Varulv [Mäster Ulv 5] - Runda 3

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,686
Location
Oktoberlandet
Jag ställde en fråga till Anthrox om vad han ville, eftersom hans röst ligger på dig antar jag att han vill att du ska stå mot någon av dem...
Återigen, tycker inte du känns särskilt byboig Sidd.
Vad i mina poster ”känns” inte byboigt?
Mer konkret?
Att jag försöker undvika att bli utröstad?
Ställer krav på de som röstar?
Lyfter hur vi ska klura ut MUs val?
Speccar mina tankar om alla andra spelare?
Inte beter mig som en bybo?
Vad menar du?
 

Hägerstrand

Tror fortfarande på 7WA
Joined
2 Dec 2022
Messages
875
Att @Impetigo har lagt likes under hela dagen men inte kommenterat sen R2 är ju konstigt oavsett om han är ulv eller bybo. Jag ser fortfarande hellre mig själv och Skarpskytten som alternativen, men Ss och Impe verkar ju vara kompisar, så eventuellt ger det här också resultat.
 

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,428
Vad i mina poster ”känns” inte byboigt?
Mer konkret?
Att jag försöker undvika att bli utröstad?
Ställer krav på de som röstar?
Lyfter hur vi ska klura ut MUs val?
Speccar mina tankar om alla andra spelare?
Inte beter mig som en bybo?
Vad menar du?
Följer din uppmaning om att läsa dina poster så håller på med det mer nogrannt nu, men spontant känns det som du är mer intresserad av att överleva än att rädda byn. Är det något speciellt brilliant resonemang du fört som jag inte får missa så hänvisa gärna till den posten.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,387
Några slutsatser vi antagligen kan dra redan nu:
Byn har troligtvis inga andra powerroller. Möjligheterna för extra ulvar säger många roller, eller nästan inga roller.
Det betyder att vi most likely har tre ulvar med fullt nattmord och att Andersson är grön. Eller två ulvar och Andersson är röd. Eller två ulvar med extra nattmord och Andersson är grön.

Det betyder OCKSÅ att ulvarna givetvis visste att byn inte har några förmågor och således INTE VILLE att vi skulle outa direkt, för då hade vi vetat spelupplägget utan att förlora något. Att förlora något på outning gör vi bara om vi faktiskt har några av rollerna.

Gå nu tillbaka till R1 och se vilka som lyfter om vi borde outa direkt, vilka som säger nej etc.
(Har samlat ett par poster här, med det första några som kring det här med outning, tycker det avskriver Sidd en hel del. UlvSidd vill givetvis inte att en by ska outa att de inte har npgra powerroller)

LegoIvar: Jag tror att det är bäst att vänta med resonemang till tider med mer konkret information.
Octa: Rent spontant tänker jag att det är bra om byn har is i magen och använder eventuella förmågor några rundor innan dessa outas förutom i nödfall.
Impe: Så du argumenterar för att eventuella siare ska outa sig i r1? Sidd också?
Jag: Jag är ju bevisligen i team avslöja saker, eftersom jag alltid drar på mig heat för det. Jag utgår ju från att ulvarna inte gett byn något direkt av värde, så en outning av roller skulle ge en bra överblick över hur spelet ser ut, utan att direkt kosta något.
Andersson: Om alla powerroller (utom eventuell väktare) outar sig tidigt så får vi en bild av hur många ulvar vi kan vänta oss.
Sidd: Spontant är jag ALLTID för att så mycket som möjligt läggs upp i ljuset då MU har info-övertag och kan agera bättre utifrån det till skillnad från byn som famlar i förvirrat mörker.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,686
Location
Oktoberlandet
@Andersson grön eller röd Siare
och vilken sorts Siare: detta är en bra och viktig diskussion.

Jag är förstås orolig för om det är en ulv som räddar sig under galjen.
Jag tycker Andersson spelar helt ok i sina poster.
Jag vill förstås ha färg pån för att då även få veta mer om poängfördelningens status i MUs val.
Att rösta ut en möjlig Siare gillar jag dock inte.
Vi måste dock reda ut status nån gång.
Om vi nu låter Andersson vara så har vi en spelare i spel som ”måste” ärligt (om bybor) eller på låssas (om ulvkompisar) ge sitt Siande om oss varje runda. Han är alltså tvingad till att snacka sanning om bybor ett par rundor.
Om han blir nattmördad så vet vi att han talade sanning om Impetigo och Skarpskytten.
Om han inte blir nattmördad (och möjlig väktare i spel låter bli att väkta honom) så måste vi förstås i sinom tid rösta ut honom.
Jag tror tom Andersson själv efter tex 3 Sianden kan gå med på den planen.

