Varulv [Mäster Ulv 5] - Runda 2

Octagonal

Hero
Joined
24 Sep 2022
Messages
1,462
Med en ensam röst på HerrK (ingen har joinat) tänkte jag hoppa vidare.

Andersson har just nu 5 röster på sig vilket jag tycker är rimligt. Vi har inte hållit med varandra i R1 och Anderssons låglfygande är lite suspekt. Samtidigt har denne väl annonserat nånstans att det inte skulle skrivas så mycket idag vilket gör det ett lite för enkelt mål att slå på just nu tycker jag. Inaktivitet är inte bra men vi behöver fler drev.

Näst flest röster har Sidd med tre stycken. Då jag läser Sidd som grön vill jag inte heller rösta där.

Sen har vi Anthrox, Fjodor och Waterhouse med två röster vardera. Anthrox tänker jag inte rösta på vilket gör att det står mellan Fjodor och Waterhouse där vi har två fullt dugliga alternativ.

Waterhouse har skrivit saker men utan riktig spets. Det jag menar med det är att det inte har varit några starka case eller idéer som har kommit. Samtidigt inget direkt rödande. Mellanmjölk på ett sätt som skulle kunna passa en ulv water. Har även "missförstått" ett para av mina inlägg vilket gör mig nojjig.

Fjodor skrev lite igår men det känns lite konstat. Som att Fjodor inte ville svika sina ulv vänner. Låg aktivitet nu också. Hade definitivt kunnat rösta där men vill sätta lite press på Waterhouse där även HerrK har skrivit lite saker!

Röst: @Waterhouse
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Fantastisk slutsats efter att stassat upp röstlängder hitådit.
Verkligen välgrundad anklagelse väl värt en röst…
Du måste ju vara ironins mästare eller så är set väl en ”atypiskt” honungsfälla som ska se vilka bybor som kan förvilla sig hit.
Om ni andra också tycker detta är ”ett bra case” så tack för idag😍
Det är lite den här responsen på röster även förra rundan som skaver, bland annat. En röst eller misstanke på Sidd bemöts med nån form av aktiv passiv aggressivitet snarare än spel som bygger på att visa upp mer byboig tendens.

Nu har jag kanske missat det i alla textmassor, men @Sidd - vilka är dina ulvar nu då? Och varför?
 

LegoIvar

Inte veteran
Joined
10 Jun 2022
Messages
196
Alright vill du utveckla varför?
Det var lite att jag blev pressad att rösta eftersom det är vad bybor bör göra och av de två dreven ville jag förhindra sniping så jag röstade på Andesson. Jag är dock villig att flytta till Sidd.
Edit: stavfel.
 

Octagonal

Hero
Joined
24 Sep 2022
Messages
1,462
Kan hålla med om att Sidds försvar Empiricus hänvisar till ovan inte är det bästa i varulvsspelshistoria. Ganska uselt försvar faktiskt. Jag tror dock att det kommer från en bybo som vet att denne är bybo och utgår från det och inte känner sig behöva fler argument. Kanske har fel men det är vad jag tror just nu.
Med det sagt tycker jag också att Sidd ska steppa upp nu och jobba för att hjälpa byn framåt mer. Läser dig som lite gnällig bybo nu. Strunta i gnället och kör bybo hela vägen!
 

Hägerstrand

Tror fortfarande på 7WA
Joined
2 Dec 2022
Messages
803
Slut på arbetsdag, nu ska jag försöka få en bild av vad som sagts.

Jag tycker att det känns lite som att vi låter lågflygare flyga lågt genom lågtflygerianklagelserna. Det lyfts till och från, men glöms bort sen eftersom andra diskussioner pågår. @LegoIvar har exempelvis gjort två poster under gårdagen och två poster idag. Har du några infallsvinklar?
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,598
Basenanjis grön-rödlista just nu

Röda
Andersson
Sidd
fjodorsenuba


Jag tror helt enkelt att det här gänget tänkte att de skulle hitta en väktare eller siare i R1. Möster Ulv har köpt grejer och betelat med 6/12p så byn har antingen en eller två powerroller. Nu är det dags att tidigt hitta dem. Modigt och kanske dumdristigt, men värt att försöka. Man tar ut Rasmus som man vet är bra och pratig, men vågar sig inte på någon driftig som kanske blir skyddad av väktaren. Sedan tycker jag att fjodorsenuba röstar ganska hoppigt och konstigt under R1 och att hans röst på mig skulle vara någon sorts medveten fälla tror jag är en efterkonstruktion. Sorry fjodor!

