Lära sig spelleda online

Bjorn

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,221
Location
Stockholm
En hel del personer här verkar ju åtminstone delvis utöva sitt rollspelande via onlinespel. Har själv aldrig provat detta, eller ja, för länge sedan har jag testat några få gånger att spela såväl rollspel som andra spel (krigs och brädspel) via email men det känns ju väldigt stenålder numera.

Min erfarenhet av att spela rollspel på det sättet (PBEM) är också att mycket av interaktiviteten går förlorad.

Men när man nu ändå i jobbet tvingas att vänja sig vid att göra mer och mer via Skype/Teams etc. så kan det ju inte vara så svårt att spela rollspel på det sättet. Men jag undrar om det finns någon bra introduktion någonstans, antingen på forumet, i artiklar eller bloggar och är också intresserad av eventuella tips ni som spelar på det här sättet har att komma med. Jag har också gjort antagandet att det man behöver kunna för att spela online är en delmängd av det man behöver lära sig för att kunna spelleda, så att om man lär sig detta så kan man även spela.
 

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,550
Finns väl en uppsjö av lösningar.
Jag kör via Roll20, där finns en del tutorials som gör att man kommer in i det.
En enklare lösning kan ju vara att köra i discord, finns fantastiska tärningsbotar att använda där.
Ett varningens finger som i alla fall jag upplevt är att preppen tenderar att bli giganstisk när man kör via Roll20.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,289
Jag kör mycket rollspel online sedan ett par år då jag flyttade från min gamla spelgrupp.
Det är inte så stor skillnad egentligen att spela online mot att spela IRL, ungefär som skillnaden mellan ett möte och ett telefonsamtal.

Man kan lägga det på lite olika nivåer:

Snabbast är att bara ringa varandra i ett gruppsamtal (skype, teams, discord, facetime etc etc), sen kan spelarna ha egna printade rollformulär och egna tärningar. Så allt är analogt precis som vid spelbordet i princip.

Sen kan man, om man vill, börja använda en sk. VTT (Virtual Tabletop) som stöd. Jag har provat Fatasy Grounds och Roll20 och använder numera bara Roll20, kan verkligen rekommendera det. Roll20 är gratis och har många bra features. Det är enkelt att starta ett spel och bjuda in sina vänner till det.
I Roll20 finns rollformulär för väldigt många spel så om man inte spelar något extremt obskyrt så kan man enkelt välja sitt formulär i spelets inställningar.
Roll20 är stort och kan göra väldigt mycket men man behöver inte använda allt. Min rekommendation är att, till en början, bara använda rollformulären och tärnings-rullaren. Så kan man börja använda mer avancerade grejer allt eftersom.

Att ses och spela är såklart alltid roligast men det finns en del fördelar med online-spelande också:
  • Det går snabbt/enkelt att arrangera spelpass eftersom deltagare inte behöver lämna sina hem
  • Dyker regelfrågor upp under sessionens gång kan man smyg-ninja-googla utan att någon ser
  • Som spelledare finns massvis med digitala hjälpmedel som man kan använda efter behag, slumpgeneratorer för namn, skatter, dungeons osv osv
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,536
Location
Fallen Umber
Jag tycker det fungerar utmärkt med webbkamera och eget tärningsslagande. Delande av dokument via google drive, eventuellt rollformulär där. Eventuellt en tärningsbot på discord. Har inte testat något VTT och är inte sugen heller, jag vill alltid minimera prep.
 

