Nekromanti [Mäster Ulv] - Runda 2

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Basenanji;n249491 said:
I #12 så har LJS och Vicotnik en dialog kring huruvida ulvlaget skulle tjäna på att välja bort en siare. Det här är ett typexempel på hur själva tonen i dialogen hänger ihop med hur en ulv och en bybo uttrycker sig. Kom ihåg att bybor tror utan prestige: de vet ju inte. Det enda de kan göra är att misstönka, gissa och försöka förstå. Bybor fattar att deras förslag kan vara dåliga, men eftersom de vill fånga ulvar måste de försöka ändå.
Problemet med din typ av argumentation - Basse - är att om det hade varit tvärt om hade du istället sagt att "Kolla hur säkert Larsson låter i jämförelse med trevade Vicotnik. Det måste betyda att Larsson är ulv eftersom de vet spelupplägget sedan tidigare medan Vicotnik bara kan spekulera.
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
.113;n248788 said:
RasmusL har inte skrivit alltför mycket ännu men jag köper hans fäll snack. Jag tycker Han reagerar som en bybo, lugnt och sansat när Han blir pressad om sitt ovanliga spel så jag sätter grön på honom.

Detsamma gäller LJS faktiskt. Han reagerar lugnt och sansat och analyserar tåget mot honom och annat. Jagar ulvar. Grönande. Det intressanta var väl kanske vilka som hoppade på taget och av dem är det väl halo som känns intressantast.

Rösten får ligga kvar tills vidare mest för att jag inte Orkar fixa om rösträkningen från telefonen ;)

LJSLarsson;n248793 said:
När flyttar du rösten på mig?
När det är tillräckligt många röster på Rasmus för att du inte behöver göra ett svårt ställningstagande?
När det är tillräckligt många röster på mig så att du inte behöver rösta ut en bybo?

Det är väl kul att jag blivit mera grön, men det har poppat upp flera bruna frågetecken runt dig.

Du sa inte bara att jag var ulvig, eller hade röda ping, eller betedde mig skum. Med pompa och ståt skrev du att jag var "den första fångade ulven". Och varför? För att jag serverade skåpmat.

Konrad Konvalj;n249515 said:
Fånga två grejer. Alltså, K.K is on fire!

.113 har röstat på Larsson. Det är troligen ett drev. Frågorna ställs till .113.
fetade lite. Det borde stå ulv där men är Larsson ulv så är han inne i hamsterhjulet och kör en klassisk sådan där freudiansk felskrivning eller vad det heter. Mycket fint fångat av K.K!
113 har röst på mig (som är bybo).

Tredje raden i mitt citat syftar att 113 väntar tills andra lägger sin röst på mig så att han kan gå och göra annat och sedan två sina händer när en bybo röstas ut.

113s beteende var skumt eftersom han i sin post till mig tidigare skrivit att jag verkade grön, vilket då fick det verka som ulviskt taktikväntande med att ta bort rösten från mig (till exempel för de två skäl som jag nämnde).

Att KK citerar min post utan att ha med 113s post känns som ulvskt historieförvanskande.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
LJSLarsson;n249555 said:
113 har röst på mig (som är bybo).

Tredje raden i mitt citat syftar att 113 väntar tills andra lägger sin röst på mig så att han kan gå och göra annat och sedan två sina händer när en bybo röstas ut.

113s beteende var skumt eftersom han i sin post till mig tidigare skrivit att jag verkade grön, vilket då fick det verka som ulviskt taktikväntande med att ta bort rösten från mig (till exempel för de två skäl som jag nämnde).

Att KK citerar min post utan att ha med 113s post känns som ulvskt historieförvanskande.

Nu pysslar jag inte med ulvskt historieförvanskande. Som du ser ovan så köper jag det du skriver efter Arvidos påpekande att det är nått fel med min hjärna. Jag läste in något helt annat och det baserat på ditt historieförvanskande beteende gällande Lukas och din röst på Lukas.

Men du har svarat upp bra på den också.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
LJSLarsson;n249551 said:
Hur är det ulvigt?

Vi har en spelare - Lukas - som många har svårt att sätta fingret på. Jag hittar en åsikt han skriver som motsäger ett senare beteende.

