Re: Kvinnlig könsstympning?
Och det här är inget att "förstå", det är ett otyg som ska bekämpas, som andra otrevliga saker, som traffiking. Det är ingen "unken fördom" att miljontals kvinnor förtrycks å det grövsta, utan ett faktum.
Man bekämpar saker väldigt mycket bättre om man förstår mekanismerna bakom dem. Att blunda för dessa mekanismer på grund av ren och skär ignorans, är fortfarande bara inskränkt.
Om män förtryckts på samma sätt skulle det blivit en storm av protester och sanktioner i stil med den mot sydafrika.
Det råder en storm av protester mot kvinnlig omskärelse, tycker jag nog. Såpass många, att man blundrar för realiteten och kallar fenomenet för 'kvinnlig könsstympning' rakt av, utan att ens försöka skaffa sig en nyanserad bild. Jag tycker fortfarande att det är ett problem.
Faraonsk omskärelse är förvisso ovanligt globalt, men dock vanlig bland miljontals människor. Och inte en marginell företeelse i Afrika totalt heller som du vill påskina.
Jag har inte sagt att det är en marginell företeelse, du missförstår mig, avsiktligt eller oavsiktligt. Låt mig illustrera med ett exempel. Du citerar:
"Kvinnlig omskärelse förekommer
* i flera afrikanska länder (minst 28)
* bland muslimer i Indonesien, Indien, Sri Lanka och Malaysia
* i Egypten, Oman, Yemen och Förenade Arabemiraten och kanske även på andra ställen i Mellanöstern.
Detta är säkerligen korrekta siffror. Men wikipedia nämner ingenting om vilken sorts omskärelser detta handlar om. I en förkrossande majoritet av fallen, rör det sig om att klitoris prickas med en nål, att ett litet snitt görs i klitoriskappan, eller att klitoriskappan skärs bort. I merparten av återstoden av fallen, rör det sig om att en del av klitoris skärs bort. De fall där hela klitoris skärs bort, eller där fullständig faraonisk omskärelse utförs, är fortfarande oerhört få i jämförelse, och mycket starkt lokaliserade till Afrikas horn. Därför har jag problem med att folk direkt översätter begreppet 'kvinnlig omskärelse' till 'kvinnlig könsstympning'; inte konstigt då, liksom, att man förfasar sig över siffror som dessa. Man missar helt att de överlägset vanligaste formerna av kvinnlig omskärelse knappast är värre än manlig, som massor av människor i västvärlden utför på mina småpojkar utan många att protester höjs. Man spelar på folks föreställning om kvinnlig omskärelse som detsamma som infibulation, och publicerar därefter siffror som väldigt många människor kommer att tolka som att
infibulation är ett vida spritt, globalt fenomen. Det är det inte, och det är en missuppfattning som måste åtgärdas innan en nyanserad debatt om kvinnlig omskärelse kan föras. Sug vidare på den här formuleringen:
UNICEF anger att könsstympning förekommer i ett 40-tal länder och att det drabbar 2 miljoner flickor varje år."
Jag menar, herregud.
Könsstympning? Att göra ett snitt i klitoriskappan? Det där är mer eller mindre ren lögn, oavsett vilken begreppsdefinition man använder. Jämför det med att skära bort hela förhuden på pojkar som inte fyllt ett år...det drabbar nog liiite fler än 2 miljoner varje år.
Skär man av klittan av en flicka ÄR det barnmisshandel. OCH det sätts i system. Fakta kallas sånt för! Och de flesta ÄR överens om att det handlar om mån slags kontrollgrej.
Vi tycker det. Eller ja,
du tycker det. Egyptierna och Somalierna tycker det nödvändigtvis inte. Således är det inte fakta; det är blott ett uttryck för din syn på världen. Det finns ingen obestridlig moralisk auktoritet. Om vi vill påverka dessa kulturer att sluta med kvinnlig omskärelse, är utpressning, bojkotter och förbud helt fel väg att gå. Det är imperialistens, eurocentristens, och moralfascistens väg, och den har vi västerlänningar vandrat alltför länge.
Och sedan; det är klart att en patriarkal vilja att kontrollera kvinnors sexualitet är en av mekanismerna bakom förekomsten av de grövre formerna av omskärelse; jag har aldrig påstått annorlunda. Men det är en av många mekanismer, och helt besides the point, för jag har fortfarande varken försvarat infibulation eller kvinnoförtryck med ett ord.
Jag gillar hur alla källor hela tiden ger detaljerade beskrivningar av infibulation; givet hur liten del av alla kvinnliga omskärelser det är; luktar det skräckpropaganda lång väg.
- Ymir, som redan hade lågt förtroende för UNICEF...