Det man behöver ha koll på om man ska läsa Elric-böckerna är att publikationsordningen inte är samma som den kronologiska, interna ordningen. Man vill nog börja med Elric of Melniboné, även om den inte skrevs först, och avsluta med Stormbringer, fastän den tillhörde de första som skrevs. Sedan tänker jag att de centrala historierna är de som skrevs på 60- och 70-talet – de har den där råa, rappa stilen som jag tycker Moorcock gör bra. De böcker som skrevs senare, som The Fortress of the Pearl (1989), Revenge of the Rose (1994), The Dreamthief's Daughter (2001) och så vidare, känns mycket mer tungrodda i sin prosa, och åtminstone delar av dem är i mitt tycke utdragna och tråkiga (men man får ge Moorcock att han varit villig att experimentera och förnya sig, och man får ju ändå uppskatta att han ger Elric chansen att hugga ihjäl nazister med Stormbringer). Men märk väl att den allra senaste Elric-berättelsen, The Folk of the Forest, kom ut så sent som 2023! Jag vet inte exakt hur Moorcock skriver nuförtiden, men jag är lite sugen på att kolla upp det.