Att Vimes förtydligade reglerna efteråt förändrar ingenting. För det första skriver aldrig Lukas själv att detta får honom att byta åsikt. För det andra finns det flera scenarion där ulvarna har tillräckligt många förmågor för att inte behöva avslöja att det finns en väktare eller inte i spelet. Låt oss säga att det är tre ulvar och att de har köpt bort väktaren (plus kanske en miller för poängen som blir över). Vi har då 10 bybor och 3 ulvar i runda 1.

Efter runda 1: 10-3, avslöjar 'Ingen vigilante'
Efter runda 2: 8-3, avslöjar 'Ulv 3p'
Efter runda 3: 6-3, ulvarna har vunnit

Att Lukas höll Emp som grön i vår nuvarande verklighet gör inte heller mitt beteende ulvigt.

Lukas gav aldrig någon motivering för varför Emp var grön utan följde bara med i strömmen. Jag vill ha en förklaring av honom, se vad han svarar och se ifall han brunar ner sig i konstigheter eller lyckas komma med något grönt.

Och att du tycker att det var okej att tycka Emp var grön - utan förklaring - för att det var så uppenbart så att bara en ulv skulle ens kunna föreslå motsatsen så undrar jag varför det inte är konstigt att du och Basse kan tycka att Emp blivit brun bara en kort stund senare.

Observera att citeringsfunktionen suger.

Jag håller Emps som grön rundan ut. R3 måste vi omvärdera situationen och det är inget konstigt med det. Jag tycker det är jättebra att Basse lyfter fram sådant som som pingar brunt hos Empis för sådant material kanske kan användas nästa runda. Jag reagerade själv på ett liknande vis när jag läste Empis "jagande" av Basse som jag hållt för mer grön än Empis hela spelet fram till outningen av väktare.

Jag har inte reflekterat över hur Lukas hanterade väktarsituationen för i min simpla hjärna funkar det ju som så att Emps outar väktare vilket gör honom grön. Det finns inte mycket mer att säga om det i nuläget. Ingen skall behöva motivera varför de tycker Emps är grön utan det ligger ju i spelets natur att han blir grön i och med att han är väktare.

Har vi en siare i spel som hade siat Empis förra rundan och gett oss rött/grönt hade det sett annorlunda ut eller om vi på nått vis haft mer att gå på än outningen. Nu är det ju outningen vi må rätta oss efter annars är vi en rätt störd by. Vi har ingen hård fakta så vi må ju ta det vi har och använda det till vår fördel.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,701
1. Lukas vändning KAN vara tecken på en ulvigt osammanhängande spelstil. Men jag tolkar det mer som att Lukas beter sig sådär i allmänhet. Han skriver (byboigt) en tanke som verkar rimlig i ena stunden, får information, byter tanke. Att du LJS hugger på det däremot blir i min hjärna att du aktivt letar efter sådant som kan se konstigt ut – för att rättfärdiga att vi ska misstänka Lukas. Jämför tex med Xyas som också har starka åsikter om powerroller.

2. Jag läser KKs fynd som att LJS skriver fel. Men det kan vara så att LJS menar nåt annat. Ska dubbelkolla. Blev bara så euforisk när jag tyckte mig se att KK av alla hittade ett fynd på en ulv-LJS.

3. LJS:
Problemet med din typ av argumentation - Basse - är att om det hade varit tvärt om hade du istället sagt att "Kolla hur säkert Larsson låter i jämförelse med trevade Vicotnik. Det måste betyda att Larsson är ulv eftersom de vet spelupplägget sedan tidigare medan Vicotnik bara kan spekulera.
Så är det ju förstås. Men jag tycker att det här är intressant: en ulv vill alltid se ut som och uppfattas som en velig bybo. Därför skriver jag när jag är ulv många frågande satser, ger gärna förslag som jag inte själv följer upp, låter osäkerheten vara med så att säga. Bybor behöver inte göra det där: de är redan från början säkra på att de är osäkra, varpå de utan att behöva tänka sig för kan agera säkert. Det är därför som Vicotnik skriver "Jag anser att...." medan en ulv skriver "Kanske är det så att det kan vara så att eller vad tror ni?"

Då tänker ni: "Jamen i så fall Basenanji, då kan ju ulvarna bara imitera självsäkert bybospel då?" Men så enkelt är det inte, för en ulv känns det oerhört utelämnande att föreslå saker och aktivt ta ställning. Det går liksom inte att tänka bort att man vet hur spelet är upplagt.

