Varulv [Mäster Ulv 5] - Runda 5

Hägerstrand

Tror fortfarande på 7WA
Joined
2 Dec 2022
Messages
911
Inte reflekterat över det. Hur menar du att det är relevant?
Tycker du att det är en vettig röst som kan leda till något positivt överhuvudtaget, eller tycker inte det?

Om inte: vet du någon spelare som satt i spökrådet vid den aktuella tidpunkten som visat tendenser att trolla?

Om ja: tycker du att det förstärker eller försämrar din tes att spelarens trollande strävar efter att uppnå något positivt för byn?
 

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,442
Tycker inte du har smygit. Du skrev tydligt att LegoIvar var en troliga kandidat utöver Anthrox. Den poäng jag försökte få fram var att det var ett rätt casual antagande som förmodligen skulle leda till en röstförflyttning. Det blev ju inget rejält drev, men det skulle fortfarande kunna vara en koordinerad trevare eller testballong för att se ifall fler hakade på. Som sagt så borde det rimligtvis vara lättare att få bybor att dreva på lågflygare. Med en tidig röst från Basse så räcker ett lika resultat, om nu spökrösten inte är med på noterna.
När vi inte fick igång något Anthrox-drev (tur det) så försökte jag få press på LegoIvar, och med facit i hand hade det väl varit bättre än att hänga Impetigo. Inte säker på att han är röd, men han har fladdrat med på alla röstdrev och inte gjort något konstruktivt. Kan bero på ungdomligt oförstånd givetvis, men kan mycket väl se honom som en ulv som styrs av andra.

Jag tror generellt att det hade varit bättre om vi tagit ut lågflygare istället för aktiva spelare för byn, men är ju lätt att vara efterklok.
Nu är det sista chansen (om MU valt extra nattmord och det är jag 95% säker på att han gjort) så vi måste rösta ut den spelare vi tror är rödast. Vi får inte missa. Sen när vi fått ut en röd kan vi analysera vilka de troligaste ulvvännerna är.
 

HerrK

Veteran
Joined
9 Oct 2023
Messages
59
Nej, det här var ett konstigt påhopp: att jag röstar tidigt på LegoIvar kan bara betyda att jag ville ha ut honom och det är väl inte ulvigt?
Om det är ulvigt eller ej beror på om mitt scenario stämmer givetvis. Det finns såklart scenarion där det inte är ulvigt, men i det här fallet har jag utgått från ett scenario jag tänk en hel del på - vilket jag tycker ger en rationale som gör det ulvigt.

Visst, runda 1 kan ha färgat en del (jag kan såklart helt rakt säga att det var helt fel att rösta på dig, på de grunderna, så tidigt). Och jag köpa att case mot nybörjare och lågflygare blir lite fladdrigare, då det finns mindre konkret att hugga på. Men jag anser samtidigt inte att dessa bitar inte är det som påverkar min ulvradar mest nu.

Jag är mest orolig för att vi bybor ska hänga fel snubbe, då man inte annat än kan anta att det innebär Game over.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,756
Location
Stockholm
Tycker du att det är en vettig röst som kan leda till något positivt överhuvudtaget, eller tycker inte det?

Om inte: vet du någon spelare som satt i spökrådet vid den aktuella tidpunkten som visat tendenser att trolla?

Om ja: tycker du att det förstärker eller försämrar din tes att spelarens trollande strävar efter att uppnå något positivt för byn?
Jaha du menar spökenas röst på fjodor? Nä den var ju värdelös. Vart vill du komma? Att jag är skum som litade på en bevisad bybo för att han inte gjorde någon nytta?
 

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,442
Jag har tänkt lite högt till jag kom fram till att det är troligare att @Andersson är ulv än bybo, i 89 formulerar jag caset mot Naiv Siare mest tydligt imo, läs gärna den för motivering att Andersson ska ut.
 

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,442
Tycker du att det är en vettig röst som kan leda till något positivt överhuvudtaget, eller tycker inte det?

Om inte: vet du någon spelare som satt i spökrådet vid den aktuella tidpunkten som visat tendenser att trolla?

