Nekromanti [Mäster Ulv] - Runda 2

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,699
Bara kort:

Innan ni föreslår att någon av Jocke, Xyas, Halo 77 eller liknande lågprofilspelare är med i ulvteamet...

...vad är egentligen den osynliga premissen då?

Jo, att Mäster Ulv är en av dem samt att de har värvat andra lågprofilspelare till sitt ulvteam.

Är det verkligen realistiskt? I ett traditionellt parti med helt slumpade roller så hade vi aldrig kunnat bortse från att vem som helst skulle kunna vara ulv, men nu är det annorlunda eller hur?
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,200
Location
Malmö
Halo77;n249071 said:
Jag föreslår att vi väntar med Jocke till nästa runda och röstar ut Xyas först. För att vara på den säkra sidan.
Den säkra sidan av vad?
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,200
Location
Malmö
Sodivra;n249072 said:
Men Jocke gick ju själv ut med att hans kommentar var skämtsam. Finns det ngt mer tecken på att han är siare? Ganska långsökt annars.
Det är en teori. En som jag verkligen hoppas Jocke bekräftar eller förnekar snarast möjligt.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Empis, 2 grejer från R1 som vi kan avhandla.

Empis said:
Basse, jag tycker det här är ett perfekt läge för dig att utveckla lite mer hur du själv ser på de olika förmågorna (speciellt formuleringen på extra ulvs-förmågorna och förmågeköpandets plats i Vimes spelordning i förstaposten) och vilka du hade valt som Mäster Ulv.

Gärna innan fler kommenterar om vad de tror. Bara för att undvika att du som en eventuell Mäster Ulv väntar med att komma med din syn innan många nog har skrivit för att det skall vara enkelt att skriva något som liknar vad resten har skrivit.
Hur tänkte du med det fetmarkerade? Om Basse är Mäster Ulv vill du alltså inte att han skall få "fördelar" av möjliga bybor och veta hur de tror att Mäster Ulv byggt sitt team?

Ponera. Basse skriver först av alla:
"Jag tror Mäster Ulv har lagt allt krut på att spela med 4 ulvar och inget nattmord"

Alltså, typ väldigt motsägelsfullt mot övriga spelare. Hade det varit en brunping i din bok?


Empiricus;n248723 said:
Fast du skriver ju i posten jag citerade att de är de mest pålitliga. Och nu skriver du att de knappast är de mest pålitliga? Du måste väl haft något du läst på dem som gjort att du skrev att de är de som du litar mest på när du lade din röst?
Här ovan är din fetaste beef med Halo77. Den har du nu fortfarande i R2 som ditt belägg att rösta på honom. Jag har kollat i R1 och har full förståelse varför en nybörjare som H77 skrivit som han gjort. Kan klistra in det på rad i tråden också för att tydliggöra det hela.

Det du påstår ovan är inte en riktig sanning och det är ulvigt att fortsätta på det spåret sörre.
 

Halo77

Veteran
Joined
20 May 2017
Messages
189
Basenanji;n249077 said:
Bara kort:

Innan ni föreslår att någon av Jocke, Xyas, Halo 77 eller liknande lågprofilspelare är med i ulvteamet...

...vad är egentligen den osynliga premissen då?

Jo, att Mäster Ulv är en av dem samt att de har värvat andra lågprofilspelare till sitt ulvteam.

Är det verkligen realistiskt? I ett traditionellt parti med helt slumpade roller så hade vi aldrig kunnat bortse från att vem som helst skulle kunna vara ulv, men nu är det annorlunda eller hur?
Chansen är en på 12 att en av oss skulle vara Mäster ulv och det finns fortfarande möjlighet att nån av oss väljs av en skickligare spelare för att kunna spela på det.
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Basenanji;n249077 said:
Bara kort:

Innan ni föreslår att någon av Jocke, Xyas, Halo 77 eller liknande lågprofilspelare är med i ulvteamet...

...vad är egentligen den osynliga premissen då?

Jo, att Mäster Ulv är en av dem samt att de har värvat andra lågprofilspelare till sitt ulvteam.

Är det verkligen realistiskt? I ett traditionellt parti med helt slumpade roller så hade vi aldrig kunnat bortse från att vem som helst skulle kunna vara ulv, men nu är det annorlunda eller hur?
Det är väl Inget som säger att för att en av dem ska vara ulv måste alla vara det? Hur resonerar du mu egentligen? Om jag tror Jocke är ulv måste jag väl inte to att xyas och halo oxå är det? Jocke kan ju lika gärna vara mästerulven och ta med Kk mukwa och mig?

