Varulv [Mäster Ulv 5] - Runda 2

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,381
Hur läste du listan innan KK åkte ut?

Som sagt, hjälp mig då att förstå. Vad är det i KKs lista som ger något för byn? Vad i den är matnyttig information
Inte alls, eller snabb skumning som inte gjorde ngt större intryck, för jag minns den inte.
Tror inte du förstår hur mycket det var att hålla koll på i första rundan för "vanligt" folk.
När hård data kom efter utröstning och jag hade tid inatt läste jag såklart det för att se hur en garanterat grön spelare såg på spelet.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,598
Tack @Empiricus för fina sammanställningar!

Jag byter röst till den jag ser som mest misstänkt just nu:

Röst: @Andersson

Motiveringen är utöver de spår jag pratat om tidigare är hans röstmönster som är ganska försiktigt. Jag har dock sett saker i Anderssons spel i R2 (kommer inte på vad just nu) som grönar honom något. Ska läsa och återkomma om jag hittar det!

Sedan en bonusgrej: den där @HerrK hur bedömer ni andra honom? Och har jag fel om jag tror att han och @Waterhouse hängt ihop sedan tidigare? Det jag undrar är om de liksom metaläser varandra och av den anledningen inte blir så pratiga om varandra?
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Jag hade nästan lika gärna röstat på Fjodor på grund av att när jag läste igenom tråden snabbt under tiden jag gjorde min röstsammanställning så tänkte jag flera gånger "justja, Fjodor är med i spel också, det hade jag glömt". Så även med mitt lågflygande/dåliga vecka för tung aktivitet så känns det som att jag inte vinner största anonymitetspriset i mina ögon iaf.
 

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,561
Oaktat min felräkning på hur många som var i Bassedrevet när och varför (jag hade gärna önskat jag kunde sitta och likt en guldgrävare tålmodigt vaska igenom runda 1 efter var samtalsläget låg när rösterna skiftade) så tycker jag ändå att röstmönstret speciellti slutet på förra rundan mellan dreven tål att tittas närmare på. Det är några röster som avgör det för KK-drevet och med en färg på en annan av drevens mål så skulle det vara mycket givande. Fjodor och Bunker går direkt från ett drev till det andra. Sidds röst gör att KK-drevet får en röst mer än Sidd-drevet, och fjodors röstbyte från Sidd till KK 55 minuter innan deadline gör att det ändå behöver gå flera röster till något av de andra dreven för att det skall vända.

Sidds röst är ju förståelig, han kan välja att hänga KK eller hoppas på att fler vänder sig mot Basse. Fjodor röstar först på Sidd men misstänker Sidd, KK och Basse i den posten, och byter därefter till KK för att säkra utröstningen av KK.

Hade jag fått välja denna runda hade jag antingen haft färg på Sidd eller Fjodor. Men jag tror Sidd skulle ge mer för oss att analysera, och jag måste ändå fortsatt hålla det för atypiskt spel från Sidd i starten av rundan. Så jag lägger min röst där.
Nu vet jag inte om du egentligen frågade mig, jag hoppade in och ut på Sidd på väldigt kort tid.
Skrev ett inlägg om de tre dreven där jag rangordnade dem Sidd-KK-Basse, försökte samordna med Rasmus som jag läste som grön. Fick lite feeling och bråttom så la rösten på Sidd som jag läste som rödast, 2 minuter senare la Rasmus sin röst på KK.
Jag frågade Rasmus varför och flyttade därefter min röst till KK.
Checkade sen ut till strax innan rundans slut
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,575
Location
Oktoberlandet
jag måste ändå fortsatt hålla det för atypiskt spel från Sidd i starten av rundan
Fantastisk slutsats efter att stassat upp röstlängder hitådit.
Verkligen välgrundad anklagelse väl värt en röst…
Du måste ju vara ironins mästare eller så är set väl en ”atypiskt” honungsfälla som ska se vilka bybor som kan förvilla sig hit.
Om ni andra också tycker detta är ”ett bra case” så tack för idag😍
 

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,381
Spännande läsning av Basse-drevet av Anthrox och Brynolf måste jag säga och intressant slutledning. Ja jag gick offline till sömn,
Skulle vilja höra från @fjodorsenuba nu
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,598
Idag försökte jag se om jag skulle få uppmuntran att brusa runt med någon annan vild teori. Jag droppade en teori som är omöjlig att verifiera och otroligt svår att bygga något på, för att se om någon skulle egoboosta mig så jag skulle spinna iväg idag också. Det gjorde du.
Som vän av teorier vill jag ändå ge dig stöd i detta! Jag tror att det ska ganska mycket till för att en varulv konsekvent och medvetet ger reaktioner till oskyldiga bybor i syfte att framstå som kamratliga och hjärtliga. Vi är väl psykologiska varelser? Jag kan verkligen tänka mig att den där matrisen visar något, det svåra är väl bara vad?

