Nekromanti Kvinnlig könsstympning [edit]

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: En liten reflektion

Angående omskurna killar så tycker amerikanska tjejer ofta att ens kuk ser otroligt konstig ut som icke omskuren europé.. (tänker inte gå in på mer detaljer än så, he he)..

..en annan allmän reflektion är ju att det är underligt att man genomför ett ingrepp på kvinnor som försämrar deras kanske viktigaste funktion i klansamhället: föda friska (gosse)barn. Risken för infektioner osv ökar ju markant, och försämrar prognosen för lyckade graviditeter.

Och klart är det är fast i ett destruktivt mönster.. det är ju ofta även kvinnorna som driver på... om man själv genomgått en sån sak vill man ju inte gärna höra att allt var helt i onödan, eller värre.

Sen tror jag faktiskt männen skiter ganska mycket i om kvinnorna lider eller inte... det finns ju ett underligt men grundmurat kvinnohat i delar av kulturen där som är svår att förstå.

Några OT-exempel: I Irak mördas opropotionenligt många bagare av islamistiska milismän läste jag i Metro idag. Varför? För att baka är OMANLIGT, och därför ska de straffas.
Eller: Det som var mest upprörande enligt uttalanden av islamister angående den amerikanska tortyren i fängelser i Irak var inte att fångarna torterades (vilket ju inte är helt ovanligt i andra arabländer, för att uttrycka det milt), utan för att amerikanarna "behandlade dom som kvinnor". Vad de nu menade med det... troligen syftade de på att de blav avklädda och sextrakasserade. De här exemplena kanske inte är helt relevanta, men det visar ju på vilka åsikter om kvinnor som florerar.
 

magoo

Hero
Joined
19 Oct 2002
Messages
1,117
Location
Umeå
Re: En liten reflektion

Jag tror inte att kvinnor känner fullt så starka känslor rörande omskurna män, den är ju fortfarande relativt brukbar och i erigerat tillstånd med tillbakadragen förhud så syns det egentligen ingen större skillnad. Kommentarer?
Hoppas att jag inte sårar någon nu men jag tycker att en omskuren penis ser helfel ut. Typ som en skalad tunga :gremblush: Och borde det inte vara rätt oskönt att nöta den i kalsonger och brallor? Men jag antar att slemhinnan blir härdad med tiden... Får jag välja så blir det en med strut! Men jag har läst andra åsikter från kvinnor på andra forum så smaken är väl som vanligt delad. Dessutom tar det vanligtvis ett tag innan man får glutta och vid det laget kanske man gillar mannen ifråga så mycket att man inte bryr sig speciellt om utseendet på könet.

Jag funderar också varför man kan göra den man älskar illa - att mannen gör illa sin fru är obegripligt men för mig som mamma känns det ännu mer främmande att skära i min lilla pojke eller flicka. Å andra sidan hade jag inga problem med att hålla fast min vilt skrikande son och skära ur honom en sticka i sommar eftersom jag var rädd för infektion om den satt kvar och mammorna som omskär kanske är rädda för en själslig infektion.

Jag håller med dig i det du skriver i övrigt, jag tror att ritualer är jätteviktigt och för mig som är icke troende välkomnar jag alternativa konfirmationer och annat som kommit fram på senare tid.

På konfirmationslägret fick man ju annars lära sig en hel del om det andra könet, fast det var nog inte det som var syftet... :gremlaugh:
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Re: En liten reflektion

om man själv genomgått en sån sak vill man ju inte gärna höra att allt var helt i onödan, eller värre.
Jepp. Titta bara på de som köpt en ny bil (eller något annat dyrt). Hur ofta hör du dem klaga på att den är kass? Även om man vet innerst inne att den är kass så konditionerar man sin hjärna att inte se det.

Sen tror jag faktiskt männen skiter ganska mycket i om kvinnorna lider eller inte... det finns ju ett underligt men grundmurat kvinnohat i delar av kulturen där som är svår att förstå.
Först och främst så tror jag inte på det. För det andra är det inte en kultur, det är en massa olika kulturer som härstammar från olika naturfolk. Att baka ihop dessa kulturer och låtsas att det är samma är ungefär som att säga "alla monoteister är samma religion".

