Nekromanti [Mäster Ulv] - Runda 2

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Har mer eller mindre kommit ifatt med läsandet nu, konvent lämnar väldigt lite tid till övers.
Gällande att ingen blev mördad i natt tror jag mer beror på väktare än att ulvarna inte valt att ha nattmord. Att mäster ulv skulle gå efter 3 extra ulvar ser jag som osannolik, detta eftersom deras övertag väldigt lätt kan försvinna om de förlorar en ulv vilket är mycket troligt, ca 1/3 om de är fyra. Att de skulle förlora en ulv tidigt skulle vara ett hårt slag mot ulvarna, där av tror jag det är mer rimligt att de har kvar nattmordet. Ifall de har valt nattmordet så har de inget sätt att minska ner mängden grönade bybor, vilket i slutet innebär att ulvarna kommer röstas ut en och en utan att de kan göra något åt det. Att välja fyra ulvar är en väldigt hög risk som enligt mig kan haverera väldigt fort.
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
.113;n249177 said:
Mukwa, läs mitt inlägg igen, jag säger att om de INTE har nattmord är INGEN grönad.


Och varför säger du inget om Jocke som jag frågade dig om?

Varför undviker du frågor och kommer med en anklagelse som syftar på något helt annat än det jag skriver.
Ah, my bad. Ja. du skrev utifrån att de inte hade nattmord och då är det ju som du skriver. Det skrev ju jag också i mitt inlägg har jag för mig.

Jag har inte tiden att sätta mig in i tråden ordentligt och även om jag är tillbaka hemma i Göteborg nu så står en hel del på schemat så aktiviteten lär inte bli mycket bättre på ett tag. Vad var din fråga om Jocke? Jag undviker ingenting med flit utan svarar bara på det jag hinner och tänker själv. Att 113 bytte drev till Jocke var t ex bara nåt jag läste i förbifarten av Arvidos eller Basses sammanställning och såg att någon kommenterade på att det var byboigt, men det tycker inte jag.
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Tycker alla I byn ska ge sina top tre ulvar och bybor samt varför. Det är I byn intresse att visa sådant.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,657
Location
Huddinge
LJSLarsson;n249146 said:
Angående teorin om fyra ulvar:

Jag har ytterst svårt att tänka mig att vi har fyra ulvar. Fyra ulvar kanske skulle klara sig utan nattmord om det inte fanns väktare och siare, men är man fyra ulvar har man inte råd att köpa andra förmågor. Man måste klara sig i fem rundor utan att en ulv gör ett enda misstag, utan att man beter sig konstigt mot en annan ulv, utan att siaren prickar rätt (vilket är 1/3 första rundan) och utan att väktaren sköter sitt jobb.

Jag tror inte någon skulle våga sig på något sådant, inte ens Basse eller KK för de är tillräckligt duktiga att förstå att oddsen är för astronomiskt små. Det är inte roligt att kaosdiva sig om man kommer att med största säkerhet förlora.

Om vi antar att vi har en duktig väktare som läser spelet är det - som jag sa tidigt i rundan - bättre chanser än 1/12 att väktaren prickar rätt eftersom man bara behöver leta bland gröna spelare. Väktaren hade knappast någon orsak att vakta mig, Halo eller Basse.

Jag anser det mindre troligt - men inte omöjligt - att varulvarna avvaktade med ett mord. Det finns så mycket information att analysera, och nu lägger vi massa tid på att diskutera möjligheten om fyra ulvar. Vi i byn kanske var något på spåret som ulvarna inte ville att vi skulle tänka på, och gav oss en extra tankenöt för denna runda?

Jag fortsätter dock lägga mina förhoppningar på att vi har en bra väktare med oss.
Men alltså om det inte finns nattmord är väktaren värdelös, det spelar verkligen ingen roll om någon kan skydda mot något som inte händer.