Vad säger ni byn (och framför allt Andersson) ?

Ulvar undanbedes att kommentera tack👍
Det finns folk som tycker vi ska synaAndersson redan nu.
Jag argumenterar för att vi kan vänta och ge oss på det nästa runda.
 

HerrK

Veteran
Joined
9 Oct 2023
Messages
59
Om många är osäkra, kan det vara rimligt att försöka få till två drev med lika många röster? Det ger spökena en chans att bidra på ett väldigr konkret sätt, och vi röker eventuellt ut ulvar som känner sig tvingade att agera annorlunda?
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,686
Location
Oktoberlandet
Vi luskar vidare i MUs val:

U2 - Nattmord jämna rundor - kostnad: 1
U3 - Nattmord ojämna rundor - kostnad: 3
SIARE: Nån form av Siare (Andersson), - kostnad 2/3 (Jag tror inte de gav oss riktig Siare för inkomst6p)
Spökröst ger 2 p inkomst
2 extra ulvar kostar inget så det är nog ett val som smakar bra: 3 snubbar som kan hjälpas åt.

Eftersom det är så uselt lite samarbete i byn så är jag rädd för 5 manna-ulva-flock.
Då har vi verkligen krisläge nu och känns rätt kört - då hjälper det väl inte med att alla förmågor i världen hålls hemliga.

Så om det inte läggs fram nu på spelplanen hur läget ligger med en massa bra byaförmågor så måste jag landa i att vi har 2-3 ulvar i spel.
Jag tror 3 eftersom det är så spretigt i tråden.

Jag tror inte vi har en Väktare i spel för det är ju jättejobbigt att förhålla sig till för ulvar.
Jag tror inte vi har 5 ulvar i spel - varför liksom?
Då skulle nog MU spexat till det med all in full ulvflock i stället.

Dags att outa nu om ni tror det är 5 ulvar i spel.

Vilka är de 2/3 ulvuslingarna då?
Tänker runt MUs val och antal ulvar:
Här resonerar jag fram till att eftersom vi inte nu får se en massa outnigar nu så har vi 2/3 ulvar i spel.
 

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,428
Några slutsatser vi antagligen kan dra redan nu:
Byn har troligtvis inga andra powerroller. Möjligheterna för extra ulvar säger många roller, eller nästan inga roller.
Det betyder att vi most likely har tre ulvar med fullt nattmord och att Andersson är grön. Eller två ulvar och Andersson är röd. Eller två ulvar med extra nattmord och Andersson är grön.

Det betyder OCKSÅ att ulvarna givetvis visste att byn inte har några förmågor och således INTE VILLE att vi skulle outa direkt, för då hade vi vetat spelupplägget utan att förlora något. Att förlora något på outning gör vi bara om vi faktiskt har några av rollerna.

Gå nu tillbaka till R1 och se vilka som lyfter om vi borde outa direkt, vilka som säger nej etc.
(Har samlat ett par poster här, med det första några som kring det här med outning, tycker det avskriver Sidd en hel del. UlvSidd vill givetvis inte att en by ska outa att de inte har npgra powerroller)

LegoIvar: Jag tror att det är bäst att vänta med resonemang till tider med mer konkret information.
Octa: Rent spontant tänker jag att det är bra om byn har is i magen och använder eventuella förmågor några rundor innan dessa outas förutom i nödfall.
Impe: Så du argumenterar för att eventuella siare ska outa sig i r1? Sidd också?
Jag: Jag är ju bevisligen i team avslöja saker, eftersom jag alltid drar på mig heat för det. Jag utgår ju från att ulvarna inte gett byn något direkt av värde, så en outning av roller skulle ge en bra överblick över hur spelet ser ut, utan att direkt kosta något.
Andersson: Om alla powerroller (utom eventuell väktare) outar sig tidigt så får vi en bild av hur många ulvar vi kan vänta oss.
Sidd: Spontant är jag ALLTID för att så mycket som möjligt läggs upp i ljuset då MU har info-övertag och kan agera bättre utifrån det till skillnad från byn som famlar i förvirrat mörker.
Detta håller jag med om! Att ingen mer claimar siare är grönande för Andersson. Ulvarna kan givetvis ha skippat siare helt, inklusive naiv siare, för att kunna rädda sig med claimen Andersson gör, och Rasmus eller BB7 kan ha varit naiv siare, men den enklaste lösningen är att Andersson talar sanning.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,686
Location
Oktoberlandet
Klipp rakt ut från min tyck&tänk-lista just nu idag, har inget att dölja👍