Sedan: det är viktigt att också förstå NÄR en spelare är säker och kring VAD. I det här fallet så handlar det om att Vicotnik spekulerar kring ett spelupplägg. Titta lite på Empiricus post ovan – att framstå som helt säker när det gäller spelupplägget är ju ulvigt eftersom det avslöjar att du vet hur spelupplägget är konstruerat. Men det är ju inte det Vicotnik är säker på – han är ju snarare säker på vad han TYCKER om ett rimligt spelupplägg.

LJS förslag om två ulvar etc är däremot (i mina ögon) ett typiskt exempel på hur en ulv tänker: "Om jag vore bybo, hur skulle en bybo resonera? Vilket förslag på spelupplägg kan verka byboigt?" Att det saknar den där typiska byboparanoian kring powerrollernas instabilitet gör det inte bättre.
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Jag tänkte droppa lite data i tråden, och så komma med lite mer tankar under dagen.
Så, här är loggen för runda ett hur rösterna rörde sig och hur de låg när rundan tog slut.
Röstläget genom rundan
Vem röstar?När?Från?På vem?
Basenanji2017-06-27 09.53Ingen.113
Basenanji2017-06-27 10.45.113Sodivra
Jocke2017-06-27 11.00IngenXyas
RasmusL2017-06-27 11.05IngenVicotnik
Lukas2017-06-27 11.37IngenRasmusL
Halo772017-06-27 13.26IngenVicotnik
LJSLarsson2017-06-27 17.28IngenRasmusL
Basenanji2017-06-27 20.03SodivraKK
Sodivra2017-06-27 20.25IngenVicotnik
Vicotnik2017-06-27 21.37IngenBasenanji
Sodivra2017-06-27 22.00VicotnikBasenanji
.1132017-06-27 22.10IngenBasenanji
RasmusL2017-06-27 22.17VicotnikHalo77
.1132017-06-28 11.53BasenanjiLJSLarsson
Basenanji2017-06-28 12.20KKLJSLarsson
Halo772017-06-28 15.18VicotnikMukwa
Jocke2017-06-28 15.53XyasKK
Vicotnik2017-06-28 21.18BasenanjiRasmusL
Mukwa2017-06-28 22.01IngenLJSLarsson
Sodivra2017-06-28 23.35BasenanjiIngen
Halo772017-06-29 00.03MukwaLJSLarsson
Empiricus2017-06-29 01.49IngenBasenanji
Sodivra2017-06-29 12.58IngenHalo77
.1132017-06-29 15.06LJSLarssonHalo77
Empiricus2017-06-29 15.59BasenanjiHalo77
Jocke2017-06-29 16.23KKIngen
Mukwa 2017-06-29 20.03LJSLarssonHalo77
Mukwa 2017-06-29 20.36Halo77LJSLarsson
Jocke2017-06-29 20.46IngenHalo77
Halo772017-06-29 20.56LJSLarssonHalo77
Halo772017-06-29 20.58Halo77Sovidra
Sodivra2017-06-29 21.18Halo77RasmusL
xyas2017-06-29 21.48IngenRasmusL
.1132017-06-29 21.49Halo77Jocke
KK2017-06-29 21.51IngenJocke
xyas2017-06-29 21.53RasmusLJocke
Sodivra2017-06-29 21.59RasmusLJocke
xyas2017-06-29 21.59JockeRasmusL

Röstläget vid rundans slut
Vem röstar?När?Från?På vem?
Lukas2017-06-27 11.37IngenRasmusL
LJSLarsson2017-06-27 17.28IngenRasmusL
Vicotnik2017-06-28 21.18BasenanjiRasmusL
xyas2017-06-29 21.59JockeRasmusL
RasmusL2017-06-27 22.17VicotnikHalo77
Empiricus2017-06-29 15.59BasenanjiHalo77
Jocke2017-06-29 20.46IngenHalo77
.1132017-06-29 21.49Halo77Jocke
KK2017-06-29 21.51IngenJocke
Sodivra2017-06-29 21.59RasmusLJocke
Basenanji2017-06-28 12.20KKLJSLarsson
Mukwa 2017-06-29 20.36Halo77LJSLarsson
Halo772017-06-29 20.58Halo77Sovidra
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Jag vill bara påpeka att jag hänger med men har inte haft tid att skriva något längre inlägg och har inte haft någon bra kommentar ännu.