Några OT-exempel: I Irak mördas opropotionenligt många bagare av islamistiska milismän läste jag i Metro idag. Varför? För att baka är OMANLIGT, och därför ska de straffas.
Låter snarare som typisk Metro-journalistik. Låter skumt av flera anledningar:

* Så många mördas inte av islamistisk milis att man kan säga att man har någon vettig statistisk grund för ett sådant uttalande.
* Inte ens de mest militanta och bakåtstävande muslimer (dvs Saudi och Q8) anser att det är omanligt att baka yrkesmässigt. I hemmet kanske, men yrkesmässigt blir de antagligen mer upprörda om en kvinna bakar.
* De väljer politiska mål, inte ideologiska. Med andra ord, de väljer mål som folk förknippar med ockupationsmakten.

Min gissning om ett troligare händelseförlopt:

En attack görs mot ett bageri där jänkarna brukar köpa bröd. På det sättet kanske man klipper några jänkare och några kollaboratörer på samma gång. Många bagare dör i denna attack, och överrepresenteras därför som yrke betraktat. Fox eller någon annan vinklad skvallerjournalistisk kanal (eller någon kreativ bloggare, det är skrämmande många journalister som tar ostyrkta kommentarer i bloggar som fakta) får tag på det och vill sätta en pro-amerikansk twist på det.

Eller: Det som var mest upprörande enligt uttalanden av islamister angående den amerikanska tortyren i fängelser i Irak var inte att fångarna torterades (vilket ju inte är helt ovanligt i andra arabländer, för att uttrycka det milt), utan för att amerikanarna "behandlade dom som kvinnor". Vad de nu menade med det... troligen syftade de på att de blav avklädda och sextrakasserade.
Jag fick intrycket att den kommentaren var riktad mot att de tvingades klä på sig kvinnokläder och makeup och sånt, och att det finns färre tabun mot att kvinnor är nakna tillsammans i ett rum än motsvarande situation för män.

Att klä av och sextrakassera kvinnor är ett jättestort no-no inom islam. Kom ihåg, hur bakvänt det än verkar i dagens samhälle, så är de flesta av de begränsningar som kvinnor utsätts för i tex Saudi ursprungligen för att skydda dem, just mot sådant. I en tid när vackra kvinnor faktiskt blev bortrövade i sexuellt syfte så var det helt enkelt rätt vettigt att dölja utseendet och att stanna inne eller ha eskort. Tiderna har ändrats, med sederna släpar som vanligt efter lite, men värderingarna som driver dem är i stort sett likadana.

De här exemplena kanske inte är helt relevanta, men det visar ju på vilka åsikter om kvinnor som florerar.
Jag vet inte om det är rättvisande att säga "florerarar" när det rör sig om en liten extremistgrupp. Det är inte värderingar som genomsyrar samhället, speciellt inte ett relativt sekulariserat land som Irak. Att dessa grupper kommer upp till ytan nu är bara ett klassiskt exempel på vad som händer när en stark centralmakt försvinner (titta på Jugoslavien efter Tito eller Frankrike efter revolutionen). Att landet dessutom är under ockupation (av en makt som ockuperar ett annat verkligt extremistiskt muslimskt land och som mer eller mindre öppet hotar att angripa två muslimska länder till) gör det ju inte direkt svårare för dem att hitta bränsle för sin fackla.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,891
Location
Barcelona
Re: En liten reflektion

"Det är jättebra att ni har ceremonier som introducerar flickorna till vuxenlivet! Det hjälper dem att känna att de nått en ny fas i sitt liv och får dem att känna sig trygga i sin identitet. Fast det är ju rätt så farligt. Hur många är det här som det gått dåligt för?"

Shit... tror du att det är därför man skär om flickor? För att "introducera dom till vuxenlivet"?

