Mukwa och Lukas knuffar runt sina röster. Den äldsta rösten flyttar till Xyas - som då åker vid oavgjort efter som Halo inte är inne eller i alla fall är tyst. I kombo med Mukwas röst på Xyas som då går upp till att leda med två röster sitter de andra i drever relativt säkert.

Alltså rödas - Lukas Mukwa och Larsson av det hela.

Har egentligen inget fetare att komma med, men det är ju alltid något.

Så nu tycker jag att det ser ut mer så här
Gröna: Jocke, Empiricus, Arvidos
Grön-Röda Basse, 113, Vickotnic
Röd-gröna: Mukwa Halo, Larson, Lukas
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Liten rättelse:
Röstläget:
Basenanji har 4 röster (.113, Vicotnik, Halo77, LJSLarsson)
Mukwa har 2 röster (Sodivra, Basenanji)
Jocke har 1 röst (Mukwa)
Lukas har 1 röst (Empiricus)

Ej röstat: Jocke
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,626
Location
Huddinge
Jag fick i slutet av förra rundan den spontana iden att det kanske är bra att skapa en känsla av osäkerhet hur folk kommer rösta i slutändan genom att man byter röst precis i slutet.
Min tanke var att om det blir en grej bybor gör så tvingars ulvarna att se till att deras favorit kandidat har många fler röster på sig än den som ligger tvåa.
det borde tvinga ulvarna att rösta tillsammans vilket gör att de blir ihop klumpade.

jag hade inget på mukwa men samtidigt så var min röst på Larson bortkastad eftersom larson låg under så mycket, så jag tänkte att jag åtminstone kunde flytta den till Mukwa (vilket inte heller haft någon betydelse) för att skapa den där rädslan oss ulvarna som jag ville åt.

jag blev lite skrämd när jag efter rundans slut insåg att KK också flyttade sin röst i sista minut, för jag hade inte räknat med att röstbytet skulle ha någon betydelse.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,626
Location
Huddinge
Jag tycker förresten att Sodivas aggressiva försvar på Brasses fel är spännande, För jag mins han som mycket lugnare och tålmodig som spelare. och även om det är fascinerande att brasse gör ett sådant fel så tycker jag att Sodivas försvar pekar på att han inte vill ha fokus på sig själv, och det tycker jag är spännande.

Röst: Sodiva

tre frågor till dig.
1. om du var mäster ulv hade du övervägt att välja mig som medspelare?
2. Hur kändes det när brasse kom med ett så pass felaktig utalande om kk och dig.
3. Om var ulv hur hade du spelat så.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]
Basenanji;n249928 said:
Äh, jag är väl slarvig+terrierbeteende. KK hade länge sin röst på LJS och jag kanske läste in mer i det än vad jag borde.
[/FONT]


[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Du, det där har du redan skrivit tre gånger, bara för att gå till attack igen några inlägg senare.

Ok, att KK hade en röst länge på LJS, men det du skrev [/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]igår[/FONT][FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]natt var:[/FONT]

[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]LJS/Sodivra inte ska släppas. KK låg på hårt där länge. [/FONT]

[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Låg KK på LJS hårt och länge? Knappast, han hade en röst på honom, men det var inte som att han grillade Larsson eller ens var så säker på att Larsson var ulv. Sanningshalt: It's a real stretch.[/FONT]

[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Låg KK på mig hårt och länge? Nix. Förutom en eller två gånger när han skriver att man kanske skulle gå crazy och nacka Sodivra, men inget som utmärker sig mot andra bybor. Sanningshalt: Falskt.[/FONT]

[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Låg KK på kombon LJS/Sodivra som ulvar hårt och länge? Det enda gången KK ens nämner en sådan möjlighet, vad jag kan hitta, är i en lång lista möjligheter i inlägg #135 runda 2. Och då är du ulv tillsammans med oss! Sanningshalt: Total konfabulation.[/FONT]

[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Grundsetting 3 ulvar. Mina tankar sen förr.[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Siffran innan är antal kombinationer spelaren är uvl.[/FONT]

