Nekromanti Kvinnlig könsstympning [edit]

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Kvinnlig könsstympning? -tillägg

glömde säga: JO, det debatteras, i synnerhet i USA.. senast såg jag ett BULLSHIT-avsnitt som handlade om det... mest för att det är att utsätta barn för ett otrevligt ingrepp som är i nästan alla fall är totalt onödigt ur medicinsk synvinkel.

Men det är en annan diskussion... är ju inte direkt så att de omskärs för att man ska kunna kontrollera dom i vuxen ålder. Det handlar om dumheter, inte förtryck.
 

Chi

Veteran
Joined
6 Jun 2005
Messages
19
Re: Kvinnlig könsstympning?

Med tanke på att du skriver att du är påläst hade det varit intressant om du kunde redovisa några källor. Det har ju i alla fall tomasarfert sinnesnärvaron att göra, trots att han mer eller mindre blir beskylld för ha någon slags moralpanik.
 

Chi

Veteran
Joined
6 Jun 2005
Messages
19
Re: Kvinnlig könsstympning?

I en förkrossande majoritet av fallen, rör det sig om att klitoris prickas med en nål, att ett litet snitt görs i klitoriskappan, eller att klitoriskappan skärs bort.
Återigen, hade varit intressant om du kunde redovisa någon källa till allt ditt vetande. Den engelska wikipediasidan om kvinnlig omskärelse refererar till UNFPA där man kan bland annat kan läsa följande "...the only form that anatomically is comparable to male circumcision is that form in which the clitoral prepuce is cut away. This form seldom occurs." Vidare kan man läsa att de vanligaste typerna av omskärelse är typ1 och typ 2 omskärelser, vilket innebär:

Type 1:
Excision of the prepuce, with or without excision of part or all of the clitoris.

Type 2:
Excision of the clitoris with partial or total excision of the labia minora
Att pricka klitoris med en nål eller att snitta klitoriskappan ingår i kategori 4 vilket enligt UNFPA, då inte är bland de vanligaste formerna av omskärelse.

De fall där hela klitoris skärs bort, eller där fullständig faraonisk omskärelse utförs, är fortfarande oerhört få i jämförelse, och mycket starkt lokaliserade till Afrikas horn.
Enligt UNFPA FAQ on Female Genital Mutilation/Cutting är andelen av de omskurna/stympade kvinnorna som utsätts för faraonisk, som omskärelse runt 20%, vilket jag anser inte är en liten del av det totala antalet omskurna kvinnorna.

Ledsen över de engelska inslagen i inlägget.
 

Chi

Veteran
Joined
6 Jun 2005
Messages
19
Re: Kvinnlig könsstympning?

Faktafel.

Det sker i samband med äktenskap, och sys inte ihop igen. Detta borde vara uppenbart för alla som vet vad storken inte är skyldig till.
tomasarfert har inte helt fel för det är inte ovanligt att kvinnan kan behövas skäras upp igen vid en förlossning då den vaginala öppningen är för liten. En del grupper syr även igen kvinnan efter en förlossning, vilket benämns re-infibulation.

Källa: UNFPA
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,205
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Kvinnlig könsstympning?

Engelska wikipedia har en rätt bra artikel med en omfattande litteraturlista. Av böckerna där har jag läst Ellen Gruenbaums "The Female Circumcision Controversy", till exempel. Vad gäller rent hälsomässiga/medicinska effekter av kroppsmodifikationer, har jag läst mycket på Body Modification Ezine Encyclopedia, vilka såklart har en relativt positiv bild, även om de noggrant redovisar riskerna med olika ingrepp. Via wikipedia kan man också hitta en stor mängd intressanta artiklar med vidare källreferenser, tex den här. Vad gäller ren statistik är det en snårig djungel att avgöra vilka källor som är trovärdiga och inte, så jag rekommenderar forskningslitteratur som boken ovan framförallt. UNICEFS statistik tycks mig dock väldigt seriös och noggrann vid en närmare anblick; den finns här.

Jag beskyller Arfert för moralpanik, därför att han hela tiden hakar upp sig på infibulation trots att det är en tämligen ovanlig form av kvinnlig omskärelse. (Se där tex UNICEFs statistik). Infibulation får i alltför många fall utgöra någon sorts skräckexempel; när verkligheten i praktiken oftast inte är alls så extrem, vilket jag då anser är ett problem för hela debatten. När folk då bara fortsätter att uttrycka sin förfäran över infibulation trots att det är helt besides the point, ger de mig bara vatten på kvarnen.