Om ja: tycker du att det förstärker eller försämrar din tes att spelarens trollande strävar efter att uppnå något positivt för byn?
Jag tror inte vi ska överdriva hur intensivt spökena följer speltråden. De tittar nog in ibland men följer den knappast lika aktivt som vi. Troligen såg de att det stod mellan Fjodor och Sidd någon timme eller tre innan och röstade på Fjodor som mest röd, båda valen var fel.

Sen kan jag tänka mig att Fjodor och KK var lite sura på Anthrox som startade dreven mot dem och tyckte han verkade röd.
 

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,442
@HerrK Jag läste igenom din välskrivna post 92 igen lite nogrannare, och om jag förstår dig rätt är ditt case mot mig och Basse att vi gärna ville ha ut LegoIvar istället för Impe eller Anthrox, för att de skulle fortsätta sitt bråk i R5? Alternativt nattmörda en av dem för att verkligen peka ut den andre i R5? Så kan man ju se på det, men det känns lite bakvänt att bli anklagad för ulvighet för man röstar på en av de spelare som inte är bevisat grön? Och allt annat lika, om man ser tre spelare som lika stor chans att de är röda, så bör man väl ta ut den som tillför minst om han är grön? Så tänkte iaf jag. Sen kändes det som en long-shot att få igång något ordentligt drev på LegoIvar när Impe och Anth var så i luven på varandra, men värt ett försök iaf.
 

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,442
Sammanfattning av varför X är en ulv i fallande trolighetsordning!

@Andersson Baserar det på att MU troligen inte valt naiv siare nu när väktare är bekräftad, vad spenderade MU de sista två poängen på? Låg på min rödlista tidigare, försvann när Naiv Siare verkade trolig, tillbaka nu högst upp.

@LegoIvar Fladdrat med i alla drev, extremt lågflygande, kommit med brus om att använda spökrösten till orimliga konstigheter

@Octagonal Trallat med under radarn, skrivit en del konstigheter, var först (?) med att avslöja att han inte är väktare (för att locka andra att göra likadant?)

@HerrK Första varulvsspelet men var helt osynlig i början, spelat upp sig rejält, men supernervös ulv i början som inte vågade skriva något? Hängde på Octagonal och avslöjade att han inte var väktare för ulvarna. Jagar mig konstant utan att jag tycker det finns skäl för det riktigt.

@Skarpskytten Empiricus mördades innan han hann avslöja sitt röstmönstergräv på Skarpskytten, har varit nära att röstas ut ofta.

@Basenanji Fick lite heat i början av Anthrox och svarade ovanligt aggressivt, sen har han varit aktiv men väldigt vag och generell, lite typiskt Basse-ulv spel (iofs kanske typiskt Basse-spel öht). Gammal räv som ulvarna inte mördat.

@Brynolf och @Hägerstrand har jag inget på nu när Anthrox visat sig vara grön. Ser dem som grönast.

Så tänker jag, vad tänker ni? Denna runda är som sagt sista chansen så låt oss lägga in en spurt idag.
 

Hägerstrand

Tror fortfarande på 7WA
Joined
2 Dec 2022
Messages
911
Jaha du menar spökenas röst på fjodor? Nä den var ju värdelös. Vart vill du komma? Att jag är skum som litade på en bevisad bybo för att han inte gjorde någon nytta?
Jag vill komma till att jag försöker tro på dig när du säger att det finns en tanke bakom KKs handlande som man kan förstå som utomstående bybo, men att det är svårare på grund av rösten spökrösten.
 

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,442
Jag vill komma till att jag försöker tro på dig när du säger att det finns en tanke bakom KKs handlande som man kan förstå som utomstående bybo, men att det är svårare på grund av rösten spökrösten.
Nu har jag bara spelat med KK en gång tidigare (och då var han ulv!) men tror han är känd för att ha lite yvig spelstil och försöka fånga in folk i honningsfällor, se Vimes tråd om hur man är en bra bybo (han är skeptisk till KK's spelstil). Men att han som alla andra vill byns bästa är självklart, annars ska man inte spela. Sen tror jag som sagt att spöktråden följer spelet lite sporadiskt, så deras röst ska ses som kommande från en ganska oengagerad garanterat grön spelare.
 

