Kommentarer
1. Om mitt material finns gratis på
www.rollspel.com, finns väl ingen som helst anledning att sno det och lägga upp det på en annan sida, om nu inte personen i fråga vill tjäna något på detta (kanske pengar genom annonsintäkter eller status genom att ha mycket äventyr på sin sajt). Varför ska jag ovetandes och ovilligt bidra till att denna person använder mitt arbete för att boosta sin plånbok eller sitt ego? Varför ska alla andra som inte snor mina grejer lida för att en person tycker att det är ok att sno andras material?
2. Riotminds vill att Vinterskogens Hemlighet endast finns på deras egen sida. Olika sajter har lagt upp äventyret, men har tagit bort det efter att Riotminds bett dem göra så. Varför? För att VSH drar publik till Riotminds egen sida, helt enkelt. Mer publik där, mer chans att informera genom att använda sajten som kanal. Vilket i sig ger mer intäkter till Riotminds, vilket gör att de kan tänka sig att betala mig för att skriva ytterligare äventyr. Vilket de INTE gör om inte VSH drar publik till deras sajt. Jag loosar pengar.
3. Samma resonemang som 2, men nu gäller det rollspel.com. De är mina vänner. De har rätt att lägga upp mina äventyr. De har kanske ett tiotal av mina äventyr. Varför? Bland annat för att dra trafik till sin sajt där de gör reklam för Western och Gondica. Om nån snor deras material, minskar antalet besök till deras sida, och den pontentiella publiken för Western och Gondica minskar, och de får mindre anledning att be mig skriva ett äventyr till dem för webben. Jag loosar pengar.
4. Ett exempel på hur det kan fungera på den internationella arenan; jag skickar in ett förslag på ett äventyr till Wizards of the Coast. De frågar då om det är publicerat tidigare. Oftast är det inte det, men ibland händer detta. Om jag då kan säga "Ja, det är publicerat och finns på nätet endast på denna webbplats" är det betydligt större chans att de köper äventyret, än om jag tvingas säga "Ja, ser ni, det finns på en massa andra webbplatser på nätet. Faktiskt så många att jag inte har koll på var det finns överhuvudtaget". Om jag ger det svaret säger WotC, "Tack, men nej tack", och jag loosar pengar.
Så som slukläm så håller jag med till 100% när du säger:
Gemene man som ska tjafsa om copyright hit och dit är jag lite less på.
Fast av totalt motsatta anledningar. När gemene man börjar tjafsa om copyright är det oftast för att slippa jobba själv, och för att kunna dra nytta av någon annans jobb. Och det är jag lite less på.
Och hur jävla svårt är det för de som snor mitt material att fråga mig om de får använda det? Jag har gett tillstånd till detta förut, och kommer att göra det igen. Bara de frågar...
MVH
Magnus
Inspirera. Engagera. Överraska.
www.houdini.se