Nekromanti Kvinnlig könsstympning [edit]

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Nu måste jag ha missförstått dig för jag tycker du säger att en läkarundersökning är en lika grov kränkning som en könsstympning.

[edit] Då tråden bröts ut ändrades titeln av moderator.
 

Ost

Warrior
Joined
1 Nov 2001
Messages
200
Location
Linköping
Re: Nyamko Sabuni :)

Nu måste jag ha missförstått dig för jag tycker du säger att en läkarundersökning är en lika grov kränkning som en könsstympning.
Nja, det är väl att ta i. Men likaledes kan det ses som en kränkning, och jag anser inte ändamålen helga medlen. Och ska vi försöka dra allmänna slutsatser om vad som är det minst onda av två onda ting så tycker jag vi är ute på hal is.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,578
Re: Nyamko Sabuni :)

Nu måste jag ha missförstått dig för jag tycker du säger att en läkarundersökning är en lika grov kränkning som en könsstympning.
Man kan ju ifrågasätta vilken profil tjejerna ska matcha för att sättas i denna sits. Jag har svårt att se ur det kan göras utan att bli rasistiskt.

Jag tror mer på information, vilket ger tjejerna en valmöjlighet om de vill starta en potentiell fejd med sin familj. Tvång är aldrig rätt.
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Re: Nyamko Sabuni :)

Men likaledes kan det ses som en kränkning, och jag anser inte ändamålen helga medlen. Och ska vi försöka dra allmänna slutsatser om vad som är det minst onda av två onda ting så tycker jag vi är ute på hal is.
Där håller jag inte med dig. Jag vill ta tillfället i akt att säga att jag helt och fullt hävdar att det är betydligt allvarligare att få könsorganet stympat än att bli undersökt av en gynekolog.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,578
Re: Nyamko Sabuni :)

Där håller jag inte med dig. Jag vill ta tillfället i akt att säga att jag helt och fullt hävdar att det är betydligt allvarligare att få könsorganet stympat än att bli undersökt av en gynekolog.
Du missar en viktig detalj här. I det svenska rättsystemet kan man inte tvingas att vittna mot sin familj. Det här är precis det, att tvingas vittna mot sin familj.

Det måste vara frivilligt.
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Re: Nyamko Sabuni :)

Man kan ju ifrågasätta vilken profil tjejerna ska matcha för att sättas i denna sits. Jag har svårt att se ur det kan göras utan att bli rasistiskt.
Det håller jag med om. Skall man genomföra ett sådant förslag skall det gälla alla, inte folk med visst pigment, viss accent eller vissa föräldrar.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,578
Re: Nyamko Sabuni :)

Det håller jag med om. Skall man genomföra ett sådant förslag skall det gälla alla, inte folk med visst pigment, viss accent eller vissa föräldrar.
Och sedan kommer den intressanta frågan:

Hur gör man om någon tvärvägrar? Genomför undersökningen med våld?

Nej tack! Den frågan skjuter hela idén i sank, och det finns egentligen inget mer att diskutera. Kan man inte genomföra den rättvist för alla utan att våldföra sig på individen så är det inte ett realistiskt alternativ.
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Re: Nyamko Sabuni :)

Du missar en viktig detalj här. I det svenska rättsystemet kan man inte tvingas att vittna mot sin familj. Det här är precis det, att tvingas vittna mot sin familj.

Det måste vara frivilligt.
Det jag har sagt är att det är en värre kränkning att könsstympas än att läkarundersökas. Det står jag för.

Om du säger att sådana undersökningar är omöjliga av juridiska skäl säger jag däremot inte emot, jag vet för litet för det.
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Re: Nyamko Sabuni :)

Hur gör man om någon tvärvägrar? Genomför undersökningen med våld?

Nej tack! Den frågan skjuter hela idén i sank, och det finns egentligen inget mer att diskutera. Kan man inte genomföra den rättvist för alla utan att våldföra sig på individen så är det inte ett realistiskt alternativ.
Eftersom någon kan vägra är saken inte värd att diskutera?
OK. Låt mig bara tillägga att det finns gott om barn som ogillar att få nålar i armarna. Ändå brukar man kunna lösa massvaccinationer utan våld.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Nyamko Sabuni :)

"Det jag har sagt är att det är en värre kränkning att könsstympas än att läkarundersökas. Det står jag för."