Hägerstrand

Tror fortfarande på 7WA
Joined
2 Dec 2022
Messages
911
Nu släpper jag helt spåret om att KK-viskandet är suspekt.

Jag hade glömt 21. Den kommentaren är mycket mer grönande än vad det är rödande att kunna prata med konvaljer. Justerar @Brynolf i listan.
 

Hägerstrand

Tror fortfarande på 7WA
Joined
2 Dec 2022
Messages
911
I slutet av R3 flyttar @LegoIvar sin röst från @Skarpskytten till Sidd. Det här har harvats lite fram och tillbaka tidigare, och har inte riktigt lett nånvart eftersom @Skarpskytten s tidiga röst på Sidd ändå var avgörande.

Är det utslagsröst för ulvlaget helt uteslutande att köpa? I så fall kan en ulv vara tvungen att flytta sin röst för att inte avslöja den i förtid eller i fel drev.
 

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,442
I slutet av R3 flyttar @LegoIvar sin röst från @Skarpskytten till Sidd. Det här har harvats lite fram och tillbaka tidigare, och har inte riktigt lett nånvart eftersom @Skarpskytten s tidiga röst på Sidd ändå var avgörande.

Är det utslagsröst för ulvlaget helt uteslutande att köpa? I så fall kan en ulv vara tvungen att flytta sin röst för att inte avslöja den i förtid eller i fel drev.
Uteslutet är väl inget som inte är omöjligt, men att ulvarna skulle lagt poäng på engångsutslagsröst och en roll-sniffer är iaf inga val jag skulle gjort tror jag (även om det alltid är lätt att vara efterklok när man tittar på MU val). Jag hade hellre haft ett frikort i att INTE ha med någon naiv siare.

Gällande LegoIvar var både Anthrox och Impe inne på hans rödhet, Anthrox försökte tom sluta fred och rösta ut honom istället i Runda 4 post 219
 

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,442
Impe gjorde en röd/grön lista innan han dog också, inne på Andersson och LegoIvar
Nu har ju inte Impe och Anthrox visat något vidare gott omdöme om vilka de ser som röda och gröna, men ändå en hyfsat färsk datapunkt från en garanterat grön spelare.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,701
Jag blev nyfiken på om jag bara skrivit massa snömos och röstningslistor utan analyser och sökte på ”Analys” av användaren ”Basenanji”.

Nej, hörni det stämmer inte. Jag har postat flera större analyser. Att anklaga mig för att skriva snömosigt är suspekt.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,701
Om det är ulvigt eller ej beror på om mitt scenario stämmer givetvis. Det finns såklart scenarion där det inte är ulvigt, men i det här fallet har jag utgått från ett scenario jag tänk en hel del på - vilket jag tycker ger en rationale som gör det ulvigt.
Jag tycker att din post var inspirerande bra skriven! Men här ovan är det väl ett cirkelresonemang? ”Om vi utgår från att Basse är ulv då ser vi att Basse har betett sig ulvigt!”

Så tyvärr, det där grävet behöver förfinas.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,756
Location
Stockholm
Jag hade glömt 21. Den kommentaren är mycket mer grönande än vad det är rödande att kunna prata med konvaljer. Justerar @Brynolf i listan
Ok bra. Men varför är DEN kommentaren grönande? Jag spånar lite om hur många ronder det är kvar bara. Blev du skraj när ingen ville haka på mot mig?
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,756
Location
Stockholm
Är det utslagsröst för ulvlaget helt uteslutande att köpa? I så fall kan en ulv vara tvungen att flytta sin röst för att inte avslöja den i förtid eller i fel drev.
Du menar att nån med utslagsröst låg på Skarpskytten? För den äldsta rösten låg på Sidd där. Nä jag tror knappast det är så viktigt att dölja en utslagsröst så att man måste dra upnärksamhet till sig på det sättet. Framförallt tror jag inte de köot någon utslagsröst alls. Lite av den anledningen du nämner.
 
Top