Jag tycker ditt inlägg är skumt för du borde inse det
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,657
Location
Huddinge
Vic är ulv.
Jag kan vara paranoid men jag tror Han försöker spela mig.

Han senaste inlägg där han påpekar att det är en hög risk att ha fyra ulvar, detta efter att jag tidigare ispelet påpekat att vic inte tar onödiga risker

Vad han dock gör är att ta välkalkylerade risker och han är typen som skulle finna en njutning i att lura mig.

Jag skulle vilja att någon av er som kan skriva så fantastiska analyser vänder blicken åt honom.
För min magkänsla skriker högt.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Lukas;n249197 said:
Vic är ulv.
Jag kan vara paranoid men jag tror Han försöker spela mig.

Han senaste inlägg där han påpekar att det är en hög risk att ha fyra ulvar, detta efter att jag tidigare ispelet påpekat att vic inte tar onödiga risker

Vad han dock gör är att ta välkalkylerade risker och han är typen som skulle finna en njutning i att lura mig.

Jag skulle vilja att någon av er som kan skriva så fantastiska analyser vänder blicken åt honom.
För min magkänsla skriker högt.
Vad är det som triggar din magkänsla? Är det att jag finner att mäster ulv skulle ha valt 3 extra ulvar framför möjligheten att nattmörda? I så fall förklara för mig varför detta skulle vara troligt. I mina ögon är 3 extra ulvar bara dumt.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,701
Vad han dock gör är att ta välkalkylerade risker och han är typen som skulle finna en njutning i att lura mig.

Jag skulle vilja att någon av er som kan skriva så fantastiska analyser vänder blicken åt honom.
För min magkänsla skriker högt.
Lugn Lukas. Även om Vicotnik (som alltså känner Lukas privat) nog gärna skulle ha roligt åt att dra dig vid näsan, är det oerhört sällsynt att varulvar i ett varulvsspel tar sina personliga agendor så långt.

Det här snacket med tre/fyra ulvar, kolla också in min post. Vad är ditt svar? Tror du att väktaren lyckades skydda från nattmord? Eller har ulvarna valt att avvakta med nattmord en runda för att trolla byn? Eller HAR vi fyra ulvar trots allt?
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Mukwas murkna möjliga miffon

.113
LJSL
KK
Arvidos om det är en fjärde

Ingen har spelat särskilt ulvigt men .113 försöker göra lite bybojobb men kommer inte med värst mycket vettigt. Att dreva Jocke har jag fortfarande inte kunnat lägga i byboskålen så han är ulv. LJSL behöver jag verkligen analysera, men jag nöjer mig med att bara dreva ut honom i nuläget (tills jag faktiskt kommer in i det här partiet). KK är KK och jag tror inte att jag kan se en ulv-KK så han är alltid ulv i min bok. Vore najs att se KK claima väktare.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,701
För att hjälpa oss att hålla koll:
Röstsammanställning (med reservation för fel)
Halo77 (2) Xyas, Empiricus
Empiricus (1) Basenanji
Xyas (1) Halo77
KK (1) Lukas
.113 (1) Mukwa

Ej röstat: LJS, Sodivra, KK, Jocke, Vicotnik, .113

Runda två

Basenanji–>Empiricus

Empiricus (1) Basenanji

Halo77–>Xyas

Empiricus (1) Basenanji
Xyas (1) Halo77

Xyas–>Halo77

Empiricus (1) Basenanji
Xyas (1) Halo77
Halo77 (1) Xyas

Empiricus–>Halo77

Halo77 (2) Xyas, Empiricus
Empiricus (1) Basenanji
Xyas (1) Halo77

Lukas–>KK

Halo77 (2) Xyas, Empiricus
Empiricus (1) Basenanji
Xyas (1) Halo77
KK (1) Lukas

Mukwa–>.113

Halo77 (2) Xyas, Empiricus
Empiricus (1) Basenanji
Xyas (1) Halo77
KK (1) Lukas
.113 (1) Mukwa

Ej röstat: LJS, Sodivra, KK, Jocke, Vicotnik, .113
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,701
Just nu känns det som att ulvarna klirrar sina champagneglas i förväg och bara [med snorkig snobbdialekt]:

"Nåja, en enkel vinst är också en vinst! Skål för den Tudde, den var bra!!"