Jag är dock ganska säker på att vi borde kunna vinna detta. Det känns som att vi mest troligt har ulvar I mukwa Jocke, kanske xyas och visst om jag har fel LJSLarsson eller nån annan.

Vi får se vad utröstningen säger.

Sen tänkte jag bara upplysa om att jag ska försöka göra lite mer innan jobbet men börjar kvart över tre och jobbar till halv tio. Den här gången ska jag försöka kolla lite mindre under dagen så jag har batteri kvar men jag ser gärna att ni e beredda med typ en rösträkning där kring halv tio det skulle hjälpa mig iaf ;) annars e jag nöjd med min röst på antingen mukwa eller Jocke. Tror Jocke skulle ge mer svar om tex xyas dock
 

Halo77

Veteran
Joined
20 May 2017
Messages
189
Min teori om vad som hände i slutminuterna förra rundan.

113 inser att ingen ulv protesterar mot varken Rasmus eller Halo och gör ett snabb case mot Jocke som betett sig misstänkt.
Detta stärks när Jocke säger plz rösta inte ut mig förrens nästa runda. Vilket jag tolkar som ett subtilt försök att claima siare, vilket en bybo inte skulle göra. KK och Xyas hoppar på medans Sodivra inser att 113 case är rimligt men misstänker
en ninja. Sodivra väntar till slutminuten med att rösta. Xyas lyckas dock lägga sin röst precis efteråt och kan på så vis rösta ut en bybo.

Xyas är ulv och därför är Jocke också ulv. För jag tror inte en ulv Xyas hade valt att byta till redan misstänkte Rasmus om Jocke varit grön. Som Larsson säger är det att dra på sig onödig misstänksamhet.

Att Xyas är ulv stärks av att Xyas när jag frågar om hans stunt svarar att han ville provocera. Istället för att svara att det var en taktik och att han trodde Rasmus var ulven och inte Jocke. Xyas berättar heller inget mer om detta. Varför? Troligen för att Xyas känner sig busted.

En till sak jag reagerar på är att han i R1 propagerar för att rösta ut siaren eftersom det är en roll ulvarna kan claima som sin och på så vis skaffa alibi. Det i sig är ju korrekt men Xyas har efter att Empiricus outat sig som väktaren inte propagerat för att vi ska hänga honom. Detta trots att ulvarna mycket väl skulle kunna använda sig av väktaren som alibiroll. Hur kommer det sig?

Xyas är alltså den mest uppenbara ulven i mina ögon. Men frågan är om vi bör rösta ut Xyas denna runda (och samtidigt få confirm röd på Jocke) eller istället försöka hitta den tredje ulven(om det finns en)?

Det kan finnas fler ulvar än Jocke och Xyas men osäkerheten på upplägget och att byborna ligger under gör att jag återigen väljer att rösta på det säkraste kortet som är
Xyas.

RÖST XYAS
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Larsson said:
Hur är det ulvigt?

Vi har en spelare - Lukas - som många har svårt att sätta fingret på. Jag hittar en åsikt han skriver som motsäger ett senare beteende.

Att Vimes förtydligade reglerna efteråt förändrar ingenting. För det första skriver aldrig Lukas själv att detta får honom att byta åsikt. För det andra finns det flera scenarion där ulvarna har tillräckligt många förmågor för att inte behöva avslöja att det finns en väktare eller inte i spelet. Låt oss säga att det är tre ulvar och att de har köpt bort väktaren (plus kanske en miller för poängen som blir över). Vi har då 10 bybor och 3 ulvar i runda 1.

Efter runda 1: 10-3, avslöjar 'Ingen vigilante'
Efter runda 2: 8-3, avslöjar 'Ulv 3p'
Efter runda 3: 6-3, ulvarna har vunnit

Att Lukas höll Emp som grön i vår nuvarande verklighet gör inte heller mitt beteende ulvigt.

Lukas gav aldrig någon motivering för varför Emp var grön utan följde bara med i strömmen. Jag vill ha en förklaring av honom, se vad han svarar och se ifall han brunar ner sig i konstigheter eller lyckas komma med något grönt.