Och med det drar jag mig helst ur den här tråden; den är tillräckligt infekterad redan, och andra har redan gjort fruktlösa försökt få folk att fatta vad jag verkligen skrivit istället för att överreagera på det.

- Ymir, borde plugga
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Re: Kvinnlig könsstympning?

tomasarfert har inte helt fel för det är inte ovanligt att kvinnan kan behövas skäras upp igen vid en förlossning då den vaginala öppningen är för liten. En del grupper syr även igen kvinnan efter en förlossning, vilket benämns re-infibulation.
Det var hans källa som hade fel, inte tomas. Dessutom är det svårt att bedöma sånt här. Även kvinnor med oskadda underliv kan ofta behöva hjälp av skalpell vid förlossning och sys efteråt, även inom svensk sjukvård. Någonstans går det en gräns för hur mycket man bör göra där, men jag är inte tillräckligt medicinskt insatt för att dra den gränsen.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Re: Kvinnlig könsstympning?

Jag tror han menar att det är märkligt att ingen kritiserar den manliga könsstympning som årligen drabbar miljontals amerikanska gossebarn.
Exakt. USA är den i särklass största nationen inom könsstympning. Det har inte med något speciellt USA-hat att göra, det är bara ett konstaterande av faktum.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Re: Kvinnlig könsstympning? -tillägg

JO, det debatteras, i synnerhet i USA.. senast såg jag ett BULLSHIT-avsnitt som handlade om det...
Har du sett P&T: Bullshit så vet du också att de ligger ganska långt ut på fronten i de frågor de tar upp. De lever för att slåss mot tuffa odds.

Visst, debatten finns, men den är ett skämt. När hörde du tex senast en seriös diskussion om att förbjuda könsstympning i USA? Det är på sin höjd några få grupper av de mest extrema (i USA-termer) som skriker om det och betraktas som hysteriska. I Sverige så diskuteras i alla fall ett förbud med jämna mellanrum på ett rätt seriöst sätt ända upp på riksdagsnivå, även om ingen hittills visat stake nog för att driva genom det.

Men det är en annan diskussion... är ju inte direkt så att de omskärs för att man ska kunna kontrollera dom i vuxen ålder. Det handlar om dumheter, inte förtryck.
För mig så är könsstympning av barn av antimasturbationistiska anledningar tillräckligt för att kalla det för förtryck. Visst, inte lika allvarlig som den kvinnliga könsstympning som pågår i framför allt mellanafrika, men av en en större omfattning. Den anses dessutom mer legitim, vilket är ett problem. Den är könsstympningens Ny Demokrati, en någotsånär rumsren front för betydligt mindre rumsrena krafter.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Kvinnlig könsstympning?

det du skriver om siffror stämmer ganska bra med det jag läst också...

..och jag blir som sagt lite upprörd att bli beskylld för moralpanik när det faktiskt FINNS massor med stöd för min ståndpunkt, från många källor.. som Amnesty, diverse FN-organ osv... Men det kanske är så att de andra debattörerna har svårt att skilja på sak och person här? ;-)

Sen undrar jag hur "FÅ" antalet faraonska ingrepp måste vara för att det ska vara ett problem? även om man räknar riktigt, riktigt lågt så rör det sig om en 30 miljoner kvinnor i Afrika. Och -- om man vill ha en svensk koppling -- i invandrargrupper som ändå är relativt vanliga i sverige, som somalier.

Undrar vad tjejerna på forumet tycker om den här diskussionen? Min fru sa "vad är det att diskutera, de ska låta flickorna vara och ge fan att skära helt enkelt!"...

Angående diskussionen om obligatorisk underlivskoll... vet inte hur det är nuförtiden, men när jag var runt 10 år så kollades pung och penis på ALLA POJKAR i Sverige hos skolläkaren, och ingen tyckte det var konstigt. Jag trodde naturligtvis att även tjejer kollades för att se att allt var OK rutinmässigt. Vad är det för konstigt med det? En hälsokontroll är en hälsokontroll. Och det är ju alltid OK att som ung person få veta att "jo allt ser normalt och bra ut".