Nä jag fattar inte.. Förklara
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Konrad Konvalj;n249089 said:
Empis, 2 grejer från R1 som vi kan avhandla.



Hur tänkte du med det fetmarkerade? Om Basse är Mäster Ulv vill du alltså inte att han skall få "fördelar" av möjliga bybor och veta hur de tror att Mäster Ulv byggt sitt team?

Ponera. Basse skriver först av alla:
"Jag tror Mäster Ulv har lagt allt krut på att spela med 4 ulvar och inget nattmord"

Alltså, typ väldigt motsägelsfullt mot övriga spelare. Hade det varit en brunping i din bok?



Här ovan är din fetaste beef med Halo77. Den har du nu fortfarande i R2 som ditt belägg att rösta på honom. Jag har kollat i R1 och har full förståelse varför en nybörjare som H77 skrivit som han gjort. Kan klistra in det på rad i tråden också för att tydliggöra det hela.

Det du påstår ovan är inte en riktig sanning och det är ulvigt att fortsätta på det spåret sörre.
Jag tänkte vid tillfället ungefär "Hmm, Bass-man är ju aktiv och skriver mycket men kommer inte med vad han själv tror. Väntar han på att se ungefär hur andra tänker så han kan posta något liknande för att smälta in? Bäst jag frågar."
Hade Basse gjort något motsägelsefullt mot övriga spelare där och då direkt så hade det varit en grönping, för det känns Bassigt


Gällande Halo-grejen så är det inte det den enda smutstvätten jag har med Halo. Halo frågade mig varför jag trodde Basse var scum, fick svar direkt, och bemötte det i princip inte alls sedan. Halo77 undvek helt att resonera från sin på mina punkter om varför jag tyckte Basse var scum. Det är rödande i mina ögon.

Empiricus;n248817 said:
@Halo, nu när du fick mina tankar om varför Basse är skum ganska snabbt där efter att du frågade, vad tänker du om dem? Passa på att svara på Sodivra om Basses reaktion också (posten just precis här ovan), det skulle jag gärna se att du utvecklade dig om. För du har inte överhuvudtaget berört det trots att du fick svar på din fråga direkt i posten efter att du ställde den.
Halo77;n248901 said:
Det var nån som ville ha svar om vad jag tror om Basenji. Jag har inga bra tells förutom att han i början av verkade var väldigt inställsam gentemot mig som nu spelare. Tror inte alls att det måste vara en ulvgrej men det är vad jag har.
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
@Konrad, droppa gärna din read av Halo77 som bybo i tråden och varför jag har fel.

@Halo77, skulle du nu kunna göra en djupdykning på Basse och utveckla mer hur du tänker istället för bara en mening eller två?
 

Halo77

Veteran
Joined
20 May 2017
Messages
189
Empiricus;n249094 said:
Jag tänkte vid tillfället ungefär "Hmm, Bass-man är ju aktiv och skriver mycket men kommer inte med vad han själv tror. Väntar han på att se ungefär hur andra tänker så han kan posta något liknande för att smälta in? Bäst jag frågar."
Hade Basse gjort något motsägelsefullt mot övriga spelare där och då direkt så hade det varit en grönping, för det känns Bassigt


Gällande Halo-grejen så är det inte det den enda smutstvätten jag har med Halo. Halo frågade mig varför jag trodde Basse var scum, fick svar direkt, och bemötte det i princip inte alls sedan. Halo77 undvek helt att resonera från sin på mina punkter om varför jag tyckte Basse var scum. Det är rödande i mina ögon.
Intressant med era jargonger om hur man ska bete sig och inte bete sig som bybo. Jag ville bara veta vad du tyckte du kanske kan utveckla varför detta skulle röda mig?

Dessutom så svarade jag i runda ett på frågan om 113 och Basse som du ställde tidigare men det var tydligen inte svar nog? Vad vill du mer veta?
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
LJSL och 113 är ulvar ihop.
113 valde att starta nytt drev mot Jocke för att som ulv slippa ligga på confirmed grön bybohängning och försvara sig hela R2. Han kunde lika gärna ha fortsatt på LJSL och fått ut honom, så valet mellan LJSL och Jocke säger en hel del om 113. I say ut med någon av dessa denna runda. Jocke kan gott och väl också vara ulv, isåfall är Xyas ulv som fick offra sig för att se till att det ändå försvann en bybo inatt.

