Varulv [Mäster Ulv 5] - Runda 5

HerrK

Veteran
Joined
9 Oct 2023
Messages
59
Det finns ju ett mardrömsscenario som innebär att vi redan är rykta. Det är tre extraulvar (8p), nattmord (4p) och extra nattmord (2p). Då är vi 5 bybor mot 4 ulvar och är automatiskt rostbröd den här rundan (det kan bli 3-3 och ulvarna vinner).
Tre extra ulvar valdes väl bort i runda 3. Det är lite svårt att få en bra överblick på de bortröstade valen, så kanske en ren miss bara?
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,756
Location
Stockholm
Vi vet att MU köpt byförmågor för minst 10 p (spökröst, väktare och naiv siare (jag är ledsen, ni får bara tro på mig i det här läget). Det kan också vara 11 (om galen siare) eller 14 (om riktig siare).
Nej du är som bäst naiv, har jag bestämt ;)

Det finns ju ett mardrömsscenario som innebär att vi redan är rykta. Det är tre extraulvar (8p), nattmord (4p) och extra nattmord (2p). Då är vi 5 bybor mot 4 ulvar och är automatiskt rostbröd den här rundan (det kan bli 3-3 och ulvarna vinner).
Nej, 3 extraulvar vet vi att de inte köpt. De är totalt 1, 2 eller 3 st.

Jag vågar inte rösta på någon jag siat längre
Varför? Vilka scenarier ser du där du är en riktig siare? Det skulle ge ulvarna ytterligare fyra poäng som de inte kan använda till nånting. Plus att de såklart skulle ha mördat dig för länge sen.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,756
Location
Stockholm
Jag har kollat in relationerna mellan Ivar och Andersson.

LegoIvar har röstat på Andersson 2ggr:
R2#190
"för att kötta på drevet och undvika ulv-sniping". Ok, kan också vara för att halva byn röstade på Andersson vid det laget, och Ivar inte ville se ulvig ut genom att INTE hänga någon som han visste skulle bekräftas som ulv. Nu räddade Andersson sig själv genom att outa siare så han behövde inte offras den rundan.

R3#90
Tror "fortfarande" att han är röd för att man kan claima siare lätt. Det här "fortfarande" skaver eftersom Ivar aldrig uttryckt några misstankar mot Andersson förut. Förra rösten var bara en taktikröst "för att undvika sniping".

Ivar nämner Andersson väldigt få gånger utöver dessa röster. När Ivar kommer upp med sin seans-plan för att kommunicera med de döda låter han Andersson vara ett av alternativen som spökena kan rösta på som ett tecken. För att en sån där plan ska funka måste spökena förstås ombes rösta på så gröna snubbar som möjligt för att undvika glitchar. Detta kan tolkas som att Ivar vill att vi andra låter bli att rösta på Andersson. Långsökt måhända.

Sen editerar han ett inlägg R2#203 också men jag är villig att benåda honom för det.


Andersson har aldrig röstat på Ivar. Han har gnällt lite på Ivars inaktivitet och nämnt honom - alltid ihop med andra - i ett par poster över saker han tycker är suspekta. Men aldrig röstat på honom. När jag är ulv brukar jag också nämna mina polare då och då i kluster av halvmisstänkta, men aldrig gå rakt på dem.


---

Och nu ser jag att Ivar lagt en röst på Andersson igen, för att undvika sniping. Nej Ivar, du ska rösta på den du misstänker mest, och så samlar vi ihop oss på den med flest röster på slutet. Om vi nu ska följa Octo-planen.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,756
Location
Stockholm
Ok, mina troligaste rödingar är Andersson, LegoIvar och Skarpskytten. Inte för att jag har nåt skit på Skarpskytten, utan mest för att Ivar räddade honom.

Jag erkänner att jag har väldigt lite att komma med vad gäller Octo och HerrK, varken grönt eller rött. Basse ligger också nånstans i mitten. Gjort bra grejer men fegat en del också.

Waterhouse och Häger känns byboiga. Jag blir gravt kränkt om ni är uvar båda två.


Om någon har ett case mot Octo, HerrK, Basse, Waterhouse eller Häger så fram med det! Jag är inte omöjlig.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,756
Location
Stockholm
Ivar & Anders röstar nu på varandra vilket kanske är taktiskt om man tänkt göra lite snajp-hopp senare.