Sen tror jag att en obligatorisk gynundersökning skulle ha en preventin effekt på kvinnlig omskärelse, mer än hot om högre straff eller så. Straff är bara avskräckande om man löper risk att åka fast. Tror att man skulle kunna hota med stegling för cykelstölder, men det skulle inte ha en inverkan.. INGEN åker ju någonsin fast för att ha snott en cykel ändå.
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Kvinnlig könsstympning?

Angående diskussionen om obligatorisk underlivskoll... vet inte hur det är nuförtiden, men när jag var runt 10 år så kollades pung och penis på ALLA POJKAR i Sverige hos skolläkaren, och ingen tyckte det var konstigt

"Jag sa att du skulle hosta när jag känner dig på pungen, inte stöna!"
(gammalt skolskämt)

--
Åke
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Kvinnlig könsstympning?

Än en gång vill jag poängtera att Ymir inte tycker att kvinnlig könsstympning är något positivt och eftersträvansvärt bara för att han problematiserar frågan.

"Sen tror jag att en obligatorisk gynundersökning skulle ha en preventin effekt på kvinnlig omskärelse, mer än hot om högre straff eller så. Straff är bara avskräckande om man löper risk att åka fast. Tror att man skulle kunna hota med stegling för cykelstölder, men det skulle inte ha en inverkan.. INGEN åker ju någonsin fast för att ha snott en cykel ändå."

Fast det är ju inte riktigt så enkelt. Vill man verkligen hålla fast vid de gamla traditionerna så är det ju inte svårt att genomföra könsstympningen efter den obligatoriska hälsokontrollen. Eller hitta på sätt att undvika den. Åker polisen iväg och hämtar de tioåriga pojkar idag som inte vill veta om pungkulorna har trillat ner som de ska? Som åtgärd betraktad så tror jag inte att den är särskilt effektiv, i alla fall inte så effektiv att det motiverar den kränkning som alla unga kvinnor kommer att utsättas för. Alternativet är att försöka integrera och informera föräldrarna om läget. Det vill säga gammal god invandringspolitik med andra ord.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Re: Kvinnlig könsstympning?

Sen undrar jag hur "FÅ" antalet faraonska ingrepp måste vara för att det ska vara ett problem?
En.

Jag undrar dock hur många de ska behöva bli innan man kastar förnuftet överbord och ger sig ut på korståg istället för att faktiskt försöka uppnå effekt genom metoder anpassade för problemet.

Vad är det för konstigt med det? En hälsokontroll är en hälsokontroll.
Men det är ju inte hälsokontroll som förordas. En hälsokontroll gör man för att upptäcka sjukdomar och sånt. Det är en potentiell brottsplatsundersökning. Man gör det för att utröna om ett brott har begåtts, och i så fall säkra bevis (vilket antagligen leder till ytterligare kränkningar, tex i form av foton som sedan hamnar i en redan traumatisk rättegång (hur kul är det att sitta i en rättsal när närgångna bilder av ens könsdelar skickas runt och detaljgranskas?), och därigenom blir offentliga handlingar och tillgängliga för vem som helst).

Anledningen till att jag reagerar mot en sådan behandling är en historia jag fått berättad för mig om en bekant till en god vän som blivit våldtagen (och rätt våldsamt våldtagen, även för att vara en våldtäkt). Polisen tog henne till läkare för undersökning, vilket var helt i sin ordning. Hon ville ha en kvinnlig läkare, vilket jag tycker är ett helt rimligt krav under omständigheterna. Istället för att väcka en kvinnlig läkare så kallas hon hysterisk och hålls kämpande fast av två poliser och en manlig sköterska medan den ingående undersökningen (med foton och allt) genomförs mot hennes uttalade vilja. Sådant sätter spår som kan vara lika illa som övergreppet i sig. Att bli våldtagen av en skum kriminell figur är en sak, men när själva systemet som ska hjälpa och skydda mot sådant gör det så rycks mattan undan totalt under fötterna. Sådant får bara inte hända. Jag önskar att jag hade namn och foto på de som låg bakom den "undersökningen", då skulle de vara publicerade över halva internet idag.