Och att du tycker att det var okej att tycka Emp var grön - utan förklaring - för att det var så uppenbart så att bara en ulv skulle ens kunna föreslå motsatsen så undrar jag varför det inte är konstigt att du och Basse kan tycka att Emp blivit brun bara en kort stund senare.
Vi kan fortsätta snacka lite om detta.

Nu vet vi att vi har en väktare eller så har ulvarna kapat vår väktare. Vi vet inte hur många ulvar vi har att göra med men jag räknar på lite olika varianter. Din variant där så vinner ulvarna alltså R4 eller till och med R3?? Det får jag inte ihop på nått vis. De har det lite tuffare än så.

R1 10-3 STARTRUNDAN!

R2 9-3 (Rasmus hängd, ingen nattmördad = Väktare - Ulvarna claimar väktare och skiter i nattmord - Ulvarna har inte valt nattmord)
- Vigilante är inte vald av ulvarna

Mäster Ulv (6 poäng)
+ 1 ulv
+ 1 ulv
+ Ingen väktare, alltså är Empis ulv och claimar väktare
+ 1 till förmåga (galen siare, miller i byn, rollblock, trasig väktarförmåga) Det är lixom vad de har råd med.

Med 3 ulvar så väljer inte ulvarna både bort väktaren och en trasig väktarförmåga så den kan vi stryka. De kan välja en galen siare för det är bättre än rollblock. De har alltså inte möjlighet att nattmörda för det finns inge cash kvar. De må frukta siaren så att paja siaren så mycket det bara går är rimligt.

R3 8-3
Ulvarna har ju inte möjlighet till nattmord i den här rolluppsättningen. Det borde ringa lite varningsflagg i byn om Empis dubbelväktar. Givet kommer det lysa rätt starkt på Empis. Är han väktare eller har han claimat väktare? Vi är alltså i R3 nu (nästa runda). Ulvarna har fått ut 2 bybor bara och det är för lite för ryker en av dem nu så är det många långa rundor kvar.

- Väljer bort någon av: värva ulv - miller i byn, rollblock, trasig väktarförmåga, ingen siare, nattmord, galen siare, naiv siare ?
Det mest rimliga är väl: värva ulv. Resterande förmågor är fortfarande bra att ha på lager i spel.

R4 7-3, förutsatt att byn fortfarande tror att vår väktare Empis är superbra och väktar rätt ännu en runda.
- Skall välja en förmåga. Vi vet nu att ulvarna inte är 4. Vill de berätta för oss att de bara är 2? Är de bara 2 måste vi bygga ett nytt scenario. Troligen väljer de inte det. Rimligen kan de presentera att de inte valt att ge vår väktare en trasig väktarförmåga. Det stämmer ju ganska bra överens med hur OP Empis är på att rädda bybor.

R5 6-3, Asså! Empis väktar rätt igen. Men nu måste han väl synas i sömmarna rejält.
- Vilken förmåga skall ulvarna presentera att de inte tagit nu? Vi vet att de är 1-3 stycken till antalet, vi vet att det inte finns en vigilante, vi vet att vår väktare har en fullt potent roll och inte kan blockas. Det syns ju i Empis spel också. Han har lyckats blocka 4 rundor i rad! I dessa 4 rundor har vår Siare verkat. Dock så lider han kanske av att vara glen men det räknar ju inte byn ut och vi får ju inget bekräftat genom att hänga siaren heller utan vi låter siaren vara galen i byn och hänger andra spelare under tiden.

Ulvarna får så lov att presentera att vi inte har en miller i byn. Att presentera att de inte valt nattmord kan det ju inte göra för då lär väl byn förstå att det är något skumt med väktaren också. Alltså, Emps kan vara väktare för det men förmågan är ju inte som den skall men någonstans så tror jag att byn har tänkt på det scenariot. Eller så kanske vi inte listar ut det förens runda 6 eller så?

R6 5-3. Empis gör det igen! och så vidare. Kontentan är nog skapligt rimlig att ulvarna har nattmord som ett av valen för nog ser det trixigt ut för dem utan att kunna nattmörda?

