Nekromanti Låt det inte fortsätta!

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Tillägg

"Och hur jävla svårt är det för de som snor mitt material att fråga mig om de får använda det? Jag har gett tillstånd till detta förut, och kommer att göra det igen. Bara de frågar..."

Håller med till 100%...ett tillägg bara...

Det är större chans att få ok om man frågar först och inte i efterhand, råkar jag på det så skulle jag kategoriskt svara nej till denne person när denne frågar om nya delar som han vill lägga på sin sajt.

Sedan har jag tröttnat lite när man surfar runt på nätet, man hittar säg t.ex. 10 st DoD sidor, av dessa kan man säga att oftast är det 9 av dem som har identiskt material... Fan man vad blir lack då...

Riddaren - tröttnat på det


Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,468
Location
Stockholm
Kommentar

Att vi skulle skita i upphovsrättslagen är ju befängt!

Allt material som finns på sidan har på ett eller annat sätt blivigt inskickat.

Sen ifall det inte är författaren själv som skickat in det kan ju inte vi veta, eller hur?


Jag kan rekommendera att om ni får material tillskickade er där det står en annan författare angiven än den som skickar materialet, att ni kontaktar författaren och kollar om det är ok.

Som exempel, när ni fick in mina äventyr, där det står Magnus Seter som författare, så kollar ni med mig, eftersom det inte var jag som skickade in materialet till er.

Det är, oavsett om ni vill det eller inte, så att det är ert ansvar att kontrollera att ni kan/får använda materialet eller inte. Det åligger inte oss författare att kolla om ni har använt vårt material.

Sen för övrigt kan jag ju tillägga att era inlägg här enbart har gjort att vi har ökat besökarantal till sidan så era "bojkott" har ju inte gått så bra kanske.

Hmm, det där sista gör ju säkert att fler av oss gillar er och er sida...

MVH

Magnus



Inspirera. Engagera. Överraska.
www.houdini.se
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,468
Location
Stockholm
Nu lugnar vi ner oss...

...allihopa. centralen har rätt, vi behöver inte sänkas oss till denna nivå för att diskutera ämnet.

MVH

Magnus

Inspirera. Engagera. Överraska.
www.houdini.se
 

Weatherman

Hero
Joined
25 Jul 2000
Messages
845
Location
Leksand, Dalarna
Oh ja!

"Sedan har jag tröttnat lite när man surfar runt på nätet, man hittar säg t.ex. 10 st DoD sidor, av dessa kan man säga att oftast är det 9 av dem som har identiskt material... Fan man vad blir lack då"

Håller helt med, hittar samma sak var man än kommer. Och idén att samla _alla_ äventyr på samma sida är inte i min smak, roligare med många originella och gärna profilerade hemsidor.

weatherman - en fin kille, egentligen
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: Det är1 Låg IQ fjortis med högt EGO

Du har rätt i att jag använde lite väl hårda tonlag och det ber jag om ursäkt för Min enda ursäkt är att jag var trött och hade just innan jag skrev medelandet fått ett väldigt irriterande telefonsamtal. ( små ungar som busringde )
Så jag använde olyckliga formuleringar när jag skrev medelandet..



<A HREF="http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm" target="_new">http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm</A>
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,502
Location
Helsingborg
Re: Oh ja!

"<EM>Sedan har jag tröttnat lite när man surfar runt på nätet, man hittar säg t.ex. 10 st DoD sidor, /---/ 9 av dem /---/ har identiskt material...</EM>"
Tänkte precis säga att jag håller med när jag sen kom på att jag själv har en sådan sida. Å andra sidan så har jag satt en länk till orginalsidan bredvid det som jag snott.

Sno saker är nåt jag själv inte har nåt emot. Nätet är till för alla och om någon ansett att man har så bra matrial att denne lägger upp det på sin sida också ska man känna sig hedrad. Att man sedan <EM>inte</EM> tar bort det när orginalförfattaren ber om det tycker jag är oschysst.

"<EM>Och idén att samla _alla_ äventyr på samma sida är inte i min smak,</EM>
Skönt tycker jag. Bäst är det om nån skrivit kort om vad äventyret handlar om. Särskilt om folk skickar in sina äventyr dit. Te.x. till <A HREF=http://www.sverok.se/bank TARGET=new>Sveroks scenariobank</A>.

/[color:green]Han</font color=green> som vet att man eg. ska stava oschysst ojust, men då är det nog ingen som fattar vad man menar
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Re: Oh ja!

"Sno saker är nåt jag själv inte har nåt emot. Nätet är till för alla och om någon ansett att man har så bra matrial att denne lägger upp det på sin sida också ska man känna sig hedrad. Att man sedan inte tar bort det när orginalförfattaren ber om det tycker jag är oschysst."

Jovisst, men Svenska lagar gäller för svenska servrar och även utländska servrar om det som finns där är avsett för svenska förhållanden. Dessutom finns upphovsrättslagen i olika utföranden men i näst intill alla länder. Kan nämnas t.ex. att i Sverige gäller upphovsrätten till 70-år efter författarens död, medans den i USA och Danmark gäller till 100-år efter författarens död.

Man får ta inspiration från nätet, men inte sno utan att fråga... Det finns dock sidor som tillåter det utan att du frågar, men då står det också vad som krävs tillbaka, t.ex. en länk till upphovsmannens sajt.

Riddaren


Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Oh ja!

"Nätet är till för alla och om någon ansett att man har så bra matrial att denne lägger upp det på sin sida också ska man känna sig hedrad. "

Ska och ska. Jag känner mig bestulen, inte hedrad. Om någon frågar först så har jag sällan något emot det, men om någon snor utan att fråga så blir jag putt.

Och oavsett om nätet är till för alla så är materialet på det inte allmän egendom. Bibliotek är också till för alla, men likförbannat anses det vara ett brott att knata ner dit och fotokopiera (sno) Liza Marklunds senaste bok.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,468
Location
Stockholm
Vad är det som...

...hindrar att man länkar till sidor med äventyr som man tycker är bra?

På det sättet behöver man inte stjäla andras material för att ge den service man är ute efter att ge.

Tex Äventyrscentralen. Om deras mål är att ge folk tillgång till bra äventyr, uppnår de detta genom att länka till de sidor där äventyren redan finns för nedladdning.

Sidor som gör på det sättet brukar kallas Portaler.

Äventyrscentalen skulla alltså helt enkelt kunna låta bli att stjäla äventyr och lägga upp på sin sida, och istället peka folk på de sidor där äventyren finns. Lätt och enkelt, de uppnår exakt samma effekt som de gör när de stjäl grejer, och de slipper att bryta mot lagen och göra folk sura.

Och så är det mycket schystare mot alla andra.

Förutsatt att deras främsta mål är att ge bra service till rollspelarna, och inte att boosta sin plånbok eller sitt ego.

M.



Inspirera. Engagera. Överraska.
www.houdini.se
 

Nerosuferoth

Swordsman
Joined
3 Dec 2000
Messages
409
Location
Menzoberranzan
Re: Ditt material...

synd bara att inte fler har ditt synsätt i detta ämne!

Jag håller med Magnus till hundra procent. Och i egenskap av författare till det stulna materialet så har faktiskt Magnus rätt i frågan, oavsett om hela forumet råkar tycka att du gjort ett bra jobb som samlat ihop allting utan författarens tillåtelse. För övrigt så är du jävligt kaxig för att vara i underläge, men det kanske bara är en del i ÄventyrsCentralens popularitetskampanj.

Per-Ola, som undertecknar med sitt riktiga namn för att understryka att han menar allvar

And this is also part of the game, I suppose, Sydney?
 
Top