Man skär om flickor för att kontrollera deras sexualitet. Precis på samma sätt som den moderna antiabort- och preventimedelslobbyn i USA är ett sätt att kontrollera kvinnors sexualitet, som medeltida kyskhetsbälten var ett sätt att kontrollera kvinnors sexualitet, som nunneväsendet var ett sätt att kontrollera kvinnors sexualitet (utöver dom uppenbara religiösa motiven, förstås), som regler mot kvinnlig otrogenhet och polyandri i typ alla kulturer evv0r är ett sätt att kontrollera kvinnors sexualitet.

Och varför vill man kontrollera kvinnors sexualitet? För att det är en bristvara! För att en kvinna bara kan bära ett barn åt gången, och det tar fyrtio veckor för det att bli färdigt. För att män vill vara säkra på att deras fruars barn faktiskt är deras barn.

Omskärelsen av kvinnor har förstås ritualiserats, men i grund och botten är den motiverad av krass ekonomisk hänsyn. Kvinnlig sexualitet är en handelsvara, och när du har en handelsvara så gör du vad du kan för att skydda den. Om man inte tar hänsyn till detta så kan man inte komma till bukt med problemet; det är som att en vegan skulle säga till en köttbonde, "men kan du inte rita några fina bilder på kor istället?" (ledsen för den antydda parallellen mellan kvinnor och kossor, men ni förstår nog poängen med liknelsen).
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Re: En liten reflektion

Varning: Mer info än vad en del vill ha följer. Be warned.

Och borde det inte vara rätt oskönt att nöta den i kalsonger och brallor?
Jag blev indragen i en sanslös diskussion om just manlig könsstympning på ett internationellt forum. Många amerikaner är snudd på religiöst övertygade om att det inte alls påverka förmåga eller annat, och om man inte gör det så kommer man att få alla upptänkliga sjukdomar inklusive harpest och snorren kommer antagligen att ruttna och trilla av, minst.

Ett problem är att få har någon referensram. Ingreppet görs som barn, så de har inget att jämföra med.

Till slut så fick jag nog av tjattret och bestämde mig för att göra ett experiment. Med lite händigt applicerande av plåster så fixerade jag förhuden i tillbakadraget läge, vilket är så nära man kan komma utan att faktiskt kapa bort något. Första timmarna vara jag småkåt hela tiden på grund av den ovana stimulansnivån, sedan blev det överstimulerat och mest jobbigt ett par dagar. Sedan kom en bortdomnad känsla som varade i ytterligare några dagar, innan det liksom stabiliserat sig. I slutänden så var det dock helt klart att känsligheten minskas rätt rejält, även i ett relativt kort experiment, och jag skulle definitivt inte vilja veta hur det skulle vara när den skavt mot kläder i 20 år.

Vi försökte komma på motsvarande experiment som en omskuren kille skulle kunna testa, men vi lyckades aldrig hitta någon vettig metod som var praktiskt genomförbar.

Jag har också hört tjejer som säger att det funkar sämre med omskurna killar, eftersom förhuden funkar som ett slags rörligt mellanskikt som gör att det glider bättre. Utan den så blir det som en träpinne.

Får jag välja så blir det en med strut!
Om inte annat så behövs det bara ett enkelt handgrepp så har man en utan. Greppa, dra neråt.

Å andra sidan hade jag inga problem med att hålla fast min vilt skrikande son och skära ur honom en sticka i sommar eftersom jag var rädd för infektion om den satt kvar och mammorna som omskär kanske är rädda för en själslig infektion.
Jag tror du sätter fingret på problemet här. Du hade inga problem med att skära ut stickan för att du blivit lärd att det är bra och viktigt att göra, så du vet att även om barnet inte gillar det så är det bra för barnet. Kvinnan som låter omskära sin dotter har blivit lärd att det är bra och viktigt, och vet därför att det är bra för barnet. Vi vet ju att hon inte har rätt (eller anser oss i alla fall veta, det är alltid farligt att kategoriskt sätta sitt vetande över andras), men vad vi vet påverkar inte hennes beslut.