bortom12e

Swordsman
Joined
20 Jun 2018
Messages
482
En bra introduktion: Snacka med en eller ett par kompisar och sätt er och testa. Så gjorde jag, vi har suttit sammanlagt kanske fyra timmar med roll20 och bara testat olika saker. Någon mock-upp-strid, rulla karaktärer, ge någon handout osv.
Jag tror det största hindret för att börja spelleda online är att man inte bara börjar :)
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Rent sådär, efter att ha spelat och spellett via Roll20 med hjälp av Discord vid ett tillfälle så känns det som att det egentligen inte behövs nån mer prep, eller att det blir annorlunda än vid bordet beroende på hur man kör. Har man många handouts, kartor och/eller vill köra med figurer på rutnät eller liknande, då krävs det mer, likaså om man vill köra med digitala rollformulär, eller koppla in saker andra skapat för att göra spelet lättare. Kör man mer Theatre of the mind så behövs inte mer än ett konto.
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,720
Location
Eskilstuna
Jag tycker att det kan bli nästan som att sitta runt ett bord. Själv föredrar jag Discord med tärningsbot. Eventuellt webbkameror och skärmdelning vid behov. Men vi kör typ enbart theatre of the mind.

Ett bra tips kan vara att rita upp en sittningskarta för er själva. När man ses fysiskt blir den rumsliga placeringen ofta ett verktyg för att avgöra turordning och sånt. Därför kan det vara nyttigt med en liten bild med var respektive deltagare "sitter" kring det digitala bordet.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,137
Lägger man ner lite tid på preppen tycker jag att Roll20 fungerar otroligt bra. Bekvämt också att kunna slå direkt från rollformuläret. Det enda som inte fungerar så bra med Roll20 är ljudet. Nästan oavsett hur vi gör är det alltid någon som inte hör alla de andra. Senast var det tre spelare som hörde alla medan SL och en spelare bland annat inte hörde varandra. Så det fick bli Discord för ljudet. Annars fungerar det som sagt bra.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,448
Location
Helsingborg
Rangertheman;n348145 said:
Lägger man ner lite tid på preppen tycker jag att Roll20 fungerar otroligt bra. Bekvämt också att kunna slå direkt från rollformuläret. Det enda som inte fungerar så bra med Roll20 är ljudet. Nästan oavsett hur vi gör är det alltid någon som inte hör alla de andra. Senast var det tre spelare som hörde alla medan SL och en spelare bland annat inte hörde varandra. Så det fick bli Discord för ljudet. Annars fungerar det som sagt bra.
Sådär var det för oss när folk använde Firefox. Roll20 är endast till för Chrome, har vi upptäckt.

Ljud måste man också greja med i Settings - åtminstone för någon spelare var det så.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,137
Rickard;n348147 said:
Sådär var det för oss när folk använde Firefox. Roll20 är endast till för Chrome, har vi upptäckt.

Ljud måste man också greja med i Settings - åtminstone för någon spelare var det så.
Kanske därför det fungerade för oss, för att vi körde med Chrome. Får höra med SL och den spelare som inte hörde alla vilken webbläsare de använder.
 

runequester

Swordsman
Joined
29 Apr 2018
Messages
474
Apologies for English.
We found roll20 to be a LOT of work to set up, especially if the playstyle is one where you dont plan a lot of battles in advance.

We just use Discord voice chat with a dice rolling bot.

One thing we realized; The group has to be good about microphone discipline: Not just for background noise but also talking over each other. If you have the one player who talks over people already.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,338
Location
Helsingborg
runequester;n348180 said:
Apologies for English.
We found roll20 to be a LOT of work to set up, especially if the playstyle is one where you dont plan a lot of battles in advance.

We just use Discord voice chat with a dice rolling bot.