[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]5 Empis+xyas+Lukas[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]2 LJSLarsson+xyas+Halo77[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]3 .113+Jocke+Halo77[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]2 Basse+Arvidos+Empis[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]5 xyas+Rasmus+.113[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]2 RasmusL+Mukwa+Arvidos[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]3 Jocke+.113+xyas[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]2 Mukwa+xyas+Empis[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]3 Arvidos+Basse+LJSL[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]3 Halo?[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]2 Vico+Empis+Jocke[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]2 Lukas+Empis+Vico


Däremot finns det någon som legat på hårt och länge att Sodivra/LJSLarsson är ulvar tillsammans och borde dingla, ända sedan runda 1. Det är du. Du har kört hårt på teorin att det är högprofilspelarna som är ulvar: Empiricus, Sodivra, LJSLarsson och Konrad Konvalj. Fast inte Vicotnik. Och inte Konrad Konvalj heller egentligen, för honom börjar du plötsligt börjar avguda någon gång i runda 2. [/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Eller Mukwa heller, egentligen.[/FONT]

Nu kommer ett jävligt långt inlägg där jag går igenom alla gångar du kastat misstankar mot mig och/eller LJSLarsson. Sen ett inlägg med sammanfattning och slutsats.

TL:DR – Gå direkt till nästnästa inlägg med sammanfattningar och slutsatser som har referenser till blaffeinlägget.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Nu kommer ett jävligt långt inlägg där jag går igenom alla gångar Basse kastat misstankar mot mig och/eller LJSLarsson. Jag har markerat. Har även tagit med och markerat hur Basse förhåller sig till KK. Några kommentarer från mig här och var. Ledsen att utsätta er för en sådan här otrolig wall of text, men jag vill att ni ska få en uppfattning om hur otrolig den här kritiken är, sett till både volym och långsökthet.

Nästa inlägg blir sammanfattning och slutsatser.
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]TL:DR – Gå direkt till nästa inlägg med sammanfattningar och slutsatser som har referenser till blaffeinlägget.[/FONT]





[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Runda 1, inlägg #64 (Vilka ulvar hade du valt?)
Rasmus: hm, kul fråga. Förmodligen några av KK, LJS, Sodivra och Mukwa. xyas känns också lockande med tanke på att han ofta ändå hamnar under radarn pga inaktivitet.
Runda 1, inlägg #71
Det stör mig rätt mycket att Sodivra postar en ambitiös spelrapport men är fullkomligt osynlig i det här spelet.
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Sodivra, vad händer? Varför deltar du inte i spelet?

Detsamma gäller förstås xyas, KK, Mukwa.

LJS får gärna kommentera händelseutvecklingen samt lägga en röst!


Runda 1, inlägg #73

[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Fint att du skriver LJS (och du skriver bra så tack för det också!).[/FONT]

[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Dock.

Det som är ulvigt om någotär när en spelare föreslår kandidater utan att rösta på dem själv. Så varför röstar du inte på mig eller Vicotnik? Varför vill du rösta på den du tycker är mest misstänksam – och så påpassligt ändåförsöka bruna ned mig och Vico? Om nu RasmusL är så misstänkt, varför är det viktigt att tala om för andra hur jag och Vico har försagt oss? Försöker du knipa tre ulvar i en stöt?

En annan ulvighet är att lägga sig så där fint efter ett koppel bybor i röstningen "för att vara på den säkra sidan". Då behöver inte ulven driva ett eget case men har ändå i byns ögon "varit aktiv".

Så, tja LJS, just nu har du i mina ögon tabbat dig två gånger i en och samma post. Eller "pingat brunt" eller vad ni kallar det för. :)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]/.../

Min röst ligger kvar på Sodivra som jag vill ha med i spel, men ju längre tystnaden kvarstår kring Mukwa, KK, xyas och Sodivra desto mer tror jag att vi har potentiella ulvar där. Och jag skulle inte bli förvånad om LJS ska läggas till den listan.[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]
[/FONT]
Runda 1, inlägg #86
Sedan har alltså Sodivra varit inloggad i princip hela dagen. Hen har också skrivit om sitt AW-spel idag. Men inte n å g o n t i n g i det här spelet. Bättring!