Detta gjorde en traumatisk upplevelse mycket värre för henne, och hennes anmälningar mot förövarna viftades bort som hysteri och undergrävde även hennes trovärdighet i rättegången mot våldtäktsmannen.

När det kommer ett ansikte och en konkret historia på ett förlopp så blir det påtagligare, och vi kan se tydligare hur det kommer att inverka på offren.

..och jag blir som sagt lite upprörd att bli beskylld för moralpanik
Låt mig klargöra varför jag gett lite mothugg mot en onyanserad bild av fenomenet. Det är inte på något sätt för att försvara det. Det är två anledningar:

1. Jag tror att den motverkar en effektiv lösning på problemet.
2. En sådan onyanserad bild är väldigt effektivt bränsle för rasistiska krafter. Jag tycker inte att vi ska hjälpa dem genom att låta verkligheten representeras av värsta fallet.

när jag var runt 10 år så kollades pung och penis på ALLA POJKAR i Sverige hos skolläkaren
En sådan undersökning är inte på långa vägar lika påträngande. Man står upp, läkaren kollar som hastigast att det är ungefär lagom många av alla bitar. En snorre, två kulor, klart. En gyn-undersökning innebär att man ligger på rygg med benen in vädret medan en främling rotar runt i underlivet. Heck, det finns många killar som inte ens skulle känna sig trygga i den positionen om det var deras flickvän/fru som rotade runt där (nej, jag tror inte vi behöver en poll för det).

Min fru sa "vad är det att diskutera, de ska låta flickorna vara och ge fan att skära helt enkelt!"...
Fast det är vad man vill uppnå, inte hur. Hur är den intressanta frågan, vad råder det egentligen ingen större debatt om. När det gäller hur så funkar sällan enkla lösningar, och korstågslösningar funkar nästan aldrig.

Man kan inte jobba mot de som är kulturellt betingade för att göra sådant, man måste jobba med dem för att få till stånd en förändring.

Pirsig skrev:

"But to tear down a factory or to revolt against a government or to avoid repairs of a motorcycle because it is a system is to attack effects rather than causes; and as long as the attack is upon effects only, no change is possible. The true system, the real system, is our present construction of systematic thought itself, rationality itself. And if a factory is torn down but the rationality which produced it is left standing, then that rationality will simply produce another factory. If a revolution destroys a systematic government, but the systematic patterns of thought that produced that government are left intact, then those patterns will repeat themselves in the succeeding government..."

Detsamma gäller här. Om man inte ändrar tankemönstren så kommer könsstympningen tillbaka igen i någon annan form (tex så kallade hedersmord).
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Kvinnlig könsstympning?

jag har förstått att Ymir inte försvarar ingreppet... men jag tycker han bagatelliserar snarare än problematiserar... som jag kan se det finns det inget positivt man kan säga om det alls. Och som sagt, jag har vanligtvis pålästa Amnesty på min sida, med flera.
 

Lycan

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
1,211
Location
Malmö
Re: Sexualkunskap

Vi får väl anta att det i de flesta fall är att betrakta som nödvändigt (eller åtminstone tillrådigt) att klippa håret på sina barn. Annars får de kanske tovigt och svårkammat hår med löss och råttor i... och maskar... som äter upp hjärnan.

På samma sätt är det helt okej att klippa naglarna på barnen, allt efter mitt ursprungliga yttrande "(...)onödiga(...)".

Slutligen vill jag hävda att 'kroppsmodifikation' bara i undantagsfall betecknar vardagliga företeelser som hår- och nageltrimning, bantning eller styrketräning, och att jag i mitt ordval snarare hänsyftade åt ett mer modernt kulturellt betingat bruk av termen, såsom det ofta används av exempelvis bodymod-entusiaster.

- L
 

magoo

Hero
Joined
19 Oct 2002
Messages
1,117
Location
Umeå
Huj vilka intressanta diskussioner man missar när nätet är nere...

Jag tycker att det skärs/sticks/prickas och tas hål på tok för mycket i barnkroppar. Herregud - man har ju hela livet på sig att ägna sig åt att karva i huden. Jag ryser när jag ser örhängen på små bäbisar...

Jag är själv ateist men de som tror på Gud borde väl ändå tycka att han redan har skapat det ultimata utseendet på snoppar och snippor?