----------------------------------------


Mäster Ulv
+1 ulv
+ Ingen väktare, alltså är Empis ulv och claimar väktare
+ Nattmord
+ 1 till förmåga (galen siare, miller i byn, rollblock, trasig väktarförmåga)

Ulvarna har alltså aktivt valt att inte nattmörda för att ge den claimade väktaren Empis ett gott alibi. De kan nattmörda men gör det inte i R1. Nu är vi i R2 och vi vet följande:

R2 10-3 (Rasmus hängd, ingen nattmördad = Väktare - Ulvarna claimar väktare och skiter i nattmord - Ulvarna har inte valt nattmord)
- Vigilante är inte vald av ulvarna

Ulvarna är 2 till antalet och Empis är en av dem. Undrar hur många rundor han lever kvar?

R3 8-2 (En bybo hängd, en bybo nackad)
Väktaren failar denna runda. Det är väl inte orimligt alls. Ljuset kommer ändå att riktas mot Empis. Siaren som vi har i det här scenariot kommer att blurpa något kan vi anta. Om nu inte ulvarna nackade den stackaren utan att vi ens fått ett pip.
- Förmåga? Same shit som i det andra alternativet. De kan välja att presentera att de inte är 4 ulvar.

R4
6-2 (En bybo hängd, en bybo nackad)
FNUK! Hur dålig är våra powerroller alltså. Emps lyckas inte väkta och vi har ingen siare som förstår sig på spelet. Alltså är han död den stackaren. Det börjar brinna till nu. Kan vi verkligen tro att Emps kan komma in och rädda oss? Oja, han har ju gjort det förut.
- Förmåga? Dumt att ge byn informationen att det verkligen bara är 2 ulvar. Varför inte berätta att de inte valt att ge väktaren en nackdel och ha en trasig förmåga. De stärker ju ändå deras alldeles egna ulv-väktare Emps trovärdighet eftersom han inte lyckas rädda någon av oss stackars bybor.

R5
4-2 (En bybo hängd, en bybo nackad)
Det drar ihop sig! Hur fan gör vi nu? Emps är ju inte till någon nytta. Vi kan ju inte nacka honom nu för då är vi ju garanterat körd! Han måste ju lyckas rädda någon eller sig själv så här i den sista avgörande rundan.
- Förmåga? Äh, vafalls. Siaren har ju inte gjort någon nytta så här långt så lika bra att presentera att de inte valt att plocka bort siaren. Han har ju lixom varit osynlig i flera rundor ändå så det gör ju inget.

R6
2-2 Vinst för ulvarna med Väktare Empis i täten.

Rimligt? Njae.

-----------------------------------------------------------

Mäster Ulv
+1 ulv
+1 ulv
+1 ulv
Vilket ger oss Empis som garanterad väktare och ulvarna har ju inte misslyckats med sitt nattmord. De kan verkligen inte nattmörda. Denna setting ger oss alla powerroller och dess fulla potential. Inte riktigt väktarens dock, men vi har en sådan roll och han kan ju trolla ulvarna han med.

Om byn är helt oduglig och ulvarna presenterar förmågor på ett bra vis så ser kan det se ut så här:

R1 9-4
R2 8-4
R3 7-4
R4 6-4
R5 5-4
R6 4-4 och ulvarna vinner.

De har en fördel i att de kan rösta unisont. Vår väktare finns men är värdelös. Kan tänka mig att en smart väktare skiter i att använda sin förmåga för att kolla om ulvarna verkligen kan nattmörda eller inte. Alltså, Emps väktar ingen och ingen dör = ulvarna kan inte nattmörda. Det är ju något han gör i R3 eftersom han tror att han använt sin magi och träffat rätt i R1 och R2 vilket han alltså inte gjort.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,701
Nu har jag kollat in posten där LJS skriver och det är inget konstigt. Tyvärr så var KKs fynd inget fynd.

----

Äh, jag börjar tröttna på mitt eget terrierbeteende. Ska testa att ifrågasätta mig själv och köra på andra teorier en stund.

Mina premisser har varit:

– Ulvarna är förmodligen ett gäng duktiga/erfarna som valt varandra
– Någon av ulvarna var aktiv tidigt, andra höll sig mer i bakgrunden
– Ulvarna försöker framställa sig som smarta och spelar slickt.

Om jag bröjar rota i andra möjliga premisser:

– Det är en blandning av nya och erfarna
– Vi kan inte säga något säkert om folks deltagande tidigt i spelet
– Det som ser ut att vara snyggt är snyggt. LJS och Sodivra är helt enkelt bara bra. Empiricus är grön.

Vilka misstänker jag då?

