Nekromanti [Mäster Ulv] - Runda 2

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Basenanji;n249099 said:
Okej, ska förtydliga.

Om en lista över troligaste ulvar inkluderar flera lågprofilspelare, är den underliggande premissen att Mäster ulv är en av dem och att denne har valt ytterligare lågprofilspelare.

I min värld är det konstigt.

Jag tycker att rimligare listor borde innehålla åtminstone en av KK, LJS, Empiricus och Sodivra.
Ja fast ursäkta om jag missat något nu :) men har någon gjort en lista med alla de där? För då e jag med I ditt resonemang, men måste missat det då
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,701
Ja fast ursäkta om jag missat något nu :) men har någon gjort en lista med alla de där? För då e jag med I ditt resonemang, men måste missat det då
Kolla lite på hur KK skriver tex.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,657
Location
Huddinge
Mäster ulv: jag tror du gjorde ett misstag i att inte rekrytera mig, alla verkar avskriva mig som potentiell ulv bara för att jag har varit så dålig på det förut.

Kk ville ha lite mer ifrån mig angånde nattmord.
Min första tanke var som så många andra att nattmord var självklart (tror jag skrev det i mitt första inlägg).
Men det faktum att ingen dog inatt har fått mig att tänka. För alltså att väktaren skulle pricka rätt känns osannolikt 1/11. Då är det mer troligt att inget försök gjordes. Och jag tror inte att ulvar som har förmågan skulle välja att inte använda den.

Så jag har funderat på vilka spelare jag tror skulle vara kaxiga nog att om de var mäster ulv våga köra The long game.
Det skulle behöva vara någon bra nog att äns inse att det skulle vara ett alternativ och någon kaxig nog att våga chansa på det.

Den som i första taget kommer upp på min radar som galen nog är Kk.
Det skulle kännas som en så urtypisk Kk grej att inte bara vilja vinna spelet utan göra det på detta mer skrytsamma vis.
Kk valde också att hålla sig ifrån matchen under de dagar där upplägg diskuterades mest, som om han aktivt ville undervika att bli involverad för mycket. Så Kk skulle du kunna tänka dig skriva lite om vilka med ulvar du hade valt om du var mäster ulv och hade beslutat att köra "The long game"

Röst: KK
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,701
Hur röstningen gick till förra rundan och vilka argument folk hade för att rösta på olika alternativ

Jag gör något knäppt nu! Jag analyserar detta i omvänd kronologisk ordning!

:D

Så här slutade röstningen:

RasmusL (4) Lukas, LJSLarsson, Vicotnik, xyas
Halo77 (3) RasmusL, Empiricus, Jocke
LJSLarsson (2) Basenanji, Mukwa
Jocke (3) .113, KK, Sodivra
Sodivra (1) Halo77



Jag pratade tidigare om att Jocke eventuellt blev räddad av Xyas, men Halo 77 var ju också i farozonen?!

---

20:59 Sodivra och .113 vill ta ut Jocke (för att se vilka reaktioner det blir, men märk att det är .113:s initiativ)

20:59 Sodivra och Xyas har små korta konstiga kommentarer på slutet av rundan.

20:59 Xyas –> Rasmus (pilen betyder "röstar på")
20:59 Sodivra –> Jocke

Rösträkning 20:55

RasmusL (4) Lukas, LJSLarsson, Vicotnik, Sodivra
Halo77 (3) RasmusL, Empiricus, Jocke
Jocke (3) .113, KK, xyas
LJSLarsson (2) Basenanji, Mukwa
Sodivra (1) Halo77

20:53 Xyas–> Jocke

[Kommentar: Xyas röstar Jocke för att se vad som händer, men tar tillbaka sin röst samtidigt som Sodivra röstar på Jocke. Analys: Xyas ville egentligen alsdrig at ut Jocke, utan testar vad som händer. Sodivra verkar velig]

20:54 Sodivra tycker att Rasmus är bättre än Halo 77 [Komm: Om H77 är ulv “räddar” ulv-Sodivra ulv-H77 genom detta]

20:51 KK–> Jocke KK gillar att haka på .113.