Troligt antal ulvar: 2-3

Dessa första är inne på samma tänk som mig i mångt&mycke:
Anthrox. : Är sig själv lik. Letar i spelmekanik och vågar ta ställning och ge svar på tal. Är med i matchen. Resonerar vettigt och förnuftigt med bra argument. De som anklagar honom är superulviga.
Octagonal. : fastnade som vanligt på Impetigo och har sansat valt samma syn som mig på den historien, chill, resonerar om spelupplägget, lite väl försiktig
Andersson : Siare naiv? Under galjen,snackar MUs val, jag vill inte rösta ut, han kan få fortsätta Sia måste då tala sanning eller ljuga om ulv kompis,

Gruppen mellanmjölk kom igen nu och hjälp byn men vi får väl se mer sen:
LegoIvar. : jädrans svårbedömd, verkar leta i hur han ska ställa sig i olika frågor vilket lutar grönare, vill tidigt outa siare
HerrK. : startar Basse-tåg, röstar på Impe efter siarclaime
Waterhouse. : R2:49-Rasmus ser mig som grön, gräver i KK-drevet och Rasmus nattmord, R3: tveksamt spel i diskussion med Brynolf, försvarsställning
Hägerstrand. : Saklig och vettiga resonemang, jag håller med i mycket
Brynolf : katastrofsen in i spel och röstar på mig 😝spelar upp sig under R3
Empiricus. : börjar med obefintligt deltagande och lyckas ändå haka upp sig på mig, röstar Sidd som vanligt, har nu i R3 bidragit med röstlistor vilket är bra
Basenanji. : röstar på mig å ska på galej, vill ha kvar sig själv och rädda gamle KK, letar MUval nu i R3, letar röstmönster,


Ludna spår som jag inte håller med så här långt:
Impetigo. : verkar ha ulv-bias på mig och gör allt för att hitta nåt som stödjer detta, siad bybo
Skarpskytten. : röstar på mig för…ja inte fasiken vet jag/han men han tycker att Impetigo ”har ett bra case”, siad bybo


Enligt mina poster i dag så tror jag att Impetigo och Skarpskytten är ulvar.
Kanske själva eller med en av er övriga: jag har mina griniga funderingar men vågar inte lyfta det nu för jag missar väl fel mål och då blir ni sura och hämdröstar ut mig nu när jag varje runda ligger risigt till. Men det är säkert en till ulv.

Nu har jag ju även argumenterat för att vi kan få bra info om MUs val om vi gräver i Anderssons Sianden på Impetigo och Skarpskytten så min röst läggs helst på nån av dem.
Eftersom flertalet verkar hålla med mig om Skarpskyttens ulvighet så blir det ok för mig.
Om Impetigo vore det ledande alternativet är det ett alternativ.

Röst: @Skarpskytten
Här är min spelare-lista under dagen
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,686
Location
Oktoberlandet
Vidare så lyfter jag att det är vettigt att få spöktrådens röst som de verkligen tycker är scummast.
Och inte de kluriga varianterna på om roller som jag ärligt inte tror de kommer uppfatta ändå.

Visst outar nån en roll nu så vore det ju jätteviktigt att få besked av spöktråden om det är falskt.
Där är vi inte nu.

Här jobbar jag också för byns bästa.
 

Impetigo

Ärkebiskop
Joined
1 Aug 2013
Messages
1,844
Jag har läst i kapp till 15.21 nu.

min grönlista:


Skarpskytten

Brynolf



Empiricus

Basse

Anthrox



Andersson



Waterhouse

Octa

LegoIvar



Hägerstrand

Sidd

Röst: @Sidd


Hoppas kunna läsa i kapp resten efter att jag tagit mig hem från jobbet så ca 18.00.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,387
Vissa saker talar även de tydliga språk. Här har vi ett stort antal personer som outar roll, men bara ett fåtal som även känner att de behöver påtala att de är Bybor i samma mening.