[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Och var är KK? Mukwa? Förmodligen jobbar de eller nåt men ändå. xyas vågar jag aldrig hoppas på.

Nä, jag tror att det är ulvar i den där skaran som avvaktar kaozet som uppstått i byn. Min röst ligger bra där den ligger. [Röst: Sodivra][


Runda 1, inlägg #88

[/FONT][FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif] JAAA! Sodivra är MED! Ok, snabb analys av hans första (!) inlägg. [/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]1. Han citerar LJS. Av allt som skrivits börjar han med LJS inlägg. Nog förståndigt samtidigt som jag blir lite förvånad av att Sodivra lite blasé väljer att svara på LJS uppmaning, med tanke på att det har hänt mer. Men nåja, vi kanske inte kan kräva allt på en gång från Sodivra.

2. Angående förmågevalet så är det en rimlig analys. Snabbaste spelet är (om jag inte tar fel) att göra just som Sodivra föreslår välja två ulvkompaner och därefter nattmord (för då kan ulvlaget vinna på fem rundor [10bybor-3ulvar, två bybor försvinner varje runda: R1 10-3, R2 8-3, R3 6-3, R4 5-3, R5 3-3 ulvlaget vinner])

3. Det är GRYMT KONSTIGT att gissa på att det finns ett annat spelupplägg än det som Vimes med mycket möda tidigare redogjort för. Lite i klass med min och Vicos miss. Fast värre. Är Sodivra snurrig eller bara distanserad?

Jag vill ju förstås läsa mer av Sodivra som har en analysförmåga som går utöver det mesta.

RÖST: KK

Motivering: In i spel nurå!


Runda 1, inlägg #93

Mina ulvkandidater hittar jag bland:[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]LJS
KK
Sodivra
Mukwa
Empiricus
xyas

Varför?

Av den väldigt enkla anledningen att Mästerulven väljer sitt lag. I ett mer vanligt arr hade vi behövt tänka att slumpen kanske fördelat laget annorlunda, men nu vet vi att Mästerulven kommer välja det lag hen tycker är mest fördelaktigt. Vi kan alltså räkna med att en ulv-Sodivra väljer en KK eller Mukwa. Mellanmjölkiga spelare som jag eller nybörjare som Halo77 kommer (tyvärr) inte väljas.

LJS tycker jag är skum eftersom han spelar så beräknande och kallt. Se tex hur han argumenterar EMOT en siare i sina första inlägg. Det är som att han VILL att byn ska misstro siaren. Ulvarna vinner ju tid på att byn inte vågar lita på siaren och jag tycker mig se hur LJS planterar en sorts misstro mot siarrollen.

Tystnaden är förstås också en bidragande faktor. Jag tror att ulvlaget har svårt att kommunicera, nån är på semester, en annan kan inte logga in, en tredje ska jobba, etc. Och så ligger de lågt. De vet att de måste hålla ut i iaf fem-sex rundor. Och att en eller två av dem har varit liite aktiva under första rundan räcker väl? Därför: leta ulvar bland de med liten aktivitet. Halo77 grönas av sitt resonemang kring förmågor och det där med Vigilante.

När jag läste Sodivras poster blev jag först glad över att han (hen? Är det Arvidos?) skrev, sedan lite fundersam kring hur hen kunde föreslå en så himla galen idé kring spelupplägget. Och så postar Sodivra en röstsammanställning! DET är ambitiöst! Alltså är Sodivra på hugget trots liten närvaro i spel. Dessutom är röstsammanställningen helt korrekt.

Mina vänner, vi bör ha LJS och Sodivra under strikt uppsyn! Det luktar ulv!