20:49 .113 –> Jocke Vill testa något

20:48 konstaterar Sodivra att RasmusL åker och påminner om att Lukas röst är äldst [Komm: snacka om att ha koll! Sodivra investerar rätt mycket i det här spelet!]

20:48 Xyas –> Rasmus [Komm: skulle kunna vara så att ulv-Xyas försöker rädda H77]

20:40 Sodivra postar en rösträkning

Rösträkning
LJSLarsson (2) Basenanji,+ MUKWA
RasmusL (4) Lukas, LJSLarsson, Vicotnik, Sodivra
Halo77(4) RasmusL, 113, Empiricus, Jocke
Sodivra (1) Halo77
(Mitt tillägg: Ej röstat: KK, Xyas)


[Komm: Det mest intressanta läget. Är det en bybo-H77 som ställs mot en bybo-Rasmus, eller är H77 en ulv på väg ut?]

——

Tja, vi kan ju gå tillbaka längre, men nu måste jag uträtta ärenden.

Sammanfattningsvis var alltså H77 och Rasmus de som låg sämst till. Ingen av dem var värda att offras av ett ulvlag. 20:49 får .113 för sig att han vil testa något. Varför? För att det är så lite som händer, dvs ulvarna verkar vara nöjfda med händelseutvecklingen. .113 väljer ut Jocke, KK hakar på. Xyas hakar på, men flyttar sen sin röst till Rasmus och jag tolkar det som att rösten på jocke bara var ett test.

I mina ögon så ser det ut som att både H77, Jocke och Rasmus är gröna och att ulvlaget ligger lågt. Möjligen kan ulv-KK passa på att vara lite ballsy. Hela röstningen tycker jag grönar Xyas och .113, medan Sodivra och KK beter sig mer skumt.

Jag blir inte alls glad åt att Sodivra (som var väääldigt passiv i R1) har sån koll hela tiden. Han följer spelet betydligt mer noga än vad han ger sken av. Gör en casual bybo det? Gör en nipprig bybo (som jag) det? Gör en ulv det?!
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,701
Hej Halo 77!

Kul att se dig posta något direkt till mig! :D

Är du rolig Basenanji? Du kan ju inte gröna dig själv och Vitcotnic bara för att ni flummade till det.
Eller hur! För om man gör en sån där flummig grej så är man väl förstås en osäker ulv som klantar till det? Jo, så skulle jag också sagt för några år sedan. men sedan har jag lärt mig att skilja på tabbar och "tabbar".

Båda våra misstag är faktiskt oerhört grönande. Varför? För att de visar på en vädigt grundläggande princip i varulvsspel:

Bybor vet inte vem som är vad (vem som är ulv, vem som är bybo)

Ulvar vet det.

Ulvar kan alltså aldrig helt genuint påstå att de inte vet hur spelet ser ut, vem som är vad – eller som i det här spelet: hur ulvlaget har satts samman.

---

För att en ulv-Vicotnik ska göra det där misstaget att tro att ulvlaget slumpades så måste ulv-Vicotnik medvetet, överlagt, mot bättre vetande, helt enkelt LJUGA ihop att han "tror" att upplägget ser ut på det där sättet. Ulv-Vicotnik spelar i så fall helt enkelt dum.

Och jag känner Vicotnik, vi har spelat varulvsspel förr och vi ses då och då och dricker öl på forum-pubar. Han är en trevlig, stabil och klok person. Som jag har mycket svårt att se som någon som bluffar byn genom att spela "korkad". Tvärtom, enligt min erafrenhet av splet och Vicotnik var det en bybo-Vicotnik som läste (eller kanske mindes) slarvigt.