Vill bara säga att jag är en bybo utan förmåga.
Jag är bybo utan siarroll.
Lägger till Octa med för att det faktiskt står bybo imeningen, men det är inte formulerat på samma sätt som gör att jag tror det står en ulv bakom orden.
Jag har ingen förmåga utan är vanlig bybo!
Såatteh.
Röst: @Skarpskytten
och om han är röd är troligtvis även Impe och HerrK det med.
 

Octagonal

Hero
Joined
24 Sep 2022
Messages
1,462
Som jag skrev: Jag tror att det är farligt att ge för många alternativ. Jag tycker att en kandidat som betyder "ja, vi har roller" är görbart, men att det egentligen är viktigare att gå ut med om man tänker låta spökena styra sin omröstning nästa runda. Det kommer jag göra.

ÄNNU viktigare tycker jag är att du sitter och inte säger ett knyst, men sticker upp huvudet direkt när du får ett positivt pling. Har du något mer att komma med än att du kan göra en lista vi redan konstaterat är komplicerad?
På sätt och vis grönande att du vill följa veteranerna i spökchatten. Ett initiativ att att följa folk som man vet är goda och har byboglasögon på sig vilket jag gillar.

Nackdelarna som jag tycker är större är att du vid ett sånt agerande frånsäger dig all form av eget ansvar. Det är byboigt att ta ställning och ge oss saker att analysera framåt. Det du gör är raka motsatta vilket gör att jag starkt rekommenderar dig att låta bli. Är ett för lätt sätt att gömma sig på och fly eget ansvar.
Sen blir det ju ett etiskt dilemma för dig själv gissar jag om dom röstar på dig själv.

Hur ser du själv på detta?
 

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,428
Vidare så lyfter jag att det är vettigt att få spöktrådens röst som de verkligen tycker är scummast.
Och inte de kluriga varianterna på om roller som jag ärligt inte tror de kommer uppfatta ändå.

Visst outar nån en roll nu så vore det ju jätteviktigt att få besked av spöktråden om det är falskt.
Där är vi inte nu.

Här jobbar jag också för byns bästa.
OK, dina MU-upplägg spekulationer är rätt basic och självklara, att vi inte har fem ulvar är väl alla med på. (utom Octagonal möjligen?)
Du har gjort en röd/grön lista (Om mig: "R3: tveksamt spel i diskussion med Brynolf, försvarsställning" Det tveksamma var att jag tycker Andersson blivit grönare, samma sak som Anthrox kommit fram till också?)
Du uppmuntrar inte till ogörliga planer för att få spöktråden att lösa spelet. (som när Hägerstrand kom med en helgalen ide om att Konrad spelade rött som bybo för att fånga ulvar som inte röstade på honom, det tyckte du var riktigt smart har jag för mig)

Jag ser inget genialt bybospel. Säger inte att du aktivt saboterar men ser inte att det på något vis är grönande heller.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,686
Location
Oktoberlandet
OK, dina MU-upplägg spekulationer är rätt basic och självklara, att vi inte har fem ulvar är väl alla med på. (utom Octagonal möjligen?)
Du har gjort en röd/grön lista (Om mig: "R3: tveksamt spel i diskussion med Brynolf, försvarsställning" Det tveksamma var att jag tycker Andersson blivit grönare, samma sak som Anthrox kommit fram till också?)
Du uppmuntrar inte till ogörliga planer för att få spöktråden att lösa spelet. (som när Hägerstrand kom med en helgalen ide om att Konrad spelade rött som bybo för att fånga ulvar som inte röstade på honom, det tyckte du var riktigt smart har jag för mig)

Jag ser inget genialt bybospel. Säger inte att du aktivt saboterar men ser inte att det på något vis är grönande heller.
Uppmuntra inte till att snacka mer brus i tråden tack.
Den diskussionen vill jag verkligen ha i eftersnacket.

I allra största välmening: Ägna dig åt att hjälpa byn framåt då själv istället. ge oss din syn på MUs val, Anderssons status, Impetigos/Skarpskyttens spel, hur du vill spöktråden ska agera osv om du nu tycker att jag inte hjälper till så vore det bra om du kan kliva fram och ta ledartröjan👍
 
Top