Jocke, Xyas, Mukwa, Lukas – ev .113 och Halo 77.

Ska kolla mer på de här.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Basse said:
1. Lukas vändning KAN vara tecken på en ulvigt osammanhängande spelstil. Men jag tolkar det mer som att Lukas beter sig sådär i allmänhet. Han skriver (byboigt) en tanke som verkar rimlig i ena stunden, får information, byter tanke. Att du LJS hugger på det däremot blir i min hjärna att du aktivt letar efter sådant som kan se konstigt ut – för att rättfärdiga att vi ska misstänka Lukas. Jämför tex med Xyas som också har starka åsikter om powerroller.

2. Jag läser KKs fynd som att LJS skriver fel. Men det kan vara så att LJS menar nåt annat. Ska dubbelkolla. Blev bara så euforisk när jag tyckte mig se att KK av alla hittade ett fynd på en ulv-LJS.
Prick så går och gick mina tankar. Det är ju inte direkt så att Larsson haft något speciellt mot Lukas under tidigare spel utan han söker nått att fälla Lukas på. Han gör det för byn eftersom ingen annan i byn hittar något att fälla Lukas på.

De beröringspunkter Larsson i övrigt har med Lukas är gällande Rasmus honungsfälla men där har jag för mig han försvarar Lukas istället och går all in på att hänga Rasmus. Kan inte lova fakta här utan kör ur röven.

Euforin ger dig en brunstämpel så klart. Om jag nu hade byggt honungsfällor av mitt fynd på att Larsson försöker bygga luftbrunhet över Lukas spel. Men nu ser jag ju Basse som mer grön än röd. Jag har läst Larsson som den klart bästa och tydligaste bybon det är därför hans sökande efter brunhet på Lukas får honom att pinga rött.

Min eufori leder till att jag läser i syne men Arvidos är skarpsynt nog och rätta in mig i ledet igen, Dock utan att påpeka att Basse pingar brunt men vad jag ser inte pingar mig som den brunaste av dem alla, vilket i sig är lite anmärkningsvärt.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,701
Min eufori leder till att jag läser i syne men Arvidos är skarpsynt nog och rätta in mig i ledet igen, Dock utan att påpeka att Basse pingar brunt men vad jag ser inte pingar mig som den brunaste av dem alla, vilket i sig är lite anmärkningsvärt.
Jo, Sodivra skriver faktiskt att han tycker att min eufori är brunping. Och ja, det är skumt att inte misstänka dig.

Det har varit en lite tjatig runda två från min sida, och nu tycker jag att det blir trist att fortsätta leta ulvigheter hos LJS. Jag blir liksom fartblind och ser ulvigheter i varenda post. Det ni gärna får hjälpa mig med är att titta på LJS och Sodivra, men leta efter huruvida de verkligen tar ställning? Är de verkligen "på hugget"? Sammanfattningsvis tycker jag att bägge liksom "håller igen" eller gör saker för sakens skull. Tycker också att både Sodivra och LJS röstar slappt. Och många gånger pekar i olika håll utan att själva ta ställning. Som nu med KKs fynd och min eufori. Och var det inte lite så här i R1 också – Sodivra kommer till LJS räddning?

----

Eller så har jag fått LJS-mos i hjärnan. Nog läge att vila lite och se vad andra kommer fram till. Håller på med att titta på röstsammanställningar och annat härk. Återkommer senare idag.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Jag inväntar Arvidos analys av Larsson. Den kan bli intressant för jag tycker han har fått ihop de andra analyserna rätt bra och kan känna igen mig i mycket av det han skriver.

Arvidos har inte bara lovat en sådan analys en gång utan två till och med. Har för mig att den skulle vara bra också och inte något hafsverk. Intressant.
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Jag tycker att om alla är någorlunda överens om en ulv bland mukwa Jocke och xyas så kan man väl börja där? jag vill inte ha röst kaos när jag kommer från jobbet.

En ulv I taget, sen tar vi resten. Vi behöver inte hitta alla just precis nu. Så chilla lite byn, bygg runt de där tre tex så kör vi mer när vi fått reda på mer.
 

Halo77

Veteran
Joined
20 May 2017
Messages
189
Håller med .113


Jocke varför hintade du om att du hade siarrollen i R1 men i R2 menar på att du att du inte har den? Ville du se om nån reagerade starkt på detta?