Det är precis sådana argument som Bodström använder för att rättfärdiga sina buggningslagar. Att det är en värre kränkning att bli utsatt för brott än att bli avlyssnad. Buggning är alltså underförstått det bästa sättet att förhindra grova brott och därmed ett redskap som borde användas oftare. En ganska ordentlig förenkling av verkligheten kan man tycka.

Jag undrar om det problem som könsstympning innebär egentligen bäst löses med allmängiltiga tvångsåtgärder som obligatorisk gynekologisk undersökning. Kommer denna åtgärd i sig att förhindra så många stympningar att den är värd den kränkning som den innebär mot alla andra unga kvinnor? Finns det inte bättre åtgärder som riktar sig direkt mot mer utsatta grupper? Könsstympningen i sig är ju ett symtom på det större problemet att flickans föräldrar är ovilliga att anpassa sig till svensk kultur och svenska lagar. Jag tror att mer poliser och socialarbetare och en vaknare omgivning (till exempel mer kunniga och medvetna lärare) är en bättre lösning än ökade befogenheter till den personal som redan finns.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,578
Re: Nyamko Sabuni :)

Eftersom någon kan vägra är saken inte värd att diskutera?
Nej. Eftersom någon kan vägra (och några kommer att vägra) och vi inte har något sätt att lösa det som inte innebär någon form av övergrepp i strid med FNs mänskliga rättigheter artikel 5. Antingen gör man dessa övergrepp, vilket jag anser vara moraliskt fel, eller så låter man folk vägra och då blir det hela totalt tandlöst och man kan lika gärna låta bli.

OK. Låt mig bara tillägga att det finns gott om barn som ogillar att få nålar i armarna. Ändå brukar man kunna lösa massvaccinationer utan våld.
Knappast ett jämförbart exempel.
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Re: Nyamko Sabuni :)

Finns det inte bättre åtgärder som riktar sig direkt mot mer utsatta grupper? Könsstympningen i sig är ju ett symtom på det större problemet att flickans föräldrar är ovilliga att anpassa sig till svensk kultur och svenska lagar.
Jag hoppas det finns bättre åtgärder. Det borde åtminstone finnas en rad åtgärder som i kombination kan ge gott resultat.

Vi är rätt dåliga på att välkomna nyinvandrade familjer på ett vettigt sätt och migrationsverkets fasoner får mig att skämmas för mitt land, men vad gäller könsstympning ser jag inga skäl att hymla med att det rör sig om grov misshandel som på inga villkor får tillåtas.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Nyamko Sabuni :)

"Vi är rätt dåliga på att välkomna nyinvandrade familjer på ett vettigt sätt och migrationsverkets fasoner får mig att skämmas för mitt land, men vad gäller könsstympning ser jag inga skäl att hymla med att det rör sig om grov misshandel som på inga villkor får tillåtas"

Det har du säkert helt rätt i. Men bara för att vi inte har speciella lagar för invandrare så betyder det inte att vårt rättssystem accepterar och tillåter könsstympning. Det är överhuvudtaget problemet med de olika särintressen (feminister, antirasister, förespråkare för hårdare tag) som har höjt sina röster i debatten på senare år, att de får det att framstå som att Sveriges lagar är så svaga att det behövs speciella lagstiftning för invandrare, män, rasister, terrorister, grova brottslingar och så vidare. Ganska sällan så finns det egentligen några skäl till att just lagarna ska ändras för att fokusera på någon speciell grupp extra mycket. Däremot kanske medvetenheten om problemet ska stärkas hos vissa viktiga grupper (poliser, socialarbetare, lärare, föräldrar, åklagare, domare och så vidare) men det är något helt annat.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,197
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Kvinnlig könsstympning?

Vi är rätt dåliga på att välkomna nyinvandrade familjer på ett vettigt sätt och migrationsverkets fasoner får mig att skämmas för mitt land, men vad gäller könsstympning ser jag inga skäl att hymla med att det rör sig om grov misshandel som på inga villkor får tillåtas.
Jag är lite fascinerad av det faktum att 'kvinnlig omskärelse' automagiskt är lika med 'kvinnlig könsstympning' i typ alla svenskars ögon, medan ingen någonsin problematiserar manlig omskärelse på samma sätt. Den vanligaste typen av kvinnlig omskärelse är att en bit av klitoriskappan tas bort, näst vanligast att man skär bort typ en tredjedel av klitoris. Åtminstone det första borde vara helt jämförbart med, eller mildare än, manlig omskärelse, mig veterligen. Att folk sedan direkt ser infibulation som stympning, kan jag självfallet förstå; men samma folk tycks helt omedvetna om hur ovanligt infibulation är i jämförelse. Visst, sedan utförs manlig omskärelse ibland av medicinska skäl, tex förhudsförträngning, men om vi bortser från det tycks det mig ändå en smula märkligt vilken moralpanik som råder kring 'kvinnlig omskärelse' bara som begrepp och hur lättvindigt man svänger sig med 'könsstympning'-ordet; givet hur accepterad manlig omskärelse är i samhället. Det hade behövts en ökad medvetenhet om de olika graderna av kvinnlig omskärelse imo, så att en diskussion kunnat föras om vad som verkligen är könsstympning och inte.