Och tänk också på att ulvarna inte har några problem alls med att rösta ut varandra denna runda.
 

Hägerstrand

Tror fortfarande på 7WA
Joined
2 Dec 2022
Messages
899
(med Octos upplägg flyttas i princip bara snajpnings-deadline till 19:59 från 20:59)
Nja på den va? Går vi på den skarpa sluttiden så kan en ulv göra en sista minuten-ändring och snajpa för en snabb vinst utan att motivera sig.

Om vi utgår från antisnajpingscenariot och exempelvis @LegoIvar flyttat en utslagsröst från @Andersson till @Skarpskytten utan vidare förklaring så måste vi ju vara öppna för att lägga sista timmen på att utvärdera den handlingen, annars är antisnajpinggrejen helt i onödan. Vi kan inte bara säga ”snygg snajping Lego, då röstar vi alla på Andersson.
 

Hägerstrand

Tror fortfarande på 7WA
Joined
2 Dec 2022
Messages
899
Redigerat förra inlägget för tydlighet och pga misstag. Boldat skillnaderna.

Nja på den va? Går vi på den skarpa sluttiden så kan en ulv göra en sista minuten-ändring och snajpa för en snabb vinst utan att motivera sig.

Om vi utgår från antisnajpingscenariot och exempelvis @LegoIvar flyttat en utslagsröst från @Andersson till @Skarpskytten klockan 1959 utan vidare förklaring så måste vi ju vara öppna för att lägga sista timmen på att utvärdera den handlingen, annars är antisnajpinggrejen helt i onödan. Vi kan inte bara säga ”snygg snajping Lego, då röstar vi alla på Skarpskytten.
 

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,434
Klart att det går att sy ihop om man vill. @Waterhouse vad tror du om det här? Då har ulvarna tagit höjd för väktaren med en förmågeblock och lämnat utrymme för att claima naiv siare som alla kommer tro är i spel om nån ulv är på väg att åka.

B1 - Väktare i byn - inkomst: 6
B7 - Spökröst - inkomst: 2
U1 - 2 extra ulvar - kostnad: 0
U2 - Nattmord jämna rundor - kostnad: 1
U3 - Nattmord ojämna rundor - kostnad: 3
U4 - Extra nattmord (engångsförmåga, global för ulvlaget) - kostnad 2
U7 - Förmågeblocker i ulvlaget - kostnad: 2
Absolut om du läser mitt inlägg 89 ser du att jag landar i det också efter att ha tänkt högt. Väktare i spel gör det troligt att MU inte valt naiv siare, och Andersson är ulv
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,756
Location
Stockholm
Redigerat förra inlägget för tydlighet och pga misstag. Boldat skillnaderna.

Nja på den va? Går vi på den skarpa sluttiden så kan en ulv göra en sista minuten-ändring och snajpa för en snabb vinst utan att motivera sig.

Om vi utgår från antisnajpingscenariot och exempelvis @LegoIvar flyttat en utslagsröst från @Andersson till @Skarpskytten klockan 1959 utan vidare förklaring så måste vi ju vara öppna för att lägga sista timmen på att utvärdera den handlingen, annars är antisnajpinggrejen helt i onödan. Vi kan inte bara säga ”snygg snajping Lego, då röstar vi alla på Skarpskytten.
Bra tänkt förstås. Det blir en tolkningsftåga vad en "snajp" är exakt, men klart vi måste vara lite flexibla ja. Inte bygga in oss i lådor.
 

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,434
Redigerat förra inlägget för tydlighet och pga misstag. Boldat skillnaderna.

Nja på den va? Går vi på den skarpa sluttiden så kan en ulv göra en sista minuten-ändring och snajpa för en snabb vinst utan att motivera sig.

Om vi utgår från antisnajpingscenariot och exempelvis @LegoIvar flyttat en utslagsröst från @Andersson till @Skarpskytten klockan 1959 utan vidare förklaring så måste vi ju vara öppna för att lägga sista timmen på att utvärdera den handlingen, annars är antisnajpinggrejen helt i onödan. Vi kan inte bara säga ”snygg snajping Lego, då röstar vi alla på Skarpskytten.
Redigera inlägg är väl absolut förbjudet i varulvsspel?
 