Samma sak med mig, men jag vill tillägga att jag har spelat en hel del knäppa varulvsspel. Kommer ni ihåg reccas 666-spel där jag var en mindfucked präst som gav sig på kvinnor? Eller Mukwas spel där ALLA var siare? Eller LJS svåra Dr Whowolf, där ulvlaget värvade KK i tredje rundan – en KK som sedan trollade upp mig och byn på läktaren så att det sjöng om det.

Så, att jag kommer med den vansinniga idén att Mäster ulv skulle värva andra spelare till sitt lag är kanske inte så tokigt som jag föreslog. Sådana upplägg har vi haft.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Basenanji;n249107 said:
– Halo77 frågar yrvaket om Vigilanteförmågan. Läs post #6 och #7. Min bedömning är att han är grön.
– Lukas är grön. Han är starkt emot att vi ska lita på powerrollerna och brakar rtt in i RasmusL:s honungsfälla. Trots allt: att han blev Mäster ulv är 1/12 och att någon värvade honom betraktar jag som osannolikt.
– Basenanji. Jag är rågrön. Dels för att jag vet det dels för att jag hade den galna idén att “värva” funkade som i LJS Dr Whowolf-spelet (minns ni?)
– RasmusL. Bekräftat grön.
– Vicotnik. Grönas av sin miss om slumpade ulvroller.
– Jocke. Gul-grön. Höll på att bli utröstad, vilket ulvlaget aldrig hade riskerat i R1 med så många alternativ till att rädda honom att välja mellan. Note to self: Jag måste kolla upp turerna kring honom bättre.
– .113 är gul-grön. Jag tycker dock fortfarande att de snabba posterna i R1 när jag fumlar med värvningssnacket osar nervighet. Men mycket av bybo-113 syns också i detta spel.
– Xyas är grön. Har alldeles för dramatiska idéer för att vara en ulv-Xyas. Visar också det temperament jag associerar till en bybo-Xyas. Xyas är också alltid i skottlinjen, vilket motiverar till att en Mäster ulv väljer bort honom. (Eller så trollar KK stenhårt med sin “when in doubt, rösta Xyas”-grej)
– Empiricus tycker jag känns röd. Han räddar LJS. Men mest av allt skriver han lite, kondenserat och försiktigt.
– Mukwa är grön-gul. Det gula för att han väntar så länge med att spela. Men annars gröna, korta kommentarer. Bra poäng med att väktaren är betydelselös om vi har fyra ulvar.
– LJS är röd. Han spelar snyggt, kontrollerat och tar rygg på spelare som har hög status (Sodivra). Han går i RasmusL:s fälla.
– Sodivra är röd-gul. En del poster på senare får mig att tycka att Sodivra ändå visar upp lite byboparanoia. Men räddningen av LJS överväger. Han är heller inte riktigt lika skarp som han har varit tidigare som bybo.
– KK. Är också röd. Att vänta så där länge med att spela är grymt rödande. Nu postar han bra saker, men efter Dr Whowolf vet jag att ulv-KK har levlat. KK kan simulera sin bybopersona mycket bättre än förr.
- Håller med om att Halo77 och du verkar gröna.

- Vicotnik och Jocke vet vi liksom ingenting om, det där är ganska lösa boliner.

- xyas räddar Jocke:

Jocke skriver "kan vi inte ta och rösta ut mig nästa runda i stället?", .113 svarar honom och sedan svarar Jocke "För att vara seriös så tycker jag att det är onödigt att dra igång ett drev mot en ny perosn med 30 min kvar på rundan. Det ger liksom ingeting. Att skriva som jag gjorde är ju mest så jag uttrycker mig, det skulle jag inte säga är varken av eller till."

Utifrån det drar xyas slutsatsen att Jocke kan vara siare och räddar honom. Lite långsökt, men okej. Men det är inte så han förklarar sig först, utan att han vill provocera fram något från ulvarna, typ 1 minut innan tråden stänger. I don't know, det är ändå ganska konstigt även om det liknar bybo-xyas.

