Nekromanti Låt det inte fortsätta!

gollum

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
476
Location
Uppsala
Stämmer...

Faktum är att två äventyr finns kvar; helt utan min tillåtelse - trots att jag bett dem att ta bort dem. Har påpekat det för deras server samt just.nu - hoppas nu bara att de försvinner från webben...

/Gollum - vill ha det så

Dagen D närmar sig. AW4.01.
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Anders Blixt är också bestulen

Och han tjänar ju också pengar på sitt skrivande. T.ex. en text på www.rollspel.com till MERP finns på den aktuella sidan...

Riddaren


Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Problemet...

Jag har dessutom råkat ut för att de _skrivit om_ mitt material "för det lät bättre så"... =:-#

Det finns NÖTTER!
(och jo, vederbörande lät mitt namn stå kvar)

Nightowl

We're damned if we do.
We're damned if we don't.
So let's DO it, dammit!
 

Runde Rolf

Swordsman
Joined
9 Feb 2001
Messages
483
Location
Stockholm, Sverige
VARNING!!!!!

Detta riktar sig till alla här men framförallt till min älskade vän och livskamrat gollum/Måns. Det är nämligen så att under Övrigt på Äventyrscentralens material bank så finns det material som jag tror är direkt plockat från Scenariobanken. Ett av de rollspel som finns där är Mega Chicken och jag som ser detta spel som något heligt så anser jag det vara varje människas plikt att se till så att skaparen till detta(ovan nämnda person) ska få all ära, äras den som äras bör.

Medans jag skriver detta så gräver sig en hemsk tanke in i min hjärna. Jag orkar inte kontrollera men är inte chansen rätt ordentligt stor att han bara tar och kopierar allt ifrån Scenariobanken? Jaja om han svarar på min uppmaning så får vi väll alla svar på våra frågor.

<A HREF="http://www.spelaroll.net/svultnasvinet" target="_new">http://www.spelaroll.net/svultnasvinet</A> runderolf@hotmail.com
 

gollum

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
476
Location
Uppsala
Re: Skönt

Typ ett ("jag-skiter-väl-i-er!") om man får tro inläggen i hans gästbok. =(

/Gollum - kan minsann också vara tuff :)

Dagen D närmar sig. AW4.01.
 

gollum

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
476
Location
Uppsala
Re: VARNING!!!!!

"älskade vän och livskamrat gollum/Måns"

Aj då... Tror visst att den gode Rudolf har fått saker och ting om bakfoten och tror att vi är gifta eller nåt... =)

/Gollum - tycker att det där lät läskigt

Dagen D närmar sig. AW4.01.
 

Punger

Hero
Joined
9 Nov 2000
Messages
1,413
Location
Ekshärad, Värmland men bor numera i Norrköping.
Vad är det här!!

Man kan väl för "#%¤|&!? inte ta saker direkt ifrån Senariobanken och "slänga upp" utan att ha frågat den som har upphovsrätten först? Vad är det för människa egentligen?

Anser förövrigt att man kanske skulle ta och låsa denna tråd och fortsätta diskussionen på Rollspels-forumet. Det blir ju mer rätt så.

Punger for President!
<A HREF="http://www.punger.cjb.net" target="_new">http://www.punger.cjb.net</A>
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: Det är1 Låg IQ fjortis med högt EGO

Som tror sig ha hittat ett smart sätt att få en sida med mycket matrial..
Personen har hög förmåga att Html koda ( troligen ) men låg förstålse för lagar och respekt för andras.
Han har dessutom ingen eller frånvarande talang för egen kreativitet utan är helt beronde av andras fantasi för att få matrial..

NU gissar jag bara men troligen så är det så han är..
Teorin så kan det vara en rollspelare med Piff och Puff mentalitet.. ( "De övergivnas arme" metoden av att skaffa matrial man stjäl och ändrar som man själv vill med andra ord )

<A HREF="http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm" target="_new">http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm</A>
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: Va?!

