Varulv [Mäster Ulv 5] - Runda 5

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,699
Vad har du själv gjort för att jaga lågflygare?
Jag har försökt få er andra att rösta på LegoIvar? Och försöker fortfarande! Jag tycker att det är givet att vi ska ta ut honom nu.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,699
Nåja, får du ut nåt av den, Basse? Jag hade svårt för det.
Här är min analys och jag tycker att den fortfarande håller. Det är ju lite pedantiskt med den där rösträkningen, men jag vill se vem, som står redo att röstas ut under rundan. @Empiricus är ju inte här och kan leverera och @Hägerstrand väntar vi fortfarande på. Dessutom, men det här är väl lite meta, så tycker jag att "mitt sätt" att presentera röstningen är tydligast i att visa vem som ligger närmast utröstning. Empis utomordentliga dokumentering är bättre på att visa vem som har röstat på vad mm (fast det kan man väl egentligen utläsa ur mina listor också?)
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,756
Location
Stockholm
Kanske (som nån sa) har mäster ulv bara för att jäklas med oss valt att "gå plus", men det känns ju otroligt när han i stället kan få något för sin inkomst
Ja, någon "osynlig" förmåga som extra mord eller extra röst finns ju inga nackdelar alls med att plocka om man har poäng kvar.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,756
Location
Stockholm
Här är min analys och jag tycker att den fortfarande håller. Det är ju lite pedantiskt med den där rösträkningen, men jag vill se vem, som står redo att röstas ut under rundan. @Empiricus är ju inte här och kan leverera och @Hägerstrand väntar vi fortfarande på. Dessutom, men det här är väl lite meta, så tycker jag att "mitt sätt" att presentera röstningen är tydligast i att visa vem som ligger närmast utröstning. Empis utomordentliga dokumentering är bättre på att visa vem som har röstat på vad mm (fast det kan man väl egentligen utläsa ur mina listor också?)
Jag tokgillar ditt upplägg på röstpresentation.


Jag har försökt få er andra att rösta på LegoIvar? Och försöker fortfarande! Jag tycker att det är givet att vi ska ta ut honom nu
Jag klassar Andersson som lågflygare också. En av dem lär det bli om ingen kommer med nåt storslaget gräv.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,699
Jag ska ge er andra lite tid att haka på LegoIvar-drevet, men om inget händer där vill jag nog pressa Andersson och Skarpskytten.

Jag vill också se mer från följande:

@Skarpskytten Har du några fler frågor till mig? Köndes lite som att du riktade in dig på mkg förra rundan. Finns något kvar att prata om? Glöm int att rösta!)
@Octagonal Varför inte rösta på LegoIvar? Vad har Mäster Ulv köpt?
@HerrK Vill du utveckla dig kring din röst på Waterhouse?
@Andersson Vilka är dina tre ulvar om du måste namnge tre stycken?
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,699
Jo, en sista grej innan jag lämnar lite luft till er andra...LegoIvar säger att hans WiFi-problem är åtgärdade först på måndag.

...

...

...

...

Den här rundan slutar på söndag kl. 21.00...
 

Skarpskytten

Mellan två äventyr
Joined
18 May 2007
Messages
6,022
Location
Smålands golvbrunn
Hej alla. Min projektledare - eller som det heter traditionella kulturer, fru - är nu hemma (jmf min första post) och det är helgrutiner, inklusive skärmtidsregler som gäller nu. Så jag behöver lågflyga. @Basenanji Jag kommer inte glömma rösta. Har gått och funderat inte bara på vem jag ska rösta, utan också hur jag kan använda min röst. Jag har ju som ni vet varit väldigt konservativ i mitt röstande.

@Basenanji Vad är ditt case på @LegoIvar ? Tacksam för länk.

Lägger en röst så länge, för att röra om lite i grytan. Röst: @Andersson

Hur är det med er speluppläggsknäckare, kan vi utesluta att Andersson är riktigt siare? Eller är det bara ulv eller naiv som är matematiskt möjligt. @Brynolf ?
 