Just det! Jag tror på tre ulvar just nu. Jag undrar mer och mer hur Mäster Ulv tänkte under setupdraget, och om vi nu kan lägga den episka 7WA-teorin till handlingarna tyder mer och mer på att min ulvrationalitetsteori om en slug och behärskande Mäster Ulv kan stämma. Andersson som Mäster ulv, får på köpet Sidd och fjodor. Kan det vara något? Jag tror det!

Gula
Waterhouse
Brynolf
LegoIvar
Octagonal
BiobunkerVII
HerrK

Här finns mycket att säga om personerna ovan, men jag nöjer mig med att Waterhouse inte alls är så utåtriktad som jag förväntar mig av honom. Sidd står bland de röda, men en slugare och listigare än Waterhouse tror jag inte vi har i det här partiet. Och vad skriver han egentligen? inte så mycket matnyttigt, snarare tycker jag att när han lite busigt anvödner slang i rubrikerna är talande för en ulv med lite hybris. Verkligen värd att syna i sömmarna! @Waterhouse ge oss din nulägesanalys! Vad rent konkret gör att du vill lämna Andersson-drevet? Ser det dåligt ut att du, Sidd och fjodor ligger bredvid varandra?
@Brynolf är ju kvintessensen av cool. Ganska spetsigt spel och fräsiga iakttagelser. Vad var det för beef med Andersson igår starx innan rundans slut?
@LegoIvar jag isner ju nu att du är imponerande ung för den här typen av spel! Wow! Säg till om du vill att vi äldre ska visa bättre förståelse med tanke på din ålder. Annars tycker jag nig att du är kaxig nog för at klara av det här spelet! Forsätt spela bra – Keep it up! Mitt tips: motivera så ofta du kan!
Octagonal röstar på Waterhouse, okej?! Själv är han väldigt försiktig i det här spelet men ännu mer något osammanhöngande, vilket jag tycker är okaraktäristiskt. Biobunkern spelar ganska bra, men lite återhållsamt och kan nog dra igpng kaozmaskineriet en aning. HerrK är ett enigma för mig. Har missat honom lite, utöver att jag inte fattar kopplingen utanför spel till andra deltgare, en detalj jag kanske hönger upp mig på för mycket.

Gröna
Anthrox
Impetigo
Empiricus
Hägerstrand
Skarpskytten

Bra spelat av alla ovanstående tycker jag. Anthrox har ibland tjafsat med mig på ett konstigt sätt, men annars är han bra. Låt inte någion. tysta dig Anthrox, det är faktiskt ganska ulvigt att skylla på det (även om jag inte tror att du är ulv)! Skriv!
Impetigo är bra men jag får intrycket av att han sparar sig något. Synd, för det händer saker som hade mått bra av en Impetigo-kommentar.
Empiricus är lågflygare och läkare så jag har tålamod. Listorna ska vi vara mycket tacksamma för och de är bra. Ännu bättre är dina tabkar om listorna @Empiricus så ge oss mycket av dem!
Hägerstrand tycker jag är en frisk fläkt! Kul! Fortsätt teoretisera!
Skarpskytten spelar solitt och överraskande bra för att vara första partiet!
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,135
Location
Uppsala (Umeå)
Inte hemma än på flera timmar och medan ni fortfarande envisas att dreva på någon som inte kan svara, så får jag väl göra nu det jag tänkte göra i R1 - komma ut.

Jag är siare.
Jag siade Impetigo grön


Om jag får gissa så är jag en naiv siare men det får väl framtiden visa.