Det känns ocskå helt märkligt att inte unna sina barn njutning, jag får en känsla av lite nollningsmentalitet - har jag fått göra det kan vi väl inte bara sluta med det, då måste det fortsätta och fortsätta...

Nåja, såna här seder dör ut och ersätts av andra, silikonbröst och intimpiercing kanske? Vi opererar oss för mer njutning, de för mindre?

/Magoo, hela barn är fina barn.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Jag är själv ateist men de som tror på Gud borde väl ändå tycka att han redan har skapat det ultimata utseendet på snoppar och snippor?
Vilket även är ungefär den muslimska synen på det (från wikipedia):

Islamic juridical logic cannot acknowledge the distinction between female and male circumcision, both being the mutilation of healthy organs which is damaging to the physical integrity of the child, whatever the underlying religious motivations. Furthermore, both practices violate the Koran:

Our Lord, You did not create all this in vain -(3:191)
[He] perfected everything He created -(32:7)
Vilket visar ungefär samma sak som kartan, det är inte en religiös tradition, det är en social tradition.

Nåja, såna här seder dör ut och ersätts av andra
Japp. Det är som jag skrev i något annat inlägg, det räcker inte att stoppa handlingen, man måste också ändra mentaliteten och tankesättet som orsakar den, annars kommer det bara att poppa upp nya varianter. De som genomlevt några omorganisationer i större organisationer vet hur det är. Nya påbud från de högre makterna, men i verkligheten funkar allt som vanligt.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
haär får jag för ovanlighetens skulle hålla med Troberg, könsstympning har inget med en specifik religion att göra, utan är en kulturell sedvänja. Man har hittat kvinnliga mumier från förislamsk och förkristen tid som blivit omskurna.

Däremot TROR många (i Afrika och på annat håll) att det har med islam att göra, men det beror på att de totalt missuppfattat urspunget. Jag har inte läst en rad till stöd för det i Koranen. Och har inte hört att det finns något i Sedvänjorna heller.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
En liten reflektion

De här flickorna växer upp och blir kvinnor. Är det bara jag som tycker att det skulle vara en jävligt otäck upplevelse att ha sex med en omskuren kvinna? (Jag tror inte att kvinnor känner fullt så starka känslor rörande omskurna män, den är ju fortfarande relativt brukbar och i erigerat tillstånd med tillbakadragen förhud så syns det egentligen ingen större skillnad. Kommentarer?)

Missförstå mig inte här. Jag säger inte att kvinnan är äcklig eller motbjudande eller något sådant. Det är inte där det otäcka ligger. Jag skulle tycka att det var otäckt eftersom jag skulle vara rädd för att skada henne, rädd för att det skulle göra ont för henne och allt det där. Och då har vi inte ens kommit in på uppskärandet som måste göras första gången vid de värsta formerna. Jag kan inte ens tänka mig situationen där jag skulle ta en kniv och göra något sådant, blotta tanken slår tvärstopp i huvudet på mig. Jag kan inte förstå hur en kvinna som börjar med en sådan upplevelse någonsin skulle kunna slappna av och ha ett vettigt sexliv, ens om utrustningen fortfarande var oskadd.

Om jag hade förälskat mig i en kvinna som drabbats av detta så skulle första gången antagligen reducerat mig till en gråtande hög, och det är inte något jag annars är benägen att göra.

Jag vägrar att tro att de som bor i de områden där könsstympning praktiseras är så totalt empatilösa att de inte känner av detta. De måste också känna denna smärta. Männen känner sina fruars och döttrars smärta, kvinnorna känner sina döttrars smärta. Folk i mellanafrika älskar också sina barn och vill skydda dem. De älskar sina fruar och vill att de ska ha det bra. De är inte blinda för smärtan, men traditionen påbjuder den. Jag tror att de är fångade i ett "vissa saker måste man göra", ungefär som vi i vår kultur ibland känner att vi måste dra ut i krig när staten/traditionen säger det. Sådana mönster är inte lätta att bryta. De är skitsvåra att bryta. Jag vet inte ens om man kan bryta dem. Är vi då rökta här?