- Mukwa beter sig ju också skitweird och bara går in och byter röst från LJSLarsson till Halo och sedan tillbaka igen utan någon motivation. Jag undrade om han var på fest och lite full och ville trolla oss...
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Lukas said:
Kk valde också att hålla sig ifrån matchen under de dagar där upplägg diskuterades mest, som om han aktivt ville undervika att bli involverad för mycket. Så Kk skulle du kunna tänka dig skriva lite om vilka med ulvar du hade valt om du var mäster ulv och hade beslutat att köra "The long game"
For reelz. Läs min första post och återkom sedan.

Jag har inte ändrat mig nu från då.
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Mukwa;n249101 said:
Väktaren har dessutom ett "grönt" namn till. Det fina är att vi får confirm på det gröna namnet nästa runda ifall ulvarna inte plockat bort nattmord. Om de har det så är som sagt väktaren ändå kass.
Jag tycker vi ger det en runda till, om nu inte väktaren eller den som väktaren grönat är på väg ut. För antingen måste de nattmörda nån annan inatt eller så låter de bli igen, så slipper vi möjligheten att väktaren blir nattmördad inatt iaf.

Sen undrar jag varför en person är grönad av väktaren om de inte har nattmord? Han kan ju ha vaktat självaste mästerulven I sånna fall. Har de inte nattmord säger väktarens väkteri Inget om den vaktade.

För övrigt kan de I teorin haft roleblocker men jag tvivlar starkt på att någon lyckats klura ut vem väktaren är redan.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,701
...okej, innan Sodivra skriver något så ska jag förekomma honom.

Ja, jag hade kunnat göra ett sånt där stunt som att föreslå att ulvarna värvade varandra under spel. Det måste jag erkänna. Jag gillar när vi spelar ballsy, tar ut svängarna, spelar kaozigt mm.

Men nu är jag bybo. Mäster ulv valde andra att samarbeta med. (Ja, lite sur är jag över att jag tydligen inte var tillräckligt bra för att platsa i hans lag...)
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Konrad Konvalj;n249106 said:
Mäster Ulv är någon som valt lågflygare men jag tycker inte att det är ett måste att Mäster Ulv själv är en lågflygare själv. Det är vad jag tror. Empis som exempel är ju i mitten och väljer så klart lågflygare för att göra det lättare att ta sig långt. Jag är inte i mitten men skulle fortfarande göra det klockrenaste av valet och ta xyas som är lågflygare. Mitt andra val av ulv hade jag fått fundera lite mer på men det har jag nog avhandlat tidigare.

Att välja Halo77 är inte klockrent eftersom ingen av mer kända spelare vet hur hen spelar så det är för risky.
Halo kan ju lika gärna vara mästerulven
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Basse said:
En sak jag är uppmärksam på är tex hur KK först skriver en analys, för att i slutet av posten ändå retrera från den.
Kan du slaska fram det? Så jag vet vad du pratar om.
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Mukwa;n249098 said:
LJSL och 113 är ulvar ihop.
113 valde att starta nytt drev mot Jocke för att som ulv slippa ligga på confirmed grön bybohängning och försvara sig hela R2. Han kunde lika gärna ha fortsatt på LJSL och fått ut honom, så valet mellan LJSL och Jocke säger en hel del om 113. I say ut med någon av dessa denna runda. Jocke kan gott och väl också vara ulv, isåfall är Xyas ulv som fick offra sig för att se till att det ändå försvann en bybo inatt.

Ingen dog inatt och det är jobbigt. Väktare eller inga nattmord? Om det är inga nattmord så hade nog jag lagt det som nästa förmågeoutning om jag var mäster päls. Kanske efter vigilante. Det blir ändå uppenbart i R2. Tror det är bra om väktaren kommer ut nu ifall vi har en. Ett grönt namn i byn och vi kan vara säkrare på hur många ulvar vi slåss mot. Att ta bort nattmorden innebär ändå att väktaren är meningslös. Om ulvarna valt bort nattmord så har de garanterat valt så många ulvar som möjligt och då kanske vi ska outa även siaren denna runda. Eller?
Varför skulle jag behöva förklara mig hela runda två efter att ha röstat på Rasmus?