Nu åter in i radioskuggan.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,598
Framgångstågets rea på webb-kursen "Stava rät eller stava bra? Stavning i det digitala årtussendet" erbjuds nu till nedsatt pris: 15999:- 9999:- Innehåller modulen: Stava på tangentbord utan att dett blir fel!, mkt populär.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,598
Inte hemma än på flera timmar och medan ni fortfarande envisas att dreva på någon som inte kan svara, så får jag väl göra nu det jag tänkte göra i R1 - komma ut.

Jag är siare.
Jag siade Impetigo grön


Om jag får gissa så är jag en naiv siare men det får väl framtiden visa.

Nu åter in i radioskuggan.
Jaha! Det hör ändrar ju en hel del! men kan du mot denna bakgrund förklara din första post Andersson?

Andersson said:
Det är ju omöjligt att veta i nuläget något säkert om MU:s strategi i o m att vi har så lite information (utom att han inte bränt 22 poäng på fem extra ulvar). Med det sagt så tycker jag att den minimalistiska strategin som Impe och andra pratat om ovan är rimlig. För 4 poäng får MU två exra ulvar och mord varje natt utan att kostnaden behöver bli för stor. Naiv siare är väl i fall i princip givet. Spökröst (eller bara en extra ulv) ger de nödvändiga yterligare två poängen och då har du dessutom en by helt utan powerroller.

Den här hypotesen är ju delvis testbar. Om alla powerroller (utom eventuell väktare) outar sig tidigt så får vi en bild av hur många ulvar vi kan vänta oss.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,999
Location
Ett häxkräl
OK, Skarpskytten är nöjd med Andersson mot Sidd (btw har du läst vad Anthrox och Brynolf skriver om Fjodors agerande under Basse-drevet, tycker det var rätt starkt case).
Nej, jag är maxad nu. Ska se om jag hinner sätta mig i någon grej lite djupare ikväll, kanske @Andersson , kanske @Anthrox , kanske @Hägerstrand , kanske lågflygare. Tills vidare känner jag att det vore fel att hoppa på låt oss säga @Andersson utan att själv ha några solida argument eller en egen bild som jag kan stå för. (Ja, jag har en grej jag hittade på honom, det där med post 84 och 92 eller vad det var, men ingen annan var på det tåget, så jag antar att det var lite tunt).

Och jag tänker att det är dåligt att rösta utan riktigt substans bakom, det är sånt som får bybor utröstade, tänker jag, när man ska motivera sig i ett senare skede och kanske inte riktigt får till det. Så jag håller fast vid den röst som jag känner att jag kan stå för. Tänker jag rätt?

Just det, ett skäl till att jag ligger kvar på Sidd är att jag har en tes om röstmönster och hur folk håller ihop och inte som jag har snöat in på, och den går bara att testa bara om jag ligger kvar där jag gör. Det är ett långskott, men det kan ge något. Jag är en väldigt oslug person, men jag försöker.

Nu släppte @Anthrox sitt misslyckade drev mot mig för @fjodorsenuba när han fick drev på sig, men jag ska ändå läsa hans textväggar som mynnar ut i att jag är ond. Se om jag får ut något av det.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,598
Ja, Varulvsspel 101 är att man sparar en outad siare för att därefter kontrollera dennes sieri och status. Nu har vi förmodligen ganska gott om tid också så jag vill inte rösta ut Andersson nu.

Men @Andersson du behöver ge en rejäl förklaring till din första post! Vad ville du åstadkomma med den?

RÖST: @Sidd

Motivering: Sidd fiskar powerroller och röstar opportunt i slutet på runda ett.
 

Octagonal

Hero
Joined
24 Sep 2022
Messages
1,462
Nu händer det saker!

Så Andersson är antingen, siare, naiv siare, galen siare eller ulv som ljuger för att rädda sig själv.
Med lite information gällande vMU valen som gjorts i omlopp är det inte alls omöjligt att en ulv Andersson ljuger för att överleva några rundor till. Som Basse frågade är det även konstigt att förespråka outning i första inlägget om du själv är siare. Låter lite galet men kanske en taktik. Samtidigt kan vi ju inte skicka en eventuell siare i R2.
 

Octagonal

Hero
Joined
24 Sep 2022
Messages
1,462
Alla som röstar på Andersson borde byta spår. Om han är en ljugande ulv borde det rimligtvis komma fram senare i spel.