Runda 1, inlägg #100

Basse, hur kommer det sig att du i din egen förstapost som det första du gör håller med LJSLarsson om att vi borde "precis som LJS skriver avkräva varandra våra egna idéer kring hur vi hade spelat", men i din analys av Sodivras som det första du gör antyda att det är skumt att han börjar där?[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Tja, för att det var en bra idé vid 12-tiden idag. Nu har det gått så mycket tid och saker och ting har hänt (!). Det känns lite som att Sodivra “spelar säkert” genom att gå på den tidiga uppmaningen från LJS. I min paranoida hjärna ser jag hur en ulv-Sodivra inte vågar ge sig i kast med kaoset kring tex mig eller Vico. I stälelt blir det en rätt skön första gissning kring hur han skulle spela som Mästerulv. [/FONT]
Vad hade du hellre sett att han börjat med? Varför inte börja med att vara med och etablera den kunskapsgrund som vi börjat med innan han klev in i spel?
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Tja, jag kan tänka mig att en lagom ambitiös bybo-Sodivra skulle gett sig i kast med teorierna kring Vicotnik, mig eller RasmusL. Varför inte vara med osv? För att det är rätt lätt som ulv att slinka med.

Min poäng (inte bara i det här fallet utan också generellt) är att om vi har med slipade ulvar som LJS, Sodivra eller en KK är att de förstås vet om hur de ska bete sig. Vi kan liksom inte fånga den typen av ulvar genom att leta nybörjar-tells á la Vicotniks miss.


Runda 1, inlägg #119. Här är du lite ödmjuk och backar från misstankarna mot LJS, men kan inte låta bli att peka åt mitt håll ändå:

Nå. Efter denna lavett så vill jag inte retirera, men jag måste ju förstås som korkad bybo inse att jag kan ha fel. Det kan vara så att jag läser dig fel LJS och att jag jagar väderkvarnar. Om vi säger så här: om du tittar på Empiricus, Sodivra och .113 i stället för att leta efter de enkla misstagen – vad ser du då?
Runda 1, inlägg #121

#121 Mitt svar till Sodivra. Sammanfattningsvis tycker jag nog att Sodivra gör en rätt oinitierad aalys av mig. Han har sannerligen mycket att välja på, men analysen stannar ändå vid att det ulviga i mitt spel handlar om att jag försöker få andra att se ulviga ut och att jag inte är tillräckligt metodisk. Var det allt? Jag hade nog större förväntningar än så.

/.../

Nåja, det där får vi väl lägga åt sidan. Jag känner att det är viktigt i det här spelet att grilla er skickliga spelare ordentligt under runda ett så att det finns information om er inför fortsättningen. Min teori är att vem som helst av oss (möjligtvis med undantag för Halo77/Jocke/Lukas) kommer rekrytera ulvar bland Sodivra, LJS, KK, Mukwa, Empiricus, Xyas pga av deras skickliga spelstil. Därför är det på sin plats att ha Sodivra under uppsikt och jag tycker nog fortfarande att Sodivra är misstänkt

/.../

Sedan kommer en del i analysen som innebär att jag försöker klistra på Sodivra (och .113) egenskaper, snarare än att metodiskt undersöka dem. Faktum är att jag tycker att Sodivras analys av mig är ganska slapp och oinitierad. Det här verkar inte vara en hungrig bybo som vill fånga ulvar, utan snarare en Sodivra som gör en rätt krystad analys för att det förväntas av honom:

Vad är det för situation som “Sodivra själv spelar ner”? Jo, en ytterst märklig tolkning av spelupplägget som är helt omöjlig att få ihop med att Vimes tydligt har redogjort för hur spelet ska spelas. “Jamen, DU gjorde själv en konstig tolkning av upplägget, kan inte Sodivra också få göra det då?” tänker ni, men det är ju det här som är grejen: jag gjorde en tolkning av hur värvandet går till dvs något som finns i empirin i spelet. Sodivra spekulerar helt fritt och lånar in element som inte alls har någon bäring på Vimes spelkoncept . Det är skillnad på miss och miss. Min miss har åtminstone beröring med Vimes spel, medan Sodivras förslag är helt uppåt väggarna. Jag tolkar det som att ulv-Sodivra försöker verka kreativ och föreslår ett knäppt upplägg för att distrahera byn.[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Kanske är jag för hård mot Sodivra. Kanske vill jag bra ha revansch för den där snöpliga förlusten mot en suveränt analyserande Arvidos. Men jag vill nog ändå sammanfatta läget som att Sodivra inte spelar på samma initierade nivå som förut. Och jag tror defintivt att han är en trolig kandidat för Mästerulven. Sedan tycker jag att det är graverande att Sodivra hänger på forumet, skriver poster i andra trådar och ändå inte deltar i spelet. Det är ulvigt. Och när han väl dyker in gör han det på det här sättet. En viktig detalj är just att han bifogar en helt korrekt röstsammanställning [!!! Så nu är till och med röstsammanställningar ulviga, om det bara är Sodivra som gör dem? -Min anm] (jag vet Vico, du tycker inte att det är en speciellt svår manöver, men det är pilligt och tar tid, tid som Sodivra hade kunnat lägga ned på att skriva och tycka). Det signalerar för mig en ulv som helst inte vill ge sig in i spelet, men förstås har stenkoll på hur läget ser ut.