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,434
Okej, nu ska jag inte bara be er andra tänka kring Mäster Ulvs val av förmågor, utan prestera något själv. Det här är listan på saker MU kan köpa (om vi bortser från antal ulvar):



Om vi bortser från antal ulvar (jag utgår här från att han köpt gratisalternativet och att vi har tre ulvar i spel) ser vi att MU har landat på en inkomst om 8. Det vi ser att han har köpt är nattmord alla rundor för 4. Kanske (som nån sa) har mäster ulv bara för att jäklas med oss valt att "gå plus", men det känns ju otroligt när han i stället kan få något för sin inkomst. Ledsen att jag tjatar sånt som ni snabbtänkta klurade ut redan i R3, men jag måste liksom se det här pedagogiskt framför mig.

Vad är i så fall troligast att MU har köpt för sina 4 pengar?

U4 - Extra nattmord (engångsförmåga, global för ulvlaget) - kostnad 2
U5 - Extra röst (engångsförmåga, global för ulvlaget) - kostnad 1
U6 - Rollsiare i ulvlaget- kostnad: 1
U7 - Förmågeblocker i ulvlaget - kostnad: 2
U8 - Utslagsröst i ulvlaget - kostnad: 1
B1 - Siare i byn - inkomst: 6
B2 - Galen siare i byn - inkomst: 3
B3 - Naiv siare i byn - inkomst: 2
B6 - Utslagsröst i byn - inkomst: 2

Tja, det finns ju för många alternativ för min trånga hjärna här, men jag är ju ganska säker på att det måste vara något med:

U4 - Extra nattmord (engångsförmåga, global för ulvlaget) - kostnad 2
U5 - Extra röst (engångsförmåga, global för ulvlaget) - kostnad 1
U6 - Rollsiare i ulvlaget- kostnad: 1
U7 - Förmågeblocker i ulvlaget - kostnad: 2
U8 - Utslagsröst i ulvlaget - kostnad: 1
B2 - Galen siare i byn - inkomst: 3
B3 - Naiv siare i byn - inkomst: 2

Om vi antar att Andersson är en naiv siare så lär de ha tagit något med 2p, dvs:

B3 - Naiv siare i byn - inkomst: 2
plus
U4 - Extra nattmord (engångsförmåga, global för ulvlaget) - kostnad 2
eller
U7 - Förmågeblocker i ulvlaget - kostnad: 2
eller
U5 - Extra röst (engångsförmåga, global för ulvlaget) - kostnad 1
U6 - Rollsiare i ulvlaget- kostnad: 1
eller
U5 - Extra röst (engångsförmåga, global för ulvlaget) - kostnad 1
U8 - Utslagsröst i ulvlaget - kostnad: 1
eller
U6 - Rollsiare i ulvlaget- kostnad: 1
U8 - Utslagsröst i ulvlaget - kostnad: 1

Jaha, vad säger allt det där? Ja, jag tror ju att det kan vara så att vi verkligen står inför slutet nu: ulvarna med extra röster och extra mord lär ju vinna då. Det som får mig att undra är om de kan ha valt en förmågeblocker? MU valde att ha med väktaren, ville han komma runt det med hjälp av en blocker?

En mörkare tolkning är att Andersson inte alls är (naiv) siare, utan helt enkelt ljuger. Dessutom känns det som att diskussionen huruvida det är bra eller dåligt att outa kommer fram i en annan dager nu när vi vet att Impetigo var väktare.
Med det vi vet att ulvarna har valt (och jag utgår från 3 ulvar nu) så har de 4 extra inkomst att spendera. Jag tror de valt förmågeblocker när de valt väktare, och tror även de valt ett extra nattmord (som de håller på till rundan de vinner). Då är vi nere på 0p. Men om Andersson talar sanning och är naiv siare har de även valt det. Då måste vi hitta 2 poäng till vi vill spendera på ulvgrejer. Roll-siare för ulvlaget kanske? Kanske utslagsröst? Men inget som känns spontant som ett självklart val. Jag lutar åt att @Andersson är ulv, MU var framsynt och valde INTE den uppenbara naiva siaren för att kunna ha det som ett räddningsclaim om någon av ulvarna blev drevad.