Tycker du att alla som röstat på RasmusL behövt försvara sig än så länge?

Anser du att Jocke är ulv? För med din förklaring skulle det alltså vara så att jag inte vill ligga på en bybo, så därför kör jag ett sista minuten drev för att byta till en annan bybo..? Känner du själv att det där blev logiskt som ulv?
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Basenanji;n249107 said:
Okej. Idag ska jag diskutera följande:

– LJS är röd. Han spelar snyggt, kontrollerat och tar rygg på spelare som har hög status (Sodivra). Han går i RasmusL:s fälla.
Kan du fördjupa hur du menar att jag gick Rasmus fälla?
 

Halo77

Veteran
Joined
20 May 2017
Messages
189
Basenanji;n249128 said:
Hej Halo 77!

Kul att se dig posta något direkt till mig! :D



Eller hur! För om man gör en sån där flummig grej så är man väl förstås en osäker ulv som klantar till det? Jo, så skulle jag också sagt för några år sedan. men sedan har jag lärt mig att skilja på tabbar och "tabbar".

Båda våra misstag är faktiskt oerhört grönande. Varför? För att de visar på en vädigt grundläggande princip i varulvsspel:

Bybor vet inte vem som är vad (vem som är ulv, vem som är bybo)

Ulvar vet det.

Ulvar kan alltså aldrig helt genuint påstå att de inte vet hur spelet ser ut, vem som är vad – eller som i det här spelet: hur ulvlaget har satts samman.

---

För att en ulv-Vicotnik ska göra det där misstaget att tro att ulvlaget slumpades så måste ulv-Vicotnik medvetet, överlagt, mot bättre vetande, helt enkelt LJUGA ihop att han "tror" att upplägget ser ut på det där sättet. Ulv-Vicotnik spelar i så fall helt enkelt dum.

Och jag känner Vicotnik, vi har spelat varulvsspel förr och vi ses då och då och dricker öl på forum-pubar. Han är en trevlig, stabil och klok person. Som jag har mycket svårt att se som någon som bluffar byn genom att spela "korkad". Tvärtom, enligt min erafrenhet av splet och Vicotnik var det en bybo-Vicotnik som läste (eller kanske mindes) slarvigt.

Samma sak med mig, men jag vill tillägga att jag har spelat en hel del knäppa varulvsspel. Kommer ni ihåg reccas 666-spel där jag var en mindfucked präst som gav sig på kvinnor? Eller Mukwas spel där ALLA var siare? Eller LJS svåra Dr Whowolf, där ulvlaget värvade KK i tredje rundan – en KK som sedan trollade upp mig och byn på läktaren så att det sjöng om det.

Så, att jag kommer med den vansinniga idén att Mäster ulv skulle värva andra spelare till sitt lag är kanske inte så tokigt som jag föreslog. Sådana upplägg har vi haft.

Det du säger låter ju bra fast jag tycker ändå det är vaga grunder att gröna på. Min vigilante miss är väl inte heller en egentlig grund för gröning.

Förresten skulle du välja Vitconic som team mate?
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,701
KK: tja, kanske är jag hård mot dig och läser enögt, men #175 och #252 tycker jag är spretiga i sina misstankar.

Fan, du är en hård nöt att knäcka KK! Du spelar bra, charmigt och jag håller med om det mesta i dina analyser (med stort undantag för LJS som jag tycker att du missar). Men du är också en slick ulvspelare. Och du avvaktade lääänge med att hoppa in i spelet.

----

Sedan en annan sak som vi ska ha i åtanke. Om spelet är passivt hittills så är det stor risk att det blir ännu mer inaktivitet under helgen då folk har massor att göra. Vi bör alltså vara medvetna om att aktiviteten sjunker under helgen, för att därefter bli grymt hektisk under måndagen.