Jag tänker inte släppa Sodivra under uppsikt.


Runda 1, inlägg #122

I mina ögon är det skitpilligt att sitta och göra en röstsammanstllning. Och det blir lätt fel när man copy-och-paste:ar. Men Sodivras röstsammanstöllning är helt korrekt. Det intressanta med detta är att Sodivra – i övrigt – inte har postat en bokstav under hela dagen. Och ändå har han postat i AW-trådar och dessutom varit inloggad. Min poäng är att det här inte hänger ihop. En distanserad bybo-Sodivra som bryr sig “lagom mycket” om spelet, har inte sån koll på rösterna som en ulv-Sodivra har.


Runda 1, inlägg #165

1. Puh! Välkomna in i spel Mukwa och KK! Jag blev lite orolig. Och jag vill veta varför ni väntar så länge med att hoppa in i spel! Är det så här vi spelar numera? Lite casual?
(Casualspelande veteraner ska man vara tacksam och artig mot när de väl kommer i spel. Om de inte heter Sodivra då, då är det sjukt misstänkt, min anm)

Runda 2, inlägg #13

...men jag tror helt enkelt att det är en LJS eller en Empiricus som är Mästerulv och som har satt ihop ett A-team. Mina ulvkandidater hittar jag bland: Empiricus, Konrad Konvalj, LJSLarsson, Mukwa och Sodivra. RÖST: EMPIRICUS. Jag tror att du och Sodivra räddade LJS.
[/FONT]

[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Runda 2, inlägg #51

Jag tycker att rimligare listor borde innehålla åtminstone en av KK, LJS, Empiricus och Sodivra.
Runda 2, inlägg #58

[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Okej, om jag ska lista spelare utifrån vem som har mest erfarenhet/status/skicklighet så ser listan ut så här ungefär (hög status högst upp):

KK
Sodivra
LJS
Mukwa
Empiricus
Xyas
.113
Jocke
Vicotnik
RasmusL
Basenanji/Lukas
Halo 77 (för att du är nybörjare och för att vi inte känner dig)

Det där är min lista, du kanske inte håller med. Gör en egen vetja! Men så här ser min lista ut i alla fall.

Det är alltså, givet det rationella logiska steget ovan stor chans att fånga ulvar genom att titta på de kandidaterna som står högst upp på min lista
[/FONT]
Runda 2, inlägg #64

[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]I mina ögon så ser det ut som att både H77, Jocke och Rasmus är gröna och att ulvlaget ligger lågt. Möjligen kan ulv-KK passa på att vara lite ballsy. Hela röstningen tycker jag grönar Xyas och .113, medan Sodivra och KK beter sig mer skumt.

Jag blir inte alls glad åt att Sodivra (som var väääldigt passiv i R1) har sån koll hela tiden. Han följer spelet betydligt mer noga än vad han ger sken av. Gör en casual bybo det? Gör en nipprig bybo (som jag) det? Gör en ulv det?![/QUOTE]

Runda 2, inlägg #77

[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]KK: tja, kanske är jag hård mot dig och läser enögt, men #175 och #252 tycker jag är spretiga i sina misstankar.

Fan, du är en hård nöt att knäcka KK! Du spelar bra, charmigt och jag håller med om det mesta i dina analyser (med stort undantag för LJS som jag tycker att du missar).