Men Waterhouse, sa du inte precis tvärt om förra rundan? Jo det gjorde jag men det var INNAN vi visste att ulvarna valt Väktare och därmed 6p till att spendera. Nu när vi vet att ulvarna valde väktare känns det mycket mindre troligt att de valt naiv siare också.

Så min röst ligger kvar på Andersson för tillfället, men jag skulle inte ha något att rösta ut LegoIvar heller, tror han är en lågflygande ulv.
 

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,434
@Andersson @HerrK
Klart man ska misstänka mig som alla andra, men ni kan väl komma med någon form av case iaf som jag kan bemöta och vi lär oss något?
 

HerrK

Veteran
Joined
9 Oct 2023
Messages
59
@Andersson @HerrK
Klart man ska misstänka mig som alla andra, men ni kan väl komma med någon form av case iaf som jag kan bemöta och vi lär oss något?
Mina två främsta ulvkandidater just nu är @Basenanji, @Waterhouse

Helger betyder ännu mindre tid till att sitta vid dator eller vara aktiv på mobilen, men har funderat mycket på detta medan jag pysslat med annat.

Några scenarion som är bra för ulvarna i r4.


Scenario 1. Givetvis att @Anthrox eller @Impetigo åker ut.

Men det finns även förtjänster med att låta deras bråk fortgå i R5 då de två var väldigt säkra på varandras ulvighet. Ulvarna vet att dessa två herrar är gröna, och kan mycket väl försöka lansera drev mot ytterligare en bybo.

Då till scenario 2. Att dreva ut en suspekt bybo. Här är lågflygarna perfekta. De har inte lika starka kopplingar till andra spelare, andra bybor är mer osäkra på dem, och folk från olika fastlåsta ”faktioner” kan fås att rösta på dem. Det skulle förmodligen vara svårare att skapa ett tredje drev mot en bybo som är mer aktiv.

Även om folk rankar mig till lågflygar-kategorin så är det LegoIvar som lågflugit mest med en stor marginal de senaste 1-2 rundorna. Hade han åkt ut i r4 så hade ”Antingen är Anthrox eller Impetigo ulv”-narrativet fortgått i r5 (i det här scenariot nattmördas inte Anthrox givetvis). Den spelplanen i R5 hade varit mumma för ulvlaget.

Scenario 3. Legolvar är Ulv. Basenanji och Waterhourse är redo att offra LegoIvar och grönar sig själva. Om så sker så fortsätter Anthrox-Impetigo-bråket skapa osäkerhet i byn i R5. Scenariot lät rätt rimligt tidigare idag, men fördröja spelet när man potentiellt kan avsluta det denna runda med dubbelmord? Det kanske inte är så troligt med tanke på byns usla track record..

Varför mördades då Anthrox?

Min min initiala känsla var trollning, såg framför med ett gäng hånfulla ulvar som glatt mördar Anthrox efter att spökrösten lagts, smack, nattmördad! Men det är ju såklart inget jag bygger en teori på, Kanske upplevdes Anthrox för farlig att ha i kvar i spel när Impetigo röstades ut? Han skulle gå in i R5 som högst misstänkt, men också med ett djävla driv att rentvå sig själv, och med en självrannsakan som nog kunnat få honom att börja nysta i nya intresanta spår. Utifrån vad jag upplevde av honom i R4 så tror jag att han kanske hade kunnat lyckats med en sån bravad.

Min lista:

Röda

Basenanji - Röstar LegoIvar tidigt, inte nattmördad trots en av de som bidrar mest, såklart högst subjektivt - men tycker han haft kassa argument för att jag är Ulv
Waterhouse - Smyger in på LegoIvar-drevet, inte nattmördad trots bevisat giftig (Vinnare i Paradise Ulvtell för fasiken!), hade ett finger med vid starten av Fjodor-drevet.

Gulorange
- Skarpskytten - grönat Waterhouse och vice versa, Anthrox ansåg sig vara vannsinningt illvilligt tolkad av Skarpskytten i runda 2. Utelämnat relevanta inlägg i bråk med Hägerstrand.
- LegoIvar - fullständigt orimligt att annonsera lågflygning hela helgen pga wifi, kom igen nu - det går att ordna! Kanske dock finns andra anledningar att lågflyga som inte tas upp? (bara 14 bast trots allt). När det kommer till att nacka en ulv eller som by gå under så känns det fel att välja en inaktiv spelare som varken kan pressas eller frågas ut.