Ingen dog inatt och det är jobbigt. Väktare eller inga nattmord? Om det är inga nattmord så hade nog jag lagt det som nästa förmågeoutning om jag var mäster päls. Kanske efter vigilante. Det blir ändå uppenbart i R2. Tror det är bra om väktaren kommer ut nu ifall vi har en. Ett grönt namn i byn och vi kan vara säkrare på hur många ulvar vi slåss mot. Att ta bort nattmorden innebär ändå att väktaren är meningslös. Om ulvarna valt bort nattmord så har de garanterat valt så många ulvar som möjligt och då kanske vi ska outa även siaren denna runda. Eller?
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,699
Det är väl Inget som säger att för att en av dem ska vara ulv måste alla vara det? Hur resonerar du mu egentligen? Om jag tror Jocke är ulv måste jag väl inte to att xyas och halo oxå är det? Jocke kan ju lika gärna vara mästerulven och ta med Kk mukwa och mig?

Nä jag fattar inte.. Förklara
Okej, ska förtydliga.

Om en lista över troligaste ulvar inkluderar flera lågprofilspelare, är den underliggande premissen att Mäster ulv är en av dem och att denne har valt ytterligare lågprofilspelare.

I min värld är det konstigt.

Jag tycker att rimligare listor borde innehålla åtminstone en av KK, LJS, Empiricus och Sodivra.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Halo 77 R1

Det här kan bli rörigt.

"Tycker inte alls att Rasmus nödvändigtvis spelar ulvigt. Han hade en ide om hur han skulle locka fram vargar och körde stenhårt på den.

Däremot att Lukas genast försvarar Vicotnik och tycker det är väldigt hemskt att låsa röster, vara envis osv. Vad är det så hemskt att låsa rösten? Vi är ju många fler än Rasmus som kan rösta."

"Med nuvarande röställning så lägger jag hellre min röst på dig LSJ än Rasmus. Tycker inte ditt case med Rasmus&Vicotnic håller och jag tittar också på vilka som röstat och väljer att rösta med dem jag för närvarande litar mest på."

"De* är mer pålitliga än Lukas och Vicotnic? Vilket kanske inte säger så mycket. Det största är att jag inte vill hänga Rasmus eftersom hans bybovibbar är betydligt större än ulv. Jag menar är det inte VÄLDIGT farligt för en ulv att spela som han gör?"

*De är Basse och .113 (plus att Halo77 inte vill hänga Rasmus och frågan lyder: "Vem röstar du på av Rasmus, Basse och Larsson om du måste välja nu")

"Basenji och .113 är knappast de mest pålitliga i byn men i det här fallet så tvingas jag ju välja för att det inte som tidigare sagts skall uppstå..."

"Du missförstår mig. Jag menade att jag misstänkte Lukas och Vicotnic mer än LJS& .113 (felskrivning??) Har läst en och lagt fram en hel del på L&V som just nu så påpassligt håller sig undan när elden mot dem har pytt ut."

"När jag lade denna röst så hade Rasmus 3 röster och LJS 2. Jag är inte 100% på att LJS faktiskt är ulv Det var mer en taktikröst."

"Jag har redan flera gånger redogört mitt resonemang kring LJS. Ang. Basse så är det enda jag egentligen plockat upp en känsla av att han är betydligt mer inställsam än andra. Sen ville jag veta lite om Empiricus tankar eftersom han inte varit så aktiv innan."


Grunden till snacket ovan är
Larsson said:
Jocke och Halo77 jag har en fråga till er två:

Låt oss säga att det bara är några få minuter kvar till slutet av denna runda och röstläger är fortfarande låst: 2 röster på mig, 2 på Basse och 2 på Rasmus. Ni tycks vara den enda som är online. Lägger ni en röst på någon, eller låter ni det bli dött lopp (och låter den med äldst röst bli hängd)? Om ni lägger en röst, vem?
Okay, Empis. Jag är berädd att omvärdera situationen när jag nu gjort mitt jobb och klistrat in skiten ovan om det är så. Men det gör jag lite senare. Min uppfattning var att Halo77 var tydlig med att han inte ville hänga Rasmus och "tvingades" att göra ett val vem han skulle hänga av Larsson, Basse och Rasmus så det mest taktiska och bra i det läget för H77 var att nacka Larsson eftersom han ser Rasmus som en bybo. Alltså, i nuvarande (alltså då när det skedde) räddade hans röst Rasmus (eller i alla fall gjorde det oavgjort). Därav röstade han på Larsson. Att han skriver att han litar mer på Basse/.113 än Lukas/Vicotnik är ju inte en tell i och med att han lägger rösten av taktiska själv för att rädda Rasmus och det är han ju rätt tydlig med eller vad tycker du?
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Väktaren har dessutom ett "grönt" namn till. Det fina är att vi får confirm på det gröna namnet nästa runda ifall ulvarna inte plockat bort nattmord. Om de har det så är som sagt väktaren ändå kass.
 