Här börjar smörandet för KK. KK låg hårt och länge på LJS precis som du, va? My ass.[/FONT]
Runda 2, inlägg #110

[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Ta ställning till min teori om att vi borde titta extra intensivt på högprofilspelarna LJS, Sodivra, KK, Mukwa, Empiricus. Ok, du kanske stör dig asmycket på lågprofilspelare X, må så vara, men ge åtminstone mitt tankeexperiment en anings uppmärksamhet. Tips: kolla in Sodivra. Fundera på hur det kan komma sig att Sodivra avvaktar länge innan han ger sig in i spelet, för atts edan skriva litegrand och överlag är rätt tillbakalutad och ÄNDÅ HAR STENKOLL PÅ RÖSTRÄKNINGEN! Hur känns det egentligen?

För att visa att jag menar allvar flyttar jag min röst till KK. KK är gul-grön och hans senaste poster får honom att bli grönare, men nu vill jag tighta till röstfältet. Om du KK röstar på Empiricus/Sodivra/LJS flyttar jag min röst dit.

RÖST: KK


Runda 2, Inlägg #186

[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Gröna[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Rasmus
Basenanji
Lukas
Empiricus
Mukwa

Gröngul
.113
Halo 77
Jocke
KK
Xyas
Vicotnik

Gulgrön
LJS
Sodivra



Runda 2, inlägg 187

RÖST: LJS[/FONT]

[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Han är den jag får mest ulvvibbar ifrån. Han är en bra spelare (och blir därför rekryterad). Om Empiricus är grön väktare så är han den spelare som tidigt i spelets start förmodligen är ulv (alltså: ulvlaget törs inte undvika tt spela under första dagen även om inte alla är med, vilken spelare tror jag är den som då dyker upp? Jo, LJS). Det verkade som att folk reagerade lite mer när LJS fick röster på sig och det vore intressant atts e vad som händer om han får det nu. Sodivra är stort fan av LJS. [/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]
[/FONT]

[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Runda 2, inlägg #244[/FONT]

[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Det andra är att man headhuntar spelare med lång erfarenhet för att göra ulvlaget så farligt som möjligt. Där hade jag nog valt Konrad eller Mukwa.[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Mm. Nu tror jag mer på LJS.



Okej, jag läser möjligen LJS enögt: “eftersom LJS borde vara ulv är han säkert ulv!!!1!!” och möjligen har jag stirrat mig blind på honom. Men jämför med de andras inlägg så här i starten. LJS är ju värsat boyscouten i jämförelse! Det är ett präktigt, väldigt välskrivet och klokt inlägg.​


Runda 2, inlägg #247

[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]I #12 så har LJS och Vicotnik en dialog kring huruvida ulvlaget skulle tjäna på att välja bort en siare. Det här är ett typexempel på hur själva tonen i dialogen hänger ihop med hur en ulv och en bybo uttrycker sig. Kom ihåg att bybor tror utan prestige: de vet ju inte. Det enda de kan göra är att misstönka, gissa och försöka förstå. Bybor fattar att deras förslag kan vara dåliga, men eftersom de vill fånga ulvar måste de försöka ändå.

Ulvar däremot vet. Och det där är lustigt, för de måste alltså förställa sig så att andra tror att de “inte vet”. I min erfarenhet brukar det innebära att ulvarna låter tveksamma, gärna ställer retoriska frågor och ofta resonerar försiktigt – medan bybor blir mer heta på gröten och självsäkra.


Slutsatsen i detta inlägget är att när LJS är trevande så är det ulvigt, och när Vicotnik är säker så är det byboigt.

Runda 2, inlägg #255

[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]#255 [/FONT][FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Fan KK! <3 <3 <3[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Du vet att du är bäst va?[/FONT]

[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Alla som inte röstar på LJS tycker att "Risk" är det bästa brädspelet evvah!