En ball grej vore att analysera hur många reaktioner vissa inlägg får vid ett visst ögonblick. Låt oss säga att en ulv ljuger sig blå kring något, då vore det ju kul att se vad det leder till i reaktionsväg. Sedan finns det ju massvis med felkällor med tanke på at vi som människor är olika och använder reaktioner olika.

Summa summarum: för er som har koll och gärna följer spelares anvöndande av reaktioner, knyt de gärna till er övriga analys! Då kan reaktionerna nog vara användbara!
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,598
Basenanji var gul i min bok då, och är så även nu. Tycker det ha framgått av mina sista inlägg att det inte funnits så mycket att släppa, förutom hans "over the top"-kommentar om tiderna sämsta ulv då ;)
Den får sättas upp på listan "Tveksamma saker som sägs i ett upphetsat läge". Hoppas ok med dig! Det som störde mig var nog mest att du felläste min teori: jag vill inte så split mellan bybor, utan snarare visa på att vissa spelare här kommer som ulvspelare bete sig på ett visst sätt, andra på något annat sätt.

När det kommer till teorier har jag ett känsligt ego.
 

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,381
Borde väl känna mig lycklig över att Basse och LegoIvar hoppar på drevet mot den jag misstänker, liksom Fjodor tidigare i rundan, men nu börjar jag tvivla på mitt eget drev...
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,999
Location
Ett häxkräl
När jag ser på hur rösterna ligger nu så är jag rätt nöjd. Jag vill hellre få ut @Sidd än @Andersson , som jag inte har hunnit syna i sömmarna, och inte heller har något emot om hen ryker. @Anthrox har jag haft ögonen på länge, det är intressant, men jag har en ganska gammal röst på @Sidd (tredje äldsta) så jag sitter kvar så länge. @Waterhouse är grön i min bokföring. @fjodorsenuba har jag inget på, men har inte heller kollat honom närmare. @HerrK spåret känns dött.
 

Octagonal

Hero
Joined
24 Sep 2022
Messages
1,462
Smart tänkt! Det är givetvis enkelt för ulvar att ge sig på lågflygare, något jag försökt förhindra nån gång under R1. Men att det inte görs är ju likväl en talande faktor.
Om jag förstått det hela rätt innebär det att du potentiellt ser en ulv i LegoIvar, Empi och HerrK, korrekt?
Yes precis så. Nu har alla slängt in en röst vad det ser ut men tror fortfarande på det. Gillar det HerrK skriver om Waterhouse och att dessa också känner varandra stärker snarare caset men kan ju vara ulv. Ser inte heller något rödande i vad Empi skrivit. Det är som sagt inte det som har skrivits som oroar mig utan att ingen har huggt på dom ordentligt. Varför inte när det varit ett enkelt byte pga inaktivitet? En förklaring till det skulle ju kunna vara att det är en eller två ulvar, dvs att dom är så få så att det grå att smälta in iallafall men jag vet inte.

Angående dig Anthrox och dina väggar håller inte jag dessa som rödande men de är så sjukt långa. Jag tjatar ju om att alla ska skriva men du kanske borde spara lite på krutet till senare rundor.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,241
@Anthrox hur skulle du vilja se dreven inför denna runda? Vilka två mot varandra?
Fjodde och valfri medlem i team "en aktiv by är spelförstörande". Andersson var på listan, men jag är orolig för att andra ulvmisstänkta börjar haka på där och LegoIvar känns som att det kan vänta nån runda.

(Jag ska dra ner på postfrekvens och längd, så grattis Impe du lyckades tysta mig)
 

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,381
När jag ser på hur rösterna ligger nu så är jag rätt nöjd. Jag vill hellre få ut @Sidd än @Andersson , som jag inte har hunnit syna i sömmarna, och inte heller har något emot om hen ryker. @Anthrox har jag haft ögonen på länge, det är intressant, men jag har en ganska gammal röst på @Sidd (tredje äldsta) så jag sitter kvar så länge. @Waterhouse är grön i min bokföring. @fjodorsenuba har jag inget på, men har inte heller kollat honom närmare. @HerrK spåret känns dött.
OK, Skarpskytten är nöjd med Andersson mot Sidd (btw har du läst vad Anthrox och Brynolf skriver om Fjodors agerande under Basse-drevet, tycker det var rätt starkt case).
Vad säger ni andra, vilka drev vill ni ha? Väldigt spridd kompott just nu.
 