BYN! Vi måste agera!

1. Välj ut tre som vi drevar mot i helgen! Vill du byta kandidat på måndag: gör det då! Nu samlar vi oss kring tre alternativ så ingen slask-ulv kan ligga ensam på nån kandidat!

2. Rösta för guds skull! Ulvarna ÄLSKAR att få skriva frågor, anmärka på små detaljfel och att bara få gosa runt i en trött by. Att behöva ta ställning, hitta på nåt skäl till varför en viss deltagare är ulvig och därefter rösta är skitjobbigt! Låt dem inte ha det så! Gör det jobbigt för dem!

3. Räkna inte med att det blir mycket gjort nu i helgen. Folk ska vattna gräsmattor, dricka sig fulla, nyktra till, gå på nån sabla konsert, spela rollspel, spela bridge, spela musik, träffa vänner, träffa föräldrar, barnvakta, handla, lägga trall, bla bla bla. Om du bara hinner skriva en-två poster: RÖSTA!

4. Ta ställning till min teori om att vi borde titta extra intensivt på högprofilspelarna LJS, Sodivra, KK, Mukwa, Empiricus. Ok, du kanske stör dig asmycket på lågprofilspelare X, må så vara, men ge åtminstone mitt tankeexperiment en anings uppmärksamhet. Tips: kolla in Sodivra. Fundera på hur det kan komma sig att Sodivra avvaktar länge innan han ger sig in i spelet, för atts edan skriva litegrand och överlag är rätt tillbakalutad och ÄNDÅ HAR STENKOLL PÅ RÖSTRÄKNINGEN! Hur känns det egentligen?

För att visa att jag menar allvar flyttar jag min röst till KK. KK är gul-grön och hans senaste poster får honom att bli grönare, men nu vill jag tighta till röstfältet. Om du KK röstar på Empiricus/Sodivra/LJS flyttar jag min röst dit.

RÖST: KK

Röstsammanställning (med reservation för fel)

Halo77 (2) Xyas, Empiricus
KK (2) Lukas, Basenanji
Xyas (1) Halo77
.113 (1) Mukwa

Ej röstat: LJS, Sodivra, KK, Jocke, Vicotnik, .113
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Mukwa, varför svarar du aldrig på mina frågor?

Varför har jag varit röd för dig hela spelet?

Röst: Mukwa
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Lukas;n249196 said:
Men alltså om det inte finns nattmord är väktaren värdelös, det spelar verkligen ingen roll om någon kan skydda mot något som inte händer.

Jag tycker ditt inlägg är skumt för du borde inse det

Helt rätt, och det var bra av dig att du såg det.

Men jag står fortfarande fast vid min åsikt att ingen vettig spelare skulle välja fyra ulvar istället för nattmord.
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Röst: Mukwa att säga att jag inte gjort nått byboigt när jag försökte rädda RasmusL tycker jag e dåligt. Mukwa försöker slänga Skit överallt. Tror på ulv
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,701
Vilka känner vilka?

Alla har spelat med varandra vid något tillfälle förutom du Halo77 som är ny.

Och välkommen hit! Jättekul att du är med!! :D

Jag har träffat Empiricus, Jocke, KK, Lukas, Mukwa, Rasmus, Sodivra, Vicotnik vid flera tillfällen IRL. De enda jag inte träffat "på riktigt" är Xyas och LJS. LJS har jag haft bra kontakt med när vi var ulvar ihop, han är en prima typ. Jag tror att (mer eller mindre) alla här har träffats flera gånger på forum-öl, Gothcon, brädspelsträffar mm. Vicotnik och Lukas har spelat i samma spelgrupp länge, om de gör det idag törs jag inte uttala mig om.

