NYHET Legends of Stormbringer - Powered by Dragobane! Nytt från Fria Ligan!

En spekulativ tankepost från mig via DB Discord.

* Jag gissar på 3 böcker. Core rules (ny magi, hjälteförmågor, ev anpassade regler et c), Young Kingdoms setting-bok (inklusive monster) och en Kampanj eller Äventyrssamling. För Stormbringer killgissar/hoppas jag på de satsar på en äventyrssamling med lite diverse författare - som kan ha koppling till licensen, kanske en liknande lösning som för Drakkejsaren med en gemensam huvudplot?

* Misstänker enbart engelska, iom Elric inte specifikt har en svensk publik nostalgimässigt. Å andra sidan säljer Drakar bra på svenska...

* Till skillnad mot Trudvang och DoD så bör det bara handla om nyskrivet material (baserat på licensens råmaterial) iom tidigare material generellt återfinns hos Chaosium.

* Misstänker enbart engelska, iom Elric inte specifikt har en svensk publik nostalgimässigt. Å andra sidan säljer Drakar bra på svenska...
FL har väl tidigare även sagt att det är en logistisk mardröm att ge ut på två språk samtidigt. Förstår dem, även om det ju är najs med rollspel på svenska.

FL har väl tidigare även sagt att det är en logistisk mardröm att ge ut på två språk samtidigt. Förstår dem, även om det ju är najs med rollspel på svenska.
Här finns ju ingen svensk koppling, svenska backarbasen lär bli avsevärt lägre än övriga grejer, och det skulle nog mest bli lökigt på svenska.

Last edited:
Personligen skulle jag gärna se en ny utgåva av Svärdet sång med Drakar och Demoners regler. Jag föredrar absolut Drakar och Demoners regler framför År noll-motorn. Om Svärdets sång fick bli en spelvärld till Drakar och Demoner skulle det även finnas hopp om en ny utgåva på svenska. Annars gissar jag att nästa version av Svärdets sång, precis som Symbaroum och Coriolis, blir enbart på engelska.
Nu tror jag inte Svärdets Sång kommer i ny version, men tvärtom tycker jag väldigt mycket om år noll-motorn för det spelet och skulle verkligen inte vilja att det DoD-ifieras.

Det krävs väl snudd på inget jobb alls för att bara spela Svärdets Sång-kampanjerna med Drakar och Demoner-reglerna?

Inte för att nedvärdera det jobb som Granström, Seter och andra lagt ner på världen i Svärdets sång, men är inte själva pitchen för spelet att det är MÅ0 fast fantasy (med Gulliksson-bilder)? Inte bara tärningssystemet utan även saker som resurshantering, överlevnad, utforskning och basbyggande. Jag har liksom svårt att se hur man skulle kunna omlansera SvS med ny regelmotor utan att man samtidigt sliter ut spelets muskler och hjärta.

Last edited:
Back