De kan inte ta bort ditt inlägg, då Äventyrsbanken (www.rollspel.just.nu) är en helt annan site än rollspel.nu.

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather
 

centralen

Veteran
Joined
7 May 2001
Messages
3
Tja alla,

Ice på ÄventyrsCentralen här, blev tipsad om detta "trevliga" inlägg.

Jag skulle vilja börja med att fråga varför det är så kul att göra "profiler" av oss?

Är det så ondsinnt att försöka göra en trevlig sida med massvis material till de flesta rollspel så folk slipper letar runt över halva internet för att hitta vad dom vill ha?

Att vi skulle skita i upphovsrättslagen är ju befängt!

Allt material som finns på sidan har på ett eller annat sätt blivigt inskickat.

Sen ifall det inte är författaren själv som skickat in det kan ju inte vi veta, eller hur?

Alla mail ang borttagning av material har blivigt åtgärdade, anklagelser om att det sedan kommit tillbaka igen är inte helt riktiga. När visst material kom tillbaka var det på grund av att vi länkade till det från ett annat ställe. Men även detta är nu borttaget.

Är det inte trevligare ifall folk kunde komma med förslag istället för klagomål?

Men det tar väl priset när någon dåre påstår att vi inte skulle ha något eget material över huvud taget, det har vi visst det.

Sen för övrigt kan jag ju tillägga att era inlägg här enbart har gjort att vi har ökat besökarantal till sidan så era "bojkott" har ju inte gått så bra kanske.

ice
ÄventyrsCentralen
http://rollspel.just.nu
 

Pazuzu

Warrior
Joined
1 Aug 2000
Messages
225
Location
Stockholm
Re: Ditt material...

Jag förstår inte hur ditt material kan vara värt pengar för dej när det redan ligger på nätet?! Om du har det gratis tillgängligt på din websida eller om det ligger lika gratis på andra sidor har ingen betydelse. Om materialet dock inte fanns i digital form eller om folk varit hemma hos dej och smygscannat ditt pappersmaterial så skulle jag bli mäkta konfunderad.

Jag kan dock se att du kanske vill ha trafiken till din egen sida för att kunna visa upp vem du är och vad du mer gjort å så, för att det kanske ska leda till arbete och pengar för dej. Men jag är övertygad om att det kommer funka ändå. Ange namn, epost och eventuell webadress i materialet bara. Gemene man som ska tjafsa om copyright hit och dit är jag lite less på. Om jag hade gjort ett äventyr eller liknande och såg att det låg över halva internet skulle jag bara tycka det var trevligt. Och jag tror INTE Riotminds bryr sej huruvida dina äventyr finns på din sida eller på flera. De får bara mer exponering för sitt spel.

Tjohopp
 

centralen

Veteran
Joined
7 May 2001
Messages
3
Re: Ditt material...

Håller med till fullo, synd bara att inte fler har ditt synsätt i detta ämne!
 

[HSM]

Warrior
Joined
21 May 2000
Messages
350
Re: Ditt material...

Det handlar inte hur eller om det vore trevligt att se sitt material över hela nätet utan om författarens rätt att bestämma vart det ska och inte ska publiceras. Om jag tycker att en viss sida är oseriös eller publicerar i övrigt dåligt material så är det självklart att man inte vill se sitt material där. Det är ett beslut som ingen annan än upphovsrättsägaren kan ta. Och att ta för givet (som du gör med RiotMinds) att de inte har något emot att ni publicerar deras material är precis så man inte ska göra. För om du inte har frågat dem så har du inte en minsta aning om deras ståndpunkt, och att då publicera deras material kan vara tvärtemot vad de egentligen tycker. RiotMinds har tex en logga för officiella DoD-siter, och det får man tro att det har för att de på så sätt vill stödja websidor som är seriösa och har en viss kvalitét på sitt innehåll.

-Hans
 

centralen

Veteran
Joined
7 May 2001
Messages
3
Re: Det är1 Låg IQ fjortis med högt EGO

hatten,
jo visst är det kul att bedömma andras personlighet?