På konfirmationslägret fick man ju annars lära sig en hel del om det andra könet
Så du menar att jag skulle gjort konfirmationsgrejen trots allt? Nu förstår jag varför alla gjorde det (förutom presenterna). Jag tror att det i princip bara var jag och Dante i hela årskursen på skolan som inte gjorde det, och se vad det har blivit av oss...
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Re: En liten reflektion

Shit... tror du att det är därför man skär om flickor? För att "introducera dom till vuxenlivet"?
Det varierar mellan olika kulturer, men i många så är det en viktig del av det.

som medeltida kyskhetsbälten var ett sätt att kontrollera kvinnors sexualitet
Ehm, de har blivit omvärderade. Numera betraktas de mer som att ha varit tillfälliga överfallsskydd i ofredstider, och att andra tillämpningar är mer en fråga om snuskiga fantasier från senare historiker.
 

EchonCique

Hero
Joined
22 May 2000
Messages
1,779
Rite of Passage

1.Vilka faser kan urskiljas i en passagerit (“övergångsrit eller rite de passage)? Nämn även några exempel på passageriter

Övergångsriter har tre distinkt olika faser: separeringsfas, liminal fas och integreringsfas. Dessa fasers uppgift är att markera övergången från en social status till en annan i en större eller mindre social kontext. Den andra fasen är tänkt att ge en mystisk och spirituell upplevelse, medan de tre gemensamt är menade att skapa förståelse för den sociala kontexten för de som genomgår övergångsriten (Eriksen, s.137-141).

Exempel på övergångsriter är vårt samhälles olika riter som markerar en passage mellan två olika stadier i liver: dop, konfirmation och giftermål som alla dock är tätt knutna till en viss religion. Andra exempel kan vara manliga Mbuti-pygmeers initiering i den hemliga och strikt manliga molimokulten (Eriksen, s.46). Slutligen kan påvisas den rit som genomförs när en ung !Kung-pojke fäller sina första stora vilda djur och efteråt anses giftasmogen (Shostak, s.76).


Mer går att finna på Wikipedia.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Re: Rite of Passage

Övergångsriter har tre distinkt olika faser: separeringsfas, liminal fas och integreringsfas. Dessa fasers uppgift är att markera övergången från en social status till en annan i en större eller mindre social kontext. Den andra fasen är tänkt att ge en mystisk och spirituell upplevelse, medan de tre gemensamt är menade att skapa förståelse för den sociala kontexten för de som genomgår övergångsriten
(snip)
Exempel på övergångsriter är vårt samhälles olika riter som markerar en passage mellan två olika stadier i liver: (snip) giftermål
Äktenskap

* Separeringsfas: Svensexan
* Liminal fas: Minnesluckor med fragment av strippor och bakfyllan
* Integreringsfas: Vigseln

Yep. Stämmer fint.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,508
Location
En mälarö
Min penis

Till slut så fick jag nog av tjattret och bestämde mig för att göra ett experiment. Med lite händigt applicerande av plåster så fixerade jag förhuden i tillbakadraget läge, vilket är så nära man kan komma utan att faktiskt kapa bort något. Första timmarna vara jag småkåt hela tiden på grund av den ovana stimulansnivån, sedan blev det överstimulerat och mest jobbigt ett par dagar. Sedan kom en bortdomnad känsla som varade i ytterligare några dagar, innan det liksom stabiliserat sig.
Du är fanimej kung! :gremgrin:

Fast du hade inte behövt gå igenom allt detta, du hade bara att ringa mig och fråga hur det ligger till med den här frågan. Jag är nämligen omskuren. Dessutom så skedde det i vuxen ålder, så jag har erfarenhet av både ett "före" och ett "efter", både vad gäller kalsongskav och sex. Så här har det varit för mig:

1. Kalsongskav. I början skavde det utav bara helvete! Eller "skavde" är nog fel ord, det kändes snarare som om snorren låg fel. Och det HELA TIDEN. Efter en tid (två eller tre veckor efter att bandaget åkt av) så vande jag och min bäste vän oss vid det nya tillståndet. Numera märker jag inte av det och det känns precis som vanligt.

