Linux - hur funkar det?

Att en sådan enkel sak som att startmenyn är enkel och tydlig där program är indelade i tydliga kategorier och inget mer är befriande. Man hittar allt man vill ha där man kan anta att det är, varken mer eller mindre.
Det där är en sak jag älskar. Eller, snarare, jag hatar hur Windows gör det.

Från användarens perspektiv så är det helt ointressant vem som gjort ett program, men extremt intressant vem som har gjort det. Att organisera utifrån leverantör är totalt hål i huvudet.

Liksom, vem har inte suttit och letat bland 200 menyentries efter något småprogram, och man kommer inte ihåg vem som gjort det...

Just det där "hur startmenyn är organiserad" förvånar mig alltid lite att folk fokuserar på. Det är lite samma sak som när Windows 8 kom. Jag förstår inte problemet – jag söker ju ändå för att starta. Och har några snabbgenvägar för program jag använder ofta.

Och sök-för-att-starta har de ju allihop numera, operativsystemen. Just windows 8 var lite stukat eftersom de skiljde på "settings" och "apps"; men sedan 8.1 har ju sökningen varit väldigt funktionell.

Men för att svara på en fråga som ställdes:

Ordbehandling
Kalkyl
Email
Grafisk design
Fotoframkallning (RAW format)
3D CAD mekanik
3D CAD grafik/design
Webläsare

Google docs, google calc, gmail, -, -, OnShape, Blender, Firefox.

Fotoframkallning har jag får dålig koll på. Nästa gång jag använder Linux seriöst ska jag kolla hur bra det funkar att köra Affinity genom Wine. Det finns ju Linuxprogram för sånt – Inscape t.ex. – men jag är ärligt talat rätt oförtjust i dem.

Överlag använder ju jag webappar till det mesta numera; det är ganska få saker (3D, illustrationer, layout, spel) som får mig att starta något annat än en webbläsare eller Discord…

Har ett par vänner som testat Onshape och det verkar intressant. Blender är ju också intressant men jag är helt klart mekanistcaddare...
Darktable har jag kört en del själv i Windows.
Såg att Inkscape finns till Linux.

Just det där "hur startmenyn är organiserad" förvånar mig alltid lite att folk fokuserar på. Det är lite samma sak som när Windows 8 kom. Jag förstår inte problemet – jag söker ju ändå för att starta. Och har några snabbgenvägar för program jag använder ofta.
Att det finns workarounds ursäktar inte att man valt den sämsta tänkbara lösningen.

Sökning kräver dessutom att du vet vad du söker. Det hjälper inte vid "OK, vad fan har jag som kan visa den här bilden i jätteformat???". Att bläddra efter kategori har sin plats.

Orsaken till att jag reagerat på det är ju först och främst att det är en komponent av många som gör systemet trevligare att använda. Det är en rätt liten grej egentligen, men många bäckar små.

Men rent konkret och i detta fall så är det så enkla saker som att startmenyn inte alls är lika stökig, att jag inte behöver snabbgenvägar eller söka för att komma åt det jag vill, att sökningen (som såklart finns) är just en lokal sökning bland programmen och inte Bing, och att jag till det rent personligen är ganska bra på att glömma bort vilka program jag har installerat och vad de heter. En snabb, tydlig, enkelt sökbar och kategoriserad startmeny gör det väldigt mycket enklare att hitta vad jag letar efter och ha översikt över vad som är installerat, även när jag inte minns vad det heter.

På Windows har jag prick allt på skrivbordet, vilket jag inte upplever ett behov av på Fedora på samma sätt.

Ska sägas – lite OT – att Windows 11 har något slags värdelös hittepå-kategorisering som tydligen utgår från vilken kategori programmet är i på Microsoft Store. Vilket kanske funkar för de program som faktiskt finns där… Jag tycker mest det är störigt. Jag vill ju kategorisera utifrån mina behov, inte vilka program nån utvecklare tycker hör ihop. Så jag har mest stört mig på sån där gjord-av-nån-annan-kategprisering oavsett om jag mött den i Linux eller i Windows.

1769358867602.png

"Other" är alltså en ganska… bred kategori.

Men, vill jag understryka, jag tycker inte att de kategoriseringar jag sett i Linux varit bättre eller mer användbara.

Back