NYHET Legends of Stormbringer - Powered by Dragobane! Nytt från Fria Ligan!

Någon som har koll på om de här illustrerade versionerna av Elric-sagan är något att ha? Har något minne av att jag skulle läsa om Elric-böckerna för några år sedan, på engelska men att jag inte hittade samma berättelser som fanns i de gamla Äventyrsspel-böckerna, att det fanns alternativa berättelser som jag inte alls gillade lika mycket. Är det kanske den här man ska inskaffa i stället. Vet att jag läste en massa Moorcock som var rätt svårtuggat, inte Elric-grejer. Men visst var Hawkmoon rätt bra?
Satt precis och funderade på om jag borde köpa in dem till biblioteket här i Nyköping, här råder total Elric-brist.

Det man behöver ha koll på om man ska läsa Elric-böckerna är att publikationsordningen inte är samma som den kronologiska, interna ordningen. Man vill nog börja med Elric of Melniboné, även om den inte skrevs först, och avsluta med Stormbringer, fastän den tillhörde de första som skrevs. Sedan tänker jag att de centrala historierna är de som skrevs på 60- och 70-talet – de har den där råa, rappa stilen som jag tycker Moorcock gör bra. De böcker som skrevs senare, som The Fortress of the Pearl (1989), Revenge of the Rose (1994), The Dreamthief's Daughter (2001) och så vidare, känns mycket mer tungrodda i sin prosa, och åtminstone delar av dem är i mitt tycke utdragna och tråkiga (men man får ge Moorcock att han varit villig att experimentera och förnya sig, och man får ju ändå uppskatta att han ger Elric chansen att hugga ihjäl nazister med Stormbringer). Men märk väl att den allra senaste Elric-berättelsen, The Folk of the Forest, kom ut så sent som 2023! Jag vet inte exakt hur Moorcock skriver nuförtiden, men jag är lite sugen på att kolla upp det.

Det man behöver ha koll på om man ska läsa Elric-böckerna är att publikationsordningen inte är samma som den kronologiska, interna ordningen. Man vill nog börja med Elric of Melniboné, även om den inte skrevs först, och avsluta med Stormbringer, fastän den tillhörde de första som skrevs. Sedan tänker jag att de centrala historierna är de som skrevs på 60- och 70-talet – de har den där råa, rappa stilen som jag tycker Moorcock gör bra. De böcker som skrevs senare, som The Fortress of the Pearl (1989), Revenge of the Rose (1994), The Dreamthief's Daughter (2001) och så vidare, känns mycket mer tungrodda i sin prosa, och åtminstone delar av dem är i mitt tycke utdragna och tråkiga (men man får ge Moorcock att han varit villig att experimentera och förnya sig, och man får ju ändå uppskatta att han ger Elric chansen att hugga ihjäl nazister med Stormbringer). Men märk väl att den allra senaste Elric-berättelsen, The Folk of the Forest, kom ut så sent som 2023! Jag vet inte exakt hur Moorcock skriver nuförtiden, men jag är lite sugen på att kolla upp det.
Detta är guld, tack!

Det man behöver ha koll på om man ska läsa Elric-böckerna är att publikationsordningen inte är samma som den kronologiska, interna ordningen.
För att göra det extra förvirrande lyckades Äventyrsspel också stuva om den interna ordningen i sin utgivning (som var den första jag läste), om jag inte missminner mig?

Jag vet inte exakt hur Moorcock skriver nuförtiden, men jag är lite sugen på att kolla upp det.
Jag försökte läsa The Whispering Swarm för något år sedan, men gav upp efter något hundratal sidor. Det är någon metafiktiv grej med en alternativhistorisk version av Moorcock själv som ramlar in i någon annanvärld. Minns den som samtidigt tungrodd och platt i prosan.

För att göra det extra förvirrande lyckades Äventyrsspel också stuva om den interna ordningen i sin utgivning (som var den första jag läste), om jag inte missminner mig?
Inte så allvarligt. Tror det bara är deras tvåa och trea (av 6) som man ska läsa i omvänd ordning.

Jag försökte läsa The Whispering Swarm för något år sedan, men gav upp efter något hundratal sidor. Det är någon metafiktiv grej med en alternativhistorisk version av Moorcock själv som ramlar in i någon annanvärld. Minns den som samtidigt tungrodd och platt i prosan.
Ah, synd. Han har ju själv kallat sig ”a bad writer with good ideas”, men jag föredrar då när han skriver mer pulpigt.

Om jag fick önska skulle de här två samlingarna, som innehåller de ursprungliga pulpiga novellerna publicerade i Science Fantasy, ges ut på nytt, helst med de här omslagen av Jack Gaughan.
1000003091.jpg
Vissa av de senare publicerade berättelserna är också bra, men här finns den essentielle Elric i sin mest koncentrerade form.

Fan, jag ska inte läsa dina inlägg. Nu måste jag backa detta! Det låter tokhäftigt alltsammans. Hade en kompis under högstadiet som var helt tokig i böckerna om Elric. När han tillslut fick tag på ett ex av Elric!-rollspelet var det ju bestämt att vi skulle lira det. Vi skapade karaktärer men lirade aldrig, det blev halvtaskiga ursäkter om varför vi inte skulle spela Elric!. Jag tror att han var orolig över att vi spelare inte skulle kunna leverera eller erfara samma episka upplevelse som han hade när han läste böckerna.

För min del får jag nog vänta med att sälja mina böcker om Elric. Kanske till och med läsa dem.
Läs dem! Fantastiska böcker!

Vet att jag läste en massa Moorcock som var rätt svårtuggat, inte Elric-grejer. Men visst var Hawkmoon rätt bra?
Elric brukar vara den som hålls högst, men Hawkmoon är mer udda och originell på en del vis.

Undrar om det bara är Elric som Ligan har tillgång till. Ett Hawkmoon-spel och/eller ett bredare Eternal Champion-spel skulle inte sitta dumt.

Om jag fick önska skulle de här två samlingarna, som innehåller de ursprungliga pulpiga novellerna publicerade i Science Fantasy, ges ut på nytt, helst med de här omslagen av Jack Gaughan.
View attachment 30470
Vissa av de senare publicerade berättelserna är också bra, men här finns den essentielle Elric i sin mest koncentrerade form.
Älskar dom där omslagen!

Fråga från en ovetande: är denna 700+sidiga bok en roman, eller är det flera noveller/kortromaner i en samlingsvolym?

Det där ser ut att vara tre samlingsvolymer på 700+ sidor styck som tillsammans innehåller alla(?) Elric-berättelserna i mer eller mindre kronologisk ordning.

Och de är alltså noveller?

Kanske några noveller inkluderade, men mest korta romaner.
Ursprungligen så publicerades flera av dem som följetonger i tidskrifter.
När de gavs sedan första gången gavs ut i bokform så var det som romaner på 150-200 sidor styck - dvs rätt tunna volymer.
Det alltså för de berättelser som kom på 60- och 70-talen, och är de mest kända.

Den där samlingen innehåller även ett antal senare berättelser som tillkommit efterhand.

Jag tänkte pusha för @robinsuu och hans Amarath, som ju redan är DoD'iferat Elric på sätt och vis. Och om @TomasFriaLigan landar i en äventyrssamling med olika författare till Stormbringer, så hoppas jag Robin får en plats vid skrivarbordet.

Back