Gul
- Andersson - tror naiv siare, men helt beroende av menyn. Fattar inte riktigt dealen med att han måste vara ulv ifall väktaren är i spel och andra liknande teorier som kastats ut? Om MU med två extra ulvar (0) har valt Nattmord alla rundor (4), extra nattmord (2) och förmågeblockerare (2) för att nerfa väktaren, så går det väl jämnt upp med naiv siare (2) och väktare (6)?
- Hägerstrand - Har inte så mycket rödande på Hägerstrand. Kan givetvis bli lurad här.
- Octagonal - Har inte så mycket rödande på Octa. Kan givetvis bli duperad även här.
- Brynolf - har haft lite märkliga resonemang kring MU-menyn som inte varit vattentäta. Förstår t ex inte detta uttalande från slutet av R4, det stämmer väl inte?
"En fin grej är iaf att om vi hänger dig och du är bybo så VET vi att Andersson är ulv. Och tvärtom."
 

Hägerstrand

Tror fortfarande på 7WA
Joined
2 Dec 2022
Messages
897
Du Hägis en sak jag lärde mig av Sidd-debaclet är vikten av att kunna släppa sina käpphästar och försöka se spelet ur ett annat perspektiv. Om du ser till mitt spel som helhet, vad tänker du då?
Jag håller på att titta på det! Generellt tycker jag väl att byn släpper sina käpphästar lite för snabbt ibland. Att du som låg en röst bakom Sidd blir lite bortglömd i efterföljande runda. Slutet på den omröstningen blev ju dessutom styrt av att du satt och höll på en tidigt lagd röst på Sidd. Du är också frånvarande från slutspelet i den rundan. Från post #394 klockan 20.04 slutar du posta helt och hållet, och ligger bara på span.

Jag tycker ju fortfarande att jag har dig i en oärlighet, om inte en ren lögn. Du är superröd i mina ögon. Att som bybo granska kritiskt är en sak, det går ju inte att lägga ett helt referat av allt någon någonsin röstat på, men ambitionen som bybo är ju alltid sanningen.

@Waterhouse - du la en väldigt tidig röst på legoivar den här gången. Varför tänkte du att det var viktigt? Tidiga röster blir ju viktiga när det finns två tydliga drev, men med @LegoIvar så är väl lägren "vi borde blivit av med honom förut och kan inte slösa en vända till på det" kontra "vi behöver bli av med honom nu".

@Octagonal @Hägerstrand Är ni kvar? Har ni gett upp eller sitter ni och ylar av lycka åt att ni lurat byn helt?
Satt och skrev, men lägger med svar här. Jag var på krigsgubbsspelevent idag från 10-20, och de blev så sura när jag satt och scrollade istället för att hänga med i matchen. Jag varslade för det tidigare, men det går ju inte att hålla reda på allas scheman.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,756
Location
Stockholm
Vi är nu troligen 6 mot 3. Prickar vi en fuling blir vi 5 mot 2. Nästa runda är det alltså OCKSÅ matchboll för uvgänget. Förutsatt att de har ett extramord alltså, men det får vi räkna med.
Detta betyder i sin tur att uvarna lär vara högst villiga att offra en av de sina om det skulle behövas. För de kan ändå vinna nästa runda. Så att hänga en uv denna runda är INTE särskilt grönande.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,756
Location
Stockholm
- Brynolf - har haft lite märkliga resonemang kring MU-menyn som inte varit vattentäta. Förstår t ex inte detta uttalande från slutet av R4, det stämmer väl inte?
"En fin grej är iaf att om vi hänger dig och du är bybo så VET vi att Andersson är ulv. Och tvärtom."
Njae jag har skrivit medan jag tänkt och brainstormat i allmänhet. Allt är absolut inte vattentätt. Men som sagt, jag tycker en livlina är mer värd än de småförmågor som finns kvar att köpa och tror alltså att Andersson ljuger.
 