2. Sex. Precis som vad gäller kalsongskavet så går det en period där man knappt vågar peta på den i pur tacksamhet över att man inte har ett blodigt bandage runt den (ärligt, vissa kroppsdelar vill man INTE ska blöda), samtidigt som man försöker vänja sig vid att allt ser och känns annorlunda. Dock så är sexbiten helt oförändrad. Den funkade precis så som den gjort innan och precis som med skaveriet så vänjer man sig. Numera tänker jag bara på det när jag ser mig själv naken, och inte ens alltid då.

Så vad tycker jag om det? Tja, det gjordes för att det var nödvändigt och av ingen annan anledning (Jag drabbades av "förträngning av förhuden", något som kan slå till hursomhelts och närsomhelst och oftast beror på närmast mikroskopisk ärrbildning på huden. Så tjejer, om ni inte vill klippa naglarna, så tänk i alla fall på vad ni gör med dem.), så jag var bara tacksam när de körde kniven i mig. Skillnadena, både de praktiska och de estetiska, är så små att det faktiskt inte spelar någon roll tycker jag.

/Anders
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Re: Min penis

Jag drabbades av "förträngning av förhuden"
Ska det verkligen krävas ett så drastiskt ingrepp för det? Borde inte ett litet snitt eller lite kreativt tänjande kunna fixa det? Se hur olika kroppsmodifieringsfantaster lyckas tänja ut olika delar av kroppen. Heck, det är ju genom kreativt tänjande man återskapar bortkapade förhudar, då borde det väl vara en baggis?

Du är fanimej kung!
Den som inte testar lär sig inget.

Skillnadena, både de praktiska och de estetiska, är så små att det faktiskt inte spelar någon roll tycker jag.
De estetiska skillnaderna existerar ju knappt i erigerat tillstånd, vilket väl trots allt är vad som räknas. Det är ju inte direkt som om man försöker imponera på tjejer i något annat läge.
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Flyttning [ANT]

Har flyttat och inte kunnat forumera på några dagar. :gremsmile:
Det känns lite fånigt att göda just den här tråden ytterligare efter alla inlägg jag ser har tillkommit, så jag nöjer mig just nu med att läsa.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,508
Location
En mälarö
Re: Min penis

Ska det verkligen krävas ett så drastiskt ingrepp för det? Borde inte ett litet snitt eller lite kreativt tänjande kunna fixa det? Se hur olika kroppsmodifieringsfantaster lyckas tänja ut olika delar av kroppen. Heck, det är ju genom kreativt tänjande man återskapar bortkapade förhudar, då borde det väl vara en baggis?
Det är mer komplicerat än så. Så här fick jag det förklarat för mig: Man kan mycket väl åtgärda det hela med ett mindre snitt för att på så sätt "öka diametern" så att säga. Problemet med detta är två saker.

1. Vid ett sådant snitt har man ingen vidare kontroll på ärrbildningen efteråt, vilket gör att man kan lika gärna, när man reparerar den första förträngningen, skapa en till, som i sin tur måste åtgärdas den med. Har man otur får man återkomma en gång i månaden för ett snitt tills fan avlöser en.

2. Vid ett sådant snitt så blir förhuden, även om den blir kvar, förslappad och hänger, vilket ser ut som om en bit av ollonet tagits bort snarare än att förhuden snittats. Detta är även något som förvärras efter varje gång, så efter andra eller tredje snittet så brukar hela förhuden ryka i alla fall.

Så jag fick välja; antingen så tog de bort hela förhuden på en gång och så var det klappat och klart, eller så snittade de med förhudshäng som resultat och en fifty-fiftyrisk att jag skulle behöva komma tillbaka. Då jag visste att vad som än gjordes så skulle snorren inte så likadan ut efteråt så valde jag det första, och enligt läkaren även det enklaste och bästa, alternativet.