Halo77

Veteran
Joined
20 May 2017
Messages
189
Empiricus;n249096 said:
@Konrad, droppa gärna din read av Halo77 som bybo i tråden och varför jag har fel.

@Halo77, skulle du nu kunna göra en djupdykning på Basse och utveckla mer hur du tänker istället för bara en mening eller två?
Nej en mening eller två är vad du får av mig, tänker inte skriva långa brödtexter för det blir bara bökigt att plöja igenom dem efter tells. Det är min spelstil.

Dessutom vet jag som jag tidigare sagt inget om Basenju. Det jag sa var i kontext mot Lukas&Vitcotnic. Såg 113 och Basenju som mer pålitliga än de två. Säkert klumpigt skrivet men så är det.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,699
Ingen dog inatt och det är jobbigt. Väktare eller inga nattmord? Om det är inga nattmord så hade nog jag lagt det som nästa förmågeoutning om jag var mäster päls. Kanske efter vigilante. Det blir ändå uppenbart i R2. Tror det är bra om väktaren kommer ut nu ifall vi har en. Ett grönt namn i byn och vi kan vara säkrare på hur många ulvar vi slåss mot.
Bra Mukwa, jag gillar din analys. Röstningsförfarandet blir viktigare att analysera om vi har fyra ulvar med i spel. Men tror du inte att det kunde vara bätre att avvakta väktarclaim till åtminstone måndag eftermiddag, och fram till dess diskutera detta? Min förhoppning står till att vi kan stressa ulvarna till misstag genom att förhala claimandet. Det skulle också bli intressant att se hur röstningen eventuellt påverkas av ett senare claim.

Eller vad säger du?
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Halo77;n249097 said:
Intressant med era jargonger om hur man ska bete sig och inte bete sig som bybo. Jag ville bara veta vad du tyckte du kanske kan utveckla varför detta skulle röda mig?

Dessutom så svarade jag i runda ett på frågan om 113 och Basse som du ställde tidigare men det var tydligen inte svar nog? Vad vill du mer veta?

Du ställde frågan om varför jag tyckte Basse var scum, jag postade detta:
Empiricus;n248722 said:
Min röst på Basse ligger för övrigt där på grund av:
  1. Att många av Basses svar, som Sodivra tar upp, tillskriver spelet och spelare egenskaper och verkar försöka skapa ett narrativ snarare än att tolka spelet som det är.
  2. Jag tycker att Basses spel inte stämmer överens med hur Basse skriver att han resonerar kring spelet, likt anklagelsen ovan mot LJSLarsson där han kastar brunt över Larsson för något som han själv också gör, och verkar försöka få det att vara ulvigt att jaga skumheter samt att ha flera misstänkta.
  3. Basses ingång till spelet är väldigt ordig, men det tar ett tag innan han själv kommer igång med att resonera om sina val av förmågor och vilka han skulle värvat, 8 andra hinner komma med sina tankar om förmågor innan Basse gör det vilket känns väldigt mycket som en stalling tactic.
  4. Och så meningen i post #58: "RasmusL: jag gillar din analys, men jag tolkar Vicotnik mer som att han spelar "enligt formulär 1A" alltså rätt förutsägbart. Att hålla på och ljuga om att han inte visste saker om sin roll etc känns för långsökt. Jag däremot skulle kunna göra nåt sånt som ulv, men min miss handlar helt enkelt om att jag har livlig fantasi ("Tänk vad kul det vore om Mästerulven fick värva bybor under spelets gång! Waow!") snarare än att jag läsat slarvigt." <- "Jag skulle kunna ha ljugit ihop en miss om jag vore ulv, men jag är bybo så min miss är bara min fantasi" som jag tycker pingar ganska kraftigt också.
Sedan kommenterar du inte något om det, och efter den posten så kommer en del poster till som cirkulerar kring Basse och även dig (läs framåt från https://www.rollspel.nu/threads/66226/post-979938 så hittar du dem, post 158 till 178 är en bra början). Du lägger alltså ett intresse på Basse och varför jag tycker han är ulvig, men sedan så släpper du det, och dina svar på frågor om det sedan är på en eller två meningar. Det är undvikande och underligt, därav ulvigt i mina ögon.