One thing we realized; The group has to be good about microphone discipline: Not just for background noise but also talking over each other. If you have the one player who talks over people already.
Same here. Voice discipline is important. If you want to just add a comment then just dropping it in text chat is probably a better idea.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,967
Location
Linköping
Rangertheman;n348145 said:
Lägger man ner lite tid på preppen tycker jag att Roll20 fungerar otroligt bra. Bekvämt också att kunna slå direkt från rollformuläret. Det enda som inte fungerar så bra med Roll20 är ljudet. Nästan oavsett hur vi gör är det alltid någon som inte hör alla de andra. Senast var det tre spelare som hörde alla medan SL och en spelare bland annat inte hörde varandra. Så det fick bli Discord för ljudet. Annars fungerar det som sagt bra.
Vi har haft det problemet i Discord. Eller snarare en spelare som har problem med Discord, att plötsligt hör han inte en annan specifik deltagare medan vi övriga hör alla. Det brukar upptäckas när vi tycker han avbryter just den personen lite för ofta... En rejoin och sen funkar det.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,137
Feuflux;n348186 said:
Vi har haft det problemet i Discord. Eller snarare en spelare som har problem med Discord, att plötsligt hör han inte en annan specifik deltagare medan vi övriga hör alla. Det brukar upptäckas när vi tycker han avbryter just den personen lite för ofta... En rejoin och sen funkar det.
Så har jag haft det när vi haft styrelsemöte i nördföreningen, plötsligt har jag inte hört ordföranden men alla andra har fortsatt höra henne.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
I lördags när jag spelade med 4 personer så fungerade ljudet som det skulle hela tiden, men när vi kört 6-7 personer, som dagen innan, däremot då har vi haft ljudproblem. Vi körde därför ljudet i Discord. Ska se om vi kan testa enbart Chrome i större gruppen.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,970
Location
Umeå
Vi kör roll20 straight up med video och röst, tycker det fungerar förträffligt bra. Speciellt för att slå tärning osv och har insett att även om en kan slå tärning själv off screen bara, så finns det en spänning för alla deltagare att se resultaten av ett slag direkt.

Vi har listor med SLP, samt lite anteckningar om vad de gjort/hur de kommit in i berättelsen, samt namnlistor att plocka namn från för nya karaktärer som introduceras. Har lite SL-prepp liggandes där men tyckte nog att det egentligen var enklare att låta den ligga utanför Roll20, så blir kanske att jobba lite med parallella spår där också. Min prepp är bara lite bomber och lite SLPs, så inget stort som behöver förberedas.

Min största förvåning var nog under senaste spelmötet, när en spelares video blev lite skakig och blev mest färgmönster och pixligt ett tag; hur himla bra video är för detta! Jag tänkte nog först att ljud räcker, men att se folk och se när någon viftar med händerna eller så, insåg som sagt först när det helt plötsligt försvann i pixeldistortion hur fint det var att ha där.
 

Innergnome

Bygger FictionBoard
Joined
13 Jun 2011
Messages
21
Location
Stockholm
En hel del personer här verkar ju åtminstone delvis utöva sitt rollspelande via onlinespel. Har själv aldrig provat detta, eller ja, för länge sedan har jag testat några få gånger att spela såväl rollspel som andra spel (krigs och brädspel) via email men det känns ju väldigt stenålder numera.

Min erfarenhet av att spela rollspel på det sättet (PBEM) är också att mycket av interaktiviteten går förlorad.

Men när man nu ändå i jobbet tvingas att vänja sig vid att göra mer och mer via Skype/Teams etc. så kan det ju inte vara så svårt att spela rollspel på det sättet. Men jag undrar om det finns någon bra introduktion någonstans, antingen på forumet, i artiklar eller bloggar och är också intresserad av eventuella tips ni som spelar på det här sättet har att komma med. Jag har också gjort antagandet att det man behöver kunna för att spela online är en delmängd av det man behöver lära sig för att kunna spelleda, så att om man lär sig detta så kan man även spela.
Hei Björn. Jag bygger en VTT just pga frustrationen av att inte kunna improvisera och att berättarstödet i befintliga virtual tabletops oftast finns kring kartor och miniatyrer. Skulle vara intressant och höra om du löst ditt behov och hur du önskar stödet för onlinespel såg ut. Om andra har tankar om det och spelar ex. via Discord, Skype eller annat eftersom ni kör mer "theater of the mind" typ spel - kontakta mig gärna! Twitter är där jag är lättast att nå Innergnome på Twitter
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,694
Location
Göteborg
Länksamlingen för trådar om hur man rollspelar på nätet växer. :gremgrin:




 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,120
Länksamlingen för trådar om hur man rollspelar på nätet växer. :gremgrin:




Bra jobbat Länkmeister!!
 
Top