En jämförelse hade ju också kunnat göras med högklackade skor, som felbelastar hela foten och kan leda till deformiteter, muskelproblem, etc. En massa kvinnor bär sådana för att samhället säger åt dem att göra det; varför klagar ingen någonsin på det? Hade det bara varit invandrartjejer som burit stillettklackar, då jävlar hade det snackats om det...

- Ymir, tycker och tror
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Shit pomfritt

Det här hade jag ingen aning om, och du presenterade det dessutom på ett föredömligt... ett föredömligt... Äh, jag tänker inte ens motivera det, jag tänker bara säga att jag tycker att du skrivit ett mycket, mycket intressant, bra och tankeväckande inlägg.

Good stuff, helt enkelt. Och nu röstar jag dessutom med ett plus för hela tråden.
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
Re: Sexualkunskap

...men det är väl en jäkla skillnad på klitoris och på den manliga förhuden? Klitoris borde väl istället kunna jämföras med själva ollonet, och börjar man skära där så kan det nog få en del otrevliga konsekvenser, om inte annat så för det framtida sexlivet...

- Danne, just saying.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,197
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Sexualkunskap

Det finns massor av människor som piercar ollonet. Ja, det finns folk som frivilligt klyver hela penis; att skära upp dess undersida var en tradition bland Australiens aboriginer som nått viss popularitet i body modification-kretsar idag ('subincision' kallas det, om nån känner för att göra en bildsökning). Man kan förvånas av vad somliga gör med sig själva, förstås, men det går fortfarande att få erektion och ha relativt normalt sex; även om man klyvt hela penis.

Att skära bort hela ollonet vore väl en helt annan femma, gissar jag på, det är det nog jääävligt få som gör frivilligt, men jämförelsen med klitoris haltar ändå lite; dels blir ju kvinnor stimulerade också av vaginal friktion, och även om man skär bort delar av eller hela klitoris varierar det väldeligen hur mycket känsel som finns kvar i det området. Det är helt enkelt lite mer komplicerat än så.

Body Modification Ezines encyklopedi har väldigt mycket mer info om sånt här, om nån är intresserad.

- Ymir, skumt ämne att äta pizza till...
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,679
Location
Värnhem, Malmö
Re: Sexualkunskap

Det är dock en väldig skillnad på att göra detta som en frivillig kroppsmodifikation och på att utsätta en minderårig för det. Fullvuxna människor kan göra vad de vill med sin egen kropp, men att tvinga på barn en fysisk avvikelse i späda år är tvivelaktigt (jag är inte vidare glad över manlig omskärelse heller). Därmed inte sagt att Sabunis förslag är bra.
 

Lycan

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
1,211
Location
Malmö
Re: Sexualkunskap

Centralt är dock att borttagande/modifierande av klitorishätta inte är jämställbart med borttagande av själva klitoris. Det är rent utav så att vissa grupper förespråkar avlägsnande av klitorishätta för att öka kvinnans sexuella känslor.

(Det sagt vill jag gärna påpeka att jag är en övertygad motståndare till alla former av påtvingade, onödiga kroppsmodifikationer, där ibland kvinnlig och manlig omskärelse.)

- L
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Sexualkunskap

(Det sagt vill jag gärna påpeka att jag är en övertygad motståndare till alla former av påtvingade, onödiga kroppsmodifikationer, där ibland kvinnlig och manlig omskärelse.)
Själv tycker jag att det är helt okej att klippa håret på sitt barn även innan det blivit myndigt och kan ansvara för sin egen frisyr.

/Rising
hey, det är sent och det är söndag och jag har tagit en bärs. Bear with me.

Och ja, björnen dricker bärs han med. Hö hö. Min humor är så djävla kung, alltså
 
Top