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,434
Andersson - tror naiv siare, men helt beroende av menyn. Fattar inte riktigt dealen med att han måste vara ulv ifall väktaren är i spel och andra liknande teorier som kastats ut? Om MU med två extra ulvar (0) har valt Nattmord alla rundor (4), extra nattmord (2) och förmågeblockerare (2) för att nerfa väktaren, så går det väl jämnt upp med naiv siare (2) och väktare (6)?
Ulvarna har 2p till i inkomst för spökrösten
 

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,434
Röda
Basenanji - Röstar LegoIvar tidigt, inte nattmördad trots en av de som bidrar mest, såklart högst subjektivt - men tycker han haft kassa argument för att jag är Ulv
Waterhouse - Smyger in på LegoIvar-drevet, inte nattmördad trots bevisat giftig (Vinnare i Paradise Ulvtell för fasiken!), hade ett finger med vid starten av Fjodor-drevet.
Basse fick ett litet drev på sig i R1 men klarat sig fint efter. Håller inte med om att han bidragit så mycket, rätt mycket snömos imo.

Har jag verkligen smugit med i något LegoIvar-drev? Har vi ens haft ett vettigt LegoIvar-drev?
Jag hoppade på Fjodor-drevet för jag tyckte Anthrox argument var riktigt bra. På mobilen på väg till jobbet nu men kan leta upp inlägget inatt.
 

Hägerstrand

Tror fortfarande på 7WA
Joined
2 Dec 2022
Messages
897
@Waterhouse och @Skarpskytten

Många har ju noterat att ni sitter sitter ihop rätt tight, och har gjort det ett tag. När tycker ni att den andre varit som mest suspekt, och hur reagerade ni på det?
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,699
Röda
Basenanji - Röstar LegoIvar tidigt, inte nattmördad trots en av de som bidrar mest, såklart högst subjektivt - men tycker han haft kassa argument för att jag är Ulv
Nej, det här var ett konstigt påhopp: att jag röstar tidigt på LegoIvar kan bara betyda att jag ville ha ut honom och det är väl inte ulvigt? Att ulvarna inte tagit ut mig ännu är väl för att de har prioriterat andra, bättre mål. Dessutom är jag övertygad om att ulvarna säkert gärna har kvar mg i spel för att jag kaosar och är känd för mina snubbeltramp.

Till sist så tycker du att jag har haft kassa argument för att du är ulv. Ja, det stämmer nog, det har varit ganska vaga spår jag gått på. men minns du vad Empiricus skrev om vilka som låg utanför drev? Där förekom du. Det har varit en – såvitt jag kan bedöma – vettig utgångspunkt från en stark spelare som nu är ute ur spel tack vare ulvarna. Och hittills har jag inte hittat något som övertygat mig om att du är min mest misstänkte. Kanske skaver det jag skrev i R1 om dig? I så fall ber jag om ursäkt, det var inte meningen att fara ut så där, men jag tyckte att din. kritik av mig var under all kritik eftersom du tolkade min teori som ett sätt att splittra byn, när den handlade om något helt annat.

Puh.

Det sagt så tycker jag ändå det var inspirerande att läsa din stajl här! Jag blir sugen på att skriva något liknande, så tack för det!
 

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,434
@Waterhouse och @Skarpskytten

Många har ju noterat att ni sitter sitter ihop rätt tight, och har gjort det ett tag. När tycker ni att den andre varit som mest suspekt, och hur reagerade ni på det?
Hallå, kul att du är aktiv igen.

Jag vet inte om vi suttit ihop så tight, jag har ett flertal gånger skrivit att jag sett honom som väldigt grön (HerrK gjorde en bra sammanställning i R4), tycker hans poster varit resonerande och allmänt byboiga. Hade det varit någon erfaren lirare hade jag inte varit lika säker, men svårt att se att någon som ändå är ganska färsk på varulvsspel (tror jag? Jag är t sk från vad vissa tycks tro en nybörjare själv) kan ha låtsats vara bybo så övertygande.
Sen har jag inte analyserat hans röstmönster alltför mycket, tyvärr stod många av utröstningarna mellan två gröna, och tycker inga av dreven mot honom varit speciellt övertygande.
 
Top