Det jag skulle vilja se dig göra är att dels se över punkterna jag stolpar upp, titta på Basse, kommentera om du tycker de stämmer eller inte och specificera varför.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Basenanji;n249099 said:
Okej, ska förtydliga.

Om en lista över troligaste ulvar inkluderar flera lågprofilspelare, är den underliggande premissen att Mäster ulv är en av dem och att denne har valt ytterligare lågprofilspelare.

I min värld är det konstigt.

Jag tycker att rimligare listor borde innehålla åtminstone en av KK, LJS, Empiricus och Sodivra.

Mäster Ulv är någon som valt lågflygare men jag tycker inte att det är ett måste att Mäster Ulv själv är en lågflygare själv. Det är vad jag tror. Empis som exempel är ju i mitten och väljer så klart lågflygare för att göra det lättare att ta sig långt. Jag är inte i mitten men skulle fortfarande göra det klockrenaste av valet och ta xyas som är lågflygare. Mitt andra val av ulv hade jag fått fundera lite mer på men det har jag nog avhandlat tidigare.

Att välja Halo77 är inte klockrent eftersom ingen av mer kända spelare vet hur hen spelar så det är för risky.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,699
Okej. Idag ska jag diskutera följande:

a) Hur jag tänker och varför vi egentligen bara behöver titta på fem spelare i R2.
b) Hur röstningen gick till förra rundan och vilka argument folk hade för att rösta på olika alternativ
c) Huruvida vi har tre eller fyra olika ulvar

och

d) Hur en ev äkta siare/väktare borde bete sig infor måndagen.

---

Hur jag tänker och varför vi egentligen bara behöver titta på fem (okejrå, kanske sex) spelare i R2.

Mina underliggande premisser (som förstås kan vara felaktiga och jag välkomnar kritik av dessa) är som följer:

1. Vi har ett ulvteam där Mäster ulv har rekryterat de “bästa varulvsspelarna” till sitt lag. Sodivra har rätt i att jag skrev slarvigt förut, det är förstås bara Mäster ulv som får värva och tänka kring värvningarna. Men ändå. På sätt och vis är det ballsy att värva tex KK, Sodivra, Emiricus och LJS – de kommer ju med rätta få ögonen på sig. Å andra sidan är de duktiga på att skaka av sig kritik och de är framförallt erfarna. Nu agerar ulvarna som lag – vi får utgå från att de kommunicerar och slår sina kloka huvuden ihop allteftersom spelet flyter på. Ulvarna hjälper varandra. Att KK och mukwa inte varit här tror jag kan vara slug ulvtaktik. De vet att de måste härda ut i tre rundor ungefär. Varför inte ligga riktigt lågt?

2. Vi hade inget nattmord. Varför vet vi inte och kan bara spekulera, men vi hade inget nattmord. EN av tolkningarna är att Mäster ulv resonerar som så att fyra duktiga ulvspelare har lättare att vinna på fem rundor tack vare att de kan manipulera röstningen (och förstås sprida kaos i byn). Tänk då också på att de får lättare att manipulera röstningen för varje runda.

Det är en dyster tolkning måhända, men jag är hellre FÖR paranoid än FÖR LITE paranoid, Jag vill hellre att vi utgår från det värsta scenariot och blir glatt överraskade än att vi är ouppmärksamma.

3. Okej, om jag ska lista spelare utifrån vem som har mest erfarenhet/status/skicklighet så ser listan ut så här ungefär (hög status högst upp):

KK
Sodivra
LJS
Mukwa
Empiricus
Xyas
.113
Jocke
Vicotnik
RasmusL
Basenanji/Lukas
Halo 77 (för att du är nybörjare och för att vi inte känner dig)

Det där är min lista, du kanske inte håller med. Gör en egen vetja! Men så här ser min lista ut i alla fall.