Octagonal

Hero
Joined
24 Sep 2022
Messages
1,462
Ni som röstar på Anthrox, jag läser Anth som supergrön just nu. Kanske är lurad upp på läktaren men tror verkligen att desperationen och viljan från Anthrox är ärlig. Sjukt bra skådespeleri annars.
 

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,381
Team aktiv spelförstörare, är det alla utom Hägerstrand (och Sidd?)?

Jag tycker iaf att fjodor-caset var starkt, och jag blev mindre säker på mitt Andersson-case när Basse och LegoIvar hänger på lite skönt sådär bara, och ser att Fjodor gjort samma tidigare.

Jag ligger kvar så länge på Andersson men har inga problem med att byta till Fjodor.

Nu måste jag sova lite.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,598
Vad säger ni andra, vilka drev vill ni ha? Väldigt spridd kompott just nu.
Jag skulle helst se Anderson, Sidd och någon vi verkligen tycker är grön, kanske Anthrox. Jag gillar när dreven handlar om lite olika misstankegrad så det blir lättare att se om nån ulv försöker rädda en annan ulv.

Sedan har jag läst genom Anderssons poster och tja, han är ju faktiskt med i spel och flera poster är bra så vitt jag kan bedöma. Det är väl egentligen grinigt att hänga upp sig på hans första post som jag tolkade som ganska ogenerat fiske efter powerroller.

I post 269 menar @Andersson att vi vinner genom rösmönsteranalys. Nu har dagen om jag förstår rätt varit hektisk för honom, men hur ser du Andersson på röstmönstret i R1?

I post 297 skriver Andersson fram vilka han är misstänksam mot: Impetigo, Konrad Konvalj, Octagonal. Dessutom nämner han HerrK, LegoIvar och Skarpskytten.

Posterna 476 och 494 är bra och genomtänkta från en skarp spelare. Kanske dock inte så hjälpsamma? Sent i R1 är Andersson på Brynolf, vilket jag tycker sticker ut. Är det här lite gulligt skojbråk två ulvar emellan?

Sedan efter hängningen av KK skriver Andersson att (min fetstil):

Andersson said:
Håller med. Det är dels suspekt att HerrK, Waterhouse och LegoIvar låg kvar med röster på ett dött Basse-drev.
Och Impetigo och Empiricus lade tidigt röster på Sidd, men var sedan väldigt passiva. Skarpskytten var mer aktiv i tråden men låg också länge med en röst på Sidd utan att utveckla resonemanget speciellt mycket varför. De tre ligger också med rösterna på Sidd efter varandra.
Sedan tycker jag att Brynolfs vilda fäktande mot slutet av R1 var klart misstänkt. Man fick ju i en post intrycket att han försa sig och hade pratat med någon annan. Men han blir ju lite grönare iom att KK inte visade sig vara ulv.

Jag kan börja med en röst på den av det här gänget som kanske flög lägst i R1 för att piska upp lite aktivitet:
Röst: @HerrK


Posten ovan är ju bra, den är resonerande och logisk. Frågan är vilka Andersson egentligen återkommer till som potentiella ulvar – eller, vilka blir inte anklagade? Om vi testar hypotesen att Andersson är ulv och tänker oss att han inte offrar de sina blir följande gröna och rda enligt Andersson:

Röda enligt Andersson:
Impetigo
Octagonal
Skarpskytten
Empiricus
Brynolf
LegoIvar
HerrK


"Gröna"? enligt Andersson:
Anthrox
Basenanji
Sidd
Waterhouse
BioBunkerVII
Fjodorsenuba
Hägerstrand

Det här borde vi ju jämföra med Anderssons egen grön-rödlista, men jag tycker att det är intressant att Andersson behåller misstanken mot Skarpskytten och Impetigo, två spelare jag tycker grönas av sitt drivna spel. Sidd och fjodorsenuba däremot, förekomemr inte på Anderssons radar.

Jag misstänker just nu att Andersson, Sidd och fjodorsenuba sitter ihop på nåt sätt.
 
Top