Jag tror att de som spelat mest varulvsspel här på rollspel.nu senaste tiden är: KK, Basenanji, Xyas. I viss mån: LJS, Jocke, .113, Rasmus.

En "känd sanning" bland oss gamla erfarna uvar är att byborna anses vara överlägsna ulvarna i ett traditionellt spel för att vi har spelat så mycket med varandra.

Hoppas att det hjälpte Halo77 och ni andra får gärna fylla i mina kunskapsluckor.
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Basenanji;n249203 said:
4. Ta ställning till min teori om att vi borde titta extra intensivt på högprofilspelarna LJS, Sodivra, KK, Mukwa, Empiricus. Ok, du kanske stör dig asmycket på lågprofilspelare X, må så vara, men ge åtminstone mitt tankeexperiment en anings uppmärksamhet. Tips: kolla in Sodivra. Fundera på hur det kan komma sig att Sodivra avvaktar länge innan han ger sig in i spelet, för atts edan skriva litegrand och överlag är rätt tillbakalutad och ÄNDÅ HAR STENKOLL PÅ RÖSTRÄKNINGEN! Hur känns det egentligen?
Det är inte så mycket att ta ställning till - det skall självklart göras. Sannolikheten är större att spelare med gott rykte är ulvar. Jag var på det tankespåret när jag pressade Empiricus tidigare i rundan, och Mukwa och KKs avvaktande i första rundan verkar mer och mer som planerade ulvstrategier.

Det som förvånar mig - när du själv tycker det är så viktigt med den här teorin - är att du ger Vicotnik så mycket slack. Varför är inte han en bra spelare i dina ögon? Nu har jag inga siffror framför mig, men jag föreställer mig att han har varit med i mer spel än mig.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,701
Snyggt LJS och .113! Nu har ni också röstat!

Och jag noterar att det skedde rätt snabbt efter min post där jag röstar på KK och uppmanar folk att rösta! Okej, då har vi tre kandidater jag tycker vore intressanta att se som alternativ: Halo77, KK och Mukwa.

Agera nu disciplinerat bybor och håll er till de tre alternativen! Kom inte med egna förslag som att börja rösta på Jocke eller Vicotnik – utan ha lite is i magen och så ser vi hur deltagarna sprider ut sig på dessa tre alternativ! (Dvs Halo77 och Mukwa, byt röst till nån så vi får fram endast tre alternativ!).

Och ni andra: RÖSTA!!

Röstsammanställning (med reservation för fel)

Halo77 (2) Xyas, Empiricus
KK (2) Lukas, Basenanji
Mukwa (2) LJS, .113
Xyas (1) Halo77
.113 (1) Mukwa

Ej röstat: Sodivra, KK, Jocke, Vicotnik
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,701
Det som förvånar mig - när du själv tycker det är så viktigt med den här teorin - är att du ger Vicotnik så mycket slack. Varför är inte han en bra spelare i dina ögon? Nu har jag inga siffror framför mig, men jag föreställer mig att han har varit med i mer spel än mig.
Vic är ju en betydligt bättre och mer stramt hållen spelare än jag. Jag tycker nog att han skulle kunna vara intressant i en ulv-Lukas, en ulv-Jockes eller en ulv-.113.s ögon – men jag tycker nog också att hans klara, rationella logiska stil gör honom lite förutsägbar. Vi är nog varandras motsatser i ett varulvsspel jag är spontan, kaoz, vill testa olika saker, är rastlös, orkar inte med att bry mig om detaljer – Vicotnik är min motsats. En klippa.

Sedan: min lista kan ju vara bonkers. Den är inte sanningen med stort s.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Ok då röstar vi.

Mukwa;n249168 said:
113 är ulv.

Röst: 113

Om ulvarna har nattmord så är enda anledningen till att någon inte åkte ut att väktaren prickade den som skulle mördas. Då har vi två gröna namn. Det finns ju ingen annan förklaring.
Det här tyckte jag kändes ganska godtyckligt, precis som röstbytet förra rundan.