Det är alltså, givet det rationella logiska steget ovan stor chans att fånga ulvar genom att titta på de kandidaterna som står högst upp på min lista. Dessutom – och det här är en viktig poäng – är det alltså givet att vi i det här spelet INTE ska spela som om vi spelade i ett traditionellt varulvsspel med slumpade roller. Att leta efter scummigt spel är inte lika relevant helt enkelt, eftersom det är bättre att följa andra mönster. Jag återkommer till det längre ned, men en bärande frågeställning är:

Hur spelar ett ulvlag ihop om de består av de främsta ulvspelarna och dessutom chansar på att vinna genom att vara fyra ulvar?

4. För att ytterligare stärka min tes om att vi borde syna de fem spelarna överst så vill jag bifoga en snabb (och ärligt talat inte helt genomarbetad) analys av spelet i R1. Tillsvidare får det duga, tiden är knapp och jag tycker faktiskt att en snabbanalys kan duga för ändamålet.

– Halo77 frågar yrvaket om Vigilanteförmågan. Läs post #6 och #7. Min bedömning är att han är grön.
– Lukas är grön. Han är starkt emot att vi ska lita på powerrollerna och brakar rtt in i RasmusL:s honungsfälla. Trots allt: att han blev Mäster ulv är 1/12 och att någon värvade honom betraktar jag som osannolikt.
– Basenanji. Jag är rågrön. Dels för att jag vet det dels för att jag hade den galna idén att “värva” funkade som i LJS Dr Whowolf-spelet (minns ni?)
– RasmusL. Bekräftat grön.
– Vicotnik. Grönas av sin miss om slumpade ulvroller.
– Jocke. Gul-grön. Höll på att bli utröstad, vilket ulvlaget aldrig hade riskerat i R1 med så många alternativ till att rädda honom att välja mellan. Note to self: Jag måste kolla upp turerna kring honom bättre.
– .113 är gul-grön. Jag tycker dock fortfarande att de snabba posterna i R1 när jag fumlar med värvningssnacket osar nervighet. Men mycket av bybo-113 syns också i detta spel.
– Xyas är grön. Har alldeles för dramatiska idéer för att vara en ulv-Xyas. Visar också det temperament jag associerar till en bybo-Xyas. Xyas är också alltid i skottlinjen, vilket motiverar till att en Mäster ulv väljer bort honom. (Eller så trollar KK stenhårt med sin “when in doubt, rösta Xyas”-grej)
– Empiricus tycker jag känns röd. Han räddar LJS. Men mest av allt skriver han lite, kondenserat och försiktigt.
– Mukwa är grön-gul. Det gula för att han väntar så länge med att spela. Men annars gröna, korta kommentarer. Bra poäng med att väktaren är betydelselös om vi har fyra ulvar.
– LJS är röd. Han spelar snyggt, kontrollerat och tar rygg på spelare som har hög status (Sodivra). Han går i RasmusL:s fälla.
– Sodivra är röd-gul. En del poster på senare får mig att tycka att Sodivra ändå visar upp lite byboparanoia. Men räddningen av LJS överväger. Han är heller inte riktigt lika skarp som han har varit tidigare som bybo.
– KK. Är också röd. Att vänta så där länge med att spela är grymt rödande. Nu postar han bra saker, men efter Dr Whowolf vet jag att ulv-KK har levlat. KK kan simulera sin bybopersona mycket bättre än förr.

5. Sammanfattning

Om min premiss är riktig – den kan fortfarande vara felaktig – så är det alltså dessa fem vi borde grllla i första hand:

LJS
Sodivra
Empiricus
KK
(Jocke)
(.113)

Jag tror att – om min teori stämmer – så kommer de där ulvarna i första hand ligga lågt, försöka försvara sig med enkel rationell logik och dessutom föreslå andra tänkbara ulvar i liten grad. En sak jag är uppmärksam på är tex hur KK först skriver en analys, för att i slutet av posten ändå retrera från den. Våra ulvar känns igen på att de inte vill synas i första hand och aktar sig noga för att sticka ut. Det är tex därför Sodivra har fått ett litet mer gult skimmer över sig.


Kritik mot min idé:
Min premiss är lite stel. Hallå, visst kan väl en Mäster ulv valt lågprofilspelare?

Just nu vill jag titta extra mycket på hur röstningen föll ut i R1. Försökte Xyas rädda Jocke genom att rösta ut RasmusL?

Jag tittar för enögt på at vi har fyra ulvar, det kan finna fler olika skäl till att inget nattmord skedde.

Premissen röknar inte in röstningsförfarandet tillräckligt väl.

mm.
 