Läste på din hemsida att du inte var så poulär i din ungdom, det kanske kan bero på din förmåga att spekulera fram nonsens?

ÄventyrsCentralen är som jag tidigare skrivit en samlingsplats för mycket rollspelsmaterial egensrivet och skrivet av andra. Jag rekomenderar att du läser min förklaring innan/om du svarar på ditt inlägg.

Men har man inte mycket för sig så får man ju klaga på andra. Men om det nu är så kul att spekulera i andra personlighet så kan väl jag också göra det. Är ganska säker på att inlägget skulle tas bort under reglen "personangrepp" isåfall så jag struntar i det.

Men fortsätt du och "Ha en trevligt DAG och ett UNDERBART LIV"
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,468
Location
Stockholm
Kommentarer

1. Om mitt material finns gratis på www.rollspel.com, finns väl ingen som helst anledning att sno det och lägga upp det på en annan sida, om nu inte personen i fråga vill tjäna något på detta (kanske pengar genom annonsintäkter eller status genom att ha mycket äventyr på sin sajt). Varför ska jag ovetandes och ovilligt bidra till att denna person använder mitt arbete för att boosta sin plånbok eller sitt ego? Varför ska alla andra som inte snor mina grejer lida för att en person tycker att det är ok att sno andras material?

2. Riotminds vill att Vinterskogens Hemlighet endast finns på deras egen sida. Olika sajter har lagt upp äventyret, men har tagit bort det efter att Riotminds bett dem göra så. Varför? För att VSH drar publik till Riotminds egen sida, helt enkelt. Mer publik där, mer chans att informera genom att använda sajten som kanal. Vilket i sig ger mer intäkter till Riotminds, vilket gör att de kan tänka sig att betala mig för att skriva ytterligare äventyr. Vilket de INTE gör om inte VSH drar publik till deras sajt. Jag loosar pengar.

3. Samma resonemang som 2, men nu gäller det rollspel.com. De är mina vänner. De har rätt att lägga upp mina äventyr. De har kanske ett tiotal av mina äventyr. Varför? Bland annat för att dra trafik till sin sajt där de gör reklam för Western och Gondica. Om nån snor deras material, minskar antalet besök till deras sida, och den pontentiella publiken för Western och Gondica minskar, och de får mindre anledning att be mig skriva ett äventyr till dem för webben. Jag loosar pengar.

4. Ett exempel på hur det kan fungera på den internationella arenan; jag skickar in ett förslag på ett äventyr till Wizards of the Coast. De frågar då om det är publicerat tidigare. Oftast är det inte det, men ibland händer detta. Om jag då kan säga "Ja, det är publicerat och finns på nätet endast på denna webbplats" är det betydligt större chans att de köper äventyret, än om jag tvingas säga "Ja, ser ni, det finns på en massa andra webbplatser på nätet. Faktiskt så många att jag inte har koll på var det finns överhuvudtaget". Om jag ger det svaret säger WotC, "Tack, men nej tack", och jag loosar pengar.

Så som slukläm så håller jag med till 100% när du säger:

Gemene man som ska tjafsa om copyright hit och dit är jag lite less på.

Fast av totalt motsatta anledningar. När gemene man börjar tjafsa om copyright är det oftast för att slippa jobba själv, och för att kunna dra nytta av någon annans jobb. Och det är jag lite less på.

Och hur jävla svårt är det för de som snor mitt material att fråga mig om de får använda det? Jag har gett tillstånd till detta förut, och kommer att göra det igen. Bara de frågar...

MVH

Magnus

Inspirera. Engagera. Överraska.
www.houdini.se
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Ansvarig utgivare

"Allt material som finns på sidan har på ett eller annat sätt blivigt inskickat.

Sen ifall det inte är författaren själv som skickat in det kan ju inte vi veta, eller hur?"


Nope, men det är du som ansvarig för hemsidan som är skyldig att ta reda på att det är ok från upphovsmannen...

Riddaren


Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie
 
Top