Hägerstrand

Tror fortfarande på 7WA
Joined
2 Dec 2022
Messages
899
Redigera inlägg är väl absolut förbjudet i varulvsspel?
Originalinlägget är ju inte redigerat, som du ser. Det står ju i inlägget om man har redigerat det.

Jag gjorde en kopia av inlägget och boldade skillnaderna. Jag kunde varit tydligare.

Och för att förtydliga till @Brynolf, eftersom han kommenterade det förut men skrev ”slut på off topic”: när jag skrev ”saknar” menar jag alltså ”känner saknad för att jag inte får redigera”. Jag har möjlighet att redigera, men gör inte det och är medveten om att det inte görs i varulvsspel.
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,191
Location
Uppsala (Umeå)
Tre extra ulvar valdes väl bort i runda 3. Det är lite svårt att få en bra överblick på de bortröstade valen, så kanske en ren miss bara?
Du har helt rätt. Hade dålig koll på mobilen i affären. Men det ändrar inget i sak. Vi kan nu som värst vara 6 bybor / 3 ulvar. Men om tre bybor (en röst - två nattmord) ryker nu så är det isf ändå 3-3 och vi förlorar.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,756
Location
Stockholm
Du har helt rätt. Hade dålig koll på mobilen i affären. Men det ändrar inget i sak. Vi kan nu som värst vara 6 bybor / 3 ulvar. Men om tre bybor (en röst - två nattmord) ryker nu så är det isf ändå 3-3 och vi förlorar.
Så är det. Du röstar på Ivar nu. Vem är hans ulvpolare tror du?
 

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,434
I mitt emojigate är han en möjlig ulv. Det var nog första gången jag fick ögonen på honom. Sen har jag en känsla av att han kanske inte dragit ett så tung lass i partiet? @Waterhouse du får gärna visa oss tre tunga, byboiga poster.
Jag tycker detta är lite orättvist ärligt talat. Jag var inte direkt tongivande i runda 1, men var svårt att få en syl i vädret då och hade fullt upp utanför spelet. Sen är min dygnsrytm lite annorlunda pga nattjobb så ofta frånvarande på förmiddagar pga sömn. Men från rond 2 och framåt tycker jag att jag bidragit rätt mycket. Analysera röstmönster är väl inte min starka sida, och det har varit svårt eftersom många av utröstningarna har stått mellan spelare som visat sig gröna, vi skulle behöva ha en röd spelare bekräftad för att kunna göra en bättre analys. Men jag har väl gjort rätt många bra poster där jag resonerat om MUs val, samt försökt stoppa dumheter som att använda spökrösten till något den inte går att använda till.
Som konkret exempel kan du väl titta på hur jag förhållit mig till Andersson. Hade honom som röd i början, till att han blev den grönaste i min bok pga Naiv Siar-claimet, till den rödaste då vi fick veta att vi har en väktare i byn. Inte som att jag haft någon agenda utan förändrat mitt synsätt allteftersom nya fakta uppkommer.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,756
Location
Stockholm
Ok, tiden rullar iväg. Om vi överlever denna runda måste vi ha nåt att gå vidare på. Kan ALLA vara så goda att rabbla upp sina tre troligaste ulvar nu. Ja, ni måste, samtliga! Att inte tala ur skägget nu i denna elfte timme är fett ulvigt.

Mina är alltså Andersson, LegoIvar, Skarpskytten
 

Hägerstrand

Tror fortfarande på 7WA
Joined
2 Dec 2022
Messages
899
Ok, tiden rullar iväg. Om vi överlever denna runda måste vi ha nåt att gå vidare på. Kan ALLA vara så goda att rabbla upp sina tre troligaste ulvar nu. Ja, ni måste, samtliga! Att inte tala ur skägget nu i denna elfte timme är fett ulvigt.

Mina är alltså Andersson, LegoIvar, Skarpskytten
Skarpskytten, LegoIvar, Andersson

Waterhouse har haft Anderssons position länge pga ulv by association till Skarp, men Andersson har blivit svårare att hålla grön senaste dygnet. Dock är Naiv siare förutsättning för sista natten-skräcken, så jag borde egentligen bara vara rädd för en av de sakerna i taget. Skarpskytten klart rödast, LegoIvar klart bäst att bli av med.
 

LegoIvar

Inte veteran
Joined
10 Jun 2022
Messages
199
Mina är Skarpskytten, Andersson och kanske Basse? Den sista kan nästan vara ven som helst i min bok.
 
Top