Jag föreslår att vi ordnar drev mot

1 st högprofilkandidat
1 st högprofilkandidat

samt

1 st lågprofilkandidat

---

Då får vi ut massvis med information om folks åsikter kring deltagarna. Vad säger ni? Ska vi dreva mot förslagsvis

1 LJS/KK
2 Empiricus/Sodivra

och

3 Halo77/Lukas/Basenanji

:O :D
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Halo77;n249113 said:
Är du rolig Basenanji? Du kan ju inte gröna dig själv och Vitcotnic bara för att ni flummade till det.

Det är egentligen det enda jag kan säga om poster som denna. Det är det, många av er kör teorier baserat på gamla metaspel och det är varför jag har svårare att läsa om ni spelar som ni brukar eller inte. Jag kan bara gå på egna erfarenheter från andra grupper IRL och det är en stor skillnade mellan irl och nätet. Nog pratat om mig.
Meta suger dessutom eftersom man kan ändra sig ;)
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Halo77;n249062 said:
Om det inte är i syfte att gröna varrandra. Tänk på att ulvarna har fulla kommunikationsmöjligheter och skulle kunna samordna ett byte mellan två gröna i sista minuten.

Om vi röstar ut Jocke nu och han visar sig vara grön så grönas enligt LJS både Sovidra och Xyas. Jag tror inte det är så enkelt med tanke på att vi har att göra med en mäster ulv som väljer bort nattmordet. Det krävs lite mer unortodoxa strategier för att vinna då.



Fråga till er som inte varit med ett tag. Vilka spelare tror ni skulle kunna tänka sig välja bort nattmordet?
(Min fetning)

Jag har inte sagt något om hur Sovidra påverkas av Jockes utröstning.

Jag hade tänkt att säga att du spelat upp dig den här rundan, men att lägga ord i munnen på folk ger bruna ping.
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Mukwa;n249098 said:
LJSL och 113 är ulvar ihop.
113 valde att starta nytt drev mot Jocke för att som ulv slippa ligga på confirmed grön bybohängning och försvara sig hela R2. Han kunde lika gärna ha fortsatt på LJSL och fått ut honom, så valet mellan LJSL och Jocke säger en hel del om 113. I say ut med någon av dessa denna runda. Jocke kan gott och väl också vara ulv, isåfall är Xyas ulv som fick offra sig för att se till att det ändå försvann en bybo inatt.

Ingen dog inatt och det är jobbigt. Väktare eller inga nattmord? Om det är inga nattmord så hade nog jag lagt det som nästa förmågeoutning om jag var mäster päls. Kanske efter vigilante. Det blir ändå uppenbart i R2. Tror det är bra om väktaren kommer ut nu ifall vi har en. Ett grönt namn i byn och vi kan vara säkrare på hur många ulvar vi slåss mot. Att ta bort nattmorden innebär ändå att väktaren är meningslös. Om ulvarna valt bort nattmord så har de garanterat valt så många ulvar som möjligt och då kanske vi ska outa även siaren denna runda. Eller?

Så jag och 113 är ulvar ihop för att 113 bytte röst från Rasmus till Jocke för att inte ligga på konfirmad grön lynchning?

Varför låg jag kvar i så fall? Det fanns gott om tillfällen för mig att flytta till Halo och Basse. Jag hade kunnat göra det med ursäkten att mitt jobb som bybo inte är att bli utröstad.

Är jag och 113 ensamma ulvar, eller är vi fler? Är xyas vår tredje ulv? Vem av oss då är Mästerulven och har rektyterat de andra? Jag och 113 känner inte varandra sedan tidigare (vad jag känner till), så det är långsökt att någon skulle rekrytera den andre. Är det alltså xyas som är mästerulven och har rekryterat oss?

Är det någon som vet ifall xyas och 113 spelat tillsammans tidigare? Jag sitter ej inne på den informationen.
 
Top