Nekromanti Låt det inte fortsätta!

gollum

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
476
Location
Uppsala
Måste bara påpeka för dem som inte insett det att sajten Äventyrscentralen (http://www.rollspel.just.nu) antagligen inte har ett enda lagligt äventyr. Allt material är taget utan författarnas tillstånd.

Trots att jag bett dem att ta bort materialet skrivet av mig ligger det fortfarande kvar. De har till och med sagt att de skulle ta bort det, samma kväll till och med, och det var flera veckor sedan!

När jag påpekade detta i deras gästbok tog de genast bort mitt inlägg. Uppmanar alltså alla att bojkotta Äventyrscentralen!

/Gollum - ...som ett bi

Dagen D närmar sig. AW4.01.
 

Count

Warrior
Joined
29 Nov 2000
Messages
206
Location
Göteborg, Malmö
Va?!

Vafan!? (JA JAG SVOR!)

Sånt här kan inte förtsätta, tar dom bort detta inlägg med så ... bojkottar jag dom!

DÅLIG STIL!

MvH Martin
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Finns två sätt direkt som du kan göra som verklig upphovsman.

1) Anmäla till servern där sajten ligger att du äger upphovsrätten och inte vill att den skall ligga kvar där och tala om att du varit i kontakt med de ansvariga utan resultat. Kan även bidraga med mejlen (i många fall behövs dock dessa översättas till "utrikiska" då många gratisservrar talar ett främmande språk...

2) Anmäla det i Sverige för brott mot upphovsrättslagen.

Riddaren


Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie
 

Maggan

Swordsman
Joined
7 Feb 2001
Messages
746
Location
Ekshärad i Värmland
Jag vet nått kul man kan göra!

Alla som läser detta kan ju gå skriva till dom och klaga tills dom insett sitt misstag! Vi floodar dom med (hat)brev! /images/icons/laugh.gif

->>Magnus<<-

"If i´ll ever meet you, i´ll control alt delete you..."
 

Pazuzu

Warrior
Joined
1 Aug 2000
Messages
225
Location
Stockholm
spelar roll(spel)

Ärligt talat... vad spelar det för roll? Det är väl kul om nån fjortis tagit sej tid att leta upp allt tjafs och lägga upp det på samma ställe så man kan leta på EN rutten site istället för tjugo. Du tror väl inte ditt material är värt några pengar hoppas jag? Antar att ditt namn och email står i materialet och då är det väl bara trevligt om det sprids.

Verkar va en ny trend att tjafsa om upphovsrätt och lagar hit och dit.

/Pazuzu - Tröttnade på forumet, testar igen
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Re: spelar roll(spel)

Det spelar visst roll...

Har man skrivit något och valt att publicera det så har man också valt var man skall publicera det... Man vill inte hitta materialet på andra ställen som man inte känner till... Kan hamna på helt andra sidor också som man inte alls har lust att finnas på m.m.

Riddaren


Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie
 
Joined
26 Apr 2001
Messages
1,512
Location
Stockholm
Äventyrscentralen är nere, tror jag.

Äventyrscentralen verkar vara nere, så man kan väl hoppas att de tar bort ditt äventyr för tillfället. ( Annars tycker jag att det är kul med äventyr på nätet, men det får ju inte gå emot upphovrätten. En rätt naturlig åsikt i sammanhanget, skulle jag tro.)
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Re: Äventyrscentralen är nere, tror jag.

Centralen är kvar, men Gollums material är nu bortataget mig veterligen. Däremot bryter sajten mot upphovsrättslagen genom att lägga upp material utan författarens tillstånd. (och så får en författaren plötsligt upptäcka sitt verk på sidan och börja klaga t.ex.)

Riddaren


Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Mitt material...

...är värt pengar för mig. Och för dem som redan använder mitt material för att dra besök till sin webbplats. Och som har lov att göra det (www.rollspel.com).

Och Äventyrscentralen har, nu när jag tittade efter, stulit ett äventyr från mig.

Den löjliga friskrivningen om att man måste kontakta dem för att de ska ta bort äventyret är ett hån. Det är de som ska kontakta mig om de vill använda något jag skrivit.

På ett eller annat sätt förlorar jag pengar på att de stjäl mitt material.

Och jag gillar inte det.

Skulle du gilla det?
M.

Inspirera. Engagera. Överraska.
www.houdini.se
 

[HSM]

Warrior
Joined
21 May 2000
Messages
350
Re: Problemet...

är att folk tror att bara för att något finns på nätet så är det fritt fram att använda det hur som helst. Jag har själv råkat utför det med flera av mina artiklar. I ett fall hade de till och med skrivit av hela artikeln från en tidning och sedan lagt ut den! Då blir man fly förbannad.

Ett tips från mig är att emellanåt gå ut på nätet och söka på sitt eget namn (i vissa fall är de så pass dumma att de låter det stå kvar) eller på artikeln/äventyrets eller whatever titel för att se om man får upp något. Det finns dessutom tjänster som kan hålla koll på sådant här åt en, men då ska man vara en storfräsare som är villig att betala för det också.

För allmän information: Så fort man skrivit/tecknat/skapat något så har man automatiskt copyright/upphovsrätten till det. Man behöver inte ens sätt ut ett "Copyright..." för att det ska vara så. Och om man vill använda något som någon annan skrivit finns en enkel regel - fråga först!

-Hans
 

SoC

Veteran
Joined
30 Apr 2001
Messages
158
Location
stockholm swe
Re: Jag vet nått kul man kan göra!

Bra ide Maggan jag gör det snart hehehehe dom ska få hehe,



SoC

kraften kanske vinner i inre styrka men ingen överlever ett två hands svärd i huvudet hehehe.
 

gollum

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
476
Location
Uppsala
*stånk*

Tänk på att folk har slitit för att skriva det där materialet, kanske åt en egen sajt eller för att vinna något på Sveroks Scenariobank... Jobbat hårt med det för att erbjuda folk något bra... Och sedan kommer det en ful liten typ och snor sakerna och tycker sedan att det är författarens fel. Dumt, är vad det är.

/Gollum - citerade lite i rubriken

Dagen D närmar sig. AW4.01.
 

gollum

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
476
Location
Uppsala
Nej...

...delar av det ligger fortfarande kvar. :(

/Gollum - anmäler till ISP just i detta nu

Dagen D närmar sig. AW4.01.
 
Joined
26 Apr 2001
Messages
1,512
Location
Stockholm
SoR äventyr

Jag såg det, Måns (antar jag). Det är helt enkelt förjävligt... Du har ett SoR äventyr som fortfarande är kvar där förresten! Troligtvis har väl dom inte ditt medgivande där heller, får man väl anta.
 
Top