Halo77

Veteran
Joined
20 May 2017
Messages
189
Empiricus;n249105 said:
Du ställde frågan om varför jag tyckte Basse var scum, jag postade detta:


Sedan kommenterar du inte något om det, och efter den posten så kommer en del poster till som cirkulerar kring Basse och även dig (läs framåt från https://www.rollspel.nu/threads/66226/post-979938 så hittar du dem, post 158 till 178 är en bra början). Du lägger alltså ett intresse på Basse och varför jag tycker han är ulvig, men sedan så släpper du det, och dina svar på frågor om det sedan är på en eller två meningar. Det är undvikande och underligt, därav ulvigt i mina ögon.

Det jag skulle vilja se dig göra är att dels se över punkterna jag stolpar upp, titta på Basse, kommentera om du tycker de stämmer eller inte och specificera varför.
Kanske senare om det blir tid över att fördjupa sig. Tycker inte att några av de där punkterna som du radar upp är hårda tells men vad vet jag.
 

Halo77

Veteran
Joined
20 May 2017
Messages
189
Basenanji;n249107 said:
Okej. Idag ska jag diskutera följande:

a) Hur jag tänker och varför vi egentligen bara behöver titta på fem spelare i R2.
b) Hur röstningen gick till förra rundan och vilka argument folk hade för att rösta på olika alternativ
c) Huruvida vi har tre eller fyra olika ulvar

och

d) Hur en ev äkta siare/väktare borde bete sig infor måndagen.

---

Hur jag tänker och varför vi egentligen bara behöver titta på fem (okejrå, kanske sex) spelare i R2.

Mina underliggande premisser (som förstås kan vara felaktiga och jag välkomnar kritik av dessa) är som följer:

1. Vi har ett ulvteam där Mäster ulv har rekryterat de “bästa varulvsspelarna” till sitt lag. Sodivra har rätt i att jag skrev slarvigt förut, det är förstås bara Mäster ulv som får värva och tänka kring värvningarna. Men ändå. På sätt och vis är det ballsy att värva tex KK, Sodivra, Emiricus och LJS – de kommer ju med rätta få ögonen på sig. Å andra sidan är de duktiga på att skaka av sig kritik och de är framförallt erfarna. Nu agerar ulvarna som lag – vi får utgå från att de kommunicerar och slår sina kloka huvuden ihop allteftersom spelet flyter på. Ulvarna hjälper varandra. Att KK och mukwa inte varit här tror jag kan vara slug ulvtaktik. De vet att de måste härda ut i tre rundor ungefär. Varför inte ligga riktigt lågt?

2. Vi hade inget nattmord. Varför vet vi inte och kan bara spekulera, men vi hade inget nattmord. EN av tolkningarna är att Mäster ulv resonerar som så att fyra duktiga ulvspelare har lättare att vinna på fem rundor tack vare att de kan manipulera röstningen (och förstås sprida kaos i byn). Tänk då också på att de får lättare att manipulera röstningen för varje runda.

Det är en dyster tolkning måhända, men jag är hellre FÖR paranoid än FÖR LITE paranoid, Jag vill hellre att vi utgår från det värsta scenariot och blir glatt överraskade än att vi är ouppmärksamma.

3. Okej, om jag ska lista spelare utifrån vem som har mest erfarenhet/status/skicklighet så ser listan ut så här ungefär (hög status högst upp):

KK
Sodivra
LJS
Mukwa
Empiricus
Xyas
.113
Jocke
Vicotnik
RasmusL
Basenanji/Lukas
Halo 77 (för att du är nybörjare och för att vi inte känner dig)

Det där är min lista, du kanske inte håller med. Gör en egen vetja! Men så här ser min lista ut i alla fall.

Det är alltså, givet det rationella logiska steget ovan stor chans att fånga ulvar genom att titta på de kandidaterna som står högst upp på min lista. Dessutom – och det här är en viktig poäng – är det alltså givet att vi i det här spelet INTE ska spela som om vi spelade i ett traditionellt varulvsspel med slumpade roller. Att leta efter scummigt spel är inte lika relevant helt enkelt, eftersom det är bättre att följa andra mönster. Jag återkommer till det längre ned, men en bärande frågeställning är:

Hur spelar ett ulvlag ihop om de består av de främsta ulvspelarna och dessutom chansar på att vinna genom att vara fyra ulvar?