Sen detta:

Alltså, det förekom ju inget räddande av mig.
1. Vid lika hade Rasmus fortfarande åkt.
2. Om nån annan gått över skulle jag kunna flyttat min röst till Rasmus och så fortfarande inte åkt.

Det var, som slutet av förra rundan tog sig aldrig nån risk för mig att jag skulle åka. Sen så var det inte SÅ viktigt för mig om jag eller Rasmus åkte, efter som jag trodde att han var grön.

kommer med mer saft och bullar efter jobbet.

Det här var ett märkligt inlägg. Varför flytta till Rasmus som du tror är grön bara för att rädda ditt eget skinn? Jag vet det är roligt att spela men tänk om vi hade röstat ut en powerroll? Du skriver ju också själv att det inte var så viktigt vem som åkte.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
.113;n249621 said:
Jag tycker att om alla är någorlunda överens om en ulv bland mukwa Jocke och xyas så kan man väl börja där? jag vill inte ha röst kaos när jag kommer från jobbet.

En ulv I taget, sen tar vi resten. Vi behöver inte hitta alla just precis nu. Så chilla lite byn, bygg runt de där tre tex så kör vi mer när vi fått reda på mer.

Öh, njae. Nu känns det lite som R1 eller är det annorlunda nu .113? Alltså, om det är för lugnt mot slutet och inget händer så är det två bybor vi ställer mot varandra. Har vi råd med att lita på att byn är någorlunda överens när det finns potentiellt 4 ulvar blad dessa som är någorlunda överens?

Röstkaos is the shit. Det ger oss saker att klura på.

Kanske går att klura på varför du drog igång kaos mot Jocke i R1 och nu inte vill ha kaos överhuvud taget? Alarmerande.

Jag har tidigare försökt se ditt drev mot Jocke som ulvigt men det går ju inte att få ihop det. Alltså, varför startar en ulv upp ett tredje drev om det är 1-2 bybor på väg till galgen. Halo/Rasmus tänker jag på då. Finns lixom ingen anledning, men som sagt. Det går ju att köra det en vända till också.
 

Halo77

Veteran
Joined
20 May 2017
Messages
189
Konrad Konvalj;n249637 said:
Öh, njae. Nu känns det lite som R1 eller är det annorlunda nu .113? Alltså, om det är för lugnt mot slutet och inget händer så är det två bybor vi ställer mot varandra. Har vi råd med att lita på att byn är någorlunda överens när det finns potentiellt 4 ulvar blad dessa som är någorlunda överens?

Röstkaos is the shit. Det ger oss saker att klura på.

Kanske går att klura på varför du drog igång kaos mot Jocke i R1 och nu inte vill ha kaos överhuvud taget? Alarmerande.

Jag har tidigare försökt se ditt drev mot Jocke som ulvigt men det går ju inte att få ihop det. Alltså, varför startar en ulv upp ett tredje drev om det är 1-2 bybor på väg till galgen. Halo/Rasmus tänker jag på då. Finns lixom ingen anledning, men som sagt. Det går ju att köra det en vända till också.
Fast tre drev som .113 föreslår är väl rätt kaos eller hur mågna drev vill du egentligen ha mot slutminuterna. Kan du förklara din strategi KK?

Nej nu ser jag att .113 vill skapa drev mot endast EN ulv i taget. Kan .113 utveckla vad han menar här. Ska alla rösta på samma spelare? Det låter inte så vettigt?
 

Halo77

Veteran
Joined
20 May 2017
Messages
189
Stämmer detta?

LJSLarsson (3) (Mukwa, Basenanji)
Halo77 (3) (Xyas, Jocke)
Mukwa (2) (.113, Vicotnik)
KK (1) (Lukas)
xyas (1) (Sodivra, Halo77)
Lukas (1) (LJS)
Jocke (1) .113

Ej röstat: KK, Empiricus
 

Halo77

Veteran
Joined
20 May 2017
Messages
189
Missade ändra paranteserna och lite annat.

LJSLarsson
(2) (Mukwa, Basenanji)
Halo77 (2) (Xyas, Jocke)
Mukwa (1) (Vicotnik)
KK (1) (Lukas)
xyas (2) (Sodivra, Halo77)
Lukas (1) (LJS)
Jocke (1) .113

Ej röstat: KK, Empiricus
 
Top