Vad tänker ni andra?
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,241
Jag tror att Andersson är naiv siare (och det är därför vi har LegoIvar, Fjodde (och eventuellt Waterhouse) i drevet på honom). Sen tror jag inte att vi kan testa det på något annat sätt än att rösta ut honom, för jag är rätt säker på att vi har få ulvar och få saker till byn. Sen vet jag iofs inte om jag vill det. Men det går ju att analysera Anderssons spel ur ett annat perspektiv nu.
Tycker det mest stärker tesen att Fjodde och LegoIvar är ulvar, så jag ligger bekvämt med min röst.

Om vi har en rollsiare i spel så vet du vad du ska göra nu.
Om vi har fler siare i spel kan vi diskutera huruvida det är värt att andra outar sig. En outad siare kan sätta färg på en lögn, likaväl som en sanning (om Andersson claimar roll för att framstå som grön exv).


@Andersson hur motiverar du valet att sia Impe?
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,999
Location
Ett häxkräl
Okej, @Anthrox och hans case mot mig.



Jag skrev, tidigt denna rundan: ”Jag tänker att åtta personer röstade ut bybo-KK. Om vi har få ulvar är det fullt tänkbart att det bara var bybor som låg där, men är det lite fler skulle det ju vara förvånande om inte minst en av dem var en ulv. Jag kan konstatera att tre av de spelare som jag har haft som mest misstänkta (@Sidd , @Hägerstrand , @Anthrox ) alla låg i det drevet. Häger och Anth var tvåa och tre med i drevet, Sidd gick in sent för att rädda sig själv. @Andersson som blir grillad här i början var först på bollen.”

Kan ju tycka att detta är en neutral beskrivning av fakta. Men Anthrox skriver: ”Skarpskytten med en post som även den leder till ett falskt narrativ för mig. Här skriver Skarpskytten att jag och Häger var tvåa och trea i drevet mot KK. Det går givetvis att tolka som att jag hakade på ett drev i efterhand, som ulvar tenderar att göra.
Det är ju helt vansinnigt illvilligt tolkat.”

Möjligen kan jag hålla med om att det är ett narrativ, men jag ser inte hur det var varken illvilligt eller tolkat. Jag beskrev sakförhållanden. Tycker detta är klent, Anthrox.

Anthrox skriver, mot slutet av sin långa post: ”Avslutningsvis vill jag även förmedla att @Waterhouse känns trygg i sitt svar på min konfrontation nu i början på rundan. Det är sett sunt tecken för en bybo att lugnt besvara en fråga/en misstanke från någon annan och sakligt förklara den. Därmed känner jag att @Waterhouse för tillfället kan strykas från min lista och jag därmed börjar söka in den andre parten i det jag snappade upp.
[röst på mig här]
Du spelar grönt på många ställen, men hakar gärna på tåget mot mig här. Hur ställer du dig till den här posten?”

Jag tycker hela inledningen är rätt mycket offerkofta och jag vet inte om den klär dig … dvs det är rätt tunt. Resten av posten tycker jag är solid. Du fäktas bra, gräver, argumenterar. Om resten av ditt spel varit så här så hade du varit mindre röd i min bok.

Lite senare skriver Anthrox: ”Om du tycker att jag långsamt bygger upp ett case mot dig tycker jag gott att du kan besvara eventuell kritik mot ditt spel som uppstått. Att gömma sig bakom att andra ser dig som grön håller inte i längden (det gör det inte för mig heller, men jag tycker inte att jag gör en särskilt stor grej av att andra håller mig som grön. Mottar gärna kritik ifall så inte är uppfattningen his er andra).
Anledningen till rösten på dig nu kom ju av min spaning att jag hade två situationer där jag misstänkte att det fanns en ulv, och där den gemensamma nämnaren var du och Waterhouse. Adressera det så byter jag över min röst till nästa person som behöver bli pressad.”

Jag får erkänna att jag missat att du har parat ihop oss. Var gör du det?