4. För att ytterligare stärka min tes om att vi borde syna de fem spelarna överst så vill jag bifoga en snabb (och ärligt talat inte helt genomarbetad) analys av spelet i R1. Tillsvidare får det duga, tiden är knapp och jag tycker faktiskt att en snabbanalys kan duga för ändamålet.

– Halo77 frågar yrvaket om Vigilanteförmågan. Läs post #6 och #7. Min bedömning är att han är grön.
– Lukas är grön. Han är starkt emot att vi ska lita på powerrollerna och brakar rtt in i RasmusL:s honungsfälla. Trots allt: att han blev Mäster ulv är 1/12 och att någon värvade honom betraktar jag som osannolikt.
– Basenanji. Jag är rågrön. Dels för att jag vet det dels för att jag hade den galna idén att “värva” funkade som i LJS Dr Whowolf-spelet (minns ni?)
– RasmusL. Bekräftat grön.
– Vicotnik. Grönas av sin miss om slumpade ulvroller.
– Jocke. Gul-grön. Höll på att bli utröstad, vilket ulvlaget aldrig hade riskerat i R1 med så många alternativ till att rädda honom att välja mellan. Note to self: Jag måste kolla upp turerna kring honom bättre.
– .113 är gul-grön. Jag tycker dock fortfarande att de snabba posterna i R1 när jag fumlar med värvningssnacket osar nervighet. Men mycket av bybo-113 syns också i detta spel.
– Xyas är grön. Har alldeles för dramatiska idéer för att vara en ulv-Xyas. Visar också det temperament jag associerar till en bybo-Xyas. Xyas är också alltid i skottlinjen, vilket motiverar till att en Mäster ulv väljer bort honom. (Eller så trollar KK stenhårt med sin “when in doubt, rösta Xyas”-grej)
– Empiricus tycker jag känns röd. Han räddar LJS. Men mest av allt skriver han lite, kondenserat och försiktigt.
– Mukwa är grön-gul. Det gula för att han väntar så länge med att spela. Men annars gröna, korta kommentarer. Bra poäng med att väktaren är betydelselös om vi har fyra ulvar.
– LJS är röd. Han spelar snyggt, kontrollerat och tar rygg på spelare som har hög status (Sodivra). Han går i RasmusL:s fälla.
– Sodivra är röd-gul. En del poster på senare får mig att tycka att Sodivra ändå visar upp lite byboparanoia. Men räddningen av LJS överväger. Han är heller inte riktigt lika skarp som han har varit tidigare som bybo.
– KK. Är också röd. Att vänta så där länge med att spela är grymt rödande. Nu postar han bra saker, men efter Dr Whowolf vet jag att ulv-KK har levlat. KK kan simulera sin bybopersona mycket bättre än förr.

5. Sammanfattning

Om min premiss är riktig – den kan fortfarande vara felaktig – så är det alltså dessa fem vi borde grllla i första hand:

LJS
Sodivra
Empiricus
KK
(Jocke)
(.113)

Jag tror att – om min teori stämmer – så kommer de där ulvarna i första hand ligga lågt, försöka försvara sig med enkel rationell logik och dessutom föreslå andra tänkbara ulvar i liten grad. En sak jag är uppmärksam på är tex hur KK först skriver en analys, för att i slutet av posten ändå retrera från den. Våra ulvar känns igen på att de inte vill synas i första hand och aktar sig noga för att sticka ut. Det är tex därför Sodivra har fått ett litet mer gult skimmer över sig.


Kritik mot min idé:
Min premiss är lite stel. Hallå, visst kan väl en Mäster ulv valt lågprofilspelare?

Just nu vill jag titta extra mycket på hur röstningen föll ut i R1. Försökte Xyas rädda Jocke genom att rösta ut RasmusL?

Jag tittar för enögt på at vi har fyra ulvar, det kan finna fler olika skäl till att inget nattmord skedde.

Premissen röknar inte in röstningsförfarandet tillräckligt väl.

mm.
Är du rolig Basenanji? Du kan ju inte gröna dig själv och Vitcotnic bara för att ni flummade till det.

Det är egentligen det enda jag kan säga om poster som denna. Det är det, många av er kör teorier baserat på gamla metaspel och det är varför jag har svårare att läsa om ni spelar som ni brukar eller inte. Jag kan bara gå på egna erfarenheter från andra grupper IRL och det är en stor skillnade mellan irl och nätet. Nog pratat om mig.
 
Top