Om jag ska vara helt ärlig så tycker jag att den ser tuffare ut nu än den gjorde innan. :gremcool:

/Anders
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,205
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Kyskhetsbälten

som medeltida kyskhetsbälten var ett sätt att kontrollera kvinnors sexualitet
Uhm...kyskhetsbälten har sannolikt aldrig förekommit i praktiken. Det är en myt. De exemplar som finns bevarade är sannolikt skämtartiklar, conversational pieces, dylikt; de vore mycket obekväma och direkt skadliga att bära under någon längre tid. En del vittnesmål finns om att kyskhetsbälten har använts av kvinnor på resor; men då som ett rent skydd mot våldtäkt. Det finns några mycket svaga belägg för att kyskhetsbälten i några isolerade fall kan ha använts i praktiken i fall av tex patologisk svartjuka, bland annat ett kvinnoskellett i Tyskland som hittades med ett kyskhetsbälte i graven; men inte på långa vägar tillräckligt för att inte avfärda fenomenet som en myt. I vilket fall hör alla kända belägg för kyskhetsbälten hemma i renässans och tidigmodern tid; inte medeltiden.

Däremot finns en del källor som hävdar att man i orienten försåg kvinnor med piercings som höll ihop blygdläpparna så att samlag inte kunde ske. Samma sak ska ha gjorts med slavinnor i Romarriket; där man också hade metoder för att tygla manliga slavars sexualitet på motsvarande sätt. Det här är en metod som fungerar i praktiken, till skillnad från kyskhetsbälten, så den är långt ifrån osannolik; men trots att det står i självaste Nationalencyklopedin har jag aldrig funnit några övertygande belägg för att det faktiskt förekommit. Intressant är dock att begreppet 'infibulation' härrör från det här; en fibula är ett romerskt mantelspänne som alltså också ska ha använts till att försegla kvinnors underliv, och den orientaliska kyskhetsringen kallas 'infibulationsring' i NE.

- Ymir, värdelöst vetande, åh yeah!
 
Joined
25 Jun 2000
Messages
1,243
Location
Stockholm,Svearike, Tellus, Vintergatan
Re: En liten reflektion

Känner igen det där... har sett liknande diskussioner på olika forum med jänkare. Dom tyckte dock mest att ickeomskurna hade större chans att få urinvägsinfektioner och större chans att bli smittade utav könssjukdomar "eftersom bakterierna/virusen samlas och stannar kvar under kanten mellan ollonet och förhuden" Sedan var det många som trodde att deras penisar skulle börja lukta illa ifall de inte var omskärda. Men alla är ju inte sådana, har stött på sådana som är missnöjda med sin omskärelse också.

Personligen så tror jag inte särskilt mycket på att det skulle vara en nackdel medicinskt sett att inte vara omskuren... Tycker att i så fall så borde fler Europeiska läkare rekommendera det?
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Re: En liten reflektion

Jag tror det är farligt om vissa typer av brott blir tillåtna för folk med utomeuropeisk bakgrund enbart, särskilt om det rör saker som vi i vår kultur av något skäl tycker är extra vidriga. Det om något kan leda till vigilantism och andra obehagligheter.

Men sedan håller jag med om att övergånsriter är viktiga saker och att det inte räcker att förbjuda och straffa utan att försöka få fram alternativ. Jag håller också med om det som berörts på annat håll i tråden: att vår egen kultur innehåller beteenden som om de undersöks noga kanske egentligen borde uppfattas som rejält motbjudande.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,867
Location
Stockholm
Re: Min penis

Jag trodde väl aldrig att jag skulle säga det här, men nu blev jag lite nyfiken på att se din snorre. :gremblush:
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,508
Location
En mälarö
Re: Min penis

Jag trodde väl aldrig att jag skulle säga det här, men nu blev jag lite nyfiken på att se din snorre.
Själv har jag vetat länge att du förr eller senare skulle säga nått sånt. :gremgrin:

Om jag kommer på forumsölen på fredag så kan du få följa med mig in på muggen så du får se med egna ögon. :gremcool:

/Anders
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Re: En liten reflektion

Jag tror det är farligt om vissa typer av brott blir tillåtna för folk med utomeuropeisk bakgrund enbart, särskilt om det rör saker som vi i vår kultur av något skäl tycker är extra vidriga. Det om något kan leda till vigilantism och andra obehagligheter.
Jag har aldrig talat om att tillåta det, bara att man måste vara lite smart i hur man stoppar det.
 
Top