Och när det gäller att ”gömma sig” – visst, det var tunt, men kan jag inte få vara lite nöjd över att jag som noob spelar ett spel som många tycker är grönt? Och på tal om narrativ, det här spelet handlar ju ofta om narrativ, och när jag skrev det där hade du just lagt en röst på mig. Nu vet vi att det inte blev ett drev, men jag visste det inte då, jag trodde Sidd skulle hoppa på. Så jag var angelägen att påminna om att ett antal (många?) ser mig som grön. För framtida analyser, när jag ryker och min grönhet förkunnas för världen.

Spontant, flera har mig grön/grönast, du ger mig kred för grönt spel men röstar på mig. Har du inget bättre att rösta på?
Och jag tror inte du svarade på detta, Anthrox. Det är väl delvis överspelat nu. Men jag kan väl säga att jag tyckte att din röst på mig efter all din text kändes lite tunn. Men, visst jag har ju inte riktigt fått grepp om vilken ulvig kontakt jag har haft med Waterhouse, eller hur du nu vill formulera ditt case mot mig.

Skarpskytten spelar solitt och överraskande bra för att vara första partiet!
Jag är också överraskad. Jag har ofta otur när jag tänker. Och sen känner jag att jag har en psykologisk bias: jag blir misstänksam mot folk som verkar lita på mig. Borde ni det?
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,241
En snabbkoll senare igenom Anderssons postar visar:

1) hela grejen med att Andersson hakar på andras drev etc går att förklara bort med att Andersson inte är fullt så tillgänglig för spel. Lågflygeri visst, men det är ju rent omöjligt att vara aktiv drevare om du inte är sktiv spelare och då har du ju inte mycket annat val än att haka på sånt som andra skapar.

2) Andersson föll i Rasmus fälla, men inte särskilt mycket hårdare än BB7 imo.

3) Den som de facto började dra igång drev mot Andersson var... hör och häpna, Fjodde igen (post #190).

Börjar bli lite väl mycket indicier mot Fjodde nu kan jag tycka.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,598
Röstläget c:a fyra timmar innan deadline
  • Andersson
    4
    Waterhouse (56), fjodorsenuba (59), Sidd (109), LegoIvar (190)
  • Sidd
    4
    Skarpskytten (66), Hägerstrand (130), Empiricus (180), Basenanji (211)
  • Waterhouse
    3
    Andersson (94), HerrK (165), Octagonal (201)
  • Anthrox
    2
    Impetigo (163), BiobunkerVII (176)
  • fjodorsenuba
    2
    Brynolf (166), Anthrox (175)
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,598
En snabbkoll senare igenom Anderssons postar visar:

1) hela grejen med att Andersson hakar på andras drev etc går att förklara bort med att Andersson inte är fullt så tillgänglig för spel. Lågflygeri visst, men det är ju rent omöjligt att vara aktiv drevare om du inte är sktiv spelare och då har du ju inte mycket annat val än att haka på sånt som andra skapar.

2) Andersson föll i Rasmus fälla, men inte särskilt mycket hårdare än BB7 imo.

3) Den som de facto började dra igång drev mot Andersson var... hör och häpna, Fjodde igen (post #190).

Börjar bli lite väl mycket indicier mot Fjodde nu kan jag tycka.
Hm, jag börjar också fundera på fjodor! @Anthrox ser du någon koppling mellan Sidd och fjodor? Ledsen om du sagt det tusen gånger, men jag tror ju just nu att de hänger ihop. Håller du med?
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,241
Hm, jag börjar också fundera på fjodor! @Anthrox ser du någon koppling mellan Sidd och fjodor? Ledsen om du sagt det tusen gånger, men jag tror ju just nu att de hänger ihop. Håller du med?
Jag ser fortfarande inte det ni andra ser på Sidd, men jag kan också motvilligt erkänna att Sidd är min akilleshäl i varulvsspelen. Jag har Jättesvårt att få grepp av Sidds flamsiga beteende, annorlunda tankesätt och ofta ganska hetsiga temperament till svar på saker.
Men om byn drar mot att rösta ut Sidd följer jag byns vilja, men som sagt, jag ser inte samma saker som ni ser där.
 
Top