Nej. Man kan kanske inte bryta mönstren, men man kan dirigera om dem. I all argumentation så är det en mycket klok strategi att inte ställa motparten mot väggen utan en möjlighet att backa ur diskussionen med bibehållen prestige (såvida man inte vill fimpa hans prestige, men det är en annan fråga som inte är aktuell här). Man gör en "Fast det jag säger är ju ungefär vad du säger om man ser på det så här", då kan motparten gå med på ens ståndpunkt utan att känna att han måste erkänna att han haft fel. Hur det rent praktiskt görs i den aktuella frågan överlåter jag till de som kan mer om såväl den kulturella bakgrunden som retorik, men för att komma med något exempel på hur man ska och inte ska lägga fram saken så kan jag ändå komma med några väldigt ogenomtänkta förslag.

Dålig

"Ni har fel! Sluta med det där!"

Vad väntar de sig egentligen för respons på den retoriken? Kan det någonsin bli något annat än "Vi skiter väl i vad du tycker"?

Denna attityd leder dessutom väldigt lätt till vad jag lite kort brukar kalla för "Vi behöver ingen jävla rättegång! Han är ju anklagad för att vara pedofil! Hugg av honom snorren med en rostig yxa!"-syndromet.

Bra (rätt så förenklat så klart)

"Det är jättebra att ni har ceremonier som introducerar flickorna till vuxenlivet! Det hjälper dem att känna att de nått en ny fas i sitt liv och får dem att känna sig trygga i sin identitet. Fast det är ju rätt så farligt. Hur många är det här som det gått dåligt för?"

Här kommer säkert folk att komma ihåg ett antal exempel. Man kan spä på med historier från andra ställen, bilder och vad mer man kan ha. Man lägger också upp det så att man sätter vikten på symboliken i handlingen (övergången till vuxenlivet), inte handlingen som sådan. Efter ett tag så börjar motparten antagligen nicka med i att det nog är rätt så farligt. Då drar man till med:

"Skulle man inte kunna göra det lite annorlunda? Ni har ju såna fantastiska ansiktsmålningar med deras innebörder. Istället för att skära, kan ni inte göra det symboliskt? Låt kvinnorna samlas och ha en ceremoni där man målar en röd rand där istället, och när hon kommer ut från ceremonin så är hon en vuxen kvinna. Då har ni ju fortfarande kvar introduktionen till vuxenlivet, men ni behöver inte förlora era döttrar i misslyckade omskärelser."

"Ja, det är ju faktiskt ungeför vad vi gör nu, och det är ju bra för barnen. Så gör vi."

Med en sådan metod så låter man dem behålla det som har en viktig symbolmening för dem och behåller deras kulturarv, samtidigt som man blir av med de skadliga effekterna. Man har inte antagoniserat dem genom att vara Stor Vit Massa som talar om vad de ska göra, tvärtom så lämnar man dem med en känsla av att de talat med en jämlike som varit genuint intresserad av vad de har att säga och att de faktiskt till största delen själv kommit på en lösning på ett problem som antagligen gnagt på dem länge.

När man lämnar platsen, vilken av lösningarna tror ni har störst chans att överleva, den som jag av en ren slump kallade för "Dålig" eller den som jag av en lika stor slump kallade för "Bra"?

Ser ni nu också varför jag tror att man kommer så mycket längre med en mer nyanserad bild än genom att strikt peka med hela handen och säga "NEJ!".

Som en liten parentes kan nämnas att jag läste en artikel för något år sedan där det spekulerades i att just bristen på ritualer för inträde i vuxenlivet är anledningen till mycket av det vi ser när ungdomar ställer till det för sig genom att skapa sina egna ritualer där de imiterar vuxenlivet (fylla, sex långt innan de är redo, gäng, diverse tuffhetsprov och så vidare). Med det inte sagt att omskärelse är rätt, men idén med en ritual kanske är något som naturfolken fått rätt.

Kommentarer? *tar på mig asbestrocken*
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Däremot TROR många (i Afrika och på annat håll) att det har med islam att göra, men det beror på att de totalt missuppfattat urspunget.
Grunden till problemet och lösningen ligger i utbildning och brist på sådan. Det är på det hela taget mellanafrikas problem, det är tex det som gör att "demokratierna" där är så skakiga. Att folk dessutom står inför en förändring av hela deras världsbild och tillvaro gör också att de lätt faller tillbaka på att hålla fast vid allt bekant, bra eller dåligt.
 
Top