Mer smörande för KK. Det som är weird med det här är att Basse svarar på en analys som KK gjorde av LJS som var helt obegriplig, och när jag frågade KK om detta så fick han medge att han drogs med i något som inte gick ihop, det såg han när han tittade på inlägget i efterhand. Basse läser alltså inte KK ordentligt, precis som när han nu fick för sig att KK "legat på Sodivra/LJS hårt och länge". Han bara positionerar sig i favör för KK utan att ge sig tiden att sätta sig in i vad KK egentligen skriver.

Runda 2, inlägg #256

[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Okej byn! Nu tar vi och röstar ut vår första ulv!

Det är LJS Larsson/
Det finns massa gott att nysta i här, men kola särskilt vad som händer onsdag 28/6 till och med torsdag 29/6. Ett rätt bra tag är LJS i blåsväder. Vilka ser ni beblanda sig i händelserna där? Och vilka röstar? Hur flyttas rösterna?

Jag kan undra lite om det är

LJS, Sodivra, Empiricus, Mukwa

...eller...

LJS, Sodivra, XX
[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]"Jag undrar om det är LJS och Sodivra eller LJS och Sodivra som är ulvarna..."

Runda 2, inlägg #271

[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Nu har jag kollat in posten där LJS skriver och det är inget konstigt. Tyvärr så var KKs fynd inget fynd.

----

Äh, jag börjar tröttna på mitt eget terrierbeteende. Ska testa att ifrågasätta mig själv och köra på andra teorier en stund.

Mina premisser har varit:

– Ulvarna är förmodligen ett gäng duktiga/erfarna som valt varandra
– Någon av ulvarna var aktiv tidigt, andra höll sig mer i bakgrunden
– Ulvarna försöker framställa sig som smarta och spelar slickt.

Om jag bröjar rota i andra möjliga premisser:

– Det är en blandning av nya och erfarna
– Vi kan inte säga något säkert om folks deltagande tidigt i spelet
– Det som ser ut att vara snyggt är snyggt. LJS och Sodivra är helt enkelt bara bra. Empiricus är grön.

Vilka misstänker jag då?

Jocke, Xyas, Mukwa, Lukas – ev .113 och Halo 77.

Ska kolla mer på de här.


Åh, wow! Basse ska prova något nytt istället för att jaga Sodivra/LJSLarsson! Vad skönt, han verkade ohälsosamt besatt av Sodivra/LJSLarsson! Ska bli spännande att se vad han kommer på nu!

Runda 2, inlägg #273

[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Det har varit en lite tjatig runda två från min sida, och nu tycker jag att det blir trist att fortsätta leta ulvigheter hos LJS. Jag blir liksom fartblind och ser ulvigheter i varenda post. Det ni gärna får hjälpa mig med är att titta på LJS och Sodivra, men leta efter huruvida de verkligen tar ställning? Är de verkligen "på hugget"? Sammanfattningsvis tycker jag att bägge liksom "håller igen" eller gör saker för sakens skull. Tycker också att både Sodivra och LJS röstar slappt. Och många gånger pekar i olika håll utan att själva ta ställning. Som nu med KKs fynd och min eufori. Och var det inte lite så här i R1 också – Sodivra kommer till LJS räddning?

----

Eller så har jag fått LJS-mos i hjärnan. Nog läge att vila lite och se vad andra kommer fram till. Håller på med att titta på röstsammanställningar och annat härk. Återkommer senare idag.
[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Man KAN faktiskt släppa taget om misstankarna mot någon, fast ändå misstänka dom lite grann och uppmuntra andra att misstänka dom. Så länge man avslutar inlägget med att upprepa att man ska släppa det så är det helt ok! Nu har Basse faktiskt släppt det här och tänker nytt.

Runda 2, inlägg #307

[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]EDIT: NU ser jag LJS miss! [/FONT]

[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]RÖST: LJS

Motivering: Jag röstar på den jag misstänker mest.


Nähä.
[/FONT]​
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Någon förklaring av vad som var LJS miss kom aldrig heller.

Runda 2, inlägg #308

Om ni tittar på Empiricus fina sammanställning av rösterna ser ni att LJS låg i topp mellan onsdag kväll en bit in på torsdag morgon. Jag tror att LJS blev räddad. Jocke lägger en märklig röst som ytterligare lindrar på trycket mot LJS.
[/FONT]
 
Top