Röst: Mukwa
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,075
Location
Sthlm
Jag har läst runda två i ett svep nu för att se om jag kom fram till något. Och fortfarande är det fasligt lite som pingar. Min mage säger att Empis och Vicotnik är de skummaste, men jag har inte hittat nått fett att gå på där. Jag kommer att skriva flera inlägg i rad efter som forumet är som det är (all makt åt Punkforumet, vår befriare). Först tänker jag skriva om nattmordet. Sen tänker jag skriva om 113's röstampanj mot mig i slutet av förra rundan och till sist ska jag försöka komma med något konstruktivt som tar oss framåt i spel.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,075
Location
Sthlm
Jag tror att Ulvarna avstod nattmord. Show your work säger ni. Jajjamensan svarar jag.

Nattmordet:

Jag kan tänka mig följande anledningar till nattmordet:
1. Det missade. Det missade för att det ANTIGEN var riktat mot den som väktaren vaktade ELLER mot Rasmus.
2. Ulvarna avstod nattmord.
3. Ulvarna har inte köpt nattmord.

1a. Låt oss börja med att tänka oss att det missade för att de röstade på att nattmörda Rasmus och inte han med att flytta nattmordet. Det är långsökt - men möjligt. Det kräver att ulvarna tror att någon annan ska åka, att det i sin tur kommer att gröna Rasmus och att de tar ut honom för att "han är ju ändå grön om rösterna faller så här" Det kräver typ att Vic är röd och att nån annan som inte heller var inne på sluttampen är det. Det här är egentligen ingen bra teori. Jag funderade på att det bara är mäster ulv som kan beordra nattmordet, men det enda som står i post 1 är "standardregler" vilket borde betyda att vem som av ulvarna kan meddela och att senaste gäller.

1b. Om väktaren lyckades vakta så är ju det all right och bra och sådär. Det kan vara en slump, eller skills. Det kan dock vara så att väktaren är trasig och inte kan välja samma person igen (som jag förstår det av reglerna i r1 inte igen alls under spel). Så vi kommer inte att få veta det. Men det är en lågoddsare efter som ulvarna har 9 personer att välja på (efter som de i den här tankevärlden inte kan välja Rasmus och är tre stycken själva) Då är det antagligen nån högprofilspelare som blev väktad, det skulle i alla fall förklara saken aningen bättre än slump.

2. Låt oss i stället titta på det mer troliga med tre ulvar och nattmord: Ulvarna avstår nattmord för att skapa oreda. Går siaren att lita på? Lyckades väktaren vakta någon? Är det tre eller fyra ulvar? Det här skapar ett så ostabilt läge för byn att det i värsta fall blir till en död runda för oss. Om vi inte kan begränsa hur många de är eller vilka roller vi kan ha är det ju verkligen ett jobb som krävs för att vi inte ska sitta och trampa vatten! Tillsammans med att de får välja vilken förmåga vi får reda på att de inte har valt och såklart väljer Vigilante (billigast och minst nyttig). Jag kan tänka mig att nån slug jävel till ulv skrattade hela vägen till fredagsmyset efter att ha fått igenom den iden.

3. Som Basse visade med sin tabell så är det en möjlighet att ulvarna valt bort nattmordet. När jag skrev första posten runda ett var mina första tankar tre ulvar + nattmord eller fyra ulvar nix nattmord. Det tar i bästa fall bara en runda till att vinna. Men hur ser det ut om vi kniper en ulv eller två längst vägen? För varje klippt ulv ökar spelets längd med två rundor om de inte har tillgång till nattmord och en om de har det. Jag skulle inte vilja sitta och svettas fram till runda nio för att två ulvar gått åt.

Alltså tror jag att ulvarna har avstått nattmord. Det är det bästa läget för dem där